Робота з фанфіком – унікальний засіб розширення читацької свідомості учнів, що є необхідною умовою для досягнення основної мети літературної освіти – виховання творчого читача із самостійним критичним мисленням, формування гуманістичного світогляду, загальної культури, естетичних смаків особистості.
Даний конспект уроку розроблений для п'ятого класу, і така робота допоможе молодшим школярам формувати уміння, навички із нового для них предмета -зарубіжної літератури, збагачуючи при цьому їх творчий потенціал, сприятиме появі цікавих творчих ідей, розбудить дитячу фантазію. Слід пам`ятати, що творчість людська не має меж. І під час проведення уроку у молодших класах не варто строго дотримуватися тієї жанрової специфіки фанфіку, яка створена і відома сьогодні. Не треба заганяти творчу працю учнів у рамки певного жанру і засмучуватись через те, що цікава робота, написана оригінально і талановито, але не вписується в жоден із відомих жанрів. Для творчості не може бути лімітів. Дітям слід пропонувати спробувати свої сили в тому, що вже відпрацьовано іншими, але й не обмежувати їхню фантазію. Хай вибір залишається за ними. І нехай вони створюють нові жанри!
Тема: Створення фанфіків за твором Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра»
Мета: узагальнити матеріал за вивченим твором, вчити зв’язно висловлювати свої думки; формувати навчально-пізнавальну та інформаційну компетентність; розвивати вміння складати власні висловлювання з теми; виховувати читацьку культуру, любов до шедеврів зарубіжної літратури.
Обладнання: текст твору, мультемедійна дошка, ноутбук, девіз уроку, буктрейлер на книгу Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра», «Інструкція до створення фанфіку», зразки фанфіків, пам’ятка «Як написати хороший фанфік», схеми, малюнки.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Слово вчителя. Нас чекає сьогодні незвичайна робота. Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними.
Завдання наші такі - девіз уроку:
Не просто слухати, а чути. Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати. Дружно і плідно працювати.
ІІ. Оголошення теми, мети уроку.
ІІІ. Сприйняття, засвоєння навчального матеріалу.
Фанфік може бути:
ІУ. Закріплення вивченого нового матеріалу.
1. Робота з пам’яткою «Як працювати з фанфіками» (Додаток 4)
2. Ознайомлення з одним-двома зразками таких творчих робіт, написаних за відомим твором української або зарубіжної літератури.
3. Прийом «Мистецькі асоціації» - персонажі твору Марка Твена у фрагментах художніх та мультиплікаційних фільмів. (Додаток 5)
- Перегляд відеофрагментів.
- А чи можна балет, фільм, мультфільм, картину назвати фанфіком?
(перегляд відео про зйомки мультфільму).
- А що можуть додати учні - прихильники комп’ютерних технологій?
(перегляд схеми «Фанфіки: школа та Інтернет»)
Види фанфіків для молодших школярів:
У. Підсумки уроку.
Слово вчителя. Поради «Як написати хороший фанфік»
УІ. Домашнє завдання: створити фанфік - продовження історії Тома Сойєра або Гекльберрі Фінна.
Додаток 1
«Інструкція до створення фанфіку»
Додаток 2
Метод «Клоуз – тест» «Підберіть слово»
1. «У цього хлопчика й … всі різні, що не день, то інший - хіба тут здогадаєшся, що у нього на думці?» (жарти)
2. «Робота – це те, що людина змушена робити, а … – те, що вона робити не мусить». (Гра)
3. «Хлопчик залишався похмурим, як…» (катафалк)
4. «Щаслива людина, — зітхнув Том. — Йому до … не треба». (школи)
5. «Стара жінка зсунула вниз окуляри й, дивлячись поверх них, роззирнулася по кімнаті; потім підняла окуляри на чоло й поглянула з-під них. Шукаючи таку дрібницю, як…, вона майже ніколи не дивилася крізь скельця…(хлопець).
6. «Сам того не знаючи, він відкрив загальний закон, що керує всіма людськими вчинками: і кожен хлопець, і кожна доросла людина завжди прагнутимуть і домагатимуться тільки того, чого…. (важко досягти)
7. «В понеділок уранці Том прокинувся дуже…» ( нещасний).
8. «Невдовзі Том зустрів юного відщепенця…, сина відомого в містечку пияка. (Гекльберрі Фінна).
9. «Гекльберрі був сам собі господар і робив усе, що йому…» (заманеться).
10. «Хлопці рушили й одразу ж зникли в темряві. А за півгодини вони вже скрадались у високій траві на… ( кладовищі).
11. «Том прийшов до школи…» (заздалегідь).
12. «Том знову став славнозвісним …- утіхою старих і предметом заздрості малих» (героєм).
Додаток 3
«Звідки фанфіки взялися?»
Френк Бауман «Чарівник із країни Оз»
Льюїс Керолл «Аліса в Країні чудес»
Додаток 4
Пам’ятка «Як працювати з фанфіками»
Додаток 5
«Том Сойєр» (англ. Tom Sawyer) — американський дитячий фільм 1973 року.
«Пригоди Тома Сойєра і Гекльберрі Фінна» - 1981рік.
«Том Сойєр» (нем. Tom Sawyer) — режисер Херміне Хунтгебурта - 2011 рік.
«То́м Со́йєр» (англ. Tom Sawyer) — повнометражний мультиплікаційний фільм - Metro-Goldwyn-Mayer - 2000 рік.
Серіал «Пригоди Тома Сойєра» - Японія – 1980. Режисер: Хіроші Саїто.
Повнометражний мультиплікаційний фільм «Том Сойер», 2000 рік.