План-конспект уроку з предмету Дизайн і технології
Тема уроку: Робота з пластмасою, виготовлення прикраси.
Предмет: Дизайн і технології.
Клас: 4
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Цілі уроку:
навчальні:
ознайомити учнів з проблемою вторинного використання пластикової пляшки, навчити виготовляти найпростіші вироби для власного використання в побуті;
розвивальні:
розвивати конструктивне мислення, художньо-естетичний смак у процесі оформлення виробів, творчу уяву, відчуття симетрії і пропорції;
виховні:
виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища, підвищити рівень екологічної освіти та свідомості.
Необхідне обладнання та матеріали: пластикова пляшка об’ємом 0,5 л – 1 л, ножиці, шаблон метелика, маркери, акрилові фарби (або лак для нігтів, клей з блискітками), пензлик.
Докладний конспект уроку
Хід і зміст уроку
Привітання до учнів.
- Діти, з яким настроєм ви прийшли на урок? Оберіть той смайлик, який найбільше відповідає вашому настрою.
(Якщо у когось сумний настрій, треба з’ясувати причину.)
- Що потрібно зробити, щоб поганий настрій змінився на гарний?
- Щоб покращити свій настрій посміхніться один одному. Нехай ваша посмішка буде радісною, щирою і принесе кожному з вас гарний настрій.
Робота з реченням.
- Прочитайте речення. Як розумієте цей вислів Ліни Костенко.
«Скільки років землі — і мільярд, і мільйон, а яка вона й досі ще гарна!»
Висновок : Ми маємо зберегти природу для майбутніх поколінь. Турбуватися про неї треба починати з власних вчинків.
В історії людства була кам’яна доба, бронзова, потім настала залізна доба.
- А яка зараз доба?
Вправа «Розсипанка слів».
- Із «розсипаних» літер складіть слово. ( Із літер утвориться слово ПЛАСТИК).
Пластик – це штучно створений матеріал.
- Подивіться уважно навколо: що нас оточує?
Лінійка – з пластику, ручка – пластмасова, планшет – теж з пластику, телевізор, телефон – з пластмаси. Ми живемо в будинках з пластиковими вікнами, їмо з пластикового посуду. Наш сучасний світ створений з пластику.
- І як після цього можна назвати наш час? Ну, звичайно, століттям пластику.
ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку.
- Прочитайте разом тему нашого уроку.
- Як ви вважаєте, що ми будемо робити на уроці?
- Отже, на сьогоднішньому уроці ми з’ясуємо, які вироби для побуту можна виготовити з пластикової пляшки. Практично навчимося виготовляти виріб з пластикової пляшки. Визначимо інструменти, які необхідні для роботи та повторимо правила безпеки праці при роботі з інструментами.
ІV. Актуалізація опорних знань.
- Діти, назвіть вироби з пластику, якими користується ваша родина.
- Перший пластик з’явився в кінці 19-го століття в результаті пошуку замінників цінних природних матеріалів (дерева, металу, кістки, шкіри). З нього виготовляють багато різних виробів.
- Діти, ви знали, що перша пляшка важила 135 г, а зараз 69 г .
- Порівняйте пластикову та скляну пляшку. У чому перевага пластикової пляшки? (Вчитель демонструє на екрані зображення пляшок)
Пластикова пляшка має великі переваги над скляною:
Висновок: Пластикові вироби роблять наше життя зручнішим.
- Висловіть свої думки, продовжуючи речення: «Пластикові вироби роблять наше життя зручнішим, але …» (діти висловлюють власні думки).
V. Осмислення нового матеріалу.
Окрім зручності у використанні у пластика є одна дуже негативна властивість – його складно переробляти та утилізувати.
- Давайте порахуємо скільки пластикових пляшок ми з вами викидаємо.
Напередодні вам потрібно було порахувати скільки пляшок ваша родина викидає за день.
(Вчитель та учні виконують обчислення.)
Ми з’ясували, що кожна сім’я наших учнів в день викидає приблизно 1-2 пластикових пляшок . За 1 рік – це 1 · 365 365 пляшок. В класі 21 учень. Отже, за рік наш клас викидає 21 · 365 7665 пластикових пляшок.
Бесіда
Саме пластикове сміття – найбільша загроза для екології. Пластик, викинутий в навколишнє середовище, забруднює моря, річки та озера, околиці доріг, міст і сіл, оскільки він розкладається сотні років.
- Чи можна спалювати сміття? Чому? (При спалюванні пластик виділяє отруйний дим, який забруднює повітря.)
Висновок: Збирайте пластик окремо в пакунок.
- Які ще відходи ми можемо сортувати вдома?
Друге місце серед домашніх відходів посідає папір — це газети, глянцеві журнали, шкільні зошити й альбоми, упаковка з тонкого картону тощо. Зовсім мало в побутових відходах накопичується скла — пляшки, флакони від ліків, парфумерії та косметики. Ще менше металу — алюмінієві банки, металеві кришечки від напоїв і кришки від консервації, іноді зламані кухонні прилади.
