Тема: Рослини – живі організми.
Мета: Ознайомити учнів з рослиною як частиною живої природи. Формувати уявлення про будову рослини і значення її органів; Формувати групи компетентностей: спілкування державною мовою, компетентність в природничих науках, інформаційну, загальнокультурну, екологічну грамотність і здорове життя, уміння вчитися. Розвивати вміння аналізувати, спостережливість, пам'ять. Виховувати любов до природи, гуманне ставлення до всього живого. Виготовити вітальну листівку до свята Нового року.
Тип уроку: інтегрований.
Обладнання: проектор, плакати, малюнки рослин, відеоматеріал, презентація, картон, кольоровий папір, клей, ножиці.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1.Привітання.
-Привітайте гостей, що до нас завітали.
Хочу чути, чого б ви усім побажали.
Діти:-Всім присутнім здоров”я ми зичим й добра.
-А тепер до роботи приступати пора.
2. Вправа “Очікування”
Сьогодні у нас цікавий урок
В природу ми з вами зробимо крок.
Із нею ми зустрічались не раз
І знову вона завітала до нас.
-Яким ви хотіли бачити наш урок?
ІІ. Актуалізація знань.
1. Підсумок фенологічних спостереженнь.
-Настав час спостережень за погодою.
Дівчинка-синоптик:
-Земля моя рідна, чарівна краса...
Вінком над полями веселка звиса
Весь тиждень похмура погода була
Розглянем детально, як сталась вона...
! (із записом у зошит)
-Сьогодні на території України очікується хмарна з опадами у вигляді дощу(снігу) погода. Сильний(слабкий) вітер. Температура повітря ......В наступні дні погода істотно не зміниться.
II. Актуалізація знань і повідомлення теми уроку .
Відгадайте загадку
Тільки вийдеш з хати,
То зустрінеш нас.
Ми – це сад зелений,
Ми – гаї й діброви,
Ми – це трави й квіти.
Хто такі ми, діти ? ( Рослини )
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
- Сьогодні ми подорожуємо в Царство Рослин. Поговоримо про їх будову, спробуємо довести, що рослини-живі організми, а також виготовимо вітальну листівку.
- Скільки є царств живих організмів? Назвіть їх (рослини, тварини, гриби, віруси)
- Пригадайте з попередніх уроків, чому ми відносимо рослини до живої природи ? ( Асоціативний кущ )
Рослини – Живляться Відмирають Дихають Розвиваються Розмножуються .Відкрийте зошити на ст. та заповніть схему ознаками, що властиві рослинам як живим організмам.
- Яку користь приносять рослини ? ( Виділяють кисень у повітря, вони їжа для людей і тварин, ліки, прикрашають наше життя. )
- Зараз ви переглянете відео про розвиток рослини (від насінини до рослини) і дасте відповідь на запитання: «Що необхідно рослинам для росту» (світло, тепло, повітря, вода, поживні речовини)
ІV. Вивчення нового матеріалу.
З яких же частин складається рослина?
Перш ніж відповісти на дане питання, я пропоную вам переглянути відео про будову рослин.
Я буду читати ознаку , а ви повинні сказати про яку частину рослини йде мова.
- Корінь знаходиться в ґрунті, за його допомогою рослинка живиться поживними речовинами, водою, корінь буває різний за довжиною і формою.
- Стебло. На ньому листки, квіти, плоди. По стеблу поживні речовини рухаються до листків, квітів, плодів. Ці речовини підтримують життя рослин.
- Листки найчастіше зеленого кольору, гладенькі, шорсткі, округлі, зазубрені.
- Квіти – різні за кольором, формою, величиною. За допомогою кольору квіти приваблюють комах до себе, які запліднюють їх і квітка перетворюється на плід.
- Плоди – також різного кольору і розміру. (Горіхи, яблука, сливи – це плоди.)
- Насіння, яке є в плодах служить для розмноження рослин.
Пояснення дихання і живлення рослин
Як і все живе на Землі, рослини дихають і живляться. Дихають рослини всіма органами вдень і вночі. Під час дихання вони вбирають з повітря кисень, а виділяють вуглекислий газ
Корінь поглинає з грунту воду. Разом з водою до рослини надходять розчинені в ній мінеральні речовини. Зелене листя поглинають з повітря вуглекислий газ. Під дією сонячного світла з вуглекислого газу і води в листках утворюються органічні речовини цукор і крохмаль і виділяється кисень. ! Поживні речовини та кисень утворюються тільки на світлі. З листя органічні речовини надходять у всі органи рослини.
4.Сценка “Який орган головніший?”
- Який орган у рослин найголовніший?
- Погляньте сценку, може вона вам допоможе відповісти на це питання.
Корінь.-Я тут найголовніший! Я укріпляю рослину в грунті. Я напуваю її водою і годую мінеральними солями.
Листя. - Подумаєш! Ти, корене, живеш у темряві, та ще й за мій рахунок. Це я готую рослині поживні речовини, вміло використовую сонячну енергію. Та й дихається поруч зі мною легко.
Стебло. -Ой, які ж ви важливі! А щоб ви без мене робили? Ані кореню без мене не жити, ані листям. Це ж мої тоненькі трубочки-волокна пересилають поживні речовини і воду по всій рослині.
Квітка. -Які ж ви наївні, сперечаючись, хто з вас найголовніший. Усе, що ви робите, це все для мене. Не буде мене-не буде насіння, а не буде насіння-не буде й рослини.
Плід.-Ваші сперечання марні. Я найголовніший! Усе, що ви взяли з грунту-повітря, воду-все для мене, щоб я дозрів, дав життя новій рослині.
-Так який орган рослини найголовніший?
(всі органи рослини є головними, тому що кожен орган виконує певну функцію)
-Ой, щось втомились ви, давайте трішки відпочинемо. Встали.
фізкультхвилинка
VІ. Закріплення і усвідомлення матеріалу.
1. Дидактична гра “Так чи ні”. Якщо так то плескаємо в долоні, якщо відповідь ні – то мовчимо.
* Корінь вбирає із грунту воду?
Так
Ні
* У плоді утворюються поживні речовини.
Так
Ні
* Насіння захищає плід від пошкоджень.
Так
Ні
* Стебло проводить воду від кореня до всіх органів
Так
Ні
* З листя утворюється плід
Так
Ні
Творча робота. Виготовлення вітальної листівки.
Послідовне пояснення виготовлення роботи.
Візьміть із конвертів заготівки для нашої листівки. Ялинку слід розмістити по центру аркуша. Починаємо приклеювати зверху вниз, починаючи з найменшого ярусу, залишаючи місце для верхівки.
Виставка листівок.
V. Підведення підсумків.
-Як ви вважаєте, чи виправдались ваші очікування щодо уроку?
Висновки
Рослини – це організми. Для росту рослинам не- обхідні поживні речовини, світло, тепло, повітря, вода. Під час дихання рослини вбирають з повітря кисень, а виділяють вуглекислий газ. У листках рослин на світлі з води і вуглекислого газу утворюються поживні речовини. Киснем, який виділяють рослини під час живлення, дихають інші організми.
Дарування подарунків гостям.