Тема: Роль машинобудування в сучасному світі. Різноманітність підприємств та чинники їхнього розміщення. Спеціалізація та кооперування в машинобудуванні.
Мета: дати характеристику галузі (значення, склад машинобудування, територіальна структура); пояснити чинники розміщення різних типів підприємств; визначити регіональні відмінності розвитку машинобудування в Україні;
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник, атлас, карта «Машинобудування та металообробка». Контурні карти.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Посміхніться вчителю та однокласникам
Будьте уважні та доброзичливі
Гарний настрій та володіння собою допоможуть вам бути активними на уроці
Аналізуйте та порівнюйте нове
Не бійтеся помилитися, продемонструйте пам’ять, увагу, досвід
Робіть самостійні висновки
Я зичу всім вам успіхів
Оголошення теми та мети уроку.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
Як ви дісталися до школи – йшли пішки, може кіньми чи на оленях? А ще краще спробуємо відтворити як починається ваш день: прокидаєтесь від енного намагання мами чи батька підняти вас з ліжка; протираєте заспані очі, а рука сама тягнеться до пульта телевізора, потім поспішаєте до ванної кімнати – зустрічаєте пральну машину, на кухні заглядаєте до холодильника, а на газовій плиті парує смачний сніданок, хтось ще встигає поспілкуватись з комп’ютером (що нового в контакті?), дівчатка не оминули увагою фен і праску; і ось ви на зупинці з мобільним в руках та навушниками у вухах – чекаєте – автобус, тролейбус, трамвай, маршрутку чи таксі, або просто вирушаєте пішки до школи.
- Якими видами техніки ви скористались?
- Яке значення ви вкладаєте в поняття «МАШИНА»?
Раніше люди як трудились:
Кіньми орати заходились,
І піт чола – болить все тіло,
Весь день робили вони вміло.
І лиш зоря – всі прокидались
І до роботи враз кидались,
І ні хвилинки відпочити –
Лише робити і робити.
Тепер полегшало старання
Сучасне машинобудування.
Лиш треба землю вам зорати –
Для цього є великий трактор!
І що не роблять руки вмілі? –
З’явилися автомобілі.
Працюють роботи – машини.
А схочеш подорожувати –
Найкраще літаком літати.
І де там дінеться той страх?
Літак літає, наче птах!
Переправляти вантажі
Зручно і на кораблі.
Тому й працює так старанно
Сучасне машинобудування!
ІV. ІНФОРМАЦІЙНЕ ПОВІДОМЛЕННЯ
1. Машинобудування – основна галузь промисловості. Вона визначає рівень науково-технічного прогресу і зростання продуктивності праці в усьому господарстві, оскільки забезпечує його машинами, обладнанням, приладами та іншою технікою. Саме продукція машинобудування забезпечила революційні зміни в обсягах виробництва різноманітної продукції, у характері праці людини, а також увесь час висувала вимогу щодо кваліфікації, освіти, культури виробництва. Основним конструкційним матеріалом у машинобудуванні є чорний метал. Отже, головний сировинний постачальник — чорна металургія. Водночас у сучасному машинобудуванні чорні метали все частіше заміняються кольоровими, насамперед легкими (алюміній), а також композитами (матеріали з металів, пластмас, кераміки) і пластмасами.
2. Галузева структура. Підприємства машинобудування виробляють машини, прилади, обладнання та комплектуючі до них. Вони об’єднані у десятки галузей, підгалузей і виробництв. В економічній географії зазвичай використовується структура машинобудування, що сформувалася в ХХ ст.. Вона включає – важке, транспортне, тракторне та сільськогосподарське, верстато- і приладобудування, електротехнічне, радіоелектронне, виробництво устаткування для легкої та харчової промисловості.
3. Чинники розміщення. Різноманітність виробленої продукції, а також безліч деталей і вузлів, необхідних для виготовлення найбільш складних товарів, визначають наявність кількох факторів, які впливають на розміщення різних підприємств машинобудування. Так, для галузі є характерним кооперування підприємств. Це зумовлено тим, що машинобудівні заводи повинні мати десятки, а іноді й сотні зв’язків з іншими підприємствами, які постачають деталі та комплектуючі. Більшість галузей машинобудівного комплексу належать до трудомістких. Особливо це стосується точного машинобудування, де необхідно витратити багато праці для виробництва продукції. Тому на розміщення підприємств галузі впливає наявність кваліфікованих трудових ресурсів. Серед інших факторів слід виділити такі:
- Наукоємний
- Трудомісткий
- Сировинний
- Транспортний
- Споживчий
- Екологічний
4. До важкого машинобудування відносяться підприємства, що виготовляють машини й устаткування для металургії, гірничо-добувної, хімічної промисловості, паливно-енергетичного комплексу. Галузь відрізняється більшим споживанням металу, відносно невисокою трудомісткістю та енергоємністю. Для неї характерні як підприємства закінченого виробничого циклу, що здійснюють заготівлю, обробку й складання готової продукції, так і заводи, що сполучають ці технологічні ланки з монтажем обладнання, одержаного від інших підприємств у результаті кооперування. У галузі є як вузькоспеціалізовані заводи, наприклад Харківський «Турбоатом», так і універсальні, що випускають різні види продукції.
- Більшість підприємств розміщенні на Донбасі та Придніпров’ї. Чому?
Робота з картою.
- За картою «Машинобудування» визначте основні центри важкого машинобудування.
5. Транспортне машинобудування спеціалізується в Україні на виробництві майже всіх транспортних засобів. Вона включає виготовлення та ремонт сухопутних, повітряних і водних транспортних засобів, а також виробництво комплектуючих виробів до них. Частина продукції галузі має подвійне призначення – цивільне та військове, що впливає на особливості географії й номенклатуру виробленої продукції.
6. Машинобудування має складну галузеву класифікацію. Цю галузь можна також поділити на підгалузі за стадіями технологічного процесу:
Для машинобудування характерні спеціалізація і кооперування.Машини складаються з великої кількості деталей та агрегатів. В електровозі, наприклад, їх близько 250 тис. Виготовити їх на одному заводі неможливо. Простіше і дешевше робити окремі частини машин на спеціалізованих підприємствах. Для випуску готового виробу між підприємствами встановлюються зв’язки, тобто здійснюється кооперування підприємств.
V. ПРАКТИЧНЕ ЗАСТОСУВАННЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
Визначте, яка продукція машинобудування є у вашому домі:
• використовується на кухні;
• є у вітальні та інших кімнатах.
Визначте марку холодильника, телевізора, пилососа. Де вони були виготовлені? Це продукція імпортного чи вітчизняного виробництва? Чому ваша родина зробила такий вибір?
Висловіть думку про конкурентоспроможність вітчизняної побутової техніки.
Якщо ви живете у великому місті, то як саме члени вашої родини дістаються на роботу? Як пов’язані між собою засоби пересування й машинобудування? Яка продукція машинобудування є на робочих місцях ваших батьків (верстати, комп’ютер, торговельне устаткування та ін.)? Які галузі машинобудування виготовили її?
Зробіть висновок про роль машинобудування в економіці в цілому й у житті кожної родини.
Ситуаційне завдання:
Я прошу вашої допомоги: я, інвестор, який бажає вкласти кошти у створення підприємства машинобудування у вашому місті. Використовуючи чинники розміщення порадьте: підприємство якої галузі машинобудування доцільно створити і чому? А можливо вкласти кошти в бази відпочинку, благоустрій пляжів?
VІ. КОРЕКЦІЙНО-ОЦІНЮЮЧИЙ ЕТАП
1.Робота з контурними картами.
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Заключне слово вчителя
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Читати відповідний матеріал підручника.