Тема. Роальд Дал. «Чарлі і шоколадна фабрика». Сторінки життя і творчості письменника. Казкові пригоди персонажів на шоколадній фабриці Віллі Вонки.
Навчальні цілі: ознайомити п'ятикласників із творчим доробком для дітей відомого англійського письменника Роальда Дала; розкрити історію написання повісті «Чарлі і шоколадна фабрика»; показати особливості змалювання художніх світів (реального і фантастичного) твору та сенс їх взаємодії; підготувати учнів до поглибленого аналітичного дослідження змісту книги Роальда Дала «Чарлі і шоколадна фабрика»; розвивати вміння аналізувати епічні твори, висловлювати власні думки і враження від прочитаного; формувати естетичний смак, виховувати любов та повагу до літератури інших країн.
Обладнання: підручник, портрет письменника, ілюстрації до твору, відео.
ХІД УРОКУ
Організаційний момент.
З кольорів веселки я обираю …… колір, пам’ятаючи про те, що слово веселка, райдуга містить в собі слова веселитися і радіти. Ми повинні, попри всі негаразди радіти життю. Тому посміхнімося один одному і розпочинаємо наш урок.
Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.
Сьогодні ми розпочинаємо роботу, покликану допомогти нам опанувати художні особливості творів дитячої літератури, що були написані в XX—XXI століттях, тобто є найсучаснішими.
Нашу цікаву мандрівку у світ сучасної літератури розпочнемо з творчості Роальда Дала та його повісті «Чарлі і шоколадна фабрика». Але перед початком подорожі у світ книги давайте пригадаємо матеріал, який уже вивчали.
. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
Прочитайте в підручнику біографію Роальда Дала і заповніть анкету.
- Ім'я та прізвище: Роальд Дал (названий на честь національного героя Норвегії Руаля Амундсена)
- Дата і місце народження: 13 вересня 1916року, Кардифф, Південний Уельс, Великобританія.
- Родина: батьки були норвезькими емігрантами; коли Роальду виповнилося 4 роки, померли його старша сестра та батько Геральд Дал. Вдова Софія Магдалена залишилася з шістьма дітьми.
- Освіта: навчався в пансіоні для хлопчиків (коледж у Рептоні, Дербі), британські школи вважав «найбільшою катівнею в світі». У школі булі відзначені його успіхи в спорті та разом з тим вказано на повну відсутність літературних здібностей. Вищу освіту вирішив не здобувати.
- Професія: з 1933 року працював у нафтовій компанії «Шелл». У 20-річному віці поїхав до Танзанії. Під час Другої світової війни був льотчиком-винищувачем у Найробі (Кенія). Професійний англійський розвідник у США.
- Захоплення: книги, колекціонував картини, фотосправа.
- Найважливіші факти біографії: після війни цілком присвятив себе творчості, багато писав для дорослих. У 1983 році нагороджений премією «World Fantasy Award» за заслуги в цьому жанрі.
- Найвідоміші твори для дітей: Всього написано 17 книг для дітей. Перший твір був написаний для дітей - це повість «Гремліни», «Джеймс і гігантський персик», «Чарлі і шоколадна фабрика», «Матильда», «Фантастичний містер Фокс», «ВДВ, або Великий Добрий Велетень» та інші (писав для власних дітей і не збирався спочатку їх публікувати), автобіографічні повісті «Хлопчик» та «Польоти поодинці»
- Дата смерті: 23 листопада 1990 року.
- Примітка. До списку «200 кращих книг за версією ВВС» увійшло 9 книг Роальда Дала.
За словами письменника, основою для історії про Чарлі і шоколадну фабрику слугували дитячі враження самого Дала. Під час навчання у школі-інтернаті він та інші хлопчики отримували цікаві подарунки, зокрема від великої шоколадної фабрики «Кедбері». Всередині коробки лежали дванадцять плиток, усі різної форми, з різною начинкою і всі з номерами від 1 до 12. Одинадцять з цих шоколадок були новими винаходами фабрики. Дванадцята була «контрольною». Роальд та інші хлопчики дегустували їх. Саме ці спогади стали основою написання шоколадної історії.
https://youtu.be/ehwhK9NEm4o
Коментоване читання казки.
- Розкажіть про сім’ю Чарлі
- В яких умовах вони жили? Яким їх був дім?
- Хто працював у їхній сім’ї?
- Яким було харчування?
- Чому Чарлі постійно хотів їсти?
- Що було його улюбленою їжею?
- Коли він міг з’їсти шоколад?
- Як він їв його?
- Поряд з якою фабрикою жила сім’я?
- Про що мріяв хлопець, коли проходив попри фабрику?
- Як вечорами розважалася сім’я Бакетів?
- Якого віку були дідусі і бабусі Чарлі?
- Що розповів дідусь про фабрику Віллі Вонка?
- Які дивовижні речі робив Віллі Вонка на фабриці?
- Яку історію про індійського принца і Віллі Вонка розказав дідусь Джо?
- Як хлопець реагував на розповідь дідуся?
- Які дивні люди працювали на фабриці Віллі?
- Чому вони не виходили і не заходили на фабрику?
Ознаки повісті: «Чарлі і шоколадна фабрика» досить великий за обсягом твір оповідного характеруз чітко окресленою сюжетною лінією, що розвивається в просторі й часі.. В ньому діє не так багато героїв, але вони виписані як цілісні характери.
Закріплення вивченого матеріалу.
Незакінчені речення
«Кілька днів він не смів до неї навіть торкатися - тільки дивився. Коли ж урешті не витримував, то віддирав з куточка малюсінький шматочок, а тоді відкушував звідти манюсіньку крихточку – аби тільки відчути цей чудесний солодкий смак…»
"Їсти- це його пристрасть. Це єдине,що його цікавить. Але ж це краще,ніж бути хуліганом і стріляти на дозвіллі з самопалів правда? І ще я завжди кажу,що він стільки не їв би,якби не потребував поживи,правда?...."
" ...З кожним днем сумнішала й сумнішала. Кричала :"Де мій золотий квиток?" "Вона годинами лежала на підлозі,хвицяла ногами й страшенно лементувала."
варіанти відповідей
Підсумок уроку.
Прийом «Мікрофон»
Учням пропонується закінчити одне з речень:
На сьогоднішньому уроці я дізнався про….
Від наступних уроків я очікую….
Я зацікавився….
Домашнє завдання.
Скласти запитання для товариша за казкою «Чарлі і шоколадна фабрика»