Урок "Роль Й.В.Гете в історії Просвітництва. Балада "Вільшаний король". Міфологічний зміст образів". ( 9 клас ).

Про матеріал
Матеріал може бути корисним учителям, які працюють у 9 класі. Містить цікаві факти про роль Й.Гете в історії німецького Просвітництва, аналіз балади "Вільшаний король" ; її інтерпритацію в інших видах мистецтва.
Перегляд файлу

Тема уроку.  Роль  Й.В.Гете  в історії Просвітництва.  Балада
                       «Вільшаний король». Міфологічний зміст
                        образів.  ( 9 клас ).

Мета:  ознайомити учнів з життям та творчістю видатного
            німецького просвітника; проаналізувати баладу
            «Вільшаний король»; розвивати навички аналізу
            художнього твору.

  

Хід  уроку

                                                                       Природа – творець усіх творців.

                                                                                                                         Й В.Гете.
1. Актуалізація опорних знань.
    -- На зміну якій епосі прийшла доба Просвітництва?
    -- Назвіть хронологічні межі доби Просвітництва.
    -- Назвіть представників літератури Просвітництва.
    -- В чому полягала суть просвітницьких ідей?

2. Вивчення нового навчального матеріалу.
Слово учителя. «Доба розуму». Саме під такою назвою увійшло в історію
18 століття. Це був період неймовірного сплеску людського розуму, що намагався вирватися із пут споконвічного рабства, пітьми та неуцтва.
Просвітники проголосили, що кожна людина вільна від народження. Вона має право на життя, свободу і власність.
     18 століття стало також відомим як період величезного економічного, наукового та культурного розвитку. Однією з найталановитіших постатей доби Просвітництва став німецький поет Й.В.Гете, який усе життя боровся за об’єднання роздрібленої Німеччини, прагнув пробудити у своїх земляків національну свідомість, нагадуючи німцям їхню славну історію, спільну мову, чудовий фольклор. Перше видання творів Гете складало шістдесят томів, куди ввійшли вірші, поеми, п’єси, статті, переклади. Пізніше вийшли ще десятки томів наукових праць. Гете продовжував інтенсивну літературну і наукову діяльність до останнього дня свого життя.

3. Повідомлення учня, який отримав індивідуальне пошукове завдання про сюжетну основу балади. Балада «Вільшаний король» написана на сюжет данської народної пісні про молодого хлопця Олуфа, який зустрів у лісі дочку до людей. На Олуфа дочка короля ельфів наслала смертельну хворобу, і наречена побачила хлопця вже мертвим. У цьому творі середньовічні люди передали свій страх перед ворожими силами природи.

4. Виразне читання вчителем балади Й.Гете «Вільшаний король» у перекладі М.Рильського з постановкою випереджального запитання: «Чим відрізняється сюжет балади Гете від сюжету данської народної пісні?»

5. Бесіда на первинне сприйняття.

-- Яке враження справила на вас балада?
-- Чи зрозумілі вам її події?
-- Які запитання виникли у вас у процесі слухання?
-- Як інтерпретує Гете сюжет данської пісні? Чим він вдрізняється?

6. Аналіз твору у формі євристичної  бесіди.

-- Як побудовано твір? (Балада складається з 8 строф, написана у формі
    діалогу, що надає йому динамічності).
-- Доведіть, що даний твір є баладою.
-- Яка саме незвичайна подія описана у творі?
-- Що у цій баладі належить до фантастичного світу?
-- Що належить до реального світу?
-- Як ці світи співіснують у баладі?
-- Як бачить світ батько,а як син? Чому?
-- Які ще конфлікти, крім конфлікту між реалістичним та фантастичним
     поглядами на світ, ви помітили у творі?
-- Що, на ваш погляд, криється за страхом, мареннями хлопчика?

7. Усне словесне малювання. Уявіть місце події. Опишіть його. Яким ви
     уявляєте Вільшаного короля? Хто він такий?

8. Демонстрація відеоряду з репродукціями К.Коро, Н.В.Діаза,  Я.ван Рейдала та репродукції картини М. Врубеля «Пан».

-- Які з цих пейзажів підійшли б для фону події балади? Чому?
-- Які почуття викликає природа у баладі?
   

-- За допомогою яких образів створюється атмосфера тривоги і страху?
--Які асоціації викликають у вас образи ночі, туману, вітру, старих верб? Що
    символізують?
-- Що вам нагадує ритм балади?
-- Чому, на вашу думку, Вільшаний король жорстоко забирає дитину собі?
-- У чому причина трагічного фіналу твору?

9. Співставлення балади з іншим видом мистецтва.
     Прослуховування музичної балади Франца Шуберта «Лісовий цар» за
     твором Й.Гете.  У 1815 році у передмісті Відня сімнадцятирічний помічник
      учителя Ф.Шуберт написав баладу на слова Гете, яка стала чи не
      найпопулярнішою серед усіх його творів.

-- Чи передано у музичному творі настрій балади?
-- Чи можна за звучанням мелодії і співу зрозуміти почуття героїв?
-- Чи вдалося Шуберту відтворити атмосферу балади? Яка вона?.

10. Робота з епіграфом до уроку. Чи справедливий вислів Гете? Як ви його
      розумієте? Як ці слова співвідносяться зі змістом балади?
      (Природа – джерело і основа життя ,мати для людини, вона ж і
       натхненниця для митця; спонукає людину, милуючись її красою,
       думати, прагнути відкрити її таємниці і пізнати себе).

11. Домашнє завдання
-- Скласти письмову відповідь на запитання: «У чому причина трагічного
    фіналу балади Й. Гете «Вільшаний король»?

                                                                                                                    

                                

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Ковбасенко Ю.І., Ковбасенко Л.В.)
Додано
9 жовтня 2023
Переглядів
332
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку