Урок "Рідний край на території України. Визначення на карті природних зон області"

Про матеріал
на уроці учні отримують відомості про розташування місцевості, де проживають (Харківська область), вчаться визначати на карті України природні зони області, особливості її рельєфу; розвивають спостережливість, увагу; дітям прищеплюється любов до рідного краю.
Перегляд файлу

Тема. Рідний край на території України.  Визначення на карті природних зон  області.

Мета: дати відомості про розташування місцевості, де проживають учні, навчити визначати на карті України природні зони               області,              особливості

її рельєфу; розвивати спостережливість, увагу; виховувати любов до рідного краю.

Обладнання: карта України; карта області, де про­живають учні, завдання для роботи у групах та парах, загадки, кросворд.

 

Перебіг  уроку

  1. Організація класу до уроку.
    1.        Привітання

Гарний настрій знов у клас прийшов

І приніс до нас веселість і бадьорість.

В кожне серце радісно зайшов,

Зникли втома, лінь, розмови і суворість.

Друзі, посміхнемося гуртом,

Навкруги все стане ладним і приємним

Знов за руки беремось, до роботи візьмемось –

І урок стає чудовим, милим, теплим.

  1.        Узагальнення спостережень за змінами у природі.
  • Який сьогодні день, число, місяць?
  • А яка погода сьогодні? (Стан неба, напрям вітру, температура повітря, опади…)
  • Занотуйте свої спостереження у фенологічний куточок зошита.
  • Як змінилась висота сонця на небосхилі?
  • Що відбувається з тривалістю дня?                                               

2. Мотивація навчальної діяльності учнів.

  1. Читання вчителем вірша.

Люблю тебе, моя маленька Батьківщино,

Твої простори й щем твоїх пісень.

Люблю твої замріяні собори

І серпанкову тінь твоїх  ночей.

Люблю тебе, мій рідний,  світлий краю.

Твоє коріння в сутінку віків.

Хай осява тебе те сонячне проміння,

Що лине із замріяних степів.

  • Діти, я прочитала уривок з вірша «Люблю тебе, мій рідний краю».
  • Як ви вважаєте, що мав на увазі автор, коли говорив про  маленьку Батьківщину?
  • А який край є для вас рідним?  (Відповіді учнів).

 Україна – Харківщина– Буди (вивішую слова на дошку)

3. Оголошення теми і мети.

- Сьогодні ми розпочинаємо вивчати новий розділ «Твій рідний край», з якого дізнаємося про розташування нашого краю на карті України; про те, які у нас є особливості погоди; які бувають корисні копалини; який рослинний та тваринний світ поширений у нашій місцевості; яка промисловість розвинута; як охороняється природа рідного краю.

   Тема сьогоднішнього уроку — «Рідний край на території України. Практична робота. Визначення на карті природних зон  області.

 4. Вивчення нового матеріалу.

  1.        Вступна бесіда.

- Діти,  в якій області ми живемо? Як називають наш край?

-  Які у вас виникають асоціації, коли я називаю слово «Харківщина».

(На дошці записано слово «Харківщина». Діти називають свої асоціації, а вчитель записує на дошці).

 

 

 

 

                                                         Поля                Ліси                   

    Річки        Харків

                                                                                                     Рідний край     

Батьківщина                                                                                              

                          Буди                                                                           Озера  

                 Частина України                                                Болота                 

 Вітчизна

 

  • Харківщина – край в якому ви живете, навчаєтеся, а згодом працюватимете.
    1.        Розповідь учителя ( показує на карті)

   Харківська область (Харківщина) створена 27 лютого 1932 року. Харківщина розташована на північному сході України. На півночі й північно-сході вона межує з Бєлгородською областю Росії, на сході – з Луганською, на південно-сході – з Донецькою, на південно-заході – з Дніпропетровською, на заході й північно-заході – з Полтавською та Сумською областями України.

    Територія області - 31.4 тисячі кв. км.  Протяжність : з півночі на південь – 210 км, зі сходу на захід – 220 км.
Рельєф області є хвилястою рівниною з легким нахилом на південно-захід (до басейну Дніпра) й на південно-схід (до басейну Дону).

   Загальна протяжність 867 водотоків складає 6.4 тисячі км, причому 156 річок мають довжину більш за 10 км. В області є озера, найбільше з них - Лиман. В області створено близько  50 водоймищ, найбільші з них - Краснооскольське, Печенізьке, Краснопавлівське.

   Харківська область поділена на 25 територіально-адміністративних районів, в області - 16 міст, 62 селища міського типу й 1861 село та хутір.

  • Назвіть найбільші міста області. ( відповіді дітей)
  •  Молодці! Найбільші міста - півторамільйонний Харків, Ізюм і Лозова. Серед інших найбільш значні - Куп'янськ, Чугуїв, Балаклея,              Богодухів, Зміїв.

 

  1.        Практична робота
  • Розгляньте карту «Природні зони України» та скажіть, в яких природних зонах розташована Харківська область?
  • Так, Харківська область розташована в двох природно – кліматичних зонах :              степ              і              лісостеп.
    1.        Розповідь учителя

Клімат Харківської області - помірно-континентальний, зима нестійка, продовжується близько 130 днів. Морози чергуються відлигами, хоча в окремі роки зима буває суворою, з великою кількістю снігу, більш тривалою, ніж звичайно.

    Ґрунти Харківщини різноманітні. Переважають потужні чорноземи й сірі  лісові ґрунти.

    Світ тварин харківських лісів надзвичайно різноманітний і цікавий. 

  • Знайдіть, які тварини мешкають у Харківській області.

( діти по карті називають тварин).

  • Відгадайте загадки і ви дізнаєтеся, які птахи мешкають у нашій області?   (діти відгадують, учитель вивішує малюнок пташки)
  1. В лісі на зеленій гілці
    Ніби грав хтось на сопілці.
    Підійшов поближче я
    І побачив… (Солов’я)
  2. Дзоб міцний і гарні крила,
    Чорний хвіст, жилетка сіра,
    Чи присяде, чи летить, -
    «Кар, кар, кар!» - усе кричить. (Ворона)
  3. Зранку пташечка співає,
    Сад й гайочок звеселяє.
    У дуплі живе цей птах.
    Підкажу тобі… Це - … (Шпак)
  4. Балакуча ця вертуха!
    Ліс її щоденно слуха -
    Довгохвоста, білобока …
    Ну й плетуха! Це - …(Сорока)
  5. Птах удень в дуплі проспить,
    А вночі – як ненасить.
    Ой, вухаста голова!
    Тихо, мишки! Це ж - …(Сова)
  6. Сіра шубка із пірїн,
    На морозі жвавий він.
    Не орел цей стрибунець.
    Хто це,  діти? - … (Горобець)
  7. Цілий день працюю в гаї,
    Діловито дзьобом б’ю,
    Я не цвяхи забиваю,
    Я комашок дістаю. (Дятел)
  8. Жовтогруді щебетушки,
    Мають чорні капелюшки,
    Сірі лапки, білі щічки,
    Називаються …(Синички)
  9. Хто гнізда свого не має,
    Яйця іншим підкладає,
    А у лісі в холодку
    Все кує, мудруля,
    Хто вона? (Зозуля)
  10. Вони бувають сизі, білі,
    Воркують, в парку проживають.
    Вважають їх птахами миру,
    На щастя в небо випускають.
    І линуть в сині голубій
    Птахи чудові — ... (Голуби)
  11. Крізь зимові заметілі
    Пташенята прилетіли.
    В них червоні гарні груди –
    Ніби яблука усюди
    Хтось розвісив у дворі.
    Звуться пташки…(Снігурі)
  • Так, дійсно, у травні-червні – пора гніздування птахів. В цей час лунають в лісах голоси іволг, синиць, зозуль, дріб дятла, скрекіт сороки, тьохкання солов'я. 
  1. Фізкультхвилинка

Навкруги вітер гуляє,

Моє деревце хитає.

Угору тягнуся, 

А йому не піддаюся.

Тихше, тихше вітерець,

Вгомонився накінець.

4.6.  Робота з підручником.

Самостійне опрацювання статті (с. 144-145) «Рідний край на території України».

4.7. Робота у групах.

1 група. Підготувати усну розповідь про земну поверхню за картою і планом.

  1. Розгляньте територію області на карті.
  2. Визначте форми її поверхні.
  3. Знайдіть усі водойми.

2 група. Підготувати усну розповідь про рослинний і тваринний світ області за планом.

  1. Визначте на карті природних зон України, в якій із них розташована Харківська область.
  2. Назвіть особливості пір року на території області.
  3. Подумайте, які тварини і рослини зустрічаються в області.
  4. Розповіді дітей, доповнення відповідей один одного.

6.Закріплення вивченого матеріалу.

6.1. Мультимедійна презентація «Рідний край на території України». (Додаток №1).

6.2. Хвилинка «Народної творчості»

- Діти, які прислів’я про рідний край ви знаєте?

- Прочитайте прислів’я і поясніть, як ви його розумієте? (серед букв треба закреслити букву, яка зустрічається частіше)

  • КЕоеженеоемеу меиелеа севеоея сетеоеренеа.    (Кожному мила своя сторона)
  • НУеумуа ву сувуіутуіу нуауйумуиулуіушуоуї, уяук сувуоуяу куруауїунуау!    (Нема в світі наймилішої, як своя країна!)
  • РОіодоноа зоеомолоя іо во жомоеоноі моиолоа.   (Рідна земля і в жмені мила.)
  • РСісдснсисй ксрсасй — зсесмснсисй рсасй. (Рідний край — земний рай.)

 7.Підсумок уроку.

Вправа «Мозкова атака»

  1. У якій області ми живемо?
  2. Назвіть обласний центр.
  3. З якими областями межує Харківська область?
  4. У якій частині України розташована наша область?
  5. Які форми земної поверхні переважають у нашій місцевості?
  6. У якій природній зоні розташована Харківська область?
  7. Які є природні водойми?
  8. За якими місцевими ознаками ви можете орієнтуватися.

 8.Домашнє завдання.

   Опрацювати с. 144-145, Скласти розповідь про Харківщину за планом; підготувати повідомлення про річки Харківщини, намалювати малюнки «Рідний край»

 

 

docx
До підручника
Природознавство 4 клас (Андрусенко І.В.)
Додано
23 квітня 2020
Переглядів
2590
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку