Матеріал містить цікаві вправи для ознайомлення учнів з поняттям "Змінювання іменників за відмінками". назвами відмінків. Розроблені інтерактивні вправи "Довідкове бюро", "Мікрофон", "Інтерв'ю за три кроки".
Тема. Змінювання іменників за відмінками.
Мета: Ознайомити учнів з поняттям «змінювання імеників за відмінками», з назвами відмінків. Виробляти вміння за поданими в таблиці зразками відмінювати іменники різних родів, визначати відмінки іменників в реченні. Розвивати мовлення, збагачувати словниковий запас учнів. Виховувати любов до рідної мови.
Обладнання: презентація до уроку, картки для роботи в групах,
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
1. Читання вірша хором
Як-то гарно, любі діти,
У вікно вам виглядати!
В ньому все – тополі, квіти,
Сонце й поле біля хати.
На оте вікно ранкове,
Що голівки ваші гріє,
Схожа наша рідна мова –
Цілий світ вона відкриє!
Бережіть її, малята,
Бо вона – віконце миле,
Що колись до нього мати
Піднесла вас, посадила… (Слайд 2)
- З чим порівнює автор вірша нашу рідну мову?
- Як ви розумієте слова «цілий світ вона відкриє?»
- Як ми можемо берегти свою рідну мову?
- Так, тільки старанно вивчаючи мову, сумлінно і наполегливо оволодіваючи знаннями, збагачуючи своє мовлення новими словами і образними висловами, викорінюючи неправильні слова, вислови, ми можемо зберегти і примножити це велике і дорогоцінне надбання нашого народу – українську мову. Тому пропоную взяти за девіз нашого сьогоднішнього уроку народну приказку: «Не кажи - не вмію, а кажи – навчусь». І протягом уроку сумлінно працювати, бо матеріал, який сьогодні вивчатимемо, доволі складний і важливий для подальшого вивчення мови.
ІІ. Повідомлення теми уроку
- А чи знаєте ви, що таке відмінки? А як змінювати іменники за відмінками?
- Саме про це ви сьогодні і дізнаєтесь.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Інтерактивна вправа «Довідкове бюро»
- А допоможе вам про все це дізнатися матеріал з нашого «Довідкового бюро».
(Діти виймають з скриньки «Довідкового бюро» аркуші з повідомленнями про відмінювання)
(Слайд 3)
Називний відмінок речі називає.
Родовий – кого?, чого?, - питає.
А давальний всім давати звик:
Дубу, сонцю, небу і траві.
А знахідний – все кого і що? – шукає,
На такі питання і відповідає.
Орудний – ким? та чим? Все хоче знати.
Як трактором, комбайном управляти.
Місцевий же нам вказує на місце,
На дубі, чи в селі, а, може, в місті.
А кличний кличе: хлопчику, дівчино,
Веселко, вербо, матінко, калино!
(Слайд 4)
(Діти перечитують назви відмінків та питання до них, запам’ятовують скорочене позначення відмінків, усно відміняють слова дівчина, дуб, село)
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
(У конкурсі беруть участь 2 команди. Кожна отримує аркуш паперу, на якому написані назви відмінків та питання до них. Діти повинні провідміняти якнайбільше іменників, записуючи їх по одному слову кожен і передаючи наступному члену команди. Виграє команда, яка за певний час записала більше слів.)
Завдання для груп:
А) Прочитати уривок казки
Заєць стрівся з Їжаком,
Посміявся над звірком…
«Та чи ж можна Їжачкові,
Куцоніжці, малюкові,
Мене, Зайця, обійти
І до фінішу прийти?»
А Їжак всміхнувся стиха
І подумав: «Зайцю лихо.
Ноги в Зайця-то довгенькі,
Але розум коротенький.»
З Зайцем побіжить Їжак.
Він на хитрощі мастак.
…Ось і фініш. Їжака
Перемога жде легка.
Піт на Зайці, як роса…
Глянув Заєць: чудеса!
На маленькім Їжакові
Ані поту, ані крові.
З Їжака – хоч воду пий.
Зажурився Зайчик мій.
Б) І група. Виписати форми іменника Їжак, визначити відмінки слів.
ІІ група. Виписати форми іменника Заєць, визначити відмінки слів.
В) Вправа «Мікрофон». За змістом прочитаного віршованого твору колективно скласти розпоідь «Як Їжачок переміг Зайця».
(Для виконання завдання діти діляться на 2 групи в залежності від того, яка тварина їм подобається більше. В групах читають казку. Виписують іменники, визначають їх відмінок. Потім вибирають експерта, який переходить в іншу групу і перевіряє правильність виконання завдання. При потребі допомагає виправити помилки. З участю експерта діти складають розповідь «Як Їжачок переміг Зайця». Після цього групи звітують про роботу.)
Завдання: Доповнити прислів’я. Підкреслити іменники. Вибрати один іменник і розповісти про нього все, що вивчили.
(Учні отримують картки з незакінченими прислів’ями. Вільно пересуваючись по класу, знаходять потрібні їм частини прислів’їв і записують на картках. Потім утворюють пари і працюють над визначенням іменників в реченнях. Вибирають один іменник і аналізують його.)
(Слайд 5)
V. Підсумок уроку
Вправа «Інтерв’ю за три кроки»
Завдання: провести інтерв’ю за три кроки зі своїм сусідом по парті за питаннями:
- Чого Ви сьогодні навчилися?
- Про що б хотіли дізнатись більше?
- Які запитання по темі виникли у вас?
- Що було найцікавішим?
- Яке завдання виявилось найважчим?
VІ. Завдання додому
Вправа 325