Урок образотворчого мистецтва, 6 клас
Тема. Життя та творчий шлях Т. Г. Шевченка. Малювання ілюстрацій до літературного твору.
Мета: розширити знання дітей про творчість Т. Шевченка; сформувати уявлення про ілюстрацію як художній твір; розвивати спостережливість, вміння передавати на малюнку своє бачення твору; виховувати любов і повагу до спадщини, яку нам залишив Тарас Григорович Шевченко.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: для вчителя – ілюстрації творів Т. Шевченка, запис пісень, що покладені на вірші Т. Г. Шевченка, репродукції його картин; кобзар;
для учнів – альбом, акварельні фарби, склянка з водою, палітра.
Епіграф уроку
Є люди як свічки –
Згоряють, відходять в небуття.
Є люди як зірки –
Горять і світять усе життя.
Та ні, це не зірки, холодні, мертві,
Вони – сонця, засвічені у небі,
Які горять, обігрівають все й не гаснуть.
І не загинуть…
В. О. Сухомлинський
Хід уроку
І . Організаційний момент
Добрий день вам, добрий день!
От взяли ми фарби в руки,
І не стало в школі скуки.
Все, що можеш, розмалюй –
Фарб яскравих не жалкуй!
2. Перевірка готовності учнів до уроку
II. Актуалізація опорних знань
1. Мозковий штурм
1. Де і коли народився поет? (9 березня 1814 р. в с. Моринці на Черкащині)
2. Ким були батьки? (кріпаками)
3. Скільки братів та сестер мав Тарас Григорович? (Два брати: Микита і Йосип. Три сестри: Катря, Ярина, Марія)
4.У кого спочатку навчався поет? (У шкільного дяка-п'яниці) А потім?
(У маляра, але Тараса приставили козачком до пана)
5. Скільки було років Шевченкові, коли його викупили з кріпацтва? (24 роки)
6. Як називалась перша збірка ? ("Кобзар")
7. Що використовує поет у творах? (Пейзаж, графіку)
8. Які твори написав Шевченко?
2. Створення таблиці "Жанри образотворчого мистецтва, якими володів Шевченко-художник"
Жанри образотворчого мистецтва, у яких працював Т. Шевченко |
Назви творів |
Портрет |
Катерина |
Пейзаж |
Тече вода з під явора |
Історичний жанр |
Гайдамаки |
Побутовий жанр |
На панщині пшеницю жала |
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
Сьогодні на уроці ви можете реалізувати свій творчий потенціал під час виконання ілюстрації до літературних творів Т. Шевченка.
Словникова робота
Ілюстрація – зображення, яке наочно доповнює текст. Ілюстрації призначені для сприймання в певній єдності з літературним твором.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь учителя
Для того щоб краще виконати творче завдання, нам необхідно пригадати відомості про Великого Кобзаря. Тарас Григорович Шевченко – найяскравіша особистість в українській культурі. Академік графіки, поет, філософ, етнограф, він був основоположником нової української літератури. За 47 років життя він зробив значний внесок не тільки до української, а й світової культурної спадщини. Не менш вагомий його вклад у розвиток образотворчого візуального мистецтва. Кріпак, сирота, завдяки художникам І. М. Сошенку, К. П. Брюллову, поетам В. А. Жуковському, Є. П. Гребінці, але перш за все завдячуючи своєму таланту, наполегливості, бажанню служити музам, він зміг стати учнем
К. П. Брюллова й досягти творчих висот, заслуживши по праву звання академіка Петербурзької академії мистецтв. Найвидатніший твір Шевченка «Кобзар» перекладений майже всіма мовами світу. У 1840 році вийшла його перша збірка «Кобзар». Частина віршів Тараса Григоровича покладена на музику. З почутого ви зрозуміли, що поет, як і художник, в ньому народився ще в дитинстві.
2. Запитання до учнів
- Що ж надихало Тараса на творчість? (Джерелом його творчості була природа)
3. Слово вчителя
- Так, саме природа давала поету, художнику сили і натхнення протягом усього життя. Але природа в його творах – не просто дерева, квіти, сонце, вітер. Образи природи у Шевченка виступають як живі істоти – вони бачать, чують, плачуть, сіються.
4. Мистецька розминка
- Щоб пригадати літературні твори Шевченка і трішки відпочити,
налаштуватись на основну творчу роботу, пропоную погратися в гру «Відтвори почуте на папері» (Учитель читає уривки з різних поем Шевченка, учні виконують швидко начерки до них простим олівцем (1-2 хв.))
* * *
На городі коло броду
Верба похилилась.
Зажурилась чорнобрива
Тяжко зажурилась
* * *
Зацвіла в долині
Червона калина,
Ніби засміялась
Дівчина-дитина.
Любо-любо стало,
Пташечка зраділа
І защебетала.
* * *
По діброві вітер виє,
Гуляє по полю,
Край дороги гне тополю
До самого долу.
5. Слово вчителя
Природа щедро наділила кріпацького сина не лише поетичним словом, а й талантом художника. Для Шевченка малювання стало хлібом насущним, вираженням його творчого духу. Художній хист він відчув раніше, ніж поетичний. Ще в дитинстві мав велике бажання будь-що навчитися малювати, навколишній світ намагався відтворити за допомогою крейди, вугілля на стінах, дверях, воротах. Шевченко мав пройти певну професійну підготовку, важку школу навчання, шукати вчителя серед сільських дяків-іконописців, опанувати сувору ширяєвську науку, відвідувати класи петербурзького товариства художників, навчатися в Академії мистецтв.
І поезія, і малярство тісно переплітаються у творчості Шевченка. Та якщо на поезію він дивився лише як на покликання, то малювання стало його професією, засобом існування. Йому часто доводилось роботи на замовлення. Образотворча спадщина художника досить багата. Це різноманітні ілюстрації, серія автопортретів, композиції на історичну і побутову тематику, знамениті серії “Живописна Україна” та багато інших.
Навчання в Академії під керівництвом великого майстра Карла Брюлова дозволило Шевченкові блискуче оволодіти мистецтвом живопису. Вже в перші роки навчання він робить спробу втілити свої поетичні задумки в малюнках. Одна з поетичних легенд надихнула його на створення балади “Тополя”. У цьому ж році він створив і малюнок “Тополя”.
Інтерес до портретного живопису виявився у Шевченка дуже рано. Взагалі він створив велику галерею портретів своїх сучасників, серед них олійні, акварельні, офортні, а також виконані олівцем та сепію. Шевченко створив багато автопортретів. Їх близько 60.
У мистецькому доробку Шевченка є багато пейзажних малюнків. У пейзажі художник обов’язково вводить людину, але в нього є і “чисті” пейзажі “Мангишлацький сад ”. У 1858р. повертаючись з заслання в Петербург, Шевченко здійснив свою мрію – почав опановувати технікою акватинти. Так ось, сьогодні ми познайомились з деякими роботами видатного художника-поета Т. Г.Шевченка і зараз спробуємо пройнятися душею, почуттям любові митця до рідного краю, читаючи його поезії, прослухавши пісні, і спробуємо зробити ілюстрації до них.
ІV. Практична робота
1. Послідовність виконання роботи
Спочатку будуємо олівцем перший та другий план пейзажу.
Перший план промальовуємо більш прискіпливо, а задній залишаємо в стані «Спокою», тобто промальовуємо світлішими лініями і штрихами, щоб створити враження глибини, перспективи, лінії горизонту.
2. Самостійна робота учнів
Малювання ілюстрацій до творів Т.Г.Шевченка
V. Підсумок уроку
1. Підібрати слова на першу букву, які характеризують поета.
Ш – (швидкий, шановний)
Е – (ерудований)
В – (волелюбний, вільний, видатний)
Ч – (чемний, чесний, чуйний)
Е – (енергійний)
Н – (наполегливий, настійливий, невблаганний, невтомний)
К – (кремезний, культурний)
О – (осиротілий, обдарований, особливий, освічений).
2. Виставка та обговорення дитячих робіт.
3. Оцінка діяльності учнів на уроці.