Харківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 138
Харківської міської ради
Харківської області
Розробка уроку музики
3 клас
Різноманітність прийомів розвитку музики
Сіра Вікторія Вікторівна,
вчитель музики,
спеціаліст вищої категорії,
вчитель-методист.
Мета:
- поглиблювати уявлення дітей про розвиток музики;
Музичний матеріал:
Обладнання:
Зміст уроку
І. Музичне вітання «Добрий день»
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
музики, про його зв`язок з образним змістом музики. Ми маємо закріпити поняття про засоби музичної виразності та їх значення для розвитку музики. Сьогодні на уроці буде багато музики, і , як завжди, ви будете вчитись слухати її, розуміти та виконувати.
ІV. Е. Гріг. «Ранок» - слухання, виконання сольфеджио, пластичне інтонування.
Завдання: прочитати вірш так, щоб голос передавав змінення настрою. Треба обрати потрібний темп, динаміку, інтонацію мовлення. За необхідності використовувати виразні жести. Для прикладу вчитель читає вірш В. Степанова «Обережний сніг» (переклад В. Сірої).
Північний сніг, він не спішить,
Повільно він іде,
Але він знає: все одно
Він десь, та упаде.
І чим повільніш крокував,
Чим обережніш був,
Тим м’якше в темряву упав
І нас не розбудив.
Дітям пропонується на вибір два вірша «Лев» Г. Кружкова та «Зима і весна».(переклад В. Сірої)
Лев.
Лев з`явився з-за гори
І потужно мовив: -Р-р-р-ри!
Какаду спитали зразу:
«Що Ви мали на увазі?
Р-р-розірву і р-р-розтерза?,
Р-р-рознесу і р-р-розметаю?
Р-р-розженете ціле стадо?»
Лев сказав: «Я просто р-р-радий!»
Зима і весна .
І вітер з морозом повіє:
Усе скрізь загине – рятунку нема!
Під снігом замре, заніміє.
І сонце пекуче засяє:
Прокинуться луки, ліси і поля,
Усе зацвіте, заспіває.
V. Л. Кніппер. «Чому ведмідь взимку спить?» - виконання.
- Згадайте пісню, у якій нам також знадобилося змінити темп, динаміку, лад.
(виконання)
-Від чого залежить розвиток цього твору? ( від змісту).
VІ. П. І. Чайковський. «Неаполітанська пісенька», «Неаполітанський танець» - слухання.
свято – Неаполітанський карнавал. Звичайно, він прислухався до музики, що звучала навколо. Одного разу він побачив хлопчика, що сидів з гітарою та співав пісню. Мелодія врізалася в пам`ять композитора, і, повернувшись додому, він записав та розвинув цю мелодію і створив фортепіанну п`єсу, яку назвав «Неаполітанська пісенька».
(слухання)
2. Бесіда.
- В оркестровому виконанні більше барв, воно яскравіше. Який засіб виразності тут має значення? (тембр)
- Як ви розумієте поняття тембр?
- Проведемо паралель з образотворчим мистецтвом.
Вчитель демонструє чотири малюнки, на яких зображено яблуко. На першому малюнку зображений тільки контур, на решті – по-різному розфарбовані яблука.
Вчитель демонструє один і той же звук на різних музичних інструментах: фортепіано, гітарі, блок-флейті.
3.Демонстрація відео-фрагменту з балету «Лебедине озеро».
- Повернемось до «Неаполітанської пісеньки». П. І. Чайковський пізніше використав цю мелодію в балеті «Лебедине озеро». Так з`явився «Неаполітанський танець». Зараз ви побачите цей фрагмент з балету.
Зверніть увагу, тембр якого інструменту відіграє головну роль в оркестрі.
(демонстрація відео)
(демонструється зображення)
VІІ. Виконання мелодії на блок-флейті.
(виконання)
VIІІ. Укр. нар. пісня «Грицю, Грицю, до роботи»- виконання, інсценізація.
(виконання та інсценізація пісні)
ІХ. Підсумок уроку.
Мелодія Енергійно
Ритм Різко
Темп Гучно
Динаміка Неспішно
Тембр Проникливо
Регістр Чітко