Талановитий, життєрадісний, оптимістичний... Володя Івасюк зробив для української естради більше, ніж багато всіх інших композиторів разом узятих... Доля юнака трагічна, його смерть і сьогодні залишається загадкою. Тому думки про Івасюка навіяли в мені рядки , які я вписала у свій урок-реквієм. Віршовані рядки - мої, авторські. Пісні я використовувала, звичайно ж, Володимира Івасюка.
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ЗОШ №1 I-III ст. м .ЖОВКВИ
ДЕМКІВ МАРІЯ ВАСИЛІВНА
Урок – Реквієм
присвячений пам’яті
композитора
Володимира Івасюка
Жовква 2018
Автор сценарію Демків М. В
Віршований текст - Демків М. В
Прозові цитати – Іван Лепша, з книги – есе «Життя і смерть В. Івасюка», Михайло Івасюк «Спогади про сина», матеріали слідчої справи по розслідуванню трагічної загибелі композитора.
Урок – Реквієм
(здалеку чути мелодію пісні «Мальви», учні виходять з лампадками під музику і ставлять біля портрета Івасюка вздовж роялю чи піаніно, тоді вступ закінчується. і учні співають пісню «Мальви»)
Звучить пісня «Мальви»
Слово Вчителя: кожен народ, кожна нація має своїх митців, якими пишається, творчість яких вивчає і виконує з захопленням. Володимир Івасюк - по праву засновник і класик укр. естрадної музики, талановитий композитор, автор невмирущих пісень «Червона Рута», «Водограй», «Ласкаво просимо», «Колискова для Оксаночки», «Двадцять літ». Він жив, працював, і мріяв, але раптом страшна трагічна смерть його забрала від нас. Цей злочин не розкрито й сьогодні. Але зараз ми хочемо в пам’яті про композитора сказати все, що відомо нам про життя і смерть В. Івасюка якому б цього року виповнилося 57 років. Не маємо права забути, як і народ не забув його «Червону Руту».
Учениця: Торкнулись пальці клавішів блискучих
Й застигли звуки у повітрі, мов туман …
Полилась музика. Спокійна – та пекуча,
У далечінь, в безкрайній океан.
Полилась, попливла на всіх вітрилах,
Запахла цвітом спілої зорі …
Невже людина чудо це створила,
А, може, спів небесних це створінь?
А, може, танців це чарівні звуки,
Чи вранішня росиця на траві ?
Ні, це чарівні музиканта руки,
Та ніжне серце і душі вогні.
Звучить пісня: «Я піду в далекі гори»
Учень: В просторі плину століть
Часом з’являються постаті,
Якими пишається світ,
Які мов посланці із космосу…
Учениця: Один з них – це Володя Івасюк,
Співочий світоч із народу - і по праву, -
Його пісні лиш радість і любов несуть,
А він зазнав і підлості і зради.
Писав Володя музику класичну,
І до спектаклів музику писав.
Хоч вже закінчив інститут медичний,
Та музику він більше все ж кохав.
Учень: Пісні Володі – це скарбниця України,
Такої популярності ніхто не знав.
Цей водограй співав через вогонь і стіни,
Про матір, квіти, про любов співав …
Звучить пісня: «Запроси мене у сни»
Учениця:
Талант мов джерельна водиця,
Мов птаха, тріпоче у серці,
Його не зламає і криця,
Його не спіймати, не стерти.
Напевно не знали цього
Радянські нудні бюрократи,
І птаху підбили крило,
Не дали у небо злітати.
«Червона Рута» лунала над світом,
В домівках, вулицях, і телерадіоефірі,
Не признає чиновник, і не вірить,
Народ признав і полюбив, повірив.
За що, ну чому так все сталося?
Хто ж злочин зробив проти нього?
У небі пісня дзвінка обірвалась…
Не вберегла Україна пісенного генія свого…
Учень: Ще в той пам'ятний день, як Володя родився,
Люди йому заподіяли лиха -
З халатності лікар щось не додивився,
І розчин кислотний закапав в повіки.
Дитя нерозумне заплющило очі,
І це врятувало малого Володю,
Скотились по личку дві чорні доріжки,
Мов чорнії сльози – провісники долі.
Учениця: Провісники долі або Божий знак,
Що лиха зазнає в житті цей юнак.
Хтось не сприймав його творчість уперто,
А хтось заздрив славі його – в житті, і посмертній.
Хтось просто байдуже пройшов стороною.
Хтось знав – та боявся КДБ з Москвою.
Учень: І дійсно так – одні не сприймали його творчість, другі заздрили його славі, третіх сердила його незалежність у судженнях та поведінці, а багатьох сучасників його просто обурював той глибоко-національний дух, притаманний його пісням, дух, який пробуджував Українство від заколисуючих дифірамбів, офіціозної пропаганди, що уславляла штучну спільність – «радянський народ». І всі ці недоброзичливці, як могли, шкодили таланту. Урешті-решт досягнули мети: композитора передчасно не стало.
Учениця: А все це Космос віщував на зорі життя артиста. Дивовижно – але факт: великі таланти народжуються й виростають, як правило, у місцині, де раніше вже народжувалися світочі. І це, мабуть, закономірно: талант проростає в освяченому Богом місці, в тій точці, де самі космогенні сили сприяють його розвитку.
Учень: Хата Івасюків у Кіцмані була збудована на тому місці, де колись жила родина Воробкевичів ( композитора і класика укр. музики Сидора Воробкевича). Місцина, муза і доля Воробкевичів, немов осяяння, наснажувала хлопчика. П'ятирічним він бере до рук скрипку, а вже за два роки його ім'я з'являється в пресі.
Звучить пісня: «Пісня буде поміж нас»
Учениця: У 1964р. в Україні народжується перший вокально-інструментальний ансамбль. У не в великому місті, а в Кіцмані на Буковині. І вже незабаром – концерт в Києві, який зняли на плівку і показали по Центральному (Московському !) телебаченню. Композитор-початківець вже тоді філософськи осмислив значення музики в житті людини. Ось деякі думки Володі, занотовані його батьком:
Учень: «Музика надає привабливості буденщині, розганяє нудьгу і загоює внутрішню кволість, породжені тупою одноманітністю. Коли зникає нудьга, перед очима виграє блакитне небо, зір стає зіркішим, бачимо те, що раніше не добачали…»
Учениця: Володимир працює, уперто й наполегливо. І хоч на бажання батьків вступив у медичний інститут, Володя все більше захоплюється музикою, заглиблюється в компонування пісень.( До слова, в музиці це не єдиний випадок: Бородін жив музикою і хімією, Аркас – музикою і історією України, Олесь – поезією і ветеринарією).
Учень: Проте справжнім святом Івасюкової музики стали 1971 і 1972 роки, коли його пісні «Червона Рута» і «Водограй» (два роки підряд ! – такого успіху не заживав жоден український не лише самодіяльний, але й професійний композитор, член спілки композиторів) стали переможцями Всесоюзного телеконкурсу «Алло ми шукаємо таланти ! ».
Учениця: Одразу ж пісні молодого композитора стали відкриттям, сенсацією, явищем. Це була не позичена, а ніби самим народом написана, яка, без перебільшення, можна сказати, стала чи не найвищим проявом української естради, що тільки-но, зрештою, почала зароджуватись.
Звучить пісня : «Водограй»
Учень: В. Івасюк жив в той час, коли все національне – у музиці, літературі, живописі драматургії – душилося комуністично-кагебістською системою. Це, власне, і довів подальший розвиток української естради: вона потрапила в соціальні лещата чиновників від культури. Одне за одним посипалися на голову учасників ВІА та рок-груп, як і фольк-гуртів вказівки, заборони, розпорядження. Вони «насаджували» тематичні програми, цензурували тексти пісень, викидали з репертуару «підозрілі» твори.
Учениця: Володя Івасюк не поступився цим вимогам чиновників. Тексти його пісень мають історичну і фольклорну основу, притаманний українським народноспівам сюжет. Тож невипадково навколо нього гуртуються такі співаки, як Софія Ротару, Василь Зінкевич, Назарій Яремчук, Віктор Шпортько, Лідія Відаш.
Учень: Але попри славу Володю тривожив і смуток – класично вихована музична еліта Львова не поспішала підтримати самородка з Кіцмана. І, коли пісні Івасюка лунали по всьому Радянському Союзу, щодня звучали на радіо і телебаченні, малограмотні чиновники ненавиділи його талант. І це Володя відчував. Його вчитель, улюблений керівник А. Анатольський відверто ігнорував запрошення на концерт його музики.
Учениця: За музику до спектаклю Гончара «Прапороносці» в Москві Івасюк отримав диплом I ступеня і звання лауреата на Всесоюзному конкурсі музики до спектаклів, а в Києві – заздрісні «земляки» викреслили таємно прізвище Івасюка із списку претендентів на Державну премію ім. Шевченка. Це був удар долі, підступний і страшний, який боляче обпік Володю Івасюка.
ПІСНЯ: «Такий народжується зрідка» Лілії Кобільник.
Учень: Він жив, творив, кохав, співав і мріяв. Та мріям збутись усім так й не судилось. Бо не долюбив, і не доспав, і не доміряв. Раптово Володі життя обірвалось.
Учень: Хто ж винен, що страшний цей злочин
Так нерозкритим досі і зостався ?
Хто ж посприяв, що кат-злочинець
В Брюховецькому лісі заховався ?
Учениця: Той день, сльозами смутку оповитий
Собі у коси заплела весна.
Стояв народ сумний, і зляканий, збентежений,
А в їх серцях ще свіжа рана, борозна…
Його мелодії – це ніби промінь світла
Це ніби крик душі, палкий вогонь.
І кожна пісня, мов маля тендітне,
Черпає силу духу і тепло долонь.
Учень: О, люди, люди! Може, досить вже терпіння ?
Трагічна смерть Володі кличе до спокути
Одна надія – на людське сумління,
Не маємо ми права, щоб забути
Поета, Композитора, Митця!
Пошли нам, Боже, віри, мудрості і сили
Дізнатись гірку правду до кінця
І дати його пісні другі крила.
ПІСНЯ: «ЧЕРВОНА РУТА»