Урок "Текст. Поняття про текст як зв᾽язне висловлювання. Заголовок тексту"

Про матеріал
Розробка уроку розвитку мовлення для 1 класу ( корекційна складова) відповідно до вимог НУШ з визначенням цілей діяльності та критеріям оцінювання
Перегляд файлу

1 клас       Розвиток мовлення               

Тема .Текст. Поняття про текст як зв᾽язне висловлювання. Заголовок тексту.

Ціль уроку. Що таке текст? Як дібрати до тексту заголовок?

Цілі діяльності:навчитися відрізняти текст від окремих речень

                         навчитися придумувати заголовок відповідно до змісту  тексту

                         вчитися складати зв’язні висловлювання

                         збагатити словниковий запас;

                         розвивати усне мовлення, творче мислення

                         продовжувати вчитися складати речення за малюнком та схемою

                           вчитися розвивати фонематичний слух, мовлення, тактильний аналізатор,

                        дрібні м'язи рук, психічні процеси: увагу, мислення, пам'ять.          

Критерії оцінювання: чи навчився відрізняти текст від окремих речень

                                       чи  навчився придумувати заголовок відповідно до змісту  тексту

                                    чи вчився складати зв’язні висловлювання

                                    чи збагатив словниковий запас;

                                    чи розвивав усне мовлення, творче мислення

                                      чи  продовжував вчитися складати речення за малюнком та схемою

                                   чи вчився розвивати фонематичний слух, мовлення, тактильний 

                               аналізатор, дрібні м'язи рук, психічні процеси:увагу,мислення,  пам'ять.          

 

Перебіг уроку

І.Організаційна частина

Станьте, діти, всі рівненько,                  

 Посміхніться всі гарненько.

І сідайте на урок.

Психологічний настрій класу.

Буква до букви — І
виникло слово.
Слово до слова —
Звучить рідна мова.

- Сьогодні, як і на всіх попередніх уроках, ми всі повинні бути особливо:

 У важними

 Р озумними

 О рганізованими

 К мітливими

II. Актуалізація опорних знань
— Що таке мова?
— Для чого нам потрібна мова?
— Яким буває мовлення?
Гра «Яке це мовлення?»
Хлопчики підводять руку, якщо почують про усне мовлення;
дівчатка — про писемне.
• Двоє учнів розмовляють.
• Учителька пише на дошці.
• Бабуся розмовляє по телефону.
• Тато читає газету.
• Діти пишуть у зошиті.
ІІІ.Мотивація навчання учнів.

1)Психогімнастика з вправами для пальчиків.

  • Діти, зараз ми з вами потрапимо у казку. Закрийте очі (діти кілька секунд стоять з закритими очима, велухаючись у музику). Відкрийте очі, порахуйте до чотирьох:
  • Один, два, три, чотири - наші ручки хатку утворили. Утворимо з пальчиків віконечко і подивимось у нього правим оком, потім лівим. Через віконечко побачили два зайчики вухаті (показують вушка зайчика двома пальчиками, решта пальців - у кулачку), два півники дзьобаті, дві кізочки рогаті та два песики кудлаті (діти повторюють рухи пальчиками за вихователем).а за хатинкою стелиться стежинка (долоні разам, показати звивисті рухи), аж до самісінького лісу. В лісі багато ялинок (схрещені пальці правої і лівої руки).

2)Слухання тексту.

 Була зима. Дівчинка йшла лісом. Вона загубила рукавичку.

-Хто повторить речення?

На дошці виставлені схеми речень.

-Скільки речень ви почули?

-Яке перше речення?

-Яка схема підходить до цього речення?

-Пригадайте друге речення. Яка схема підходить до нього?

-Викладіть схему до останнього речення.

-Придумайте речення із словом рукавичка.

3)Дидактична гра на тактильні відчуття «Рукавичка».

Читання вірша. Поділ слів на склади.

Лежить у лісі рукавичка невеличка.

Її звірятам дала дівчинка Марічка.

Хто заліз у рукавичку?

  •     Ми зараз перевіримо, але для цього потрібно пригадати, яка на дотик жабка (холодна, волога).

Одна дитина шукає у рукавичці предмет, що нагадує жабу.

  •    Ви вмієте стрибати як «жабки»? Тоді вам завдання - стрибнути стільки разів, скільки складів у картинках, що я вам роздала.

Вчитель знову проговорює слова вірша і пропонує пригадати, яке хутро у мишки (м’яке, гладке, приємне).

  •    Знайдіть предмет у рукавичці, який нагадує хутро мишки (діти усі по черзі занурюють руку в рукавичку і відшукують предмет).

Вчитель промовляє такі слова:

Слова спокійно жили в книжці,

В яку вдалося влізти мишці.

Вона кінцівки відкусила

У себе в нірці схоронила.

IV. Повідомлення теми, цілей уроку

Метод очікування.

-Що ви хочете дізнатися із сьогоднішнього уроку? Використовуйте опорні слова « Я хочу дізнатися…»

-І в кінці уроку підсумуємо, що ви « Дізналися».

V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

1.Творче завдання.

 Гра «Впізнай, де текст» 

На дошці – два стовпчики речень.

Бджола — це комаха.                     Мурашки —лісові санітари.

До нас у вікно залетіла муха.         Вони поїдають шкідливих гусениць і тлю.

Мурахи — лісові мешканці.           Мурашник — це їх місто.

Різнобарвний метелик сів на          Зруйнувати мурашник — загине мурашина сім'я.

квітку.

 Скільки речень у 1-му стовпчику? (4)

 Про кого йдеться в кожному реченні?                                    

(Про бджолу, муху, мурах, метелика.)

 Скільки малюнків можна намалювати? (4)

-Чи зв’язані речення між собою?

 Чи можна дібрати заголовок до цих речень?

 Прочитайте, що написано в другому стовпчику.

 Скільки тут речень? (4)

 Про кого йдеться в кожному реченні? (Про мурашок.)

 Скільки малюнків можна намалювати? (1)

-Чи зв’язані ці речення між собою?

 Чи можна дібрати заголовок до всіх цих речень?

Висновок. Порівняйте записи. Чим вони схожі?                   

(Вони про комах.)

 Чим вони відрізняються?  (У першому стовпчику — про різних комах, це різні речення. А в другому — всі про мурашок. Речення зв'язані за змістом. Вони розміщенні в певній послідовності. До всіх цих речень можна дібрати заголовок. Це є текст.)

- Який заголовок можна дібрати до тексту? (Мурахи).

2.Робота з деформованим текстом
—Поставте речення так, щоб вийшов текст. Доберіть до нього заголовок.
Подули сильні вітри. Золотим килимом укрило воно землю.Настала золота осінь. Облетіло листя з дерев.
VII. Фізкультхвилинка
3.Складання правила

 Правило

  •   Зв′язані за змістом речення утворюють текст.
  •  У тексті речення розміщені в певній послідовності.
  •  До тексту завжди можна дібрати заголовок.

4.Добір заголовків до текстів.

Робота з мовним матеріалом.

  • Прослухайте два записи, порівняйте їх.

а) Спекотне літо. Осінь. Червоне листя. Стоїть сад.

б) Після спекотного літа в садах хазяйнує осінь. Вона перемальовує листя на деревах у жовтий, червоний, рудий колір. Обважнілий від плодів стоїть сад.

  • Подумайте, який запис можна назвати текстом.
  • Доберіть до нього заголовок.

 

СЛОВНИКОВА РОБОТА

Обважні́лий – предмет, який прогнувся, обвис під вагою чого-небудь. 

 

6.Фізкультхвилинка


А тепер у нас розминка, 
А тепер фізкультхвилинка. 
Встали рівно біля парт, 
Починаємо наш старт. 
Ось зігнули так ручата 
Й полетіли, мов качата. 
Ніжками затупотіли, 
Потім разом всі присіли. 
До сонечка потяглися 
І у боки так взялися. 
Вправо разом нахилились, 
Вліво, щоб не помилились. 
Руки вниз ми опустили 
Й трохи ними потрусили. 
Шию трішки розім'яли 
І за парти посідали. 
А тепер мерщій до справ, 
Кожен вченим з нас щоб став.


 

VІ. Закріплення та узагальнення знань.

1.  Робота в парах.

Гра «Віднови текст»

Діти отримують картки із завданням. Треба визначити, чи є ці речення текстом.

 Прочитайте речення. 

Картка 1

Жили собі дід та баба. Була у них Курочка-Ряба. А хто, хто в рукавичці живе?

Картка 2

Йшов дід лісом та й загубив рукавичку. Бігла мишка та й до рукавички. Знесла курочка яєчко.

Картка З

Посадив дід ріпку. Виросла ріпка велика-превелика. Покликав дід трьох синів.

Картка 4

Украла собі лисичка-сестричка курочку та й біжить. Біжить вона, коли ж ніч уже близько. Прилетів якось горобець до билини.

 Чому це не текст? Доведіть це одне одному.

 Спробуємо виправити, щоб вийшов текст.

 «Зайве» речення закресліть, а своє допишіть так, щоб вийшов зв'язний текст.

 Чому ви легко відновили тексти? (Казки знайомі.)

2 Слухання тексту
1)Бібліотека — це зібрання книг, які одна людина або багато людей зібрали і зберігають. якщо ти не збираєш книги — почни збирати. Тоді у тебе буде своя бібліотека. Тримай у ній книги в порядку. читай їх і давай читати друзям.
— Про що йдеться в тексті?
— Доберіть заголовок.
— Якими словами в тексті автор замінив слово бібліотека, книги?
Висновок. Слова в тексті замінюють для того, щоб не повторю-
вати одне й те саме слово в сусідніх реченнях.

2)- Прочитайте текст. Доберіть заголовок з поданих варіантів.Обґрунтуйте свою відповідь.
Уже осінь. Білочка готується до зими. Цілий день вона носить жолуді, горіхи. Сушить і складає їх у своєму дуплі. З такими запасами не страшно звірятку взимку.
а) Білочка;
б) Осінь;
в) Осінні клопоти;
г) Незабаром зима.

VІІ. Підсумок уроку.

-  Давайте тепер підсумуємо наш урок.

- Що ж ви дізналися із сьогоднішнього уроку?

— З чого складається текст?
— Що можна дібрати до тексту?
— Як пов’язані між собою речення в тексті?
— Що вам найбільше сподобалося на уроці?
— Що здалося складним?

1. Вправа “Продовж речення

Зв'язані за змістом речення утворюють ... (текст)

Речення в тексті розміщені у певній ... (послідовності)

До тексту можна дібрати ... (заголовок).

 


 

 

docx
Пов’язані теми
Навчання грамоти, Розробки уроків
Інкл
Додано
15 грудня 2021
Переглядів
2189
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку