Пропоную орієнтовний зразок підсумкової контрольної роботи (ДПА)
з української мови (мова і читання) (4 клас). Особливості конструювання змісту атестаційної роботи з української мови.
Орієнтовний зразок підсумкової контрольної роботи (ДПА)
з української мови (мова і читання) (4 клас)
1. Прочитай текст мовчки
ПРОГАЯНИЙ ДЕНЬ
Мама йшла на роботу рано, до сходу сонця. Вона розбудила Петрика й сказала:
— Сьогодні в тебе почалися канікули. Але гаяти часу не можна. Ось тобі робота на сьогодні. Посадиш біля хати дерево й прочитаєш цю книгу про Далекі Сині Гори.
Мама показала, де викопати ямку під дерево. Поклала на стіл книжку про Далекі Сині Гори й пішла на роботу. Петрик подумав: «Посплю ще трохи». Ліг, задрімав, потім заснув міцно-міцно і снилося йому. Біля хати виросло дерево, яке він посадив. А Далекі Сині Гори стали зовсім недалекі й стоять над самісіньким ставком.
Прокинувся Петрик – ой , лишенько! Сонце вже серед неба. Хотів зараз же до ро-боти взятися, та подумав: «Ще встигну...» Сів під грушею. Думає: «Ось посиджу ще трохи та й почну». Потім пішов у садок, ягоди їв, за метеликом ганявся. Потім знову під грушею сидів.
Прийшла мати з роботи й каже:
— Показуй, що зробив, сину.
А Петрикові нічого показати. Соромно йому матері у вічі дивитися.
— Ходімо покажу тобі, що люди зробили за той день, що ти прогаяв.
Взяла мама сина за руку й повела. Підводить до одного поля й показує:
— Вчора тут була ст(е,и)рня, а с(йо,ьо)годні рі(л,лл)я. Тут прац(ю,у)вав тракто-рист. А ти байдики бив.
Підв(и,е)ла до к(о,а)лгоспного двору, п(о,а)казує багато-багато ящ(и, е)ків з помі-дорами й каже:
— Ці помідори (в)ранці були на полі, а зараз у ящ(и,і)ках. Завтра їх пов(е,и)зуть у місто. Це р(о,а)била я з жінками. А ти байдики бив.
Підвела до великої-великої купи зерна.
— Це зерно вранці було в колосках. Хліб скосили й змолотили, зерно привезли на тік. А ти байдики бив.
Підвела до стінки, вимурованої з цегли.
— Тут вранці був тільки гранітний фундамент, а тепер мур стоїть. Це муляри пра-цювали. А ти байдики бив.
Підвела до великого кам’яного будинку, зайшла з сином. На полицях – паляниці, калачі. Усе пахло хлібом.
— Це пекарня, – сказала мама. – Ці хлібини вранці були ще борошном, а тепер сам бачиш. Цілий день трудилися пекарі. А ти байдики бив. От що таке прогаяний день.
В. Сухомлинський.
2.1. Визнач жанр прочитаного твору.
А Легенда;
Б оповідання;
В казка.
2.2. Що означає вислів «Байдики бити»?
А Вибивати м’яча;
Б марно гаяти час;
В ходити пішки.
2.3. Чому Петрик не виконав доручених справ ?
А Тому що Петрик любив рибалити;
Б тому що хлопчик не мав почуття відповідальності;
В тому що Петрик любив читати книги.
3. Спиши виділений текст, розкриваючи дужки.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3.1. Випиши із списаного тексту слова з ненаголошеними [е], [и] в корені. Підкресли букви, які позначають ці звуки.
_________________________________________________________________________
3.2. Випиши друге речення із списаного тексту. Установи зв’язок між словами.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3.3. Від поданого дієслова утвори іменник і прикметник.
Працював - ______________________________________________________________
4. Напиши зв’язне висловлювання за змістом прочитаного тексту, яку пораду ти дав би хлопчику (3 – 4 речення).
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________