Мета: актуалізувати знання учнів про рід і число іменників; удосконалювати вміння визначати рід і число іменників; розвивати мовлення учнів; виховувати пильність у поводженні з вогнем.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Технологія « Мікрофон».
1.Що таке іменник?
2. Іменники поділяють на власні ……. Назви.
3. Наведіть приклади власних назв.
4. Наведіть приклади загальних назв
5. Скільки родів мають іменники?
6. Іменники змінюються за числами ,,,,,,,,.
7. Що таке антоніми?
8. Що таке синоніми?
9. Що таке багатозначні слова?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми пригадаємо, як визначити рід і число іменників.
Ваше завдання бути уважними, кмітливими, активними, проявляти творчість і наполегливість у роботі.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за вправою 97 (с. 50)
Учні виразно читають вірш Д. Павличка та добирають до нього заголовок.
Визначення числа іменників
Учитель повільно читає вірш, а учні виписують у дві колонки іменники: у першу записують іменники, які автор уживає в однині, а в другу — ті, що стоять у множині.
— Позначте закінчення іменників.
— Як можна визначити число іменників?
Звуковий аналіз слів
— Прочитайте із вірша слова зі знаком м’якшення.
— Побудуйте їх звукові моделі:
1 варіант будує звукову модель слів глибінь; падають;
2 варіант — слів дзвонить, зажурилась.
2. Робота в групах ( Дівчата та хлопці)
З поданих слів дівчатка вибирають іменники жіночого роду, хлопчики – чоловічого роду, повинні залишитись іменники середнього роду.
Калина, тополя, мак, ніч, рушник,степ, козак, голуб, гніздо, ластів’я, сіно, чорнобривець, верба, волошка, бажання.
3. Коментоване виконання вправи 98 (с. 50)
— Про що розповідає автор у своєму вірші?
(Колоситься, колосі. Зернина, зерня. Хліб, хлібець, хлібина, хлібеня. Бухан, буханка.)
4. Фізкультхвилинка
5. Пояснювальний диктант
Одного разу хлопчик грався сірниками. Він запалив сірник і розгублено кинув його на підлогу. Почав горіти килим. З переляку хлопчик не знав, що робити. Їдкий дим пішов з вікна. Це помітили сусіди. Вони поспішили на допомогу і викликали пожежників.
— Підкресліть іменники. Визначте їх рід, число.
6. Колективна робота
— Відгадайте загадки.
— Визначте рід, число іменників-відгадок.
— Поясніть їх правопис.
Бачиш в нім себе самого
Отаким, яким буваєш.
Що це, друже? Відгадаєш? (Дзеркало)
V. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що повторили на уроці?
— Як визначити число іменників?
— Як визначити рід іменника?
— Чи може іменник змінюватися за числами? А за родами?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 99, с. 50.