Технологія навчання за комбінованою системою
Першою складовою технології комбінованого навчання є урок вивчення нового матеріалу (РМБ). Його мета – засвоєння учнями формальних знань (теорій, термінів, понять) на репродуктивному рівні.
Для цього уроку вчитель готує блок навчальної інформації – своєрідний друкований посібник, виконаний на окремих аркушах, які роздаються учням. Блок містить назву теми, перелік проблем, які слід розібрати і репродуктивно засвоїти, список основної і допоміжної літератури, розгорнутий зміст блоку навчальної інформації. Як правило, зміст блоку базується на уже засвоєних учнями знаннях і є максимально лаконічним викладом матеріалу.На поданому уроці учні засвоюють блок "План і карта"
Блок №2 План і карта 4 клас
Питання:
1. Горизонт. Сторони горизонту
2. Орієнтування на місцевості за допомогою сонця, компаса та місцевих ознак
3. План місцевості
4. Масштаб
5. Географічна карта. Умовні знаки на карті
Література: Природознавство, 4 клас Т. Г. Гільберт, Т. В. Сак 2015 Видавництво «Генеза»
Девіз уроку: «Надійся на Господа, будь сильний, і хай буде міцне твоє серце. Псалом 26, 14
І. Горизонт. Сторони горизонту
1.1. Горизонт – це простір Землі, який можна охопити очима.
1.2. Лінію, по якій небо ніби сходиться з поверхнею Землі, називають лінією горизонту.
1.3. Частину земної поверхні,на відкритих для огляду місцях, де добре видно лінію горизонту, називають
відкритою місцевістю, а горизонт – видимим.
1.4. Місцевість, де лінію горизонту не видно, називають закритою.
1.5. Сторони горизонту поділяють на основні та проміжні. Уміти визначати сторони горизонту – означає
добре орієнтуватись на місцевості.
ІІ. Орієнтування на місцевості за допомогою сонця, компаса та місцевих ознак
2.1 Орієнтуватись на місцевості означає вміти визначати сторони горизонту, тобто , дізнатися, де північ,південь, захід, схід.
2.2. Щоб орієнтуватися за Сонцем, стань обличчям у напрямку найкоротшої тіні. Перед тобою буде північ. Розведи руки в боки. Права рука покаже напрям на схід, ліва – на захід, позаду буде південь.
2.3. Найкраще орієнтуватися на місцевості за допомогою приладу, який називають компасом.
Тримай компас горизонтально й повертай його так, щоб синій кінець стрілки закрив літери Пн.
Тоді літери Пд. будуть указувати на південь, літера З. – на захід, С. – на схід.
2.4. Можна орієнтуватися по деревах, скелях, каменях тощо.
• З північного боку на деревах, каменях, скелях росте більше моху, й лишайнику.
• З південного боку гілля й листя на деревах густіше.
• Мурашники здебільшого бувають з південного боку дерев.
• На південному боці горбів і ярів сніг тане швидше.
ІІІ. План місцевості
3.1. План місцевості – це зменшене узагальнене зображення невеликої ділянки земної поверхні згори.
3.2. Плани відіграють важливу роль у житті й господарській діяльності людей багатьох професій.
3.3. Для зображення об’єктів на плані використовують умовні знаки.
луки урвище болото чагарники стежка
ІV Масштаб
4.1. Для зображення місцевості на плані користуються масштабом.
Масштаб – це число,що показує, у скільки разів зменшено відстань на плані або карті.
V Географічна карта. Умовні знаки на карті
5.1 Зменшене зображення земної поверхні, на якому географічні об’єкти моря,річки, озера, гори, міста) позначено умовними знаками, називають географічною картою.
5.2. Відстані на карті зменшено в сотні й навіть у мільйони разів.
5.3. Карти, на яких показано обриси материків, висоту суходолу, глибину морів, озер,океанів,
називають фізичними. На їх основі створюють спеціальні карти: рослинного світу; ґрунтів; розміщення населення; погоди; історичні, політичні.
5.4. На карті проведено меридіани й паралелі, що вказують напрямки:
Меридіани (проведені зверху донизу) – на північ і південь, а паралелі – на захід і схід.