Тема: Робота з дитячою книжкою. Галина Малик: «Королівство Ану»
Мета: продовжити формування у здобувачів освіти навичок правильного, свідомого, виразного читання; навчати визначати головну думку; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати зв’язне мовлення; учити розрізняти справжніх друзів, бути добрими, чуйними, вихованими.
Обладнання: підручники, портрет письменниці, іграшкова або паперова корона, цеглинки Lego, зображення чарівного дерева, ілюстрації королівства Ввічливості.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Доброго ранку! Bonjour! Hello!
Сьогодні у нас не урок, а захоплююче шоу.
Ми з вами поринемо в казку, у сон
Королівство цікаве побачимо там.
Тож сядьте зручніше і часу не гайте,
Урок читання ви зустрічайте.
II. Мовленнєва розминка
2.1 Робота з чистомовкою
Мо-мо-мо – в королівство ми йдемо.
То-то-то – там цікавинок багато.
Хо-хо-хо – в королівстві сталось лихо,
Се-се-се – треба нам дізнатись все!
Ад-ад-ад – навести там повний лад!
Сь-сь-сь – і додому повертатись,
Щоб у тій країні не зостатись!
2.2 Робота над скоромовкою
Кричав Архип, Архип охрип.
Не треба Архипу кричати до хрипу.
2.3 Мовна зарядка
– Як гуде джміль?
– Як нявкає котик?
– Як шумить листя?
– Спробуйте загасити уявну свічку.
– Зробимо тишу.
2.4 Розчитування (робота за складовою таблицею)
III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
– Послухайте уважно вірш Варвари Гринько та скажіть: які «чарівні» слова почули у вірші?
До всіх сердець, як до дверей,
є ключики малі.
Їх кожен легко підбере,
якщо йому не лінь.
Ти, також, мусиш знати їх,
Запам’ятать неважко:
маленькі ключики твої –
«спасибі» і «будь ласка»!
Варвара Гринько
– Розкажіть, чому ці слова називають чарівними?
– Які ще ввічливі слова тобі відомі та коли їх доречно вживати?
– Отож, сьогодні ми поговоримо про дуже важливі та необхідні для людини слова, без яких не зможе обійтись жодна людина та школяр, якщо хоче бути ввічливою та вихованою людиною. І допоможе нам у цьому Галина Малик та її віршована казка «Королівство Ану».
ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
4.1 Робота з біографією Галини Малик
Галина Миколаївна Малик народилась 12 серпня 1951 року в м. Бердянську на Запоріжжі в сім’ї службовців. Батько був ученим агрономом, мати – педагогом. На початку 1964 року разом з батьками переїхала в селище Середнє на Ужгородщину.
Закінчила школу, потім філологічний факультет УжДУ (1980). Працювала старшим методистом відділу наукової інформації з питань культури і мистецтва Закарпатської обласної наукової бібліотеки. У 1991 році стала головним редактором видавництва «Закарпаття». У 1998 році – редактор і видавець журналу для дітей «Віночок», який відродила через 50 років і презентація якого відбулася в Ужгородській гімназії.
Пише українською мовою, перекладає з болгарської. Вперше її вірші опублікувала «Закарпатська правда» у жовтні 1967 року. Друкувалася в обласних та республіканських газетах «Молодь України», «Сільські вісті», «Зірка», «Вісті України», журналах «Малятко», «Барвінок», «Перець», «Початкова школа», «Прапор», «Веселка», колективних збірниках «Дзвінке джерело», «Першоцвіт», «Веселий ярмарок».
Галина Малик – лауреат премії ім. О. Копиленка журналу «Барвінок» (1988) за повість-казку «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».
Поетеса визнана також переможцем конкурсу 1987 року за твори для дітей, опубліковані на сторінці «Перченя» упродовж року.
Член Національної спілки письменників України з 1991 року. Фантастична повість письменниці «Злочинці з паралельного світу» визнана кращим твором 1997 року після опублікування її журнальної версії у часописі «Барвінок» і нагороджена міжнародною премією Степана Феденка (США).
4.2 Робота з книжковою виставкою
4.3 Виразне читання вірша вчителем
Фізкультхвилинка
Сірий котик міцно спав (діти закривають обличчя долонями),
Навіть пісню не співав.
Та, нарешті, пробудився (нахиляють голову вправо-вліво, вгору-вниз)
І довкола обдивився (діти роблять рух очима по колу, а потім вліво і вправо).
Став смачненько потягатись (потягування)
І чистенько умиватись (імітують руками вмивання).
Порозчісував він вуса (імітація розчісування вусів руками).
Зуби й кігті нагострив (кілька разів міцно стискають кулачки та розслаблюють руку)
І до комірчини побрів (ходьба на місці).
Буде мишку полювати й добро оберігати (діти потирають долоні).
Ми, як котик, відпочили,
Щоб зміцніли наші сили.
4.4 Мовчазне читання учнями
4.5 Аналіз прочитаного твору
– Про що розповідається у вірші?
– Знайдіть і зачитайте зачин та кінцівку твору.
– Які королівства між собою ворогували?
– Чому людям ставало погано?
– Чому будьласківці ловили невідомих осіб?
– Чи бачили ви таких «мешканців ану»?
4.6 Гра «Слідопити»
Вчитель починає читати початок речення, а діти знаходять і продовжують.
V. Закріплення вивченого матеріалу
5.1 Гра «Рахівничка»
Порахуйте:
– Скільки разів у вірші згадується слово будь-ласка, ану, казка.
– Скільки осіб постраждало від нечемності?
– Скільки днів ловили невідомих?
– Скільки невідомих учили говорити ввічливі слова?
5.2 Гра «Король та королева»
– А зараз буде читати той учень/учениця, на голову якого/якої одягнуть корону.
5.3 Створення «Дерева ввічливості»
– Давайте разом виростимо на дереві ввічливості плоди, використавши всі ввічливі слова, які ви знаєте чи дізналися під час уроку.
5.4 Творче завдання
– У вас на партах з’явилися власні королівства. Дайте їм назву, розфарбуйте та скажіть: чим ваше королівство відрізняється від інших та хто там живе?
VI. Підсумок уроку. Рефлексія
Метод «Будівництво»
– Наостанок вам потрібно побудувати стіну, яка б захищала ваші королівства від ворогів. Для цього візьміть по цеглинці Lego і складаючи стіну розкажіть про сьогоднішній урок та що є повчального є у вірші, з яким ви сьогодні познайомилися ?
– Погляньте, скільки прекрасних та могучих королівств утворилося та які надійні стіни ви змогли побудувати, знаючи стільки слів ввічливості. Я бажаю вам ніколи не забувати про ці чарівні слова та бути гідними королями та королевими своїх королівств!
1