ТЕМА: РОСЛИННИЙ ТА ТВАРИННИЙ СВІТ
СВОГО КРАЮ. ЧