Тема. Реклама. Маніпулятивні можливості реклами
Мета: з’ясувати, що таке маніпуляція і які маніпулятивні можливості має реклама, проаналізувати найпоширеніші приклади маніпуляцій у рекламі, розвивати критичне мислення, виховувати вдумливого споживача.
Очікувані результати: учень має знати зміст понять і термінів уроку, уміти наводити приклади маніпуляцій в рекламі, аналізувати їх маніпулятивні можливості.
Обладнання: роздатковий матеріал, мультимедійне обладнання
Тип: урок вивчення нового матеріалу
Хід уроку:
І. Мотивація навчальної діяльності
-- Скажіть, чи є якийсь логічний зв'язок між чаєм і яскравим життям?
(див. ролик «Чай Грейс»)
(ті, хто займаються збутом саме цього чаю)
ІІ. Оголошення теми, мети уроку
Отже, сьогодні на уроці ми спробуємо розібратися в маніпулятивних механізмах реклами. (Ти вже дорослий і маєш знати, як розібратися, коли тобі кажуть правду, а коли намагаються змусити бачити світ так, як комусь це вигідно).
Реклама – це засіб примусити людей
відчувати потребу в тому,
про що вони раніше не чули.
Мартті Ларні
Реклама – узаконена брехня.
Г. Уеллс
Реклама – велике мистецтво ХХ століття.
М. Маклюен
ІІІ. Робота над темою
Аналіз анкети
Діаграма (Слайд)
Отже:
Маніпуляція – (manus - рука , pie - наповнювати). Це слово можна тлумачити як акт впливу на людину, приховане керування людиною.
(Приклад. Хтось запитує в нас дорогу до Києва, а ми навмисне покажемо йому дорогу на Ніжин – це обман.
А якщо хтось збирався їхати на Київ, а ми зробили так, щоб він сам повернув на Ніжин – це маніпуляція).
Реклама - (лат. reclamare — «поновлювати крик, знову кричати, кликати, голосно заперечувати»)
Піраміда Маслоу
У 1943 році Абрахам Маслоу висловив припущення , що людська поведінка визначається широким спектром потреб. Він розбив ці потреби на 5 категорій і розташував їх у визначеній ієрархії .
За Маслоу, людина – це «істота, яка постійно чогось хоче»
А в наш час суспільства споживання гігантські корпорації, що займаються виготовленням матеріальних благ навчилися використовувати ці бажання людини у своїх корисливих цілях.
Зараз ми побачимо, на яких потребах уміло «грають» рекламісти. І як вони це роблять
Перегляд рекламних роликів:
Бесіда за переглянутим, заповнення «Піраміди Маслоу» +
Слоган – це лаконічна фраза, що впадає в око, добре запам'ятовується та висловлює суть рекламного повідомлення.
Як нами маніпулюють?
Показ слайду «Лексус»
Слогани : «Адже я цього варта», «Усі в захваті від тебе»
Спочатку нас налякають бактеріями , карієсом, брудною підлогою, брудним одягом, а потім нам пропонують
І нікого не хвилює, що всі ці асоціації створюють і фінансують самі концерни - виробники
Крем з коензимами, йогурт з біфідобактеріями тощо.
Маніпуляції «МакДональдс»
Маніпуляції «Кока Кола»
Отже, ми вже знаємо, скільки є можливостей для маніпуляцій. Як же цьому протистояти?
Потрібно сприймати інформацію критично, тобто орієнтуватися в потоках інформації, уміти осмислювати її. Критичне мислення - це здатність відрізняти факти від суджень. Це вміння бачити підтекст в інформації.
Читання з олівцем у руках.
Підкресли прямою лінією беззаперечний факт. Хвилястою – судження автора, або його інтерпретацію факту.
Exclusive Tea – таємниця створення селекційного купажу чорного чаю.
Великі листочки чаю, ретельно зібрані в найкращих чайних садах Цейлону, поєднуються з вишуканими сортами чаю з Азії і пелюстками квітів. Разом вони надають цьому витвору чайного мистецтва багатство відтінків смаку і містичний аромат.
Насолодитися всією повнотою смаку та аромату цього чаю тепер можна завдяки магічній силі пірамідки: всередині такого пакетика більше простору для заварювання , і чайні листочки віддають увесь свій смак та аромат.
Соціальна реклама
Але не всяка реклама має на меті принести якомога більше прибутку. Існує таке явище як соціальна реклама.
Соціальна реклама – це некомерційна реклама, спрямована на зміну моделей суспільної поведінки і привернення уваги до гострих соціальних проблем.
Робота з рекламою. Підберіть актуальний слоган до реклами. Звірте свої варіанти з оригіналами.
ІV. Підсумки
Перегляд відеоролика «Кілька фактів про рекламу»
Рефлексія
На цьому уроці я дізнався…
На цьому уроці я зрозумів…
То що ж таке реклама?
V. Домашнє завдання
Подивитися рекламний блок і визначити, які прийоми маніпуляції застосовуються.
Що таке реклама: обман чи мистецтво?
Написати рекламний текст про шоколадний батончик так, щоб продати його – батькам, - дитині.
Схема аналізу реклами
1