Урок "Різноманітність і будова кореня"

Про матеріал
Сформувати поняття про види коренів та типи кореневих систем, з’ясувати функції коренів та їх видозмін
Перегляд файлу

Тема. Різноманітність і видозміни кореня

Мета.

Навчальна: сформувати поняття про види коренів та типи кореневих систем, з’ясувати функції коренів та їх видозмін

Розвивальна: розвивати логічне мислення, вміння пошуку причинно-наслідкових зв’язків, вміння роботи з друкованими джерелами інформації та натуральними об’єктами; формувати пізнавальну активність до вивчення біології.

Виховна: виховувати екологічну культуру, любов до природи.

Поняття та терміни. Корінь, коренева система, головний, бічний, додатковий корені, коренеплоди, бульбокорені, корені-причіпки, корені-присоски, повітряні корені.

Обладнання. Підручник, зошит, мульимедійне обладнання, таблиці «Корінь, його будова», «Видозміни кореня»,  гербарій рослин з різними кореневими системами, дидактичний матеріал.

Методи, прийоми. Інформаційно-репродуктивний, проблемно-пошуковий, дослідницький,

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

                                                 Епіграф: В природи все буденне   і святкове,

                                                                    І дивне ,і незвичне , і просте.

                                                                             Народна мудрість  

Структура заняття

І. Організаційний етап.

1.1. Вітання з класом.

Доброго дня, діти! Щиро рада вітати вас на уроці. У мене в руці рослина. Вона має гарні квіти й листя. А чи можуть ці органи існувати окремо? Ні! Так і вчитель без учня не існує, і навпаки. Тому ми зараз об’єднаємо свої зусилля для вивчення нового матеріалу. Я розраховую на вашу активну роботу і сподіваюся, що дух партнерства допоможе нам у цьому. А результати вашої роботи я побачу з опорної картки, що лежить у вас на партах.

1.2. Рефлексія настрою.

1.3.Організація робочого місця.

ІІ. Підготовка учнів до активного, свідомого засвоєння знань

2.1. Актуалізація навчальної діяльності

Діти, йдучи до школи ви бачили і спостерігали, що більшість дерев перебувають в стадії спокою: листя опало, обмін речовин пригальмувався. Але є органи, які не зважають на пори року, працюють постійно. Що це? Що визнаєте про корінь?

Вправа «Доповнити схему»

Завдання 1.

                                                Органи рослин

 

                       ____________                                    ____________   

                                                      

     Корінь                  ________

 

 

 Завдання 2                             Функції кореня

 

 

 

 

А тепер давайте уявимо ,що ми маленькі краплини води, що потрапили всередину кореня. Що ж ми побачимо?

Вправа «Інтерактивне тестування» за допомогою програми   Plickers 

2.2. Мотивація навчальної діяльності

Судячи з ваших відповідей, про корінь ви знаєте багато. Що саме  знаєте пробуйте сформулювати одним  реченням і запишіть на листочку( перша колонка)

 

Інтерактивна методика «Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися»

Що знаємо?

Що вміємо?

Про що хочемо дізнатися?

Про що

дізналися?

 

Ну  що здавалося б корінь – звичайний орган.   (робота над епіграфом)

       В природи все буденне і святкове,

       І дивне ,і незвичне , і просте.

                           Народна мудрість  

   Ми милуємося деревами, кущами, травами, зеленню їх листків, різноманітністю квітів. Хіба можна порівняти красу надземної частини рослини з підземною? Але ця надземна краса не може існувати без підземних трудівників, які напувають і годують рослину. Які ж вони? Цікаво, ще і таке: природа дозволила кореням незвичайні «відхилення від норми»: корені рослин можуть виконувати й інші, «громадські» доручення. Для цього, зрозуміло, потрібні зміни в будові кореня. І вони є, такі різні, такі несподівані і такі важливі для життя рослин. Деякі  вам добре знайомі, а з іншими - невідомими, ознайомимося на уроці

Повідомлення теми уроку .

Отже, давайте окреслимо коло завдань, над вирішенням яких нам  потрібно попрацювати на уроці

Завдання уроку:

  • сформувати поняття про види коренів та типи кореневих систем;
  • з’ясувати функції коренів та їх видозмін;
  • формувати вміння працювати з натуральними об’єктами;
  • навчитися визначати корені;
  • розвивати   вміння пошуку причинно-наслідкових зв’язків;
  • виховувати екологічну культуру, любов до природи.

Виходячи з теми уроку давайте заповнимо  2-гу колонку.

Що знаємо?

Що вміємо?

Про що хочемо дізнатися?

Про що

дізналися?

 

Формування проблемної ситуації

Найдрібніша водяна квіткова рослина — ряска — має своєрідну будову тіла. Її сплющене стебельце лежить на поверхні води. Листків немає, а корінь, який відходить від центра стебельця, має на кінці потовщення. Які функції виконує корінь у ряски? (Учитель заслуховує всі варіанти відповідей учнів, записує на дошці і пропонує визначити правильну відповідь наприкінці уроку.)

ІІІ. Засвоєння нових знань

3.1. Первинне засвоєння нових знань

Розповідь. У рослин, які живуть в різних місцях, корені розміщуються по-різному. Вони пристосовуються до умов існування, щоб краще виконувати свої фізіологічні функції. Розглянемо види коренів та типи кореневих систем.

 

  1. Робота в групах    

І група - види коренів  с. 92; 1, 2 абзац.  (гербарій)

ІІ група – типи  кореневих систем    с. 92; 3, 4, 5 абзац. (гербарій)

ІІІ група – способи зміцнення кореневої системи     с. 93;  1 абзац.

Отже, зробимо висновок:           1. Види коренів     

                   

 

                        головний              бічні                додаткові

Головний корінь глибоко проникає у ґрунт  і надійно втримує надземну частину рослини. Він завжди один. Додаткові корені утворюються на будь-якій частині рослини ( на стеблі, листках), але не на головному корені. Завдяки галуженню від головного та додаткових коренів послідовно відходять бічні корені першого, другого , третього і т.д. порядків.

 

2.                 Кореневі системи  

 

      стрижнева                    мичкувата

Відмінності між цими двома основними кореневими системами виявляються вже під час проростання насіння. У рослин, які мають стрижневу кореневу систему, із зародка насінини проростає один корінець, який потім стає головним коренем. У рослин з мичкуватою кореневою системою найчастіше проростає кілька корінців. Потім їхній ріст припиняється і на підземній частині стебла формується мичка додаткових коренів.

Це цікаво!

Розміри кореневої системи в різних рослин різні. Коріння яблуні проникає в ґрунт на глибину 3–4 м, а в сторони від стовбура — до 15 м, у конюшини та пшениці — на глибину до 2 м, у рослин водойм вони розташовуються близько до поверхні ґрунту.

Постановка проблемного питання

— Від чого залежить розвиток кореневої системи?

Очікувана відповідь учнів:

Ступінь розвитку кореневої системи залежить від умов довкілля:

 від щільності ґрунту;

 від забезпеченості ґрунту органічними речовинами.

 

3.                  Способи зміцнення кореневої системи 

             

 

                  підгортання                         пікірування

  1. Видозміни коренів.

А чи всі корені мають такий вигляд?

 

Вправа «Асоціативний кущ»

       

                                     ВИДОЗМІНИ 

Висновок: видозміни – це зміна зовнішнього вигляду, у зв’язку з виконанням коренем додаткових функцій.

3) Робота в групах (Використання QR-кодів) – 3 скрині

Загадка про видозміни коренів закодовані QR-кодом:

1. Помаранчева і гарна, У землі сиджу не марно: Соковита, солоденька, Вже я стала чималенька. Собою пригощу дитину. Хай корисну з’їсть _ _ _ _ _ _ _ _. (Морквину)

2. Борщ із нього варить ненька,

 В нього шкірочка тоненька,

Солодкуватий він на смак,

Фіолетовий _ _ _  

  1. Білі зуби маю,   

Та усі ховаю.

Довгі коси маю,

Та не заплітаю. (Кукурудза)

Різний колір одежини
У прекрасної …Жоржини

 

Схарактеризувати видозміни коренів за планом:

1. Які корені видозмінилися.

2. Причини видозміни.

3. Навести приклади рослин.

І група – буряк, кукурудза

ІІ група – орхідея, кіпарис

ІІІ група – жоржина, омела

Видозміни коренів є пристосуванням рослин до певних умов зростання. Людина вживає коренеплоди в їжу ( буряк, морква,редька, петрушка і т.д.), використовує як корм для тварин ( кормовий буряк, ріпа), як сировину для харчової промисловості ( цукровий буряк), в народній медицині.

 

3.2. Вторинне засвоєння та осмислення нових знань.

1) Презентація проведеної роботи

(Представники від кожної групи презентують результати роботи.     Інші   групи, слухаючи виступи,  мають заповнити  таблицю, або скласти  схеми.  Учитель коригує, доповнює відповіді учнів).

  – Підготуйтеся презентувати результати своєї роботи. Будь-ласка,        пам’ятайте,  що, слухаючи представників інших груп, ви маєте заповнити        надані вам таблиці, скласти схеми)

2) Формування висновків.

Заповнити таблицю «Видозміни коренів та їх значення в житті рослин і господарстві людини».

Видозміни коренів

Приклади рослин

Значення в житті рослин
і господарстві людини

 

 

 

ІV. Узагальнення та систематизація знань.

4.1. Вправа «Мозковий штурм»

Яке значення видозмін коренів у житті рослини?   

  • Накопичення поживних речовин;
  • Опора;
  • Переживання несприятливих умов;
  • Дихання;
  • Пристосування до умов зростання.

Яке значення видозмін коренів у господарстві людини?

  • Їжа для людини і тварин;
  • Ліки;
  • Сировина для харчової промисловості.

4.2. Вправа «Кошик видозмін» інтерактивна вправа

4.3. Інтерактивна вправа          

4.4. Вирішення проблемного питання, яке було поставлене на початку уроку.

— Які функції у кореня ряски?

(Довгий час вважали, що корені ряски утримують її положення на поверхні водойми й додають стійкої рівноваги цій рослині. Але було встановлено й те, що корені поглинають, транспортують воду і розчинені в ній речовини.)

V. Домашнє завдання.

1. Опрацювати  § 24, вивчити поняття, виконати тести с.95.

2. Подумайте чому коренеплоди, бульби, бульбокорені утворюються переважно у трав’янистих рослин*

3. Підфарбувати червоною або синьою фарбою склянку води й поставити в неї на 2–3 дні гілочки вишні або яблуні (бажано в тепле місце). Принести ці гілочки на наступний урок.*

4. Заповнити таблицю «Видозміни коренів та їх значення в житті рослин і господарстві людини».

VІ. Підсумки уроку.

Учитель. Усе має свій початок і кінець...Підходить до завершення й наш урок, на якому ви збагатилися новими знаннями, і я сподіваюся, що він залишить у душі кожного з вас певні враження. Прошу записати їх в таблиці( 3 колонка)

Заповнення таблиці «Що дізналися ?»

Що знаємо?

Що вміємо?

Про що хочемо дізнатися?

Про що

дізналися?

 

docx
Додано
20 грудня 2022
Переглядів
431
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку