Урок роботи з дитячою книжкою. 2 клас.
Тема. Добре словечко гріє сердечко
За твором Юрія Ярмиша «Цікавий промінець».
Мета.
Формування предметних компетентностей:
1) вчити учнів правильно розрізняти твори, різноманітні за жанрами, персоналіями, джерелами здобуття інформації, розуміти, яку інформацію можна одержати із творів різних жанрів, вчитися розповідати , які епізоди справили найбільше враження, за їхніми вчинками, виявляти внутрішній стан героя;
2) формувати вміння висловлювати оцінювальні судження: вербалізацію своїх перших вражень щодо прослуханого, виражати власні думки про факти, події у сприйнятому на слух тексті;
3) вдосконалювати вміння висловлювати власні аргументовані зв’язні емоційно-оцінні судження про прочитану книжку, підтверджувати свої думки прикладами з тексту, пов’язувати зміст прочитаного з власним життєвим досвідом;
4) знайомити учнів з короткими біографічними відомостями про українського дитячого письменника Юрія Ярмиша та його творчістю.
Формування ключових компетентностей:
1) уміння вчитися: формувати вміння висловлювати рефлексивні та оцінні судження, моделювати і прогнозувати в межах певного завдання;
2) комунікативної: удосконалювати вміння співпрацювати в парі, групі, колективі, працювати індивідуально;
3) соціальної: навчати продуктивно співпрацювати з різними партнерами у групі та колективі, використовувати різні ролі та функції в колективі, підтримувати та управляти власними взаєминами з іншими.
Обладнання. Тексти казки Ю. Ярмиша «Цікавий промінець», чистомовка, висловлювання про казку, слова для словникової роботи над казкою, макет «чарівної книги», сонечко з промінцями (для вправи «асоціативний кущ»), мультимедійна презентація до теми.
Форма проведення: урок-гра.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
Психологічна підготовка «Давайте привітаємось».
Доброго ранку, сонечко!
Доброго ранку, діточки!
Доброго ранку, квіточки!
Хай цвіте лужочок
І шумить гайочок…
Хай блищить ставочок…
Хай щебечуть пташечки,
Повзають комашечки…
Хай сміються діточки!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
А-е, и-і, о-у;
Ра, ре, ри, рі, ро, ру;
Ца, це, ци, ці, цо, цу.
Ах-ах-ах – попрацюємо у.........( парах);
В’я-в’я-в’я – складемо й прочитаємо.........( прислів’я);
Ша-ша-ша – читаєм казку..........( Ярмиша);
Ація-ація-ація – буде нас..........( інсценізація);
Ща-ща-ща – роботу розпочнем з.......... (асоціативного куща).
(Хлопчики читають склади, а дівчатка речення; потім навпаки.)
(Діти читають слова з книжки.)
Слова жили спокійно в книжці,
В яку вдалось пролізти мишці.
Вона слова переставляла –
І все прислів’я зіпсувала.
1казка, 3та, 5ній, 2вигадка, 4в, 6щось, 8зрозумій, 7повчальне.
1 Сонце, 7воскресає, 3сонце, 6природа, 2гріє, 5вся, 4сяє.
(Казка вигадка, та в ній щось повчальне зрозумій.)
(Сонце гріє, сонце сяє – вся природа воскресає.)
ІІІ. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів.
Асоціативний кущ.
(Відповіді учнів фіксуються на дошці.)
цікаві
добро авторські
чарівні про тварин
народні зло
повчальні
ІV. Надання необхідної інформації.
До сонечка руки ми підняли,
Потім в різні сторони розвели.
Потім ставим ніженьку на каблук.
І отак притупнемо: тук та тук.
А тепер за руки всі ми взялись
І по колу весело враз пройшлись.
Славим світло сонечка, славим дня,
Хай здоров’я діточок виповня.
V. Вивчення нового матеріалу.
(Робота з мультимедійною презентацією. Розгляд портрета письменника.)
Друзі жартома називають його «українським Андерсеном». І це не випадково. Ім'я українського казкаря Ю. Ярмиша посіло одне з чільних місць серед письменників, які пишуть для дітей і про дітей.
Народився Юрій Феодосійович у Дніпродзержинську в сім'ї учителів. Дитинство його пройшло на берегах Славути і на Уралі, а шкільні роки — серед розкішної природи Карпат. Міцно вкарбувалися в пам'яті хлопчика розповіді великого знавця старовини, академіка Дмитра Івановича Яворницького, який часто бував у Ярмишів.
Свій творчий шлях Ю. Ярмиш розпочав з віршів, хоча потім перейшов на прозу. Трапилося так, що перші поетичні спроби п'ятнадцятирічного школяра прослухали київські поети Дмитро Білоус. Василь Швець, Борислав Степанюк і залишилися задоволені початківцем. Вони порадили юнакові продовжувати працювати над собою. Через деякий час вірші Юрія були надруковані у газеті. Саме в цей час розпочинається літературна творчість письменника. «Перша казка «Вітрисько», - згадує автор, - мені наснилася. Я прокинувся серед ночі, схопив олівець і записав її. Це сталося ще в студентські роки. Під такою ж назвою згодом вийшла у світ і моя перша збірочка, опублікована 1960 року в Криму». А потім ще були книжки «Чудесні моря», «Казка стукає у двері», «Живі малюнки», «Маленькі казки», «Чарівні струмки», «Цікавий промінець». «Лебедина казка», «Капітанова люлька», «Золотий кораблик», «Сонечко», «Їжачок і Соловейко», «Вовчі окуляри», «Весела мандрівка», «Живі малюнки», «Великий мисливець», «Чарівні ліки», «Лісові балакуни» та інші. А всього Ю. Ярмиш видавбільше п'ятдесяти книжок. Він і тепер працює над новою збіркою казок «Чарівними стежками. Як казкар Ю. Ярмиш відомий не лише в нашій країні. Недавно у Санкт-Петербурзі видано (російською мовою) антологію найкращих казок сучасних письменників країн Співдружності Незалежних Держав, у якій вміщено по одному-два твори кожного автора, а Ю. Ярмиша - аж шістнадцять казок.
(Демонстрація збірок Ю.Ярмиша, слайди презентації та виставка книжок.)
(Учні читають: «На малюнок подивись, що до чого розберись.»)
(Учні розглядають малюнок до твору і передбачають можливий зміст казки.)
Зазирнув – заглянув;
Пітьма – темнота;
Шугнув – вилетів;
Мережаними – прикрашеними візерунками;
Хизується – вихваляється;
Ущух – перестав.
(Вислуховую всі думки учнів, не оцінюючи їх, правильно чи не правильно, добре чи погано.)
1 частина – дочитую до слів: «- Хто тут? – спитав тонким голосом промінець, вдивляючись у темний куток.»
2 частина – дочитую до слів: «- Хто ви такі? – спитав промінець.»
3 частина - дочитую до слів: «Він зазирнув під кущ шипшини.»
4 частина – дочитую до слів: «За столом сидів сивий чоловік і щось писав.»
3.Робота над удосконаленням навичок читання.
Самостійне читання учнями.
Вибіркове читання з інсценізацією (робота в парах):
1. Прочитайте розмову цікавого промінчика з котом?
2. Прочитайте, як дерево зустріло промінчика.
Гра «Слідопит». (За прочитаним початком учні відшукують закінчення.)
Гра «Розвідники».( Порахувати скільки разів у тексті вжите слово «промінець».)
Характеристика героїв казки.
(На дошці вивішую малюнки казкових персонажів. Кожна група під малюнком підписує характерні риси героя. Доводить свою відповідь уривком з тексту.)
Складання сенкану.
В кожній групі опорна таблиця: групове складання сенкану.
Сенкан – вислів з п’яти рядків.
VІ. Підсумок уроку.
(Діти хором читають: «Молодці! І пам’ятайте: «Добре словечко гріє сердечко!»)
VІІ. Домашнє завдання.
При складанні конспекту уроку використала джерела інтернету.