Урок "Революція Гідності: вільні творять майбутнє"

Про матеріал
розробка тематичного уроку до Дня Революціі Гідності для учнів 10-11 класів "Революція Гідності: вільні обирають майбутнє"
Перегляд файлу

Тематичний урок з історії України

в Краматорській ЗОШ І-ІІІ ст.№ 10 з профільним навчанням Краматорської міської ради Донецької області 

«Революція Гідності: вільні творять майбутнє»

 

Класи: 10, 11.

 

Учитель: Рябко Наталія Анатоліївна, учитель історії вищої категорії, вчитель-методист

 

Дата проведення: 21 листопада 2018 р.

 

Час проведення: 8.00-8.45

 

Місце проведення: Краматорська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 10 з профільним навчанням Краматорської міської ради Донецької області.

 

Форма проведення: панельна дискусія, вільний мікрофон.

 

Мета:

  1.               Поглибити знання учнів про причини, хід та наслідки Революції Гідності, участь представників Донецької області у процесах творення нової України.
  2.               Сприяти формуванню ключових компетентностей, необхідних для успішної життєдіяльності, а саме: вільне володіння державною мовою; інформаційно-комунікаційна компетентність; громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини.
  3.               Виховувати на загальнолюдських соціально-політичних (патріотизм, свобода, демократія) та морально-етичних (гідність, справедливість, повага до себе та інших людей) цінностях.

 

Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:

– розкрити зміст понять Євромайдан, Революція Гідності, економічна інтеграція, політична асоціація, безвізовий режим;

- встановити хронологію подій незалежної України, які мали вплив на формування національної свідомості, зокрема, Помаранчевої революції, Революції Гідності;

- визначати природу походження, рушійні сили та значення Євромайдану і Революції Гідності;

- охарактеризувати діяльність сучасних українських політиків, а також представників Донецької області – учасників Революції Гідності;

- висловлювати власні оціночні судження щодо чинників формування громадянського суспільства в незалежній Україні; важливості для України політичної асоціації, економічної інтеграції та впровадження безвізового режиму з Європейським Союзом.

- спрогнозувати можливі шляхи розвитку України.

 

 

 

Обладнання тематичного уроку. Література:

1. 25 років незалежності: нариси історії творення нації та держави. [Г.В. Боряк (кер. авт. кол.), В.В. Головко (координатор проекту), В.М.Даниленко, С.В. Кульчицький, О.М. Майборода, В.А. Смолій (відп. ред.), Л.Д. Якубова, С.О. Янішевський] ; НАН України ; Ін-т історії України. – К.: Ніка-Центр, 2016. - 796 с.

2. Круглий стіл «Філософської думки» : Дискурс Революції Гідності: зміст, структура, методологія дослідження / І. Ясна [и др.] // Філософська думка [Текст] : український наук.-теорет. часопис/ НАН України, Інститут філософії. – № 4. – 2016. – С.6-56.

3. Майдан від першої особи. 45 історій Революції гідності [Текст] : збірник спогадів / Український інститут національної пам'яті ; упоряд. : Т. Ковтунович, Т. Привалко. ‒ К.: К.І.С., 2015. ‒ 320 с.

4. Революція Гідності 2013–2014 pp. та агресія Росії проти України [Текст] : навчально-методичний посібник / За заг. ред. П. Полянського; Авт. кол.: Головко В., Палій О., Черевко О., Янішевський С. – К.: Київський університет ім. Б. Грінченка, 2015. – 36 с.

5. Революція Гідності 2013–2014 pp. та агресія Росії проти України [Текст] : науково-методичні матеріали / За заг. ред. П. Полянського; Авт. кол.: Головко В., Палій О., Черевко О., Янішевський С. – К.: Київський університет ім. Б. Грінченка, 2015. – 36 с.

Електронні джерела

6.  Небесна сотня. Герої не вмирають [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nebesnasotnya.com/perelik-geroyiv

Усні джерела

7. Кравченко Володимир, с. Дмитрівка Слов’янського району Донецької області, запис зроблено 14 листопада 2017 року, тривалість бесіди – 2 години // З архіву Краматорської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 10 з профільним навчанням Краматорської міської ради Донецької області.

8. Пантелеєва Людмила Іванівна, 1954 року народження, м. Краматорськ Донецької області, запис зроблено 11 грудня 2017 року, тривалість бесіди – 2 години // З архіву Краматорської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 10 з профільним навчанням Краматорської міської ради Донецької області.

 

Наочність:

  1.               Банер «»Борітеся – поборете!» Участь представників Донецької області у протестних акціях під час  Революції Гідності».
  2.               Електронна презентація.

 

Хід заходу:

І. Організаційний момент.

Учні, експерти та інші учасники заходу займають місця.

Аудіозапис пісень, що набули популярності серед учасників Революції Гідності («Брат за брата» гурту «Kozak System», «Вставай» гурту «Океан Ельзи»).

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель:

Шановні учні! Шановні гості! Дозвольте ще раз привітати вас із Днем Гідності та Свободи. Згідно з Указом Президента України від 13 листопада 2014 року ми відзначаємо це державне свято з метою утвердження в Україні ідеалів свободи і демократії, віддання належної шани патріотизму й мужності громадян, які восени 2004 року та у листопаді 2013 року - лютому 2014 року постали на захист прав і свобод людини і громадянина, національних інтересів нашої держави та її європейського вибору. (сл)

Замислімося над сенсом цих вагомих слів «Гідність», «Свобода». Що вони означають? Що значать для вас? Я пропоную учням, які сидять ліворуч від мене, записати на паперових пелюстках та прикріпити на дошці асоціації, що викликає у них слово «Гідність». Учні, які сидять праворуч від мене, так само розмірковують над словом «Свобода» (сл)

Як ви бачите, ваша точка зору співпадає з думкою соціологів, філософів, істориків. Ось як вони визначають зміст цих ключових понять сьогодні. (сл)

Відповіді, що очікуються:

Гідність:

- усвідомлення людиною своєї самоцінності;

- усвідомлення моральної рівності з іншими людьми;

- самоповага.

Свобода:

  • відсутність примусу,
  • можливість робити вільний вибір
  • можливість діяти відповідно до своїх бажань;
  • право робити все, що дозволено законами та ін.

ІІІ. Повідомлення теми, дидактичної мети уроку. Формулювання очікуваних результатів.

Учитель:     епіграф до уроку  (сл)

Український дисидент, поет і літературний критик Іван Світличний говорив: «Я честі свою твердиню, нескорений образ свободи, Фортецю своєї гідності - душі - не здам і на п'ядь». Прагнення українців до свободи, бажання захистити свою гідність від свавілля авторитарних і тоталітарних режимів яскраво продемонстрували світові події Помаранчевої революції 2004 р. та Революції Гідності 2013-2014 років. Сьогодні ми віддамо шану громадянській мужності й патріотизму учасників цих подій та поміркуємо над ключовим питанням уроку: «Для чого кожному з нас, сучасних українців, потрібна свобода?».  (сл)

Обговорення питань проводитиметься у формі дискусії.

Я представляю експертів, які візьмуть участь в обговоренні:

Наш почесний гість:

-Олександр Іванович Куць, голова Донецької обласної державної адміністрації, керівник військово-цивільної адміністрації.

Від імені науковців Донеччини говорить Олександр Володимирович Кондратенко, завідувач кафедри історії, суспільно-гуманітарних дисциплін та методики їх викладання Донецького ОБЛІППО.

Від імені митців слова – Микола Джміль, поет, учасник Євромайдану.

Від імені громадських активістів Краматорська – Віталій Віталійович Антоненко, завдяки якому ми зустрілися з українськими письменниками Донбасу – авторами антології «Порода».

Найпочеснішим гостем заходу є мати Героя Небесної Сотні Івана Пантелєєва Людмила Іванівна.

 

IV. Панельна дискусія.

Першим про причини Революції Гідності, мотиви її учасників розповість кандидат історичних наук Олександр Володимирович Кондратенко.

Тривалість виступу 2 хв.

Виступи експертів О.В. Кондратенка, Л.І. Пантелєєвої, Миколи Джміля, В.В. Антоненка (до 2 хв.)

«Вільний мікрофон» (до 2-х питань до 1-го експерта)

 

Кондратенко О.В.: Шановні учні! У посібнику «Революція Гідності 2013–2014 pp. та агресія Росії проти України», який ви вивчали або будете вивчати на уроках історії, причинами початку Євромайдану в листопаді 2013 року названі:

− загроза втрати Україною державного суверенітету внаслідок втягування країни до Митного та Євразійського союзів — об’єднань, у яких домінує Росія;

− корупція у владі, що досягла всеосяжних масштабів;

− згортання політичних свобод, політичні репресії;

− безправ’я громадян перед чиновниками, безкарність представників влади та їхнього оточення;

− економічні проблеми, скорочення промислового виробництва.

Хочу доповнити ці твердження декількома фактами. Від початку свого перебування на президентській посаді В. Янукович та його оточення дійсно застосовували репресії проти лідерів опозиційних політичних сил. Правоохоронні органи, що використовувалися для силового тиску на опозицію, були виведені поза межі будь-якого суспільного контролю. Це створювало широкий простір для зловживань. Згадаймо смерть київського студента Ігоря Індила у Шевченківському РУВС (районному управлінні внутрішніх справ) м. Києва у травні 2010 року; сумнозвісні події у Врадіївці Миколаївської області у червні 2013 року. Отже, закономірним явищем стало прагнення широких кіл української громадськості припинити це свавілля з боку поплічників авторитарного режиму В. Януковича.

Безпосереднім поштовхом до Євромайдану стало рішення про призупинення процесу підготовки до підписання Угоди про асоціацію з Євросоюзом. Для українців, передусім для української молоді, воно означало крах надій на суттєве поліпшення життєвих перспектив.

Учитель: Шановні учні! Ви прослухали про причини Революції Гідності, а як би ви, підтримали б протесні акції з тих причин, що ви почули?

Пропоную вам за допомогою сигнальних карток визначити вашу позицію: чи підтримали б ви протестні акції з причин, про які розповів нам експерт. Червона картка – позиція «Підтримав», сіра картка – «Не підтримав».

 

 

До слова запрошується поет, учасник  Євромайдану Микола Джміль. Будь ласка, розкажіть нам про свої враження від подій на Майдані

Виступ Миколи Джміля (2 хв., розповідь про участь у мітингах на Євромайдані).

 

Учитель: Шановні учні! Пропоную підняти червону картку тим, хто, незважаючи на небезпеку, приєднався б до учасників Революції Гідності на захист свободи та демократії.

 

До слова запрошується Віталій Віталійович Антоненко, який проаналізує роль Революції Гідності у розвитку нашої країни.

 

 Антоненко В.В.:

На мою думку, головним здобутком Революції Гідності є Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, що була ратифікована Верховною Радою України 16 вересня 2014 року. Реалізація цієї Угоди передбачає, по-перше, конституційну реформу. У 2014 році було створено та діють Конституційна Комісія й три робочі групи: з децентралізації, судової реформи, прав людини.

Підписання Угоди про асоціацію спонукало на реформу судової системи (прийнято Закон України «Про справедливий суд»).

Суттєво розширилися межі свободи підприємницької діяльності. Внесені зміни в законодавство щодо відшкодування ПДВ. Для боротьби  з корупцією створено Антикорупційне бюро, Нацагентство з питань запобіганню корупції Завдяки реформі держзакупівель  встановлено мораторій на перевірки. Зменшено кількість податків з 22 до дев’яти, спрощені на законодавчому рівні процедури отримання ліцензій та інших дозвільних документів.

Ще одною важливою свободою для людини є свобода пересування. Із 11 червня 2017 року введено безвізовий режим між Україною та Європейським Союзом. Цей статус дозволяє громадянам України вільно перетинати міждержавні кордони країн Європейського Союзу без попереднього звернення до посольства для отримання дозволу. За даними Державної прикордонної служби до жовтня 2018 року безвізом із ЄС скористався 1 млн. українців.

 

Учитель: Шановні учні! Хотілося б почути вашу думку про роль Революції Гідності у розвитку країни. Червона картка: Революція Гідності утвердила напрям розвитку України як європейської демократичної держави. Сіра картка: Революція Гідності не вплинула на розвиток демократії в країні.

 

V. «Відкритий мікрофон»

А тепер, спираючись на історичний досвід учасників Революції Гідності замислимося над нашим власним майбутнім. Давайте за допомогою прийому «Вільний мікрофон обговоримо питання.

 

Питання: (сл)

-Для чого мені потрібна свобода у майбутньому дорослому житті?

-Яку ціну я готовий заплатити за свободу?

 

Учитель:

Шановні учні та експерти! Пропоную висловити свої думки з зазначених питань почесним гостям.

Слово надається Олександру Івановичу Куцю, голові Донецької обласної державної адміністрації, керівнику військово-цивільної адміністрації.

(виступ)

VI. Підведення підсумків заходу

Перегляд відеоролика. Б. Ступка читає поезію Ліни Костенко «Крила»

 

VІІ. Домашнє завдання

 Написати есе, у якому розкрити сутність понять «Свобода», «Гідність», «Окриленість» (сл)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Рябко Наталья
До підручника
Історія України (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Струкевич О.К., Романюк І.М., Дровозюк С.І.)
Додано
26 березня 2020
Переглядів
1156
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку