19 серпня о 18:00Вебінар: Ментальна арифметика: розвиваємо обидві півкулі головного мозку

Урок "Різноманітність організмів: Тварини"

Про матеріал

Мета: ознайомити учнів із тваринами, особливостями їхньої будови й процесами життєдіяльності, різноманіттям; розвивати вміння використовувати раніше набуті знання, зіставляти й аналізувати інформацію; виховувати бережливе ставлення до тваринного світу.

Перегляд файлу

 

Тема: Різноманітність організмів. Тварини

Мета: ознайомити учнів із тваринами, особливостями їхньої будови й процесами життєдіяльності, різноманіттям; розвивати вміння використовувати раніше набуті знання, зіставляти й аналізувати інформацію; виховувати бережливе ставлення до тваринного світу.

Обладнання: підручник, картки із завданнями

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Учитель:

Доброго дня!

Мовлю за звичаєм я.

Доброго дня!

Кожному зичу я!

Тож усміхніться, любі діти,

                                             Я вашим успіхам буду радіти.

 Сьогодні на уроці присутні гості, привітаємо їх.                                                    Створення психологічного настрою

Один правитель, у якого не було спадкоємців, вирішив обрати собі наступника дивним способом. Він оголосив, що його заступником стане той, хто пройде по стінах міського муру з посудиною на голові, повною води, та при цьому не проллє ані краплини. Зібралося багато охочих, та ніхто не міг виконати волю правителя. Тоді зголосився раб. «Хай спробує», — сказав правитель. І раб спробував. Він виконав волю правителя. Коли його запитали, як ти це зробив, він відповів: «Я дуже хотів стати правителем». Ця проста притча доводить, що в житті всього можна досягти, потрібно лише дуже хотіти, старатися й докладати максимум зусиль. Тож давайте й ми сьогодні спробуємо постаратися, щоби досягти бажаних результатів.   А працювати ми   будемо під девізом:

 

«Міркуємо - швидко,

Відповідаємо - правильно,

                                         Працюємо - плідно».

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Учитель.

Щоби починати щось нове, треба мати основу, те, що буде фундаментом нового. Вашим фундаментом, основою - є знання, одержані на попередніх уроках, те, що ви вчили вдома. Тож, з’ясуймо, як ви підготувалися до уроку. На минулому уроці ми розглянули тему «Різноманітність організмів. Рослини»

1. Гра «Світлофор»

 Учні із мішечка витягують запитання, які написані на червоних та  блакитних кружечках. Якщо запитання на червоному кружечку, то відповідає сам учень, на блакитному - для відповіді на запитання вибирає однокласника. 1.Що таке організми? (тіла живої природи).                                                                                2.Що таке клітина?  (найменші частинки, з яких побудовані організми).                         3.Назвіть царства живих організмів (Рослини, тварини, гриби, бактерії).                                       4. Чи є серед усіх  царств те організмів те, яке ми вже вивчили, назвіть його? (Царство Рослини)                                                                                                                                   5. Пригадайте за якими ознаками царство рослин відрізняється від інших організмів? (Виділяють кисень, яким дихають всі живі організми нашої планети, не пересуваються, ведуть прикріплений спосіб життя, рослини можуть самі для себе та інших організмів створювати поживні речовини, більшість рослин мають зелений колір).                                                                           6.Чому листки у рослин зеленого кольору? (Наявність хлорофілу)                                        7. Для чого потрібен хлорофіл? (Завдяки йому рослинні організми на світлі утворюють органічні речовини)

 

2. Гра «Та» чи «Ні»

1.Рослини на земній кулі ростуть повсюди. Вони мають різну форму, розміри, тривалість життя (Так).                                                                                                                                 2. За різноманітністю стебел виділяють: дерева, кущі та трави (Так).                             3. Серед рослин існують одноклітинні та двоклітинні організми                                                       (Ні. Багатоклітинні)                                                                                                                                                4. За тривалістю життя  виділяють такі рослини: однорічні,  дворічні та багаторічні (Так).                                                                                                                                                5. Однорічні рослини проростають у перший рік, але не цвітуть. Квіти, плоди з насінням з'являються на другий рік. (Ні. Це дврічні рослини. А однорічні рослини протягом одного року встигають вирости і утворити насіння, з якого на наступний рік зявляються нові рослини).                                                                                      6. Багаторічні рослини живуть більше двох років. Утворюють насіння і плоди через кілька років (Так).                                                                                                              7. Якщо холодної пори року листя багаторічної рослини опадає, її називають вічнозеленою. (Ні. Листопадною).                                                                                                                   8. Лікарські рослини: чемериця біла, вовча ягода, блекота чорна, аконіт (Ні. Це отруйні рослини. Лікарські –нагідки, валеріана, малина, шавлія і т.д.).                                      9. З давніх давен людина вирощує різні рослини для отримання продуктів харчування, одягу, ліків, прикрашання  своєї оселі, такі рослини називають дикорослими (Ні, культурними).                                                                                                         3. Вправа «Вибери назви вічнозелених дерев»

Каштан, сосна, модрина, береза, верба, ялина, тополя, тис, яблуня, клен,  слива, смерека, дуб, вишня.                                                                                                                     ІІІ. Вивчення нового матеріалу                                                                                                                Мабуть найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю, до життя викликає спілкування з природою. Вона чарувала і чарує, хвилювала і хвилює людину. Плескіт голубої води, шелест зелених дібров, спів пташок, запах і розмаїття квіток, усе це дороге серцю, ні з чим незрівнянна природа рідного краю. На  сьогоднішньому уроці ми продовжуємо спілкування з природо і обов’язково познайомимося ще з одним царством живих організмів. А з яким саме царством ви дізнаєтесь відгадавши загадку.

Мають хвіст і гострі зуби, кігті випускають. 

Що брати це наші менші, люди добре знають. 

Вміють плавати, стрибати, вигинають спини. 

Спробуй їх тепер назвати! Звісно, це... (Тварини)

Оголошення теми та очікуваних результатів уроку.(тему записати у зошит - Різноманітність організмів. Тварини)                                                                     Учитель: Давайте разом визначимо очікувані результати нашого уроку: 

  • ознайомитись  із тваринами, особливостями їхньої будови й процесами життєдіяльності;
  • збагатити знання  про  значення тварин для природи і людини.                     

Учитель. Ми з вами продовжуємо вивчати живі організми, а саме, тваринний світ.                                                                                                                                                                                                     А хто знає, як називається тваринний світ?  Так, фауна.                                                                                                      Учень.       Прийом «Віршовані рядки»                                                                                             Було у матері Природи дві донечки такої вроди.                                                                                                     Хто їх побачить хоч на мить -  не міг забуть і розлюбить.                                            Голубооку звали Флора. У неї очі - наче зорі.                                                                                             Завжди замріяна, тендітна. Ласкава, ніжна та привітна.                                                         Фауна -  швидка, як вітер. Могла з птахами полетіти,                                                                                 І за оленями стрибати, та з білочками пустувати.                                                                                                                       Обидві світ живий любили, Відтак його боготворили.                                                                                                            Тож вирішила мудра мати Природні їм дарунки дати:                                                              Мрійливій Флорі -  світ рослинний, а жвавій Фауні — тваринний.                                                         Щоб берегли і доглядали, Від всього злого захищали.                                                                                 Живуть в легендах і понині Живого світу дві богині.

Учитель. - А як називають науку, що вивчає тварин? Так, зоологія. На Землі нараховують близько 1,5 млн видів тварин, їх можна зустріти скрізь: на суходолі, у водоймах, у ґрунті.

- Давайте пригадаємо, які ознаки живих організмів?

Тварини,  як і рослини, дихають, живляться, розмножуються, рухаються, ростуть. 

1. Як відрізнити тварину від інших організмів.

- Як же відрізнити тварину від інших живих організмів?

- Давайте пригадаємо, як живляться рослини? (рослини можуть самі для себе та інших організмів створювати поживні речовини.

Головна відмінність тварин від рослин полягає в тому, що вони живляться готовими органічними речовинами, що є у складі інших організмів.

Гра «Відгадай, хто  цей  звір», визнач  спосіб живлення.

    Любить поласувати соковитою травичкою, а коли її немає, то обгризає кору на деревах і кущах. (Заєць).

    Гризе все: шишки, горішки, корінці, горіхи, ягоди. Але може нападати на гнізда лісових птахів, поїдати яйця і пташенят. (Білка).

   Він справжній хижак: великий, сильний. А як зустрічається йому бджолине дупло або кущ малини - не омине, поласує. (Ведмідь).

   Живиться цей звір надземними і підземними частинами рослин, цибулинами, бульбами, молодим корінням та плодами дерев, кущів. Особливо полюбляє жолуді. Із тваринної їжі живиться слимаками, червяками, комахами та їх личинками. Поїдає і ящірок, змій, риб, жаб, яйця птахів, які будують свої гнізда на землі. Якщо в лісі загине якийсь великий звір, то його рештки стануть поживою для цієї тварини. (Кабан).

    А цього звіра часто малюють з яблуками і грибами на спині, хоча він живиться переважно комахами, слимаками, черв’яками, інколи ловить мишей, змій і тільки зрідка їсть плоди. Це тому його так малюють, що жуків, личинок він часто шукає під плодовими деревами саду або в лісі. І яблука, що впали на нього, і гриби, які він зачепив у лісі, довго тримаються на ньому. Деякі зоологи навіть вважають, що цей звір навмисно чіпляє плоди, з яких поступово витікає кислий сік на спину і виганяє паразитів, особливо кліщів.(Їжак).

Чим відрізняються всі ці тварини? (способом живлення)

Прочитайте у підручнику с. 158 1 абзац, які тварини виділяють за способом живлення. Навести приклади.

Отже, за способом живлення всі тварини поділяють на: рослиноїдні            ( заєць, корова, кінь). Ті, хто споживає інших тварин, належать до м’ясоїдних, або хижаків, як-от: вовк, лев, сова. Існують всеїдні тварини, які можуть живитися рослинною і тваринною їжею, наприклад ведмідь, свиня).

Учитель: Організм багатоклітинних тварин складається з органів, які мають певне значення. Наприклад, надходження кисню в організм   і виведення з нього вуглекислого газу забезпечують органи дихання. У людини і звірів – це легені, у риб – зябра. За отримання поживних речовин відповідають органи травлення.  Завдяки органам чуттів (очі,ніс,вуха) тварини орієнтуються на території свого існування, вчасно дізнаються про небезпеку чи наявність їжі.

 Важливою ознакою тварин є здатність активно рухатися. Цьому сприяють розвинені м’язи і різноманітні кінцівки.

2. Групи тварин.

Учитель. До тварин належать як одноклітинні так і багатоклітинні організми.  Діти,  при підготовці до уроку разом зі мною працювала енциклопедична служба.  Зараз ми надамо слово експертам цієї служби, які підготували для нас невеликі повідомлення стосовно нашої теми.                                                                                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виступ експерта №1. Одноклітинні тварини зазвичай настільки крихітні, що побачити їх можна лише під мікроскопом. Середовище їх проживання – волога. Це грунт і вода, а також тіло людини, тварини. Всі вони так чи інакше за допомогою різних пристосувань адаптуються до різних умов. У першу чергу – це форма тіла. Вона може не мати чітких меж, постійно змінюватися, а може, навпаки, бути обтічної, схожою на веретено або подовженою. Деякі одноклітинні тварини мають раковину зовні, інші, ті, що живуть глибоко під водою, – незвичайні нарости. На сьогодні відомо близько 30000 видів одноклітинних мікроскопічних тварин. Наприклад, інфузорія туфелька, амеба протей.

Виступ експерта №2. Багатоклітинних тварин можна поділити на дві великі групи: хребетні і безхребетні. . Наприклад, риби, земноводні, плазуни, птахи, звірі мають внутрішню основу тіла – хребет. Вони належать до хребетних тварин. А такі тварини, як черв’яки, комахи, павуки хребет не мають, тому вони утворюють групу безхребетних тварин. У риб, жаб, ящірок температура тіла змінюється зі зміною температури навколишнього середовища. Їх називають холоднокровними тваринами. Постійну температуру тіла, яка не залежить від температури зовнішнього середовища, мають птахи, звірі й людина. Вони утворюють групу теплокровних тварин.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фізкультхвилинка

Трава - низенька-низенька,

Дерева - високі-високі,

Вітер дерева колише, гойдає,

То вправо, то вліво,

То вниз пригинає.

Птахи летять, відлітають,

А учні тихенько за парти сідають

І природознавство вивчають.

3. Чим небезпечні отруйні тварини.

Учитель. Серед тварин так само як і серед рослин є  отруйні види. Вони містять речовини, небезпечні для життя і здоров’я людини і тварин. Постраждати від отруйних  тварин можна, якщо вони вкусять чи вжалять людину, скуштувати їх або просто доторкнувшись  до покривів їхнього тіла. Дуже болісними є відчуття, коли жалить  оса чи бджола. Це тому,  що через прокол  шкірі вони вводять свою отруту. Особливо небезпечно для людини, коли її вжалять відразу багато ос і бджіл.                             На території нашої країни є також отруйні види тварин.                                                        

Виступ експерта №3. Однією з найнебезпечніших і отруйних риб Чорного моря є морський дракон. Хоч рибка і воліє вести спокійний і розмірений спосіб життя, при необхідності вона атакує блискавично. Людина не встигне нічого зробити, хоча риба і попереджає про небезпеку: «дракончик» розправляє темне віяло плавця, який розташований на спинці. Всі промені цієї зброї оснащені голками, які просочені отрутою. Як не дивно, але навіть мертва риба здатна отруїти свою жертву - отрута активна ще 2-3 години. Морський дракон спеціально не нападає на людей - все відбувається випадково. На нього можна наступити або схопити, особливо ризикують рибалки, які беруть його в руки, не знаючи, що отрута дуже токсична.

 Виступ експерта №4. Медуза корнерот заподіює неприємності кожному, хто посміє до неї доторкнутися. Це одна з найнебезпечніших представниць свого роду. Її можна легко відрізнити від родичів по великій кулястої «шапці», яка досягає 150 см в діаметрі, і великому виросту - так званого хвоста. Отрута медузи не смертельна для людського організму, але викликає сильну алергічну реакцію. При цьому больові відчуття посилюються в солоній воді. Біль приблизно така ж, як при опіку від кропиви.

Виступ експерта №5. Сплутати тарантула з якимось іншим павуком практично неможливо - це найбільший павук України. Довжина його тіла досягає 35 мм. Тарантули живуть в пустелях, степах і лісостеповій зоні на півдні України. Живуть ці павуки в вертикальних норах, виритих в землі. Тарантул — далеко не такий страшний для людини. Його укуси не смертельні, але дуже болючі і нагадують укуси великих ос. 

Виступ експерта №6. Каракурт (до речі, його назва перекладається досить «оптимістично» — «чорна смерть») мешкає в Криму та на Півдні України. Він справді чорний, з червоними плямами на черевці. Його укус надзвичайно отруйний. Укушена людина відчуває біль, оніміння ніг, можливі головний біль, блювання, судоми. Одужання настає лише за два-три тижні, але без медичної допомоги можливі й смертельні випадки. 

Виступ експерта №7. Гадюка звичайна - змія середніх розмірів. Хоча гадюка досить поширена, від її укусів потерпає не так багато людей. Це пов'язано з її миролюбним характером: гадюка ніколи не нападає сама, а кусає людину лише в тому разі, якщо на неї наступили або необережно схопили рукою. Хоча її укус болючий, його наслідки практично повністю минають через 2-4 дні, а повне одужання настає не пізніше, ніж за тиждень-два. Смертельні випадки від укусів гадюк практично невідомі. Більш-менш небезпечним укус може бути тільки для дітей, особливо укушених в обличчя. Та навіть при цьому ускладнення пов'язані не стільки з укусом, скільки з неправильно наданою першою допомогою та самолікуванням.

4. Тварини свійські та дикі.

Учитель. Тварини живуть майже всюди: на суходолі, в океані, у спекотних пустелях й у вічних снігах. Вони опанували повітряний простір і підземні «поверхні».  Ще печерні люди приручили деяких тварин і стали розводити їх для задоволення своїх потреб (для отримання продуктів харчування , одягу тощо). Цих тварин називають свійськими, оскільки вони живуть поряд з людиною і приносять їй велику користь. Люди доглядають тварин: годують, випасають, будують для них приміщення, піклуються про їх чистоту.

- Наведіть приклади таких тварин.                             - Тримають люди свійських тварин не тільки в сільській місцевості, а й в міських квартирах. Але не для того, щоб отримувати від них продукти харчування, а для естетичного задоволення.

 Життя диких тварин повністю залежить від навколишнього середовища. Вони самостійно добувають їжу, дбають про новонароджених малят, захищаються від ворогів.

 Серед диких тварин чимало таких, які приносять людині користь.

- Хто знає , яка користь від тварин? (Птахи. Споживаючи комах і полюючи на мишей і ховрахів, які шкодять культурним рослинам, птахи є надійними захисниками зелених насаджень).

 Ось чому слід охороняти птахів і піклуватися про них: створювати шпаківні й синичники, не розорювати гнізд, підгодовувати взимку, створювати годівнички. І ви знаєте, у нас в школі проходила акція «Нагодуй пташку», де учні школи малювали плакати, виготовляли годівнички, розвішували їх, а також потім годували пташок.

5. Міні – проект «Тварини минулого». Презентація робіт учнів, виставка малюнків.

          ІV. Закріплення матеріалу

Тепер, підсумовуючи все почуте, давайте разом спробуємо відповісти на запитання, пов’язані з тваринами.

  • Чим тварини відрізняються від рослин?
  • Що спільного між тваринами і рослинами?
  • На які групи поділяють тварин? Наведи приклади тварин кожної групи.

Повернемося до очікуваних результатів. Чи всі старалися так само, як і раб у притчі?Чи справдилися ваші очікування? 

 

V. Підсумок уроку

  • Тварини живляться готовими органічними речовинами, споживаючи рослинну  чи тваринну їжу;                                           
  • Більшість тварин рухаються, у навколишньому середовищі вони орієнтуються за допомогою органів чуття;
  • Залежно від особливостей будови і способу життя виділяють різні групи тварин;
  • Слід знати отруйних тварин своєї місцевості.

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати §37 підручника.

Підготувати загадки про тварин.

Підготувати повідомлення про різноманітність і значення грибів

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Крамська Анна
Додано
22 жовтня 2018
Переглядів
965
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку