Урок " Рід іменників : чоловічий, жіночий, середній"

Про матеріал

Розробка уроку має на меті ознайомити учнів з поняттям роду іменників, формувати вміння визначати рід іменників, вдосконалювати орфографічні та орфоепічні навички учнів. Велика увага приділяється збагаченню словникового запасу дітей, вихованню культури мовлення.

Перегляд файлу

 Тема. Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній

 Мета. Ознайомити учнів з поняттям роду іменників; формувати вміння визначати рід іменників; розвивати мовлення учнів, збагачувати словниковий запас; вдосконалювати орфографічні та орфоепічні навички; виховувати культуру мовлення.

 Обладнання: таблиці «В гостях у Іменника», «Чарівна поляна», листочки з написаними словами різних родів

 Тип уроку: комбінований

Хід уроку

 І. Організація класу до уроку. Створення емоційного настрою


 Гляньте, знов летять сніжинки

 На дерева, на будинки.

 Знову зимонька гуляє,

 Снігом землю прикрашає.

 Ми ж зібрались на урок,

 Кличе в подорож дзвінок!


 ІІ. Актуалізація опорних знань

 1. Робота з таблицею «В гостях у Іменника»

 - А куди ви хотіли б помандрувати?

- Я  вас хочу запросити також в подорож. Це цікава подорож в Країну  Частин Мови. Сьогодні ми відвідаємо одного з жителів цієї країни – Іменника.

- А що ви вже знаєте про іменник?

- Подивіться на місто, в якому мешкають Іменники. Як ви думаєте, хто з них в якому палаці живе?

(Діти розглядають таблицю «Країна Частин Мови», знаходять Місто Іменників і розподіляють слова на назви істот і назви неістот, власні і загальні назви. Прикріплюють предметні малюнки та картки зі словами до таблиці. Використовують предметні малюнки: котик, півник, Незнайко, Матроскін, Леопольд; картки з написами: дзвіночок, сонечко, бджілка, тюльпан, собачка.)

 (Слайд 2)

 1. Вправа «Карусель»

 - Ми зустрілись лише з небагатьма жителями Міста Іменників.  Але ви знаєте, що це – дуже велика сім’я. Давайте назвемо якнайбільше іменників, використовуючи вправу «Карусель».                                                       

 (Діти утворюють два кола: внутрішнє і зовнішнє. Внутрішнє коло нерухоме, це діти з високим рівнем знань. Зовнішнє коло рухоме. Його утворюють решта дітей. Учні рухомого кола наводять приклади іменників за вимогою учня навпроти (наприклад: ім’я, прізвище, по батькові, кличка тварини, назва села, назва річки і т. д.) і переходять до наступного учня.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

 1. Проблемна ситуація

- А тепер помандруємо далі. За містом Іменників – Чарівна поляна. Тут дуже гарно. Цвітуть квіти, буяють трави, літають комахи, відпочивають казкові герої. Назвіть їх.

- Додайте до назв цих предметів слово веселий. Які словосполучення утворились? Запишіть їх. (Веселий зайчик, весела лисичка, веселе сонечко)

 (Слайд 3)

- Чому довелося змінювати прикметник?

- Доберіть іменники до прикметника веселий. (Веселий день, хлопчик, ранок)

- Яким словом можна замінити ці іменники? (Він)

- Доберіть іменники до прикметника весела. (Весела гра, подруга, подорож)

- Яким словом можна замінити ці іменники? (Вона)

 - Доберіть іменники до слова веселе. (Веселе сонечко, свято, слово)

 - Яким словом можна замінити ці іменники? (Воно)

- Це – слова-помічники. Вони допомагають розпізнавати іменники за родами. А що таке рід іменника?

 2. Знайомство з правилом. Читання правила в підручнику

 (Використовується метод «Два – чотири – всі разом». Спочатку діти самостійно читають правило, потім об’єднуються в пари і повторюють вдвох. Після цього утворюють групи по 4 учні і розказують групою. Вивчене правило промовляють всім класом.)

 V. Фізкультхвилинка


 Вітер віє, повіває,

 Листя з дерева зриває.

 Ми листочки позбирали

 І на купки поскладали.


 (Учні імітують рухи вітерця і дітей)

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

 1. Метод «Броунівський рух». Гра «Збери листочки»

 Зміст гри.

      Вчитель розкладає листочки з написаними словами різних родів по класу:

на партах, на полицях шафи, розвішує на стінах. Учні об’єднуються в групи за бажанням і, пересуваючись вільно по класу, знаходять листочки з словами потрібного роду. Складають листочки на купку.

Написи на листочках: літо, весна, жовтень, листопад, крапля, сонце, веселка, птах, синиця, дощ, небо, дерево.               (Слайд 4)

2. Робота з загадками

 - Відгадайте загадки і визначте рід іменників-відгадок. Складіть речення з словами-відгадками. Запишіть.


 Маю жовтий вусок,

 Запашний колосок.

 Буде з мене мука

 Й паляниця м’яка. (Пшениця)

 Блискучий, білий і м’який,

 Холодний, чистенький, пухкий. (Сніг)

 Пухнасте, жовтеньке, м’якеньке,

 Беззахисне, мале-маленьке.(Курча)


 VІІ. Підсумок уроку

  Продовжіть речення:

 - Іменник – це …

 - Іменники бувають …

 - До власних іменників належать …

 - До загальних іменників належать …

 - Назви істот відповідають на питання …

 - Назви неістот відповідають на питання …

 - Іменники мають рід: …

 - Щоб визначити рід іменника, потрібно …

 VІІІ. Домашнє завдання. Вправа 295

 

 


 


VІІ. Підсумок уроку

 Продовжіть речення:

- Іменник – це …

- Іменники бувають …

- До власних іменників належать …

- До загальних іменників належать …

- Назви істот відповідають на питання …

- Назви неістот відповідають на питання …

- Іменники мають рід: …

- Щоб визначити рід іменника, потрібно …

VІІІ. Домашнє завдання. Вправа 295

 

docx
Додано
30 липня 2018
Переглядів
5087
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку