Урок "Родовий відмінок іменників"

Про матеріал
Урок "Родовий відмінок іменників" для 4 класу НУШ, за підручником Большакової І, Хворостяного О.
Перегляд файлу

Тема: Родовий відмінок іменників.

Очікувані результати:

Взаємодіємо усно: узагальнити знання про родовий відмінок; вчити визначати у тексті слова, які вжиті у формі родового відмінка; збагачувати словниковий запас; розвивати мислення й мовлення учнів;

Читаємо: правильно наголошує, інтонує  слова;

Взаємодіємо письмово:

  • удосконалює навички письма та виразного читання;
  • формує компетентність спілкуватися рідною мовою;
  • виховує повагу до рідної мови; до традицій своєї країни.

Формувати компетентність:

-спілкуватися рідною мовою;

-соціальну;

-громадянську компетентності; виховувати повагу до рідної мови.

Обладнання: мультимедійна презентація, підручник, смайлики настрою.

Хід уроку

І. Організаційна частина

1. Привітання

Ось дзвінок сигнал подав

До роботи час настав

Ось і ми часу не гаймо

І урок розпочинаймо!

-Добрий день!

2. Представлення

3. Налаштування позитивної атмосфери

-У вас на партах є смайлики, покажіть мені будь ласка ваш настрій за допомогою їх

-Давайте щоб цей гарний настрій у нас залишився і в кінці уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

Запишіть дату, класна робота, відступаємо дві лінійки від домашньої роботи. ----Всі записали?

Щоб почати наш урок нам потрібно повторити те що ми вивчали  на попередніх уроках:

-Дайте визначення «іменнику»? (самостійна частина мови, що називає предмет і відповідає на питання хто? що?)

-Скільки в українській мові відмінків? (7)

-Назвіть їх? (називний, родовий, давальний, знахідний, орудний, місцевий, кличний)

-На які питання відповідає:

-називний відмінок?

- родовий відмінок?

-давальний відмінок?

-знахідний відмінок?

-місцевий відмінок?

-кличний відмінок?

-Зараз я вам буду називати слова, а ви будете говорити якому відмінку відповідає це слово:  Їжаку (Д.в), школа (Н. в.), собако (Кл. в), на коті (М.в) , ведмедя (Зн. в), сонцю (Д. в.), малини (Р. в.), матір’ю (Ор. в.).

1. Хвилинка каліграфії..

Перше завдання, яке вам треба виконати, це записати каліграфічно буквосполучення і слово, ввести його у речення

за- який це вид з’єднання(середнє)

им –( нижнє)

ам-(­нижнє)

Зима́ — одна з чотирьох пір року між осінню та весною.

-Давайте доберем прикметники , дієслова. Складіть і запишіть речення.

На дворі панує зима.

ІІІ. Основна частина. Мотивація навчальної діяльності

 

Сьогодні ви дізнаєтеся про родовий відмінок іменників

Розгорніть підручник на с.97.

 

Вправа 1

-Як нам визначити відмінок іменників?

(1. Знайди слово, від якого ти поставиш питання до іменника

2. Постав питання від залежного слова до головного

3. Визнач відмінок за питанням і закінченням)

-Яке слово головне? (Немає)

- Немає кого? (кота)

-Немає чого? (торта)

-Складіть речення за малюнком:

Кіт і мишка люблять їсти торт.

Вправа 2 (письмово)

Онук діда (Р. в) Андрія, онучка бабусі (Р. в) Ярини, племінник тітки (Р. в) Ольги, племінниця дядька (Р. в) Валерія, сестра тата (Р. в), брат мами (Р. в), вітчим дівчинки (Р. в), мачуха хлопчика (Р. в).

-Спишіть словосполучення;

-Позначте закінчення у виділених словах простим олівцем;

-Над виділеними словами позначте відмінок виділених відмінок.

-Ким ви є для свої батьків? (син, донька)

-В наступному рядку запишіть ким ви є для своїх батьків, друзів (Напр. донька мами, донька тата, син мами, син тата, подруга Марини, друг Михайла)

 

Вправа 3 (усно)

-Які закінчення мають іменники в родовому відмінку однини чоловічого роду (-а; -я; -у; ю)

-Які закінчення мають іменники в родовому відмінку однини середнього роду (-и; -а; -я)

-Які закінчення мають іменники в родовому відмінку однини чоловічого роду (-и; -і; -ї)

Вправа 4

Погляньте на малюнки. Прочитайте репліку хлопчика, дівчинки

-До якого роду належить слово «лимон»? (чоловічий)

-Як ви вважаєте правильно лимона чи лимону? (відповіді дітей)

- Зверніть увагу на рамку на с. 98. Прочитайте в голос

В мене є орфографічний словник, тому ми зараз перевіримо, як правильно

(шукаю в словнику)

Отже, правильно, лимона.

- Зверніть увагу на рамку на с. 98. Прочитайте в голос

-То яке закінчення мають іменники жіночого роду на -а(-я) в родовому відмінку однини? (-и, -і, -ї)

Вправа 6 (письмово)

Отже, коли основа слова закінчується на твердий приголосний, то слово в однині має закінчення (-а), а в множині (-и) (пишу на дошці приклад дорога, дороги)

Коли основа слова закінчується на шиплячі приголосні ж, ш, ч, щ, то слово в однині має закінчення (-а), а в множині (-і) (пишу на дошці приклад груша, груші)

Коли основа слова закінчується на м’який приголосний, то слово в однині має закінчення (-я), а в множині (-і) (пишу на дошці приклад вулиця, вулиці)

Коли основа слова закінчується на [й] то слово в однині має закінчення (-я), а в множині (-ї) (пишу на дошці приклад мрія, мрії)

-Слово білка якого роду? (жіночого).

-Яка основа в слова? (білк)

-На м’який, твердий, чи шиплячий? (на твердий)

То за правилом яке має бути закінчення в родовому відмінку? (-и)

Вправа 7 (письмово)

Наприклад: насіння кульбаби…

(Насіння кульбаби, хвіст лисиці, ручка чашки, куртка без кишені, задля мрії, вікно без лілії, біля лінії )

Вправа 8 (письмово)

-Прочитайте іменники. Запишіть їх у родовому відмінку. Обведи -ості.

(радості, гордості, сирості, щедрості, щирості)

Вправа 9 (письмово)

- Зверніть увагу на рамку на с. 100. Прочитайте в голос.

-То які прийменники вживаються з іменниками в родовому відмінку? (без, біля, близько, від, для, до, з-за, з-під, коло, проти, серед)

 

-Прочитайте дієслова, потім іменники.

Мишеня нам запропонувало запитання для кого?

-Давайте складемо словосполучення спочатку усно, а потім запишемо їх.

-Позначте суфікси й закінчення у іменників.

ІІІ. Заключна частина.

1. Ромашка блума

На дошці висить ромашка, діти по черзі відклеюють питання, і дають на нього відповідь:

-На які питання відповідає родовий відмінок іменника? (кого, чого)

-Назви три іменника в родовому відмінку? (лимона, друга, яблука)

-Яке закінчення мають іменники чоловічого роду в родовому відмінку однини? (-а(-я), -у (-ю) )

-Відредагуй словосполучення кошик яблуко? (кошик яблук)

- Яке закінчення мають іменники жіночого роду на -а(-я) в родовому відмінку  однини? (-и, -і, -ї)

- Назвіть прийменники, які вживаються з іменниками в родовому відмінку? (без, біля, близько, від, для, до, з-за, з-під, коло, проти, серед)

2. Домашнє завдання

Розгорніть свої щоденники і запишіть домашнє завдання.

  -Діти, на домашнє завдання вам буде вправа 10, с.100, вам потрібно переписати розкриваючи дужки, обвести прийменник і визначити відмінки виділених іменників і надписати простим олівцем.

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Навчання грамоти, Розробки уроків
НУШ
Додано
15 грудня 2021
Переглядів
6345
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку