Урок "Рослини навесні. Ранньоквітучі трав’янисті рослини"

Про матеріал

Мета публікації – допомогти вчителям підготувати і провести цікаві та ефективні уроки з природознавства. Розвивати пізнавальну активність учнів, діалогічне та монологічне мовлення; виховувати бережливе ставлення до природи.

Перегляд файлу

ЖАВИНСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІ СТУПЕНІВ
ЧЕРНІГІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

Урок – подорож

з природознавства

у 2 класі на тему

 « Рослини навесні. Ранньоквітучі трав’янисті рослини»

 

 

 

 

 

Підготувала вчитель

початкових класів

Жавинської ЗОШ І-ІІ ступенів

Целик Тамара Олексіївна

 

 

 

 

 

 

 

2018

 

 

 

Тема: Рослини навесні. Ранньоквітучі трав’янисті рослини.

Мета: Розвивати пізнавальну активність учнів. Ознайомлення з причинами появи ранньоквітучої рослини, з їх будовою і властивостями. Розвивати діалогічне, монологічне мовлення. Виховувати бережливе ставлення до рослин. Формувати естетичні смаки.

Обладнання:

  1. Ілюстративний матеріал до теми: « Весняні квіти»
  2. Фонозапис П.І. Чайковський

а) « Пори року» . Весна ( Березень)

б) Вальс квітів з балету « Лускунчик»

3. Плакати на природоохоронну тематику.

 Хід уроку

І. Вступ.

1. Учитель: Настав березень – перший місяць весни. Його назва пов’язана із розвиванням у цей час берези, збирання її соку. Інколи його ще називають березіль або березонь.

2. Виходять діти -  дівчинка у костюмі Весни, хлопчик – Березень.

 

Весна: Весна – тепло, блакитне небо, яскраве сонечко.

 

Березень: Весна – це перші квіти, зелена травичка, зелені листочки на кущах і деревах.

 

Весна: Весна – це Мамине свято, день народження Тараса Григоровича  Шевченка,  День Космонавтики, День Перемоги.

 

Учень: Встала весна чорну землю сонну розбудила.

            Уквітчала її рястом, барвінком укрила.

            І на полі жайворонок, соловейко в гаї

            Землю, убрану весною, вранці зустрічають.

 

Березень до Весни:

                              Розквітають в лісі квіти,

                              Оживають трави, віти.

                              Все прокинулось від сну.

                              Зустрічаємо весну.

 

Весна до Березня:

                            Ой, Березню, мій Березню!

                            Скільки рясту в березні!

                            Та вже в тебе, квітнів брате,

                            Вся долина в квітах вбрана.

 

 

 

Музична пауза:

  1. Весела веснянка далеко лунає

Бурхлива річка вже кригу ламає.

  1. Сніги розтопились, злилися струмками,

Земля молодіє, укрилась квітками.

  1. З чужої чужини, з далекого краю

Пташки прилетіли до рідного краю.

  1. Гаї всі і луки піснями озвались

Веселе проміння з небес засміялось.

 

(Діти сидять за партою. У кожній руці держать гілочки котиків. Співають пісню і руками виконують різні рухи).

 

ІІ. Вивчення матеріалу про ранньоквітучі рослини.

  1. Учитель:

Сьогодні ми помандруємо у світ ранньоквітучих росин, спробуємо побачити їхню красу і неповторність. Наші предки вірили, що кожна рослина має душу, тому з великою шаною ставились до них.

Без потреб ніхто не зривав квіти, а щоб зірвати рослину для лікування, потрібно було прочитати молитву, щоб рослина принесла користь.

Ранньоквітучі рослини зацвітають рано навесні, утворюють насіння і на літо, накопичивши запаси поживних речовин у підземних органах, переходять у стан спокою до наступної весни.

Розвиток цих рослин можливий тому, що ґрунт не промерзає завдяки пухкій лісовій підстілці з опалого листя. Поки на деревах не розвинулося  листя, в лісі багато світла. Деякі рослини зацвітають уже на другий - третій  день після того, як розтане сніг. Назвемо ці рослини: підсніжник, пролісок, ряст, медунка, сон.

  1. Розповіді учнів про квіти.
  1. Підсніжник ( хлопчик)

У промінні сонця ніжнім

Край веселого струмка

Білий росяний підсніжник

Раптом блиснув з-під листка.

Отакий малий, неначе,

Ледь прокинувся од сну,

Тихий, тихий, а одначе

Він привів до нас весну.

Підсніжники починають рости ще в лютому під снігом. А в березні на землі , яка тільки но прокинулась від зимового сну гойдаються сніжно-білі квіти. Зовні пелюстки трохи видовжені, а ті , що всередині коротші, із зеленою плямою. Зацвітає підсніжник так рано тому, що з минулого літа запасає необхідні для його росту поживні речовини. Перші джмелі  і бджоли збирають на його квітах солодкий сік – нектар.

Барвінок (хлопчик)

Загадка: Цвіте синьо, лист зелений,

Квітник закрашає.

Хоч мороз усе побив,

Його не займає. (Барвінок)

Недавно ще гула метелиця,

Іще лежить в низинах сніг,

А вже барвінку листя стелиться

Зеленим килимом до ніг.

Воно під снігом і під кригою

Всю зиму зелень берегло,

І перше стрінуло з відлигою

Весняне сонце і тепло.

Учитель: Послухайте легенду, що склали люди про Барвінок.

Ріс собі невеликий кущик. Ніхто на нього не звертав уваги, не дивився в його блакитні очі. Сумно було кущику.

Одного разу побачила його фея, підійшла і спитала: “Чому ти такий сумний?” “Ніхто не звертає на мене уваги, бо в мене немає запаху”. Фея заспокоїла його: “Не сумуй! Запаху дати тобі я не зможу, але ти будеш квітнути довше за всі інші квіти, а ім'я тобі буде Барвінок, що означає “переможець”.

Барвінок малий вічнозелений кущ, стебла довгі, повзучі. А називають барвінок ще хрещатим від слова хрест, бо його стебла перехрещуються одне з одним. Листки зелененькі, продовгуваті і вічнозелені, квіти голубенькі, мов зірочки. Ця рослина є символом України.

Гра - відпочинок. Яка квітка зникла? З’явилась?

На магнітній дошці квіти. При команді “Ніч” діти закривають очі - сплять. Одна квітка зникає чи з'являється. При команді “День” з'ясовують, що змінилось.

Пролісок (хлопчик)

Загадка. Я найперша квітка в гаю,

Синім цвітом зацвітаю.

Відгадайте, що за квітка,

Бо мене не стане влітку. (Пролісок).

 

Я - перша квіточка весни,

Я - пролісковий цвіт.

Я пережив зимові сни

І знов родивсь на світ.

У мене очі голубі

Такі, як неба синь.

Росту між кленів і дубів

Люблю і сонце й тінь.

У проліска ніжне стебельце з квітками. У кожної квітки шість блакитних пелюсток. Листки видовжені, яскраво зелені. Коли в лісі зацвітають проліски, здається, ніби клаптики неба впали на землю.

Мати-й-мачуха і кульбаба

Дві дівчинки ведуть розмову:

Кульбаба: Відгадайте загадку про мене:

Сонечко в траві зійшло,

Усміхнулось, розцвіло.

Потім стало біле-біле І за вітром полетіло. (Кульбаба).

А на яку квітку схожа кульбаба?

Мати-й-мачуха: На мати-й-мачуху.

Кульбаба:  Щоб відрізнити мати-й-мачуху від кульбаби, треба подивитися на стебло. У кульбаби стебло гладеньке, є листя.

Мати-й-мачуха: А в мати-й-мачухи стебло вкрите лусочками,

листів немає. Але на початку літа квітки відцвітуть і з’являться листки. Знизу вони вкриті білим ніжним пухом. Доторкнешся - листочок теплий, м’якенький, ніжний, як мамині руки. А зверху листки гладенькі, холодні

  •                                                                       це мачуха.

Кульбаба:  Кульбаба розтулює свої пелюстки вранці, коли сходить сонце, а стулює ввечері. Цікаво спостерігати, як місце, де квітнуть кульбаби, стає то зеленим, то золотим.

Мати-й-мачуха: Квіти мати-й-мачухи розкриваються лиш в яскравий сонячний день, а в похмуру погоду вони закриті.

Ряст (хлопчик):

Коли в лісі розцвітають квіти рясту, здається, що землю вкрили розкішним килимом. Квітки рясту рожево-фіолетового, блідо-жовтого, білого кольорів, невеликі, але їх багато. Зібрані вони в пишні, рясні китиці. Ряст зацвітає рано, тому, що має в землі бульби, в яких міститься запас поживних речовин. Люди люблять цю рослину за красу і ще за те, що її бульбочками можна лікувати деякі захворювання.

Учитель: Раніше було, коли зацвітав ряст, дорослі і діти поспішали до лісу, щоб обтоптати ряст. Ходили по колу і промовляли:

Топчу, топчу ряст, ряст,

Бог здоров’я дасть, дасть.

Дай, Боже, діждати,

Щоб на той рік топтати.

Фізкультхвшшнка

Вправи під вірш:

Цвіте, цвіте ряст, ряст

Весна тепла дасть, дасть.

Дай, Боже, діждати

Знов весну зустрічати.

Медунка (дівчина)

Весною в лісі медунка заквітла,

У ліс принесла вона крапельку світла.

Дивились довкола на землю зігріту

Пучечки рожевого й жовтого цвіту.

їй ніжно цвілося під сонячним небом,

Джмелі ласували медункою - медом,

А я на папері її змалювала,

Щоб квіти до осені в нас квітували.

Квітки медунки - наче букетик зібраний самою природою. В ньому поєднуються рожеві, фіолетові й сині кольори. Розцвітає так рано тому, що ще з літа запасає у своєму товстому кореневищі поживні речовини. Свою назву вона одержала через те, що з її квіток бджоли збирають солодкий сік - нектар, з якого роблять мед.

Фіалка (дівчина)

Загадка. Форма така - маю п’ять пелюсток

І напівкруглий зелений листок,

А середина у мене жовтенька,

Личко не кругле, а трохи довгеньке.

Квітка я ніжна, низенька, дрібна,

А як запахну - приходить весна. (Фіалка).

Є лісові фіалки, садові і кімнатні. Кімнатна фіалка називається сенполія (картинка).

Музична пауза. Танець квітів під музику вальсу квітів з балету “Лускунчик”.

Сон (хлопчик)

На вкритому шовковистими волосками стебельці розкривається квітка фіолетового кольору, схожа на невеличкий тюльпан. Важко буває весняним квітам, коли повертаються морози. Та еону вони не страшні. Сріблясті волоски, наче шубка, захищають його від холоду, а квітка закривається і поникає. Ця рослина занесена в Червону книгу.

Конвалія (дівчина)

Загадка.

Вона цвіте в травневі дні

Між великим листом

Виснуть квіточки малі

Запашним намистом. (Конвалія).

Серед пишного зеленого листя конвалій піднімаються квіткові стрілки, а на них наче фарфорові дзвоники, висять білі духмяні квіти. Плоди конвалії - червоні отруйні ягоди.

Гравідпочинок. Вгадай квітку за папером.

Учитель показує аркуш паперу певного кольору, а учні називають квіти, що квітнуть цим кольором.

Білий: підсніжник, анемона, конвалія, нарцис, білоцвіт, черемха, акація.

Жовтий: мати-й-мачуха, кульбаба, горицвіт, калюжниця, первоцвіт, жовті зірочки (гусяча цибулька).

Синьо-блакитний: пролісок, барвінок, ряст, сон.

Фіолетово-рожевий: медунка, фіалка, ряст, бузок, Петрів хрест.

  1.              Екологічні питання

                    Доповни прислів’я:

  •                        сухий березень, теплий квітень, мокрий май - буде добрий урожай.
  •                        Весна багата на квіти, а хліба в осені позичає.
  •                        Проспиш весною - заплачеш зимою.
  1.       Правила поведінки в лісі (3 учні).

- Кожен зелений листок, кожна травинка виділяє в повітря

кисень. Ним ми дихаємо, без нього немає життя. Не топчи, не зривай рослин.

- Найкраща квітка та, що квітує там, де зросла. Не губи її.

- Якщо ти хочеш принести додому лісові квіти - зривай

перед тим, як ітимеш додому. І пам’ятай: скромний невеличкий букет - ознака гарного смаку й свідомості людини, її бережливості і доброти.

(Розгляд плакатів).

  1.       Учитель: Ось букет, що викинули в сміття -

Помирають дивні пелюстки.

Нащо ви зривали, поясніть нам,

Ці живі беззахисні квітки?

Для чого рвете ви їх? Не знаю.

Швидко в’яне ніжна сон - трава.

Сумно й пусто стало на галяві –

Вісників весни там вже нема.

  1.       Учень: Невже в майбутньому на світі

Не будуть квітнуть дивні квітки:

Конвалії й фіалки ніжні І вісник березня - підсніжник?

Невже ми більше не побачимо,

Як сон-трава росою плаче?

Ми всі господарі природи,

То ж збережемо її вроду!

  1.               Підсумок. Вікторина.

1).Назвіть три умови, що сприяють розвитку ранньоквітучих рослин у лісі.

(— накопичення запасів поживних речовин у підземних органах;

--поки на деревах не розвинулись листя, в лісі багато світла;

-- ґрунт не промерзає завдяки пухкій лісовій підстілці з опалого листя).

2).Які культурні рослини запасають поживні речовини у кореневищах, бульбах, цибулинах на зиму?

(тюльпан, нарцис, півонія)

3).Як називається солодкий сік, що утворюється в квітах під час цвітіння?

(нектар)

       4).Як називається кімнатна фіалка?(сенполія)

 5).Які ранньоквітучі рослини є медоносними?

(медунка, ряст, пролісок, підсніжник, первоцвіт)

6).В якої рослини плоди - червоні ягоди - отруйні?

(конвалія)

       7).  Чому ранньоквітуча рослина “гусяча цибулька” має таку назву?

(люблять їсти гуси)

8).Назви яких ранньоквітучих рослин занесені до Червоної книги?

(підсніжник, пролісок, сон)

Вчитель. Побажання дітям:

Вмійте природу любити

Вам у походи ходити

І мандрувати, любі діти,

Вмійте ж природу любити,

Кожній стеблинці радіти.

В полі, у лісі, над яром –

Квіти, дерева і трави...

Цвіту не вирви за даром,

Гілки не втни для забави.

Оберігайте ж повсюди

Шлях і стежиночку в гаї:

Все те окрасою буде

Нашого рідного краю.

Вчитель. Рослини - наші друзі. Без рослин не було б життя на Землі. Вони виділяють у повітря кисень, необхідний для дихання живих організмів. Поглинають вуглекислий газ. Людина не може обійтися без рослин. Вони нас годують, одягають, дають будівельні матеріали тощо. Але багато рослин в небезпеці. Багато з них можуть зовсім зникнути, якщо їх не охороняти. Наприклад, біле латаття, конвалії. Такі рослини занесені в Червону книгу України. А це значить, що їх забороняється знищувати. Багато рідкісних рослин вирощують в ботанічних садах, охороняють у заповідниках.

Такі заповідники створені і у нашій області.

  1.                    Домашнє завдання: Намалювати малюнки весняних квітів.

 

       Мета публікації – допомогти вчителям підготувати і провести цікаві та ефективні уроки з природознавства. Розвивати пізнавальну активність учнів, діалогічне та монологічне  мовлення; виховувати бережливе ставлення до природи.

docx
Додано
16 листопада 2018
Переглядів
2656
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку