Урок " Різноманітність амфібій, їх роль у природі та значення у житті людини."

Про матеріал
Мета: сформувати знання про різноманітність та роль амфібій в екосистемах та їх значення в житті людини; розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес до вивчення біології; удосконалювати вміння порівнювати і робити узагальнюючі висновки; виховувати бережливе ставлення до природи, намагатись переконати учнів у хибних уявленнях про негативну роль амфібій в природі, прищеплювати любов до живої природи, формувати науковий підхід до її пізнання.
Перегляд файлу

 

Тема: Різноманітність амфібій, їх  роль у природі та значення у житті людини.

Мета: сформувати знання про різноманітність та роль амфібій в екосистемах та їх значення в житті людини; розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес до вивчення біології; удосконалювати вміння порівнювати і робити узагальнюючі висновки; виховувати бережливе ставлення до природи, намагатись переконати учнів у хибних уявленнях про негативну роль амфібій в природі, прищеплювати любов до живої природи, формувати науковий підхід до її пізнання.

Тип уроку: комбінований.

Міжпредметні звязки: історія, біологія рослин, література.

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, додаткова література, мультимедійна презентація «Різноманітність земноводних».

Основні поняття та терміни: амфібії, саламандра, тритон, резонатори, амбістома,ропуха, черв’яга.

                                                        Хід уроку.

                                                     

.

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання .

1.Картка 1

Уважно розглянь малюнок «Розмноження і розвиток земневодних».

Які  стадії розвитку позначені цифрами?

Картинки по запросу "розмноження земноводних"

Картка 2

Запишіть органи травної системи, позначені відповідними цифрами.

 

 

 

 

 

http://ok-t.ru/studopedia/baza12/186247041264.files/image126.png

 

Картка 3

Розгляньте зображений на малюнку скелет жаби. Назвіть основні його відділи і підпишіть їх.

http://ok-t.ru/studopedia/baza12/186247041264.files/image125.png

 

4.Метод «Біологічне лото»

  1. Запитання прикріплені до першої половини дошки. На окремому стенді відповіді (і для риб і для земноводних). Потрібно обрати відповідну відповідь і приклеїти до запитання з поясненням.

Інша частина дошки  залишена для вивченя нової теми земноводних.

 

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

    Ставлення людини до жаб, ропух та інших представників земноводних дуже різне, їм приписують різноманітне зло. Де закінчується вигадка і починається правда про земноводних? Навіщо ж нам такі тварини?

     Сьогодні ми з вами спробуємо це з’ясувати,  познайомившись з різноманітністю цих тварин та їх значенням в природі та житті людини.

Повідомлення теми, мети та завдань уроку.                                                                                                                  

 Темою сьогоднішнього уроку є «Різноманітність земноводних. Роль земноводних у екосистемах, їх значення для людини. Охорона земноводних».

 Проблемне запитання:

- Чи повинні ми вивчати так досконало земноводних та їхнє значення у природі та житті людини?

Учні висловлюють свої думки щодо застосування на практиці здобутих ними знань на уроці і їх доцільності.

ІІІ. Засвоювання учнями нового матеріалу.

  1. Будова та покриви тіла.

Голова жаби плеската й широка. Є великий рот з ледь помітними зубами, очі з повіками (нижня – прозора, верхня –шкіряста), під нижньою повікою є мигальна перетинка, яка закриває око. За очима розташовані барабанні перетинки та спеціальні голосові пухирі – резонатори (у самців). Тулуб короткий і широкий, шия та хвіст відсутні. Дві пари ніг (задні довші за передні). Задні кінцівки складаються з трьох відділів:стегна, гомілки, стопи. Стопа має 5 пальців, з’єднаних між собою плавальною перетинкою. Передні кінцівки мають теж 3 відділи, але кисть жаби – 4 пальці.

2. Опорно-рухова система.

Скелет земноводних складніший, ніж у риб Хребет поділений на шийний (1 хребець), тулубовий (9 хребців), крижовий (1хребець) відділи. Єдиний шийний хребець  з’єднує  голову з тулубом. Тому рухливість голови у цих тварин обмежена. Жаба не має ребер.

Череп переважно хрящовий. Скелет кінцівок включає кістки вільних кінцівок (передніх і задніх) та їхніх поясів. Він має типову для наземних хребетних тварин будову. Передню кінцівку утворюють кістки плеча, передпліччя та кисті.

      Пояс передніх кінцівок (плечовий пояс) складається з парних кісток: лопаток, воронячих кісток і ключиць. У місці сполучення воронячих кісток приєднується грудина. Задня кінцівка складається з кісток стегна, гомілки та стопи.

 

Пояс задніх кінцівок утворений трьома парами зрослих між собою кісток. Кінцівки закінчуються пальцями (переважно п'ятьма).

3. Різноманітність земноводних.

Розповідь учителя

       Розповідь учителя та складання схеми  «Класифікація Земноводних»  (схема 1).

Відомо три ряди земноводних: Безногі, Хвостаті та Безхвості      

                                                                                                                              Схема 1

                                                  Клас  Земноводні

https://naurok.com.ua/uploads/files/98740/42037/43590_html/images/42037.005.pnghttps://naurok.com.ua/uploads/files/98740/42037/43590_html/images/42037.004.pnghttps://naurok.com.ua/uploads/files/98740/42037/43590_html/images/42037.003.png                

 

                         Безногі            Хвостаті     Безхвості

 

- ряд Безхвості: жаби, ропухи, квакші, …

- ряд Хвостаті: тритони, саламандри.

- Ряд Безногі: черв’яги, рибозмій.

 

Перегляд мультимедійної  презентації «Різноманітність земноводних».

 

1. Безногі земноводні поширені лише у тропіках. Їхнє червоподібне тіло пристосоване до риючого способу життя. Кінцівки відсутні, очі дуже маленькі. Більшість видів цього ряду (наприклад, кільчаста черв’яга) живе у ґрунті, інколи - у прісних водоймах (водні черв’яги).  (мал 1)

 

 

 

            Мал 1. Безногі: цейлонский рибозмій, західний дермофіс, тифлонектес.

 

2. У хвостатих земноводних  видовжене тіло, хвостовий відділ добре розвинений, передні та задні кінцівки розвинені здебільшого однаково, іноді задня пара відсутня (сирени). Довжина тіла від кількох сантиметрів до 1,8 м завдовжки, як-от у велетенської саламандри.(мал 2) Ця тварина мешкає в річках Японії та Китаю, живиться  рибами, жабами тощо.

 

                                                                 Мал. 2 .Саламандра вогняна.

 

 Запліднення у більшості хвостатих земноводних внутрішнє. Відомо близько 350 видів цих тварин (у фауні України - 5)
     Представниками фауни України є плямиста саламандра та чотири види тритонів. Плямиста саламандра має яскраве забарвлення: чорне з жовтими плямами. Її шкірні залози виділяють отруйну речовину, яка слугує для захисту від ворогів. В Україні ця тварина поширена на терені Карпат. Звичайний і гребінчастий тритони влітку живуть у водоймах з невеликою течією, порослих рослинами. Зимують вони на суходолі (під пеньками, в купах листя тощо), а навесні знову повертаються до водойм. Інші два види тритонів - карпатський та альпійський - також поширені в Карпатах.
     Цікаві представники хвостатих земноводних -  протеї та сирени. Протеї трапляються у підземних водоймах Балкан. Як і в більшості мешканців підземних водойм, покриви протею позбавлені пігменту, а очі сховані під шкірою. Протягом усього життя він зберігає зовнішні зябра. Довжина тіла становить близько 30 см. Сирени живуть у болотах Північної Америки. У них теж протягом усього життя зберігаються зябра, передні кінцівки недорозвинені, задні відсутні, очі затягнені шкірою. Довжина тіла сягає 70 см.
     3. Ряд Безхвості земноводні налічує близько 3500 видів, поширених на всіх континентах, крім Антарктиди. Безногі – ряд земноводних з червоподібним видовженим із кільцеподібними перехватами тілом, яке позбавлене кінцівок і хвоста. Налічує близько 170 видів, у яких запліднення внутрішнє. Поширені в основному у Південній Америці, тропічній Африці та Південній Азії. Більшість веде підземний спосіб життя, риючи ходи у вологому ґрунті і рослинній підстилці. Яйця розвиваються поза водою, лише остання стадія личинки пов'язана з водним середовищем. До ряду належать черв'яга кільчаста, рибозмій цейлонський та ін.

4. Значення земноводних у природі та житті людини.

Значення амфібій різноманітне і важливе. Воно полягає в тому, що земноводні поїдають багатьох шкідливих безхребетних (молюсків, комах та їх личинок), мишей та щурів – переносників збудників захворювань людини. Користь земноводних велика ще й тому, що сухопутні представники проявляють активність у нічний час, коли інші споживачі шкідників не полюють. Самі ж земноводні є їжею для багатьох птахів та ссавців. У деяких країнах населення використовує в їжу м'ясо жаб та саламандр (наприклад, велетенська саламандра, гостроморда жаба). Жаби і тритони є об'єктами медико-біологічних досліджень. Жаби широко використовуються у всіх лабораторіях світу. Вдячні дослідники поставили їм пам'ятники у Парижі та Токіо. Земноводні є джерелом отримання отрут (буфотоксин від ропух, саламандротоксин від саламандр), які використовують для отримання ліків. Земноводні завдають і деякої шкоди: переносять небезпечні захворювання (туляремія), поїдають мальків риб. Земноводні відіграють помітну роль у природі та житті людини, тому заслуговують охорони. До Червоно? книги України занесено 5 видів земноводних: тритон карпатський, тритон гірський, саламандра плямиста, ропуха очеретяна, жаба прудка

5. Значення земноводних:

- беруть участь у колообігу речовин на планеті;

- знищують комах, які завдають шкоди;

- є базою живлення для інших тварин;

- у деяких країнах жаб вживають у їжу люди;

- джерело для отримання отрут для медицини;

- є об’єктами лабораторних досліджень.

 ІV. Закріплення, узагальнення й систематизація знань.

 

  1 Заповніть таблицю «Риси пристосованості Земноводних до життя у водному середовищі й на суші».

Середовище існування

Риси пристосованості

Водне

 

Наземне

 


2 Дати відповіді на питання.

 

1. Які групи можна виділити серед земноводних?

2. Які особливості притаманні хвостатим земноводним?

3. Які особливості притаманні безногим земноводним?

4. Яке значення в природі мають безхвості земноводні?

5. Яке значення земноводні мають для людини?

V Домашнього завдання.

Опрацювати відповідний параграф підручника.

Створити проекти з тем:

  • «Значення земноводних  у природі»
  • «Значення земноводних  у житті людини»
  • «Різноманітність земноводних. »

 

  

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
10 березня 2020
Переглядів
2764
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку