Урок роботи з дитячою книжкою на тему "Добре словечко гріє сердечко" за твором Юрія Ярмиша "Цікавий промінець"

Про матеріал
Урок роботи з дитячою книжкою у 2 класі на тему "Добре словечко гріє сердечко" за твором Юрія Ярмиша «Цікавий промінець».
Перегляд файлу

 Урок роботи з дитячою книжкою. 2 клас.

Тема.  Добре словечко гріє сердечко

За твором  Юрія Ярмиша «Цікавий промінець».

Мета.

Формування предметних компетентностей:

1) вчити учнів правильно розрізняти твори, різноманітні за жанрами, персоналіями, джерелами здобуття інформації, розуміти, яку інформацію можна одержати із творів різних жанрів, вчитися розповідати , які епізоди справили найбільше враження, за їхніми вчинками, виявляти внутрішній стан героя;

2) формувати вміння висловлювати оцінювальні судження: вербалізацію своїх перших вражень щодо прослуханого, виражати власні думки про факти, події у сприйнятому на слух тексті;

3) вдосконалювати вміння висловлювати власні аргументовані зв’язні емоційно-оцінні судження про прочитану книжку, підтверджувати свої думки прикладами з тексту, пов’язувати зміст прочитаного з власним життєвим досвідом;

4) знайомити учнів з короткими біографічними відомостями про українського дитячого письменника Юрія Ярмиша та його творчістю.

Формування ключових компетентностей:

1) уміння вчитися: формувати вміння висловлювати рефлексивні та оцінні судження, моделювати і прогнозувати в межах певного завдання;

2) комунікативної: удосконалювати вміння співпрацювати в парі, групі, колективі, працювати індивідуально;

3) соціальної: навчати продуктивно співпрацювати з різними партнерами у групі та колективі, використовувати різні ролі та функції в колективі, підтримувати та управляти власними взаєминами з іншими.

Обладнання. Тексти казки Ю. Ярмиша «Цікавий промінець», чистомовка, висловлювання про казку, слова для словникової роботи над казкою, макет «чарівної книги», сонечко з промінцями (для вправи «асоціативний кущ»), мультимедійна презентація до теми.

Форма проведення: урок-гра.

                                               Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

Психологічна підготовка «Давайте привітаємось».

Доброго ранку, сонечко!

Доброго ранку, діточки!

Доброго ранку, квіточки!

Хай цвіте лужочок

І шумить гайочок…

Хай блищить ставочок…

Хай щебечуть пташечки,

 

Повзають комашечки…

Хай сміються діточки!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

  1. Створення учнівських груп.
  • Пропонується учневі вибрати картку з одним кольором і сісти за стіл з табличкою відповідного кольору. На картках надруковані слова для складання прислів’їв.
  • Пропонується одному представнику з групи вибрати табличку для назви групи: «Читайлики», «Чомучки», «Пізнайки».
  • Повторення правил роботи в групах.
  1. Розчитування. Артикуляційні вправи.
  • Сьогоднішній урок позакласного читання у нас не звичайний, а чарівний. Адже ми мандруватимемо сторінками чарівної книги. Тож мерщій розгорнімо першу сторінку.
  1. Перша сторінка «Мовна розминка».
  • Книжка пропонує почати урок із розчитування, щоб язичок був слухняним. Намагайтеся вимовляти звуки чітко, на видиху.

А-е, и-і, о-у;

Ра, ре, ри, рі, ро, ру;

Ца, це, ци, ці, цо, цу.

  • А тепер прочитайте з наголошенням на першому і останньому складах.
  1. Ознайомлення з планом роботи на уроці через чистомовку.

Ах-ах-ах – попрацюємо у.........( парах);

В’я-в’я-в’я – складемо й прочитаємо.........( прислів’я);

Ша-ша-ша – читаєм казку..........( Ярмиша);

Ація-ація-ація – буде  нас..........( інсценізація);

Ща-ща-ща – роботу розпочнем з.......... (асоціативного куща).

(Хлопчики читають склади, а дівчатка речення; потім навпаки.)

  1. Друга сторінка «Загадкова».

(Діти читають слова з книжки.)

Слова жили спокійно в книжці,

В яку вдалось пролізти мишці.

Вона слова переставляла –

І все прислів’я зіпсувала.

  1. Робота з деформованими прислів’ями.
  • Біля кожного слова стоїть число. Розставте слова в порядку зростання чисел і прочитайте прислів’я.

1казка, 3та, 5ній, 2вигадка, 4в, 6щось, 8зрозумій, 7повчальне.

1 Сонце,  7воскресає, 3сонце, 6природа, 2гріє, 5вся, 4сяє.

(Казка вигадка, та в ній щось повчальне зрозумій.)

(Сонце гріє, сонце сяє – вся природа воскресає.)

  • Як ви розумієте ці прислів’я?

 ІІІ. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів.

 Асоціативний кущ.

  • Отже ми сьогодні працюватимемо над казкою про сонечко, а точніше про сонячний промінчик. А які слова асоціюються у вас зі словом «казка»?

(Відповіді учнів фіксуються на дошці.)

      цікаві

    добро                                    авторські

 

                  чарівні про тварин 

  

        народні зло

                                    

                                                 повчальні

ІV. Надання необхідної інформації.

  1. Слово вчителя.
  • А сьогодні ми познайомимося з авторською казкою. Кожен з вас з дитинства любив слухати казки. З давніх- давен складав їх народ, передаючи з уст в уста, від дідів, батьків до дітей та онуків. Казки з часом змінювалися, доповнювалися новим змістом. Письменники також захоплювалися народними казками. Записували їх , доповнювали, змінювали, а частенько створювали нові. Казка, яка має свого автора називається авторською. Ми починаємо знайомство з казками українських письменників. Тож перегорнім наступну сторінку нашої чарівної книги. Але спершу трохи відпочинемо.
  1. Фізкультхвилинка.

До сонечка руки ми підняли,

 Потім в різні сторони розвели.

 Потім ставим ніженьку на каблук.

 І отак притупнемо: тук та тук.

 А тепер за руки всі ми взялись

 І по колу весело враз пройшлись.

 Славим світло сонечка, славим дня,

 Хай здоров’я діточок виповня.

V.  Вивчення нового матеріалу.

  • Третя сторінка «Літературна».
  • Сьогодні ми ознайомимось з творчістю Юрія Ярмиша.

(Робота з мультимедійною презентацією. Розгляд портрета письменника.)

Друзі жартома називають його «українським Андерсеном». І це не випадково. Ім'я українського казкаря Ю. Ярмиша посіло одне з чільних місць серед письменників, які пишуть для дітей і про дітей.

         Народився Юрій Феодосійович у Дніпродзержинську в сім'ї учителів. Дитинство його пройшло на берегах Славути і на Уралі, а шкільні роки — серед розкішної природи Карпат. Міцно вкарбувалися в пам'яті хлопчика розповіді великого знавця старовини, академіка Дмитра Івановича Яворницького, який часто бував у Ярмишів.

 Свій творчий шлях Ю. Ярмиш розпочав з віршів, хоча потім перейшов на прозу. Трапилося так, що перші поетичні спроби п'ятнадцятирічного школяра прослухали київські поети Дмитро Білоус. Василь Швець, Борислав Степанюк і залишилися задоволені початківцем. Вони порадили юнакові продовжувати працювати над собою. Через деякий час вірші Юрія були надруковані у газеті. Саме в цей час розпочинається літературна творчість письменника. «Перша казка «Вітрисько», - згадує автор, - мені наснилася. Я прокинувся серед ночі, схопив олівець і записав її. Це сталося ще в студентські роки. Під такою ж назвою згодом вийшла у світ і моя перша збірочка, опублікована 1960 року в Криму». А потім ще були книжки «Чудесні моря», «Казка стукає у двері», «Живі малюнки», «Маленькі казки», «Чарівні струмки», «Цікавий промінець». «Лебедина казка», «Капітанова люлька», «Золотий кораблик», «Сонечко», «Їжачок і Соловейко», «Вовчі окуляри», «Весела мандрівка», «Живі малюнки», «Великий мисливець», «Чарівні ліки», «Лісові балакуни» та інші. А всього Ю. Ярмиш видавбільше п'ятдесяти книжок. Він і тепер працює над новою збіркою казок «Чарівними стежками. Як казкар Ю. Ярмиш відомий не лише в нашій країні. Недавно у Санкт-Петербурзі видано (російською мовою) антологію найкращих казок сучасних письменників країн Співдружності Незалежних Держав, у якій вміщено по одному-два твори кожного автора, а Ю. Ярмиша - аж шістнадцять казок.

(Демонстрація збірок Ю.Ярмиша, слайди презентації та виставка книжок.)

  • З однією з них ми ознайомимося сьогодні на уроці. З якою саме? Розібратися в цьому нам допоможе наша чарівна книга.

(Учні  читають: «На малюнок подивись, що до чого розберись.»)

  • Четверта сторінка «Художня».

(Учні розглядають малюнок до твору і передбачають можливий зміст казки.)

  1. Словникова робота.

Зазирнув – заглянув;

Пітьма – темнота;

Шугнув – вилетів;

Мережаними – прикрашеними візерунками;

Хизується – вихваляється;

Ущух – перестав.

  •  Як ви гадаєте, про кого розповість вам ця казка? Чому?
  • Заплющте очі і уявіть такий промінчик. Опишіть його. Чому ви думаєте, що він має бути саме таким?

(Вислуховую всі думки учнів, не оцінюючи їх, правильно чи не правильно, добре чи погано.)

  1. Читання частин казки з передбаченням.

1 частина – дочитую до слів: «- Хто тут? – спитав тонким голосом промінець, вдивляючись у темний куток.»

  • Як ви гадаєте, кого зустрів промінець у коморі? Про що вони розмовляли?
  • Послухайте, як про це пише Ю. Ярмиш.

2 частина – дочитую до слів: «- Хто ви такі? – спитав промінець.»

  • Кого побачив промінець у купі землі й гілочок? Що вони робили?

3 частина - дочитую до слів: «Він зазирнув під кущ шипшини.»

  • Що могло зацікавити промінчика у кущі шипшини? З ким він міг там познайомитись?

4 частина – дочитую до слів: «За столом сидів сивий чоловік і щось писав.»

  • Про що могли  вести розмову промінець із сивим чоловіком?
  • Як ви думаєте,хто був той сивий чоловік-письменник?

3.Робота над удосконаленням навичок читання.

Самостійне читання учнями.

Вибіркове читання з інсценізацією (робота в  парах):

    1. Прочитайте розмову цікавого промінчика з котом?

2. Прочитайте, як дерево зустріло промінчика.

  1. Знайдіть у тексті і прочитайте  про зустріч промінчика з мурашками.
  2. Прочитайте про зустріч з метеликом.
  3. Про що розмовляли сивий чоловік і промінчик? Знайдіть у тексті і зачитайте.

Гра «Слідопит». (За прочитаним початком учні відшукують закінчення.)

Гра «Розвідники».( Порахувати скільки разів у тексті вжите слово «промінець».)

Характеристика героїв казки.

(На дошці вивішую малюнки казкових персонажів. Кожна група під малюнком підписує характерні риси героя. Доводить свою відповідь уривком з тексту.)

  • П’ята сторінка «Розумний вислів».

 Складання сенкану.

В кожній групі опорна таблиця: групове складання сенкану.

Сенкан – вислів з п’яти рядків.

  1. Слово –  назва предмета (промінець).
  2. Дві  ознаки предмета (означення теми).
  3. Три слова, що означають дію пов’язану з предметом.
  4. Фраза з чотирьох слів (ставлення до промінчика).
  5. Слово – висновок(подібне за значенням до теми).

VІ. Підсумок уроку.

  • Перегорнемо останню сторінку нашої чарівної книги. Але спочатку скажіть, з творчістю якого письменника ми сьогодні ознайомились? (Ю. Ярмиша)
  • Яку казку ми читали? («Цікавий промінець»)
  • Чого вона нас навчила? (Бути добрими, допитливими, вміти з усіма дружити.)
  • А тепер усі разом прочитайте написане на останній сторінці чарівної книги.

(Діти хором читають: «Молодці! І пам’ятайте: «Добре словечко гріє сердечко!»)

  • А я бажаю вам , щоб ви знайшли справжніх друзів, цінували їх, завжди прагнули дізнатися про щось нове і цікаве.

VІІ. Домашнє завдання.

  • Сьогодні, діти, ви ознайомилися з одним твором Ю. Ярмиша «Цікавий промінець». Думаю, що він вам сподобався. Але на книжковій виставці ви бачите й інші казки цього письменника. Прочитайте одну з них до наступного уроку позакласного читання, намалюйте головних героїв  цієї казки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

При складанні конспекту уроку використала джерела інтернету. 

docx
Додано
14 січня 2022
Переглядів
394
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку