Урок рідної мови для учнів 4 класу
«Вивчати українську мову – це круто!»
Мета: формувати розуміння того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава; розширювати знання про красу й багатство української мови; збудити прагнення учнів продемонструвати свої знання та вміння з української мови, спонукати їх до творчої праці; розвивати навички роботи в групах, пам’ять, увагу, швидкість мислення; виховувати в учнів почуття патріотизму, національної гордості, любові до рідного краю, глибоку повагу до рідної мови.
Обладнання: презентація, відео, завдання на картках для конкурсів, сердечка-наліпки, скринька з фрагментами малюнків для формування команд, музична композиція.
Вступне слово вчителя
Мова – найбільший скарб, одне з багатьох див, створених людьми. Вона віддзеркалює душу народу, його історію.
Кожна людина має завжди пам’ятати, хто вона, звідки родом, де її коріння, кожна людина повинна знати свою мову, любити її, цінувати, збагачувати, берегти.
21 лютого ми відзначаємо Міжнародний день рідної мови.
Тому сьогодні запрошую Вас поринути в чудовий і прекрасний світ нашої рідної мови. Зі святом вас, шанувальники рідного слова!
Як ви думаєте, вивчати українську мову цікаво чи не дуже?
Запитаймо у шестикласниць, що вони про це думають?
Тая: Я думаю, що вивчати рідну мову дуже цікаво.
Ангеліна: Ну і що тут цікавого? Зубри ці безкінечні правила, виконуй нудні вправи…
А інші шестикласниці що скажуть?
Відповіді дівчаток.
Пропоную сьогодні зануритися у світ рідної мови і в кінці нашого заходу вирішити, хто ж з нас правий.
Об'єднання в групи за допомогою жеребкування. У класі є 4 столи, на яких стоять картинки. Кожен учень наосліп обирає фрагмент картинки із скриньки і шукає свою картинку, таким чином формуються команди.
Кожній команді на допомогу по одній шестикласниці.
І конкурс « Розминка» .
Кожен учасник певної команди, передаючи мікрофон один одному, називає іменники однієї з тематичних груп:
- птахи ;
-шкільне приладдя ;
-квіти ;
- фрукти.
Далі я пропоную переглянути відео «Цікаві факти про українську мову». Команди дивляться його уважно, після перегляду ми дізнаємося, яка команда була найуважніша. (посилання на відео в додатку).
КОНКУРС №2 «СЛОВНИКАР»
ЗАВДАННЯ: З поданого слова «багатогранність» утворити якомога більше слів. На обдумування учасникам команд дається дві хвилини, а далі кожен учасник по черзі називає слова
КОНКУРС № 3 «СКАЖИ БЕЗ ЗАТРИМКИ»
Завдання : Назвати по черзі без затримки антоніми до запропонованих слів.
У разі затримки відповідає суперник.
Сміятися (плакати) Активний (пасивний)
Корисний (шкідливий) Хворіти (одужати)
Захід (схід) Ганьба (слава)
Минуле (сучасне) Згадати (забути)
Працьовитий (лінивий) Прокинутися (заснути)
Вітатися (прощатися) Світанок (присмерк)
Хвалити (лаяти) Щедрість (скупість)
Оптиміст (песиміст) глибокий (мілкий)
Зачин (кінцівка) старий (молодий)
КОНКУРС №4 «ВІДГАДАЙКО».
Учитель: Наш український народ, навіть у надзвичайно важкі для нього історичні часи, умів вдало пожартувати. Тож у цьому конкурсі ви покажете свою кмітливість у розгадуванні народних українських загадок.
Конкурс № 5 Хто або що заховалося за словами?
Кожна команда отримує завдання на картці, на його виконання дається 4 хвилини
1.Стрімкий, залізний, точний... (годинник).
2.Працьовитий, рідний, старенький... (дідусь).
3.Новий, цікавий, словниковий... (диктант).
4.Хижий, маленький, сірий, безхвостий, колючий... (їжак).
5.Легкий, дерев'яний, кольоровий... (олівець).
6.Перший, вихований, мудрий... (учитель).
7.Коричнева, солодка, шоколадна... (цукерка)
Прийшов час для короткого перепочинку, до уваги учнів музична руханка
КОНКУРС№ 6 «ВІДПОВІДІ У СЛОВАХ»
Відповіді на ці запитання можна знайти у виділених словах.
1. Яку квітку бачив хлопчик, коли лежав у гамаку?
2. Що їв касир під час обідньої перерви?
3. Як називається водойма, де купається влітку Марічка?
4. Який спортивний заклад спорудили на пустирі?
5. Що вилили з цистерни на залізничну колію?
7. Що побачив Карлсон, який спав на даху?
8. Яку страву любить тракторист?
9. Хто налякав королеву у лісі?
10. Що зламав цап об поріг?
Учитель: Чи цікаво вам було брати участь у конкурсах? (відповіді дітей)
Але цікаво ви можете вивчати мову й за допомогою інтернет-ресурсів. Пропоную попрацювати разом, скориставшись платформою LearningApps
Не секрет, що ми живемо в середовищі, де переважно спілкуються так званим суржиком. Тож, як справжні поціновувачі чистої української мови, зараз ми виконаємо вправу під назвою «Усі на боротьбу з суржиком!» (Посилання на цю вправу подаю в додатку). Це не єдиний ресурс, яким ви можете скористатися. Ще одна дуже цікава інтернет-пропозиція для справжніх шанувальників мови, які хочуть удосконалити свої знання, це платформа «Мова – ДНК нації»
Ознайомлення з можливостями цього інтернет-ресурсу та виконання вправи «Цікаві фразеологізми».
Сподіваюся, вам сподобалися ці інтернет-ресурси і ви скористаєтесь ними.
То що, вивчати українську мову цікаво чи не дуже? (відповіді дітей)
Чи змінила думку Ангеліна?
А на пам'ять про нашу сьогоднішню зустріч пропоную виготовити наліпки «Я люблю українську мову». У цьому нам допоможе Тая, учениця 6 класу.
І на останок хочу, щоб ми разом послухали пісню про рідну мову.
Додатки
1.Відео «15 цікавих фактів про українську мову» https://www.youtube.com/watch?v=8A3pfOaJ-KM
2.Музична руханка https://www.youtube.com/watch?v=lCyFLC7SKbg
3. Платформа LearningApps, вправа «Усі на боротьбу з суржиком»
https://learningapps.org/display?v=pin56i50j18
4.Платформа «Мова – ДНК нації», вправа «Цікаві фразеологізми»
https://ukr-mova.in.ua/exercises/frazeologizmy/czikavi-frazeologizmi
5. «Гімн українській мові» https://www.youtube.com/watch?v=LphefHS5j8Q