1 клас Розвиток мовлення
Тема .Текст. Поняття про текст як зв᾽язне висловлювання. Заголовок тексту.
Ціль уроку. Що таке текст? Як дібрати до тексту заголовок?
Цілі діяльності:навчитися відрізняти текст від окремих речень
навчитися придумувати заголовок відповідно до змісту тексту
вчитися складати зв’язні висловлювання
збагатити словниковий запас;
розвивати усне мовлення, творче мислення
продовжувати вчитися складати речення за малюнком та схемою
вчитися розвивати фонематичний слух, мовлення, тактильний аналізатор,
дрібні м'язи рук, психічні процеси: увагу, мислення, пам'ять.
Критерії оцінювання: чи навчився відрізняти текст від окремих речень
чи навчився придумувати заголовок відповідно до змісту тексту
чи вчився складати зв’язні висловлювання
чи збагатив словниковий запас;
чи розвивав усне мовлення, творче мислення
чи продовжував вчитися складати речення за малюнком та схемою
чи вчився розвивати фонематичний слух, мовлення, тактильний
аналізатор, дрібні м'язи рук, психічні процеси:увагу,мислення, пам'ять.
Перебіг уроку
І.Організаційна частина
Станьте, діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
І сідайте на урок.
Психологічний настрій класу.
Буква до букви — І
виникло слово.
Слово до слова —
Звучить рідна мова.
- Сьогодні, як і на всіх попередніх уроках, ми всі повинні бути особливо:
У важними
Р озумними
О рганізованими
К мітливими
II. Актуалізація опорних знань
— Що таке мова?
— Для чого нам потрібна мова?
— Яким буває мовлення?
Гра «Яке це мовлення?»
Хлопчики підводять руку, якщо почують про усне мовлення;
дівчатка — про писемне.
• Двоє учнів розмовляють.
• Учителька пише на дошці.
• Бабуся розмовляє по телефону.
• Тато читає газету.
• Діти пишуть у зошиті.
ІІІ.Мотивація навчання учнів.
1)Психогімнастика з вправами для пальчиків.
2)Слухання тексту.
Була зима. Дівчинка йшла лісом. Вона загубила рукавичку.
-Хто повторить речення?
На дошці виставлені схеми речень.
-Скільки речень ви почули?
-Яке перше речення?
-Яка схема підходить до цього речення?
-Пригадайте друге речення. Яка схема підходить до нього?
-Викладіть схему до останнього речення.
-Придумайте речення із словом рукавичка.
3)Дидактична гра на тактильні відчуття «Рукавичка».
Читання вірша. Поділ слів на склади.
Лежить у лісі рукавичка невеличка.
Її звірятам дала дівчинка Марічка.
Хто заліз у рукавичку?
Одна дитина шукає у рукавичці предмет, що нагадує жабу.
Вчитель знову проговорює слова вірша і пропонує пригадати, яке хутро у мишки (м’яке, гладке, приємне).
Вчитель промовляє такі слова:
Слова спокійно жили в книжці,
В яку вдалося влізти мишці.
Вона кінцівки відкусила
У себе в нірці схоронила.
IV. Повідомлення теми, цілей уроку
Метод очікування.
-Що ви хочете дізнатися із сьогоднішнього уроку? Використовуйте опорні слова « Я хочу дізнатися…»
-І в кінці уроку підсумуємо, що ви « Дізналися».
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1.Творче завдання.
Гра «Впізнай, де текст»
На дошці – два стовпчики речень.
Бджола — це комаха. Мурашки —лісові санітари.
До нас у вікно залетіла муха. Вони поїдають шкідливих гусениць і тлю.
Мурахи — лісові мешканці. Мурашник — це їх місто.
Різнобарвний метелик сів на Зруйнувати мурашник — загине мурашина сім'я.
квітку.
— Скільки речень у 1-му стовпчику? (4)
— Про кого йдеться в кожному реченні?
(Про бджолу, муху, мурах, метелика.)
— Скільки малюнків можна намалювати? (4)
-Чи зв’язані речення між собою?
— Чи можна дібрати заголовок до цих речень?
— Прочитайте, що написано в другому стовпчику.
— Скільки тут речень? (4)
— Про кого йдеться в кожному реченні? (Про мурашок.)
— Скільки малюнків можна намалювати? (1)
-Чи зв’язані ці речення між собою?
— Чи можна дібрати заголовок до всіх цих речень?
Висновок. Порівняйте записи. Чим вони схожі?
(Вони про комах.)
— Чим вони відрізняються? (У першому стовпчику — про різних комах, це різні речення. А в другому — всі про мурашок. Речення зв'язані за змістом. Вони розміщенні в певній послідовності. До всіх цих речень можна дібрати заголовок. Це є текст.)
- Який заголовок можна дібрати до тексту? (Мурахи).
2.Робота з деформованим текстом
—Поставте речення так, щоб вийшов текст. Доберіть до нього заголовок.
Подули сильні вітри. Золотим килимом укрило воно землю.Настала золота осінь. Облетіло листя з дерев.
VII. Фізкультхвилинка
3.Складання правила
Правило
4.Добір заголовків до текстів.
Робота з мовним матеріалом.
а) Спекотне літо. Осінь. Червоне листя. Стоїть сад.
б) Після спекотного літа в садах хазяйнує осінь. Вона перемальовує листя на деревах у жовтий, червоний, рудий колір. Обважнілий від плодів стоїть сад.
СЛОВНИКОВА РОБОТА
Обважні́лий – предмет, який прогнувся, обвис під вагою чого-небудь.
6.Фізкультхвилинка
А тепер у нас розминка,
А тепер фізкультхвилинка.
Встали рівно біля парт,
Починаємо наш старт.
Ось зігнули так ручата
Й полетіли, мов качата.
Ніжками затупотіли,
Потім разом всі присіли.
До сонечка потяглися
І у боки так взялися.
Вправо разом нахилились,
Вліво, щоб не помилились.
Руки вниз ми опустили
Й трохи ними потрусили.
Шию трішки розім'яли
І за парти посідали.
А тепер мерщій до справ,
Кожен вченим з нас щоб став.
VІ. Закріплення та узагальнення знань.
1. Робота в парах.
Гра «Віднови текст»
Діти отримують картки із завданням. Треба визначити, чи є ці речення текстом.
— Прочитайте речення.
Картка 1
Жили собі дід та баба. Була у них Курочка-Ряба. А хто, хто в рукавичці живе?
Картка 2
Йшов дід лісом та й загубив рукавичку. Бігла мишка та й до рукавички. Знесла курочка яєчко.
Картка З
Посадив дід ріпку. Виросла ріпка велика-превелика. Покликав дід трьох синів.
Картка 4
Украла собі лисичка-сестричка курочку та й біжить. Біжить вона, коли ж ніч уже близько. Прилетів якось горобець до билини.
— Чому це не текст? Доведіть це одне одному.
— Спробуємо виправити, щоб вийшов текст.
— «Зайве» речення закресліть, а своє допишіть так, щоб вийшов зв'язний текст.
— Чому ви легко відновили тексти? (Казки знайомі.)
2 Слухання тексту
1)Бібліотека — це зібрання книг, які одна людина або багато людей зібрали і зберігають. якщо ти не збираєш книги — почни збирати. Тоді у тебе буде своя бібліотека. Тримай у ній книги в порядку. читай їх і давай читати друзям.
— Про що йдеться в тексті?
— Доберіть заголовок.
— Якими словами в тексті автор замінив слово бібліотека, книги?
Висновок. Слова в тексті замінюють для того, щоб не повторю-
вати одне й те саме слово в сусідніх реченнях.
2)- Прочитайте текст. Доберіть заголовок з поданих варіантів.Обґрунтуйте свою відповідь.
Уже осінь. Білочка готується до зими. Цілий день вона носить жолуді, горіхи. Сушить і складає їх у своєму дуплі. З такими запасами не страшно звірятку взимку.
а) Білочка;
б) Осінь;
в) Осінні клопоти;
г) Незабаром зима.
VІІ. Підсумок уроку.
- Давайте тепер підсумуємо наш урок.
- Що ж ви дізналися із сьогоднішнього уроку?
— З чого складається текст?
— Що можна дібрати до тексту?
— Як пов’язані між собою речення в тексті?
— Що вам найбільше сподобалося на уроці?
— Що здалося складним?
1. Вправа “Продовж речення”
Зв'язані за змістом речення утворюють ... (текст)
Речення в тексті розміщені у певній ... (послідовності)
До тексту можна дібрати ... (заголовок).