Урок "Реформація в Німеччині". 8 клас. Всесвітня історія

Про матеріал
План-конспект уроку з всесвітньої історії для учнів 8 класу на тему: "Реформація в Німеччині".
Перегляд файлу

Тема: Реформація в Німеччині.        8 клас

Мета:сформувати уявлення учнів про католицьку церкву на межі XV—XVI ст.; створити умови для розуміння причин Реформації; розглянути перебіг подій Селянської війни у Німеччині; встановити зв'язок між Реформацією та змінами у політичному й економічному житті Європи; охарактеризувати людей, які стали ідеологами Реформації; розвивати вміння порівнювати різні течії серед учасників Селянської війни у Німеччині та висловлювати власну думку про вплив релігії на життя людини.

Основні поняття та назви: Реформація, курфюрсти, індульгенція, «95 тез», лютеранство, Народна Реформація, Селянська війна, протестантизм.

Основні дати та події: 1517 р. — виступ Лютера проти індульгенцій, 1520 — спалення Папської булли Мартіном Лютером, 1524—1525 рр. — Селянська війна у Німеччині,

Обладнання: Підручинк, мультимедійна дошка, проектор, презентація, аудіопритрій

Тип уроку: засвоєння нових знань

ХІД УРОКУ

1. Організаційний момент уроку

1.1 Повідомлення теми та плану уроку

Темою сьогоднішнього уроку є Реформація в Німеччині. На уроці ми розглянемо такі питання:

  • Становище Католицької церкви на поч. XVI ст.
  • Німеччина напередодні Реформації
  • Мартін Лютер і початок Реформації
  • Томас Мюнцер і народна Реформація

2. Актуалізація опорних знань

2.1. Бесіда

Пригадайте, який спільний термін можна віднести з такими словами як: Кардинал, булла, єписком, орден.

3. Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні на уроці ми поговоримо про подію, яка змінила хід всієї подальшої історії людства. Завдяки якому, сучасний світ виглядає саме так, як він виглядає

3.1 Вступна частина

3.2 Робота з термінами

Реформація - (від лат. Reformatio — перетворення, виправлення) – широкий релігійний, політичний та суспільний рух у країнах Західної Європи XVI ст., спрямований на оновлення Католицької церкви.

Саме Р стала однією з ключових подій, які відбулися на зламі середноіччя і нового часу. Реф зачепила усі сфери життя людини, сприяла появі нових протестантських церков, адаптувала Християнство до потреб Нового часу, кардинально змінила характер політичної влади в країнах Європи і багато багато іншого, але все по порядку.

Індулігенція - (лат. Indulgentia — дозволяю) - грамота, яка за певну плату звільняла його власника від його гріхів, обов’язку дотримання посту і т.д.

4. Сприйняття нового матеріалу

4.1 Розповідь про становище Католицької церкви напередодні Реформації

Католицька церква напередодні Реформації. І тут ми повинні сказати що, що на початок 16 в Католицькій церкві починають проявлятися певні кризові явища. За довгі століття свого існування КЦ накопичила величезні багатвса. З усієї Європи до Риму стікався нескінченний потік золота. І навіть у затято віруючих людей багатства Папи і духовенства викликало певне обурення.

Реальне  життя архієпископів, священників кардинально відрізнялося від того, чого насправді вчив Ісус Христос і церква. Говорячи в церквах під час служби про смиренність, покору, бідність і скромність, саме духовенство вело далеко не «смиренне життя», жило в роскоші та розпусті. Це було першим проявом кризи всередині Католицької церкви.

Католицька церква була найбільшим феодалом Європи (Ми вже говорили, хто такі феодали, як правило це були люди. Але КЦ теж володла своєю землею) – в її розпорядженнях були величезні території, на яких працювали селяни – вони платили десятину, податок за землю, віддавали частину урожаю і вимушені були виживати на те, що залишиться після цього. Це викликало незадоволення як самих селян, так і світських правителів, яких дратувала економічна і політична могутність церковних діячів. Це ще один прояв кризи Католицької церкви.

Окрім цього усі богослужіння проводилися латинською мовою – незалежно від того де ти проживав – в Польщі, Німеччині, Франції – в церкві служба проводилася невідомою для простих людей латиною. Це вело по перше до невдоволення людей а по друге до зловживання духовенством біблійними істинами, які вони підлаштовували для своєї вигоди. – ще один кризовий факт

Найбільшого невдоволення серед всього населення Європи спричинило введення Індулігенції. Справа в тому що КЦ на чолі з Папою Взяла на себе «обов’язок» і право відпускати гріхи людей. А на початку 16 ст. довели це до абсолютного абсурду, ввівши індульгенцію – право купити будь-якій людині прощення гріхів за певну суму грошей. Простіше кажучи, маючи достатньо грошей, згідно з логікою Католицької церкви – ти міг стати безгрішним. Продаж індульгенцій доходив до абсурду. Одного разу Мюнстерський монах Йоган Тетцель - настоятель домініканського монастиря, ходив по місту і збирав останні гроші з містян взамін на індульгенцію. Один багатий, і як можна побачити розумний аристократ підійшов до монаха і спитав чи можна купити індульгенцію для гріха, який він вже задумав, але ще не здійснив. Ну монах відповів що звісно можна, але тоді гроші ти маєш дати негайно – він купив. Коли монах вже виходив з міста то цей аристократ догнав його і жорстоко побив – у своє виправдання він сказав що саме це і було його задуманим гріхом.

Безсоромний продаж  індульгенцій викликав величезне обурення серед католиків які бачили кричуще протиріччя між справжнім християнським вченням і поведінкою Папської церкви. Це невдоволення, власне, і переросло в те, що ми називаємо реформацією – рухом за оновлення церкви, його перетворення і поверхня до першоджерел церкви. Почалася реформація саме в Німеччині

4.2. Становище Німеччини напередодні Реформації

Що являло собою Німеччина на поч. 16 ст? – Такої держави як Німеччина не існувало аж до 1871 р. На 16 ст. Німецькі землі воходили до СРІГН. Політично вона не була єдиною державою. ЇЇ тер. Була поділена на десятки окремих князівств, кюрфурств, герцогств і т. д. Не існувало єдиного законодавчого органу (парламенту), єдиної армії  чи єдиних навіть законів.

Чому Реформація почалася саме з Німеччини? 1. Відсутність сильної королівської влади. ФАКТИЧНО – імператор — обирали 7 найбільших курфурстів (3 архієпископа) Він ставленик Папи римського і виконує його забаганки і не має реальної влади.

2. Ще з раннього середньовіччя католицьке духовенство в Німеччині було величезним власником земель. Фактично КАТОЛИЦЬКА Церква була найбільшим німецьким феодалом, німецькі землі . давали величезні доходи Римському папі, який вважав Німеччину своєю вотчиною.

3. Окрім духовної, Католицьке Духовенство мало і світську владу – серед 7 найбільших курфюрстів – 3 були архієпископами (майну, кельнський, пфальцский)

4. Духовенство не піддавалося світському суду – лише церковний

Все це дратувало як звичайних людей, так і привілейовані стани населення. Все це справило грунт для початку реформації.

4.3. Початок Реформації. Мартін Лютер

Початок реформації пов'язаний із іменем Мартіна Лютера – звичайного монаха з м. Віттенберг, який своїми вчинками змінив усю подальшу історію Людства. Біографію Лютера розповідати не буду, бо це буде одним із домашніх Завдань, але на 1517 р. він, будучи монахом переживав всі ті самі невдоволення, що і решта населення німечинни. Він був невдоволений свавіллям Католицької церкви, зокрема продажем індульгенцій.

І 31 жовтня 1517 р. він робить те, що згодом змінить увесь хід світової історії. Він прибиває до дверей Віттенберзького Собору  свої 95 тез проти індульгенції. Це були 95 заперечень колишнього монаха проти права римських Пап прощати гріхи за гроші. У лічені дні він став відомим на всю Німеччину, навколо нього тут же згуртувалися величезна кількість однодумців .Поступово від критики індульгенції вони перейшли до критики папства і Католицької церкви в цілому

Папа побачив загрозу в постаті Лютера і 1520 р. видав буллу в якій відлучав МЛ від церкви. Те що зробив лютер – тобто спалив буллу привселюдно у стінах університету. . це означало остаточний розрив із римом.

Головна теза лютера – спасіння вірою – людина є творінням бога і вона напряму повзуна з богом, а отже немає потреби в священиках, єпископах і папі які себе позиціонують як посередники. Кожен християнин має право самостійно постати перед богом, Спасіння отримується лише Божою милістю і не залежить від будь-яких заслуг людини. Єдиним авторитетом у справах віри є Святе письмо. Це вчення Лютера, яке можна охарактеризувати як спасіння вірою спонукало до подальших роздумів. Якщо спасіння залежить лише від божого милосердя, то навіщо людині посередництво церкви на чолі з папою? Вчення лютера перекреслювало обовязковий авторитет для християнина на рівні з біблією рішень вселенських соборів і папських булл — На його думку, все що не сказано в писанні вигадка людей. Окрім цього він наголошував на тому що землі Католицької церкви повинні бути секуляризовані, монастирі і монаші ордени ліквідувати, священники тепер могли одружуватися (целібат) носити звичайний одяг, Також розвінчувався культ ікон і скульптур як таке що відволікає від віри.. А із 7 таїнств залишалося лише 2 з біблії Лютер оголосив біблію єдиним авторитетом для християнина, і за його вченням кожен християнин повинен був її регулярно читати

Виступ лютера отримав величезну підтримку Людей.

Папа римський  Лев Х і імператор Карл5 бачачи загрозу церкві – оголошує збір рейстагу у м.Вормс, куди запросили самого лютера і змусили відмовитися від його поглядів. Але він сказав, що він залишиться вірним своїм поглядам “На цьому стою і не можу по іншому”. Здавалося би це був вирок для Лютера, але раптово він зник (його було викрадено саксонським курфустом) чим власне його врятовано від смерті. За час свого переховування Мартін лютер зробив дещо визначальне – переклав біблію на німецьку мову

4.4. Селянська війна. Томас Мюнцер

Ідеї лютера знайшли широку підтримку серед населення. Почавши з реформи церкви міська біднота і селянство сподівалися оновити світ і встановити в ньому справедливість. Ці ідеї знайшли підтримку населення. Її ідейним керівником став Томас мюнцер. Він був прихильником ідей лютера і його вірним товаришем, але згодом став на більш радикальні позиції. Мюнцер хотів встановити царство боже на землі де пануватиме справедливість а влада належатиме народу. У такому царстві місце було лише бідним дворянам які припинять гнобити народ, а решту потрібно стратити. Під такими гаслами і настроями розпочалася селянська війна.

Повстання спалахували стихійно у різних частинах Німеччини. Люди штурмували замки і монастирі, вбивали аристократів і духовенство, захоплювали їхнє майно.

Певним маніфестом повстанців стало проголошення “12 статтей” - програма повстанців під час Селянської війни. В ній бунтівники проголосили свої вимоги:це і ідеї Лютера про реформацію, і звільнення селян від особистої залежності, обмеження панщини, відміна штрафів та побиттів і тд

Згодом була розроблена «Гейльбронська програма» . ЇЇ авторами була спеціальна комісія депутатів. Цей проект теж виражав інтереси бідноти міста  селян — звільнення селян з під влади дворян, надання землі селянам після її конфіскації у церкви, реформа судів,

Статейний лист — Розроблений прихильниками мюнцера. Вони пропонували дворянам і духівництву відмовитися від усіх привілеїв, багатсв і працювати разом і селянами однаково. Всіх хто  відмовиться — чекала смерть.

Цікаво як мартін лютер відреагував на повстання? Він засудив і став на сторону князів.

Селянський рух придушили до 1526р  (Стихійність, неорганізованість, розкиданість, оборонна тактика) а його наслідками були значне скорочення населення німеччини і повторне закріпачення селян.

4.5 Робота з документом

Дванадцять статей

Стаття шоста По-шосте, ми терпимо великий тягар від панщини (der dienst-halfren), які зростають і множаться з дня на день. Ми хочемо, щоб нам у цьому приділили належну вагу, щоб не обтяжували нас так сильно, але ласкаво розглянули б, як служили наші батьки, але все відповідно до точного смислу слова божого.

Стаття восьма По-восьме, ми – всі, ті, у кого є земля, – обтяжені тим, що якраз ця земля не може окупити орендної плати (gult) і що на такій землі селяни втрачають і гублять своє власне добро. Нехай пани накажуть і вста­новлять оренду по справедливості, так, щоб селянин не робив своєї роботи даром.

Стаття дев’ята: По-дев’яте, ми надто обтяжені штрафами, (freve), бо завжди запроваджують нові постанови і карають нас не по заслузі, а через ворожість або догідливість. Наша думка така: карати нас за старими писаними законами залежно від обставин, а не свавільно.Стаття десята По-десяте, ми обтяжені тим, що дехто привласнив собі луки які належать общині. Ці землі ми хочемо знову повернути в наше загальне користування (der unseren qemeinen Landen). Коли ж вони придбані нечесно, то-треба укласти братерську угоду, за­лежно від обставин.

4.6. Запитння

5. Узагальнення та систематизація знань

6. Дамашнє завдання

6.1  Робота з підручником, опрацювати параграф

6.2. Доповідь на тему: “Мартін Лютер. Життєвий шлях” “Вплив ідей гуманізму на Реформацію” “Ідеї Мартіна Лютера і Томаса Мюнцера” (3-5 хв.)

6.3. Перегляд фільму “Лютер” (2003 р.)*

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Чучвера Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Рашевська Ірина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Палійчук Т.
Додано
28 листопада 2019
Переглядів
8266
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку