Тема Машинобудування в Україні. Найбільші центри виробництва транспортних засобів, промислового обладнання, сільськогосподарської техніки, побутової електротехнічної та електронної продукції. Підприємства машинобудування свого регіону.
Практична робота 7. Позначення на контурній карті України центрів виробництва транспортних засобів та пояснення чинників їх розміщення.
Мета: сформувати знання про значення, місце машинобудування у господарстві держави, його галузеву і територіальну структуру; пояснити чинники розміщення підприємств галузі; формувати навички роботи з економічними картами; виховувати економічну культуру та економічне мислення.
Це треба знати
Машинобудування виникло в Україні у першій половині XIX століття. На початку XX століття відносно розвинутими були тільки сільськогосподарське й транспортне машинобудування (виробництво паротягів, вагонів, суден). Особливо швидкими темпами комплекс почав розвиватися з другої половини XX ст., коли створювались нові галузі — приладобудування, авіаційна, електронна промисловість, виробництво обчислювальної техніки тощо.
Найбільші центри виробництва транспортних засобів
Транспортне машинобудування України спеціалізується на виробництві майже всіх видів транспортних засобів. Проте вітчизняне автомобілебудування зорієнтоване переважно на внутрішнє споживання. У ньому зайнято менше ніж 0,1 % від усіх працюючих у країні. У сегменті легкових автомобілів наявні здебільшого виробництва ве-ликовузлового складання іноземних марок середнього класу. Загалом в українському автомобілебудуванні працює близько 100 підприємств, найбільші з яких розташовані в Запоріжжі (ЗАЗ — легкові автомобілі), Кременчуку (КрАЗ — вантажні та спеціальні автомобілі) (мал. 1), Черкасах («Богдан» — легкові та спеціальні автомобілі), Луцьку (виробництво автобусів, тролейбусів та електробусів під маркою «Богдан»), Києві («УкрАвто» — легкові автомобілі, «Богдан Моторс» — автобуси й тролейбуси), Чернігові (автобуси «Еталон»), Борисполі (автобуси й вантажні автомобілі БАЗ), Кам’янському (автобуси ЛАЗ та ДАЗ), Львові («Електрон» — трамваї та тролейбуси) (мал. 2).
Залізничне машинобудування випускає різні вагони. Центрами вагонобудування є Кам’янське («Дніпровагонмаш»), Кременчук (Крюківський вагонозавод). Залізничні цистерни й вагони виготовляють у Маріуполі. У великих містах працюють локомотиворемонтні заводи.
Суднобудування в Україні зосереджено у великих морських (Чорне, Азовське моря) та річкових (річка Дніпро) портах. Морські судна будують у Миколаєві («Океан», Завод імені 61-го комунара) і Херсоні (Херсонський суднобудівний завод), річкові й морські — у Києві. Судноремонтні заводи працюють в Одесі та Маріуполі.
Найбільшими центрами ракетно-космічної та авіаційної промисловості в Україні є Київ («Антонов») (мал. 3), Харків (Харківський авіаційний завод), Запоріжжя («Мотор Січ»), Дніпро («Південмаш») (мал. 4). Загалом ракетно-космічне та авіаційне виробництво налічує понад 60 підприємств, на які припадає чверть працівників усього національного машинобудування. Потенціал авіаційної промисловості дає змогу збільшувати обсяги розробок і виробництва авіатехніки, зокрема: регіональних пасажирських та транспортних літаків; авіаційних двигунів і агрегатів; бортового радіоелектронного обладнання, яке орієнтоване на використання супутникових систем зв’язку, навігації та спостереження; вертольотів і літальних апаратів малої авіації, зокрема безпілотних. До перспективних розробок належать літаки «Ан» різних модифікацій, виробництво авіадвигунів, вертольотів.
На розміщення центрів виробництва транспортних засобів в Україні впливають такі чинники: сировинний, науковий, споживчий, транспортний, трудовий.
Серед найголовніших проблем підприємств машинобудування України, які потребують свого розв’язання, є:
1) значна зношуваність устаткування на підприємствах (близько 75 %). Експлуатація застарілого обладнання знижує продуктивність виробництва та якість продукції;
2) низька активність щодо проектування та використання нових видів продукції. Так, кількість національних підприємств, які впроваджують нові винаходи у виробництво, становить трохи більше 5 % від їхньої загальної кількості;
3) відсутність в Україні цілого ряду високотехнологічних виробництв машинобудування, особливо тих, які є ключовими у зміцненні експортних позицій;
4) за якістю й використаними технологіями побутові прилади, вироби радіоелектроніки, дорожньо-будівельні та інші різноманітні товари неконкурентоспроможні порівняно із зарубіжними аналогами.
ПРАКТИЧНА РОБОТА ( тренувальна в ході нової теми) № 7
Позначення на контурній карті України центрів виробництва транспортних засобів та пояснення чинників їх розміщення
Мета виконання роботи: навчитися правильно визначати і підписувати на контурній карті найбільші центри машинобудування в Україні; пояснювати чинники розміщення виробництв транспортних засобів.
Рекомендоване обладнання і джерела інформації: географічний атлас, карта «Машинобудування України» на дошці, економічна катра області за потреби, контурні карти, презентація, підручник для 9-го класу та відеоматеріал по темі на вибір https://www.youtube.com/watch?v=yGyAAYWzD88
https://www.youtube.com/watch?v=mw5Zn15Wat8
https://www.youtube.com/watch?v=p-W7k3gYoBQ
https://www.youtube.com/watch?v=snd2-qQN5KA
https://www.youtube.com/watch?v=14ixA3QqDiw
https://www.youtube.com/watch?v=7eLoUxYvFD0
https://www.youtube.com/watch?v=P4NPHRTemJY
https://www.youtube.com/watch?v=ekt6rIeqAr0
https://www.youtube.com/watch?v=v3Zr7JfUxPM
https://www.youtube.com/watch?v=owJF0YIOC3Q
!!! https://www.youtube.com/watch?v=8KLh-7oVkQA
Рекомендовані завдання:
1.Укажіть види транспортих засобів, які виробляються в Україні( див. теоретичний матеріал)
Це дасть змогу дітям знати і гордитися виробами машинобудування України.
2. Позначте на контурній карті найбільші центри виробництва транспортних засобів в Україні.
• кружечком червоного кольору підприємства автомобілебудування в Запоріжжі (Запорізький автомобілебудівний завод), Кременчуку (Кременчуцький автомобільний завод), Черкасах («Богдан»), Луцьку («Автоскладальний завод № 1»), Києві («УкрАвто», «Богдан Моторс»), Чернігові («Чернігівський автозавод», мал. 8), Борисполі («Бориспільський автозавод»), Кам’янському (Дніпровський автобусний завод), Львові («Електрон»);
• власними позначками центри залізничного машинобудування Кам’янське («Дніпровагонмаш»), Кременчук («Крюківський вагонобудівний завод»), Маріуполь «Азовзагальмаш»);
• синім кружечком виробництва: морських суден у Миколаєв: («Океан», Завод імені 61-го комунара) і Херсоні (Херсонський суднобудівний завод), річкових і морських суден у Києві;
• чорним кружечком центри ракетно-космічної та авіаційної промисловості: Київ («Антонов»), Харків (Харківський авіаційний завод), Запоріжжя («Мотор Січ»), Дніпро («Південмаш»).
Це завдання необхідне для того, щоб покращити навички користування картами, краще запам’ятати новий матеріал і вміти його показувати на карті.
3. За текстом підручника визначте чинники розміщення виробництв транспортних засобів. Результати запишіть у таблицю:
Виробництва транспортного машинобудування |
Чинники розміщення |
Автомобілебудування |
|
Локомотивобудування |
|
Літакобудування |
|
Суднобудування |
|
Цей пункт дасть можливість учням побачити і навчитись аналізувати залежність розміщення транспортного машинобудування від певних чинників.
4. Зробіть висновок, які головні особливості розміщення центрів виробництва транспортних засобів в Україні. Які існують проблеми машинобудування в цілому.
Висновок учить систематизувати отримані знання і творчо підходити до розв’язання певних проблемних питань.
Оскільки практична робота направлена на закріплення знань нової теми щодо машинобудування України і центрів виробництва транспортних засобів,то карти, де позначена структура і центри буде необхідною, презентація і відеоматеріали дадуть можливість дітям краще запам’ятати потрібний матеріал.
На мою думку, в цілому практична робота дає можливість всім учням запам’ятати інформацію про машинобудування України, подану на уроці, і закріпити їх роботою на контурній карті, вміти показувати цю інформацію на карті біля дошки. Деякі учні, в сильніших класах , справляться також і з іншими завданнями роботи ( завд. 3, 4), що научить їх логічно мислити, аналізувати і співставляти нові знання з тими, що отримали раніше і робити з цього потрібні висновки, а також розв’язувати певні проблемні питання по темі.