- Куди здати пластик, щоб він був перероблений?
Такі відходи необхідно збирати окремо й передавати в пункти прийому вторинної сировини; покласти в контейнер для роздільного збору сміття у дворі; віднести до школи і покласти в контейнер для збирання пластику.
Для того щоб безпечно та практично утилізувати пластикові пляшки також можна із них виготовити різні вироби та сувеніри. Щоб пляшки не засмічували довкілля, покажемо як можна дарувати друге життя пластиковим пляшкам.
Пластикові – пляшки чудовий матеріал:
Переглянемо з вами зразки виробів з пластикових пляшок.
VI. Фізкультхвилинка.
«Планета – наш дім»
Я сильний, я сильна собі ти скажи,
Обгортку в смітник ти таки донеси.
Кидок у смітник, супер влучно у ціль,
Не попав – повернися і ще раз поціль.
Планета – наш дім, не смітімо в нім!
Планета – наш дім, приберімо в нім!
Планета – наш дім, не смітімо в нім!
Планета – наш дім, приберімо в нім!
Речі старі не спіши викидати,
Подумай, яке їм життя друге дати.
Із одягу старого можна килим створити,
По ньому усім буде класно ходити.
Планета – наш дім, не смітімо в нім!
Планета – наш дім, приберімо в нім!
VІІ. Практична робота.
Пояснення виконання практичної роботи з виготовлення декоративного метелика.
Відгадування загадки.
- Діти, відгадайте загадку.
На дорозі лежить квітка,
Пелюстки згортає.
Я хотіла її взяти,
А вона літає.
- Що ж це за квітка? Так, це – метелик.
Навчимося виготовляти прикрасу з пластикової пляшки. Це прикраса не стільки для вулиці, скільки для дому, хоча і на деревах такі красиві метелики будуть виглядати добре.
Для виготовлення знадобляться: будь-яка пляшка з пластику 0,5 або 1 л, ножиці, шаблон метелика, маркери, фломастери, лаки для нігтів (або акрилові фарби , клей з блискітками), пензлик.
Заздалегідь вдома з допомогою дорослих підготувати заготовку прикраси. Для цього потрібно:
Приступаємо до розфарбовування метелика. Для розфарбовування метеликів із пластикових пляшок підійде звичайний лак для нігтів (різних кольорів, можна з блискітками), акрилові фарби, клей з блискітками, водостійкі маркери.
Фарбування проводиться з вивороту. Так як метелик буде строкатим, слід чекати висихання кожного наступного шару перед нанесенням нового кольору. Лак для нігтів в цьому випадку використовувати дуже зручно, адже у нього тонкий пензлик. За рахунок контуру, завданої чорним маркером, межі між різнобарвним сегментами будуть чіткими. З лицьового боку слід обвести контури за допомогою клею з блискітками.
Повторення правил безпеки під час роботи з необхідними інструментами, матеріалами:
- клади ножиці на стіл так, щоб вони не виступали за край стола;
- не працюй тупими ножицями;
- при роботі уважно слідкуйте за лінією розрізу;
- під час різання притримуй матеріал лівою рукою так, щоб пальці були осторонь від леза ножиць;
- клей ( фарби, лак ) нанось тонким шаром;
- слідкуй щоб клей не перекинувся.
3.Виготовлення метелика.
Учні самостійно виконують завдання практичної роботи за інструкцією.
Вчитель спостерігає, як учні справляються із завданням, а також допомагає тим, кому щось не зрозуміло. Педагог наголошує, що працювати слід старанно, охайно.
VIIІ. Підведення підсумків уроку.
Вчитель перевіряє виконання практичної роботи учнів. Організовує виставку робіт. Педагог робить аналіз виготовлених виробів, вказує на помилки, які були допущені в процесі практичної роботи та шляхи запобігання помилок
- Діти, який у вас настрій наприкінці уроку? Оберіть із запропонованих смайлів той, який відповідає вашому настрою саме в цей час.
Вправа «Незакінчене речення»
- Продовжте речення (вчитель записує відповіді учнів на дошці)
«Сьогодні на уроці дізналися про…» (Пластик – робить життя людини зручним. Проте пластик – велика загроза для екології. З пластику можна виготовляти прикраси, предмети для побуту.)
«Сьогодні на уроці навчилися…» (Виготовляти з пластикової пляшки прикрасу.)
«Зацікавило те, що…» (Щоб пляшки не засмічували довкілля, їм можна подарувати «друге життя»).
«Було незрозумілим»
Пластикове сміття – важлива проблема сучасності. Наша з вами задача зменшити його кількість. Нашою метою є життя без сміття та відходів. Сподіваюсь заняття було корисним для вас. Ви обов’язково почнете окремо сортувати пластикові пляшки або інші відходи вдома.