Урок "Робота з дитячою книжкою. Байки Леоніда Глібова. Інсценізація прочитаних творів"

Про матеріал
Розробка уроку з української мови та читання. Ознайомлення з байками Леоніда Глібова, театралізація прочитаних творів, розвиток мовлення.
Перегляд файлу

Українська мова та  читання, 4 клас

Тема: Робота з дитячою книжкою. Байки Леоніда Глібова. Інсценізація прочитаних творів.

Очікувані результати:

Взаємодіємо усно                                                                                                                                        -розповідає про власні почуття та емоції від прослуханого та побаченого [2 МОВ 1-1.8-1];

Читаємо                                                                                                                                                                                                                                - прогнозує орієнтовний зміст тексту за заголовком та ілюстраціями [2 МОВ 2-2.1-1];                                                                                                                                                                            - читає правильно та виразно вголос різні тексти (вірші, народні і літературні казки, оповідання, графічні та інформаційні тексти) залежно від мети читання [2 МОВ 2-2.1-2];

- розповідає, про що текст, відповідає на запитання за змістом прочитаного [2 МОВ 2-2.1-4];

- знаходить у тексті незнайомі слова, робить спроби пояснити їхнє значення, виходячи з контексту [2 МОВ 2-2.1-5];

- визначає тему і головну думку в тексті [2 МОВ 2-2.2-8];

-читає за ролями фрагменти літературного твору [2 МОВ 2-2.7-2];

Взаємодіємо письмово

- створює невеликі висловлення на добре відому тему з різною метою спілкування; записує їх розбірливо, рукописними буквами [2 МОВ 3-3.1-3];

Театралізуємо

- імпровізує з інтонацією, тембром та силою голосу, відтворюючи репліки персонажів казок, віршів, народних пісень тощо [2 МОВ 6-2.7-3];

 

Ресурси: презентація до уроку,  грамзапис "Голоси природи", маски мурашки та коника для інсценізації байки,  індивідуальні завдання, макет "Скарбнички".

 

Ключові слова: байка, байкар.

   

    Стіна слів: непереливки, проворний, досхочу,  небораче, небоже.

 

Хід уроку

І. Організація класу.

Девіз уроку:   ( Слайд 2)    Не просто слухати, а чути.

                                             Не просто дивитись, а бачити.

                                             Не просто відповідати, а міркувати.

                                             Дружно й плідно працювати.

ІІ. Мовна розминка.

1.  Скоромовка (слайд 3)

На річці Роман спіймав руками рака,

Рак ущипнув Романа за руку.

Прочитайте скоромовку:

-        мовчки;

-       хором повільно;

-       весело;

-       в швидкому темпі;

-       виділіть голосом іменники.

2.  Читання анаграм. Гра «Перекладачі» (слайд 4)

кар            (рак)

бідьле        (лебідь)

кащу         (щука)

рахаму      (мураха)

никко        (коник)

-       До якої частини мови відносяться ці слова?( іменники)

-       Назвіть їх одним словом. (тварини)

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

      З цими тваринами ми і зустрінемось на сьогоднішньому уроці.

 Познайомимось із творами Л. Глібова, переглянемо інсценізацію байки «Коник-стрибунець» і попробуємо себе у ролі артистів.

 

ІV. Актуалізація опорних знань.

     1.  Гра «Шифрувальники»

-       Діти, давайте розшифруємо шифрограму-колограму і пригадаємо з творами якого жанру ми сьогодні познайомимось.

2 . Шифрограма-колограма (слайд 5)

    Ключ: читати за рухом годинникової стрілки через букву, починаючи  з виділеної. (Байка)

-  А що таке байка?

    -   Яка головна особливість байки? Хто створює байки?

    - Послухайте розповіді ваших друзів про відомого байкаря. (слайд 6)

o    Видатний байкар Леонід Глібов народився 5 березня 1827 р. в селі Веселий Поділ на Полтавщині.

o    В дитинстві хлопчик заслуховувався народною піснею, зачаровувався народними звичаями та обрядами.

o    Він любив усякі рослини, мав свою грядочку. Часто його біла голівка виднілась серед квітів, за що його родичі й знайомі називали "Льолик – квітчастий королик".

o    В 13 років Л. Глібов вступив до Полтавської гімназії, яку не зміг закінчити через хворобу. Потім учився в Ніжинському ліцеї вищих наук.

o    Довгий час Глібов викладав географію та історію. Був учителем Петра Антоновича Косача – батька Лесі Українки.

o    Свої твори для дітей Л. Глібов друкував у журналах "Дзвіночок" та "Зоря" під псевдонімом "Дідусь Кенар". Розповідають, що його батько купив собі колись такого великого кенара, що через нього сусіди прозвали Івана Назаровича по-вуличному "Кенар". Мабуть про це і згадав Глібов, віддаючи до друку свого першого вірша для дітей

 

- Подивіться уважно на екран і скажіть які ще твори для дітей писав Л. Глібов? . (слайд7)

         (Вірші, загадки, жарти, байки).

      Іван Франко назвав Л. Глібова "найкращим українським байкописом". У творчому доробку поета 107 байок. Уже не одне покоління дошукується у них мудрості. Давайте заглянемо й ми в цю чудову скарбницю.

-А який вислів про байку написав сам Л. Глібов?

Ви прочитаєте його, коли роз`єднаєте слова:    (слайд 8)                       

 Здаєтьсябайкапростобреше,

 Асправдіяснуправдучеше.

 Нікоговсвітінемине,

 Читайтезгадуйтемене.

-         Про що просить нас видатний український байкар?

 

3. Читання байки "Лебідь, Щука і Рак ". ( Слайд 10)

    Запитання з чарівної "Скарбнички". (Діти виймають малюнки, на зворотній стороні яких записані запитання).

 

o    Що висміюється в байці "Лебідь, Щука і Рак"?

 ("Дурне безладдя", незлагодженість дій).

o    Що стверджується в байці "Лебідь, Щука і Рак"?

 (Стверджується, що тільки в єдності можна досягти успіху в задуманій справі).

o    Чому героям байки "Лебідь, Щука і Рак " не вдалося "приставить хуру"? (Діяли незлагоджено) (Слайд 11)

 

 Фізкультхвилинка «Бджілка»

(Амінована презентація з музичним супроводом) ( Слайд 12)

 

V. Інсценізація.

 

     1. Підготовка до інсценізації твору.

     Сюжет  байки «Лебідь, Щука і Рак» (тобто, описані події) відомий усьому світу, адже його розробив ще давньогрецький байкар Езоп, який жив у VІ ст. до н.е.

     За сюжетом езопівського твору написана ще одна байка, яку ми сьогодні будемо інсценувати. Хто її герої, ви дізнаєтесь, відгадавши загадки:

Стрибає пружинка
Зелена в неї спинка
З трави на стеблинку,
З гілки на стежинку.
(Коник-стрибунець).

Всі біжать і поспішають,
на собі все щось таскають.
Вміють місто будувати
Без відра і без лопати.
(Мурашки).

        Про коника-стрибунця говорять, що він «розмовляє» крилами, слухає передніми ногами і легко «віддає» ворогові задню лапу, якщо це може врятувати йому життя. За зовнішнім виглядом коники схожі на листки, тому помітити їх у траві не зовсім просто. Коники – одні з найкращих стрибунів на далекі відстані. Ці комахи найбільш активні наприкінці дня та вночі. (Слайд 13)

          Мурашок на нашій планеті налічується понад  12 тис. видів.  Зазвичай вони живуть великими колоніями.  Вже через декілька днів після виходу мурахи з кокону перед  робочою мурахою виникає можливість вибору професії. Одні мурахи стають няньками, а інші беруть участь у будівництві мурашника, треті чистять мурашник та інше. Значна частина мурах може майже все життя залишатися при виконанні одних і тих обов’язків. (Слайд 14)

      Саме ці комахи є героями байки Леоніда Глібова "Коник-Стрибунець".

      Отже, уявіть собі чудовий літній день. Степ. Зеленим килимом простелились трави, повітря напоєне ніжним ароматом квітів. І в цьому яскравому, різнобарвному світі чується сюрчання коника. (Грамзапис "Голоси природи").

 

     2. Перегляд інсценізації байки «Коник-Стрибунець». (Слайд 15)

 

Хто головні герої?

Де і коли відбуваються події?

Чи сподобалась вам байка? А хочете прочитати її самостійно?

 

 

     3.  Стіна слів. Словникова робота : (Слайд 16)

Непереливки –дуже погано

Проворний –  спритний

Досхочу – вдосталь

Небораче   невдахо

Небоже  бідолахо

 

    4. Мовчазне читання. Робота в групах.

Завдання:

І група - знайдіть опис коника.

ІІ група – поясніть, що означають слова "вдатний молодець"?

ІІІ група – поміркуйте, чому коника названо "проворний стрибунець"?

 

                Гімнастика для очей  (слайд  17)

     Релаксація  з музичним супроводом.(1 хв.)

-                        А зараз,  діти, ми здійснемо уявну подорож  на галявину.(Мишкою          натиснути на малюнок зайця – звучить аудіозапис - спів солов`я).

          Відкиньте голівки на спинку стільця. Закрийте  очі. Розслабте м`язи. Уявіть собі літній сонячний день. Ми прийшли на галявину. Чути спів солов`я. Свіже чисте повітря. Блакитне небо. У траві побачили коника-стрибунця, який налякався, і скаче з травинки на травинку, віддаляючись від нас. Простежте за ним очима. А на землі появилася маленька мурашка, яка несе на собі велику соломинку. Тепер простежте очима за рухом мурашки.  В небо піднявся соловейко  високо-високо і загубився в небесній блакиті. Повільно розплющіть очі. Сядьте рівно.

 

 

    5. Виступ юного ентомолога, дослідника комах.

        Коники і справді незвичайні комахи. Вони добре чують. Їхні "вуха" розміщені на ніжках. За допомогою вусиків коники дізнаються про те, що відбувається навкруги. Відчувають запахи. І вдень, і вночі можна почути, як голосно цвіркоче коник. Це він тре одне крило об інше. Так коники перемовляються між собою.

 

   6. Повторне перечитування байки.

o    А як описав життя Коника Л. Глібов? Прочитайте.

o    Як змінилась поведінка Коника? З чим це пов'язано?

o    Попробуємо передати ці зміни голосом, перечитаємо байку в особах.

 

  7. Читання байки в особах. Інсценізація байки учнями.

o    Скільки осіб потрібно вибрати?

o    З якою інтонацією треба читати слова Коника? (Благальним тоном, перелякано звертається до Мурахи , безтурботно і весело розповідає про своє життя влітку).

o    А слова Мурахи? (Впевнено, повчальним тоном).

o    Читання в особах. Інсценізація. (Діти одягають на голову маски).

 

  8. Характеристика головних героїв. (Слайд 19)

 

І група - пофантазуйте, як провела літо Мураха? А Коник?

ІІ група – поміркуйте, якими зображено в байці Мураху, Коника.

ІІІ група - серед записаних слів знайдіть ті, які характеризують Мураху, Коника?

Розумний             веселий
байдужий            розсудливий
поміркований      лінивий
гультяй                працьовитий

 

  То кого схвалює автор, а кого засуджує?

  Кого мав на увазі байкар Л. Глібов, розповідаючи про Коника і Мураху?

  Від чого застерігає байка?

Байкар гостро й дотепно висміює ледарів, коників-нероб, що ведуть паразитичне життя.

9. Творча робота.

Подумайте і скажіть, як би вчинили ви на місці Мурахи? (Міркування дітей).

o    Чого могла навчити Мураха Коника-Стрибунця?

o    А що могла  Мураха  перейняти у веселого співунця?

 

VI. Рефлексія. (Слайд 19)

1. Вправа «Мікрофон».

o    До якого жанру належить твір "Коник-Стрибунець"?

o    Чим байка відрізняється від вірша?

o    Чого навчила нас байка "Коник-Стрибунець"?

2. Вправа «Сенкан».

                            Байка

             Цікава, повчальна.

             Засуджує, схвалює, виховує.

             Байка – твір повчального змісту.

             Казка.

 

VII. Домашнє завдання. (Слайд 20)

 Скласти казку "Як Мурашки перевиховали Коника-Стрибунця".

 

 

 

 

 

docx
Додано
31 січня
Переглядів
374
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку