Урок "Різновиди портретів"

Про матеріал
Розробка уроку з образотворчого мистецтва "Різновиди портретів", 6 клас за підручником О. Калініченко, Л. Масол, за програмою "Мистецтво 5-9 кл."
Перегляд файлу

Тема. Різновиди портретів. Художній образ улюбленого літературного героя

 

Мета уроку: формувати ключові компетентності: уміння вчитися: планувати свої дії, доводити роботу до кінця; загальнокультурну компетентність: духовно – моральні основи життя людини;

міжпредметну естетичну компетентність: здатність учня орієнтуватися в різних сферах його життя;

предметні мистецькі компетентності: здатність учня до пізнавальної й практичної діяльності у певному виді мистецтва; закріплювати знання учнів про портрет та засоби виразності портретного жанру; познайомити з видами портрету; закріпити основні правила побудови голови людини, пропорції обличчя; навчати спостерігати, дотримуватися в зображенні пропорцій та розмірів; розвивати в учнів комбінаторні здібності, навички та вміння малювати портрет; формувати образне, логічне, просторове мислення; навчати міркувати; розвивати окомір, дрібну моторику руки; виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу, стимулювати розвиток допитливості.

Очікувані результати.

Називає: види портрету, особливості портретного жанру.

Відтворює: міміку, емоції людини.

Характеризує: твори портретного жанру різних видів.

Обладнання: мультимедійне обладнання; презентація; навчальний плакат Таблиця пропорцій голови людини; репродукції зображень мистецьких творів з фігурами людей, кросворд.

Матеріали та  інструменти: альбом, олівці, шаблони для малювання портрету.

Основні поняття: портрет, художній образ, пропорція.

Тип уроку. Комбінований

Хід уроку

Слайд 1. І. Огранізаційна частина

Створення позитивного стану учнів. Робота зі стікерами.

ІІ. Актуалізація опорих знань

Розгадування кросворду.

Слайд 2. - Для того, щоб дізнатися над якою темою будемо працювати, давайте розгадаємо кросворд. А ключове слово і є розгадкою, про що сьогодні на уроці будемо говорити.

1  п

е

й

з

а

ж

2   к

  о

н

у

с

 

 

3   о

  р

н

а

м

е

н

т

 

4  т

в

а

р

и

н

 

5  г

  р

а

ф

і

к

а

 

 

6  к

 е

р

а

м

і

к

а

7  н

 а

 т

ю

р

м

о

р

т

 

  1. Жанр в живопису та графіці, в якому зображується природа. (пейзаж)
  2. Геометрична фігура, в основі якої лежить коло. (конус)
  3. Декоративний малюнок, в якому елементи повторюються. (орнамент)
  4. Що зображує анімалістичний жанр? (тварин)
  5. Вид образотворчого мистецтва. (графіка)
  6. Вироби із глини  (кераміка)
  7. Зображення 2-х і більше неживих предметів. (натюрморт)

   - Ключове слово – портрет.

Слайд 3. ІІІ. Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.

     - Сьогодні вас чекає урок, на якому ви познайомитесь із портретом як жанром образотворчого мистецтва, його видами.

  • Як ви вважаєте, навіщо ми вивчаємо цю тему?
  • Де нам знадобиться ці знання в житті?

(Думки учнів)

  • Як ви вважаєте, чи легко намалювати портрет? (Думки учнів)

Вчитель. Створення проблемної ситуації. Уявіть ситуацію: У громадському трансторті  у вас крадуть гаманець або телефон. Ваші дії?  (Думки учнів)

Вчитель. Так, ви ідете до поліції, пишете заяву та складають фоторобот. А що таке фоторобот?  Це зображення обличчя, того кого розшукують. Сьогодні, у час технологій це роблять за допомогою комп´ютера. А раніше це робив штатний художник.

За допомогою опису рідних чи знайомих він малював обличчя того, кого розшукують. Для того, щоб фоторобот вийшов вдалим, художник мав бути добре обізнаний з правилами та законами створення  портрету, щоб кожен міг впізнати з його малюнку злодія.

  • Так що ж ми називаємо портретом?

ІV. Робота над темою уроку

Слайд 4. Портрет – один з найпопулярніших жанрів образотворчого мистецтва; художній твір, у якому зображується людина або група людей.

У портреті людина може зображуватися по плечі, по груди, по пояс, по коліна, повний зріст. 

Слайд 5. На портреті людина може бути зображена обличчям до глядача (анфас), у профіль або у три чверті.

Слайд 6. За характером зображення в усіх видах мистецтва виділяють парадний портрет (офіційний, урочистий)

Слайд 7. камерний  (зображення людини по груди, по пояс на нейтральному фоні); 

Слайд 8. Розрізняють станкові портрети (картина в живописі, бюст у скульптурі, рисунок і гравюра у графіці),

Слайд 9. монументальний (монумент, фреска, мозаїка),

Слайд 10. а також мініатюру.

(У ході розповіді демонструються відповідні репродукції.)

Будь – який портрет має не тільки втілювати подібність із моделлю, а й розкриває її внутрішній світ: переживання, настрій, мрії, передавати міміки, характеру людини.

Слайд 11. Наприклад корейський художник Стоун Хаус створює портретні замальовки, в яких передає ціле життя.

Відео

  • Що хотів показати художник цими замальовками?

Споглядаючи портрети, ми уявляємо цю людину, розуміємо, яка епоха, інколи професія, соціальний стан моделі.

Слайд 12. Передусім художник намагається передати зовнішню схожість із портретованим. Водночас він створює художній образ, тобто відповідно до власного бачення зображає зовнішній вигляд людини, передає її характер, емоційний стан, внутрішній світ.

  • Що таке художній образ?
  • Де найчастіше можемо зустрітися з художніми образами?

Художній образформа відтворення навколишнього світу, думок і почуттів митця в художньому творі.

  •                   А можемо за словесним описом створити портрет людини? Або уявити цю людину?

Слайд 12.  Відгадай художній образ, який описано.  Опиши цей образ.

Душевний холод заморозив із середини старечі риси його обличчя, загострив гачкуватий ніс, зморщив шкіру на щоках, скував ходу, змусив посиніти губи й почервоніли очі, зробив крижаним його скрипливий голос. І навіть жилаве підборіддя, рідке волосся й брови, здавалось, укрилися памороззю. (Скрудж. «Різдвяна пісня у прозі» Ч. Діккенс)

Відео

Слайд 13. Зовнішність цього персонажа автор не перестає порівнювати, то з німцем через його маленьку і вузьку мордочку, то з губернським стряпчим через гострого і вельми довгого хвоста. Але його тоненькі ніжки, приплюснутий безглуздий ніс п’ятачком, а також маленькі ріжки, схожі на козлячі, і довга борода дають зрозуміти, що він не схожий на губернського стряпчого або німця, а він є просто… (Чорт. М. Гоголь «Ніч перед Різдвом»)

 

Слайд 14. Жінка не більше як сорок літ. Вона була ні гарна, ні погана з себе. Важко й бути гарною в такі роки. Однак вона вміла причаровувати до себе найстатечніших козаків.  Піде бувало у свято до церкви, надягнувши барвисту плахту з китайчатою запаскою, а поверх неї синю юпку з понашиваними ззаду золотими вусиками, то дяк уже, далебі, закашлювався і примружував мимохіть очі у той бік; голова гладив вуси, закладав за вухо оселедець і говорив до ближчого сусіда: "Ех, добра жінка! Чорт — не жінка! (Солоха. М. Гоголь «Ніч перед Різдвом»)

Відео

Фізкультхвилинка. Розминка для очей 

V. Практична діяльність учнів

Слайд 15. Сьогодні на уроці ми створимо портрет, художній образ улюбленого літературного героя.

Пам’ятайте, кожне обличчя має свої особливості, але основні пропорції зазвичай залишаються незмінними.

Слайд 16. Етапи роботи над портретом. Демонстрування схеми побудови обличчя.

Самостійна практична діяльність учнів.

VІ. Закріплення вивченого

Слайд 17. Створити «Сенкан» до літературного героя, якого зображували.

  1. Портрет
  2. Прикметники
  3. Дієслова
  4. Слова, що відносяться до героя.
  5. Герой

Слайд 18. Перевір себе

  • Що ми називаємо портретом?
  • За якими ознаками розрізняють портрети?
  • Де проходить середина обличчя?
  • Чому дорівнює відстань між очима?
  • Скільки разів ширина ока вміщується у ширину обличчя?

VІІ. Підсумок уроку

Виставка - огляд робіт. Аналіз виконаних робіт. Оцінювання робіт.

Слайд 19. Рефлексія

Закінчити речення

Сьогодні я дізнався….

Було складно…

Я зрозумів, що…

Я навчився…

Я зміг…

Мій настрій уроку…

Робота зі смайликами настрою.

VІІІ. Домашнє завдання

Слайд 20. Зробити серію своїх селфі-фотографій з різною мімікою, спостерігати за зміною вигляду обличчя

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
2 лютого 2020
Переглядів
3274
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку