Урок. "Рівняння. Подорож сторінками історії рідного краю "Іван Богун та Монастирище"".

Про матеріал

Даний матеріал пропонується для розвитку компетентностей учнів при вивчені теми "Рівняння" в 7 класі. Матеріал може бути використаний окремо або з презентацією до уроку.

Перегляд файлу

Тема уроку. Рівняння. Подорож  сторінками  історії рідного краю «Іван Богун та           Монастирище»

Мета:узагальнити знання, уміння та навики набуті раніше про розв’язування рівнянь та доповнити їх, розвивати творчі здібності, кмітливість, виховувати любов до рідного краю, спонукати до вивчення історії рідного краю.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Учитель ділить клас на групи з врахуванням темпу роботи учнів.

ІІ. Актуалізація опорних ЗУН, формулювання мети уроку

1) Щоб дізнатись тему уроку учням пропонується пригадати правила знаходження невідомих компонентів рівнянь та знайти ключові слова теми уроку розв’язавши запропоновані учителем рівняння працюючи в групах (слайд 1).

Завдання для груп

Перша група. 1) 22:х=2; 2)5•у=80; 3)z+72 =75; 4)х:2=490; 5)230-х=80; 6)у•12=24.

Друга група. 1)у-81=210; 2)х+64=66; 3)х•7=35; 4)96:х=240; 5) х-284=272.

Третя група. 1)60+х=65; 2) 105:х=15; 3)х:6=16; 4)21:х=7; 5)50+у=120; 6)у•12=36;

7)240:у=80; 8) у-30=40

Корені

70

980

150

291

4

32

556

5

7

6

11

16

3

Букви

я

у

л

г

о

е

й

р

і

в

м

и

н

 

Розгадавши слова ( слайд 2) та познайомившись з висловами відомих людей (слайд 3) учні формулюють  тему та мету уроку (слайд 4,5).

2) Учитель пропонує учням пригадати за даним розв’язанням  спосіб розв’язання рівнянь  вивчений в 6-му класі (слайд 6).

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1)Самостійна робота з текстом підручника Н.А Тарасенкової та ін.. «Алгебра 7 клас»(слайд 7). Учням пропонується за текстом §19 доповнити речення:

  1. Рівнянням називається….
  2. Коренем рівняння називається….
  3. Розв’язати рівняння – означає…
  4. Рівносильними називають рівняння…

2)Учитель  формулює властивості рівносильних рівнянь та наводить приклади їх застосування при розв’язувані рівнянь ( слайд 8) :

Властивість 1. Якщо до обох частин додати або відняти одне й те саме число, то одержимо рівняння, рівносильне даному.

Наприклад. 2х+2+6, 2х+2-2=6-2 або 2х+2+2=6+2.

Властивість 2. Якщо в рівнянні перенести доданок із однієї частини в іншу,змінивши при цьому його знак на протилежний, то одержимо рівняння, рівносильне даному.

Наприклад. 2х+2=4, 2х=4-2.

Властивість 3. Якщо обидві частини рівняння помножити або поділити на одне й те саме число, відмінне від нуля, то одержимо рівняння, рівносильне даному.

Наприклад. 2х=6, 2х:2=6:2 або 2х•2=6•2.

Властивість 4. Якщо перше рівняння рівносильне другому, то друге рівняння рівносильне першому.

Порівняйте корені  рівнянь (1) і (2), зробіть висновок.

Властивість 5. Якщо перше рівняння рівносильне другому, а друге – третьому, то перше рівняння рівносильне третьому.

Порівняйте корені рівнянь 1) (1),(2) і 2) (1),(2), зробіть висновок.

3) (Слайд 9) № 991,№992,№994 (усно).

4) Запишемо  корені рівнянь слайда 8 в такому вигляді 21.03. Що означає цей запис?

Чому сьогодні ми згадуємо цю дату?

Підказка. Чому і кому поставлено пам’ятник на центральній площі нашого міста?

Учні згадують і разом з  вчителем пригодують події давнини.

Історичний матеріал.

В центрі нашого міста споруджено пам’ятник  (слайд 10) полковнику Вінницького (в минулому Кальницького) полку Івану Федоровичу Богуну (Федоренку) учаснику боїв 1648-1657років під проводом Богдана Хмельницького, пам’ятники якому ви могли бачити в столиці нашої країни та місті Черкасах (слайд 11).

20.03-21.03. 1653 року  під козацькою фортецею (слайд 12) відбулася одна з найзнаменитіших битв визвольної війни під проводом Богдана Хмельницького. Загін козаків очолив Іван Богун. (слайд 13,14)

Військом ворога керував польський магнат Стефан Чарнецький- один з найкращих полководців Речі Посполитої(слайд 15). Його полк без перешкод просувався «Чорним шляхом»(слайд 16). 25000 польський каральний корпус «огнем і мечем» плюндрував територію. Чоловіків та жінок, дітей та старих жорстоко катували, вішали та садили на палі. Майно грабували, оселі випалювали… Богун дізнався про це, коли поляки були практично на «порозі» полкового міста Кальник (село Іллінецького району Вінницької області). По тривозі було зібрано близько 400 козаків. Іван вирішив заблокувати «Чорний шлях» у напрямку Умані. На відстані одноденного кінного переходу від м. Кальник, обіч «Чорного шляху» , над річкою Конелкою простягнулось козацьке містечко - Монастирища. (слайд 17). Це була добре укріплена фортеця оточена з однієї сторони болотами через які протікала річка Конелка з притокою. На одному з її берегів знаходилась укріплена фортеця козацької слободи Аврамівка. Саме там розмістив Богун свою кінноту.. Поляки змогли підійти лише зі сторони Завалля ( 15 тисячне військо.) Битва розпочалась 20 березня і тривала без зупинки дві доби. Вороги підпалили частокіл.  Богун під прикриттям диму вивів козаків одягнутих в кожухи вивернуті вовною наверх  і зайшов ворогам в тил через «Галайову греблю». І погнав ворога в сторону Литичівки до міста Цибулів Соколівським шляхом (слайд 18). Ворог втратив в цій битві 6 тисяч війська.

Богун мужньо захищав свій народ але нажаль 17 лютого 1664 року був  розстріляний польськими жовнірамив селі Коман біля Новгород-Сіверського (слайд 19).

Про життя і діяльність Івана Богуна написано багато  книг (слайди 20-22).

IV. Формування умінь і навичок

1)Учитель пропонує учням перевірити свою увагу та відпрацювати навики розв’язання рівнянь ( розв’язати рівняння коментуючи використання властивостей і дати відповідь на питання) (слайди 23, 24).

  1. Скільки  днів тривав бій?

№1001(1).

  1. Скільки війська приймало участь в битві зі сторони Речі Посполитої?

2(3у – 7000)=2(2у+8000)

  1. Скільки війська приймало участь зі сторони козаків?

20(5х-7)=2(49х+330)

  1. Коли розпочалась битва?

А) 4(х+15)=2(х+50), Б) у+40=40, В) 3(2у-1) = 3у +6, Г)5(х-2)=2(х+19), Д) -5+2х=101.

      5. Скільки років прожив Богун?

         5у-7у-60=-4у+32

  1. В якому році вийшла перша книга О.Сокольського «Богун»?

А) 2(х-7)=х+5, Б) 9(у+2)=8(1+у)+41

2) Учитель  пропонує учням узагальнити які властивості використанні при розв’язуванні рівнянь, чи є серед даних рівнянь рівносильні.(слайд 25).

3) Усно розв’язати  №993, №994.

V. Рефлексія

Учитель. Урок завершується. Чи сподобався він вам?. Прошу заповнити таблицю своїх вражень (слайд 26).

Учитель. Сьогодні ми з вами говорили про рівняння, звертались до історії та літератури, тому запам’ятайте слова німецького письменника та філософа Новаліса  « уся математика – це, власне, одне велике рівняння для інших наук» .

Ви були старанні та уважні під час уроку, але найбільш старанними були…., найбільш активними були…., найбільш кмітливими були….

VI.Домашнє завдання (слайд 27)

  1. Опрацювати §19 за підручником Н.А. Тарасенкової та інших Алгебра 7 клас.
  2. Виконати №1002 (рівеньА), №1008 (1,2) (рівень Б).
docx
Пов’язані теми
Алгебра, Розробки уроків
Додано
27 березня 2018
Переглядів
849
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку