Розробка уроку має на меті ознайомити учнів з поняттям роду іменників, формувати вміння визначати рід іменників, вдосконалювати орфографічні та орфоепічні навички учнів. Велика увага приділяється збагаченню словникового запасу дітей, вихованню культури мовлення.
Тема. Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній
Мета. Ознайомити учнів з поняттям роду іменників; формувати вміння визначати рід іменників; розвивати мовлення учнів, збагачувати словниковий запас; вдосконалювати орфографічні та орфоепічні навички; виховувати культуру мовлення.
Обладнання: таблиці «В гостях у Іменника», «Чарівна поляна», листочки з написаними словами різних родів
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організація класу до уроку. Створення емоційного настрою
Гляньте, знов летять сніжинки
На дерева, на будинки.
Знову зимонька гуляє,
Снігом землю прикрашає.
Ми ж зібрались на урок,
Кличе в подорож дзвінок!
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Робота з таблицею «В гостях у Іменника»
- А куди ви хотіли б помандрувати?
- Я вас хочу запросити також в подорож. Це цікава подорож в Країну Частин Мови. Сьогодні ми відвідаємо одного з жителів цієї країни – Іменника.
- А що ви вже знаєте про іменник?
- Подивіться на місто, в якому мешкають Іменники. Як ви думаєте, хто з них в якому палаці живе?
(Діти розглядають таблицю «Країна Частин Мови», знаходять Місто Іменників і розподіляють слова на назви істот і назви неістот, власні і загальні назви. Прикріплюють предметні малюнки та картки зі словами до таблиці. Використовують предметні малюнки: котик, півник, Незнайко, Матроскін, Леопольд; картки з написами: дзвіночок, сонечко, бджілка, тюльпан, собачка.)
(Слайд 2)
1. Вправа «Карусель»
- Ми зустрілись лише з небагатьма жителями Міста Іменників. Але ви знаєте, що це – дуже велика сім’я. Давайте назвемо якнайбільше іменників, використовуючи вправу «Карусель».
(Діти утворюють два кола: внутрішнє і зовнішнє. Внутрішнє коло нерухоме, це діти з високим рівнем знань. Зовнішнє коло рухоме. Його утворюють решта дітей. Учні рухомого кола наводять приклади іменників за вимогою учня навпроти (наприклад: ім’я, прізвище, по батькові, кличка тварини, назва села, назва річки і т. д.) і переходять до наступного учня.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Проблемна ситуація
- А тепер помандруємо далі. За містом Іменників – Чарівна поляна. Тут дуже гарно. Цвітуть квіти, буяють трави, літають комахи, відпочивають казкові герої. Назвіть їх.
- Додайте до назв цих предметів слово веселий. Які словосполучення утворились? Запишіть їх. (Веселий зайчик, весела лисичка, веселе сонечко)
(Слайд 3)
- Чому довелося змінювати прикметник?
- Доберіть іменники до прикметника веселий. (Веселий день, хлопчик, ранок)
- Яким словом можна замінити ці іменники? (Він)
- Доберіть іменники до прикметника весела. (Весела гра, подруга, подорож)
- Яким словом можна замінити ці іменники? (Вона)
- Доберіть іменники до слова веселе. (Веселе сонечко, свято, слово)
- Яким словом можна замінити ці іменники? (Воно)
- Це – слова-помічники. Вони допомагають розпізнавати іменники за родами. А що таке рід іменника?
2. Знайомство з правилом. Читання правила в підручнику
(Використовується метод «Два – чотири – всі разом». Спочатку діти самостійно читають правило, потім об’єднуються в пари і повторюють вдвох. Після цього утворюють групи по 4 учні і розказують групою. Вивчене правило промовляють всім класом.)
V. Фізкультхвилинка
Вітер віє, повіває,
Листя з дерева зриває.
Ми листочки позбирали
І на купки поскладали.
(Учні імітують рухи вітерця і дітей)
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
1. Метод «Броунівський рух». Гра «Збери листочки»
Зміст гри.
Вчитель розкладає листочки з написаними словами різних родів по класу:
на партах, на полицях шафи, розвішує на стінах. Учні об’єднуються в групи за бажанням і, пересуваючись вільно по класу, знаходять листочки з словами потрібного роду. Складають листочки на купку.
Написи на листочках: літо, весна, жовтень, листопад, крапля, сонце, веселка, птах, синиця, дощ, небо, дерево. (Слайд 4)
2. Робота з загадками
- Відгадайте загадки і визначте рід іменників-відгадок. Складіть речення з словами-відгадками. Запишіть.
Маю жовтий вусок,
Запашний колосок.
Буде з мене мука
Й паляниця м’яка. (Пшениця)
Блискучий, білий і м’який,
Холодний, чистенький, пухкий. (Сніг)
Пухнасте, жовтеньке, м’якеньке,
Беззахисне, мале-маленьке.(Курча)
VІІ. Підсумок уроку
Продовжіть речення:
- Іменник – це …
- Іменники бувають …
- До власних іменників належать …
- До загальних іменників належать …
- Назви істот відповідають на питання …
- Назви неістот відповідають на питання …
- Іменники мають рід: …
- Щоб визначити рід іменника, потрібно …
VІІІ. Домашнє завдання. Вправа 295
VІІ. Підсумок уроку
Продовжіть речення:
- Іменник – це …
- Іменники бувають …
- До власних іменників належать …
- До загальних іменників належать …
- Назви істот відповідають на питання …
- Назви неістот відповідають на питання …
- Іменники мають рід: …
- Щоб визначити рід іменника, потрібно …
VІІІ. Домашнє завдання. Вправа 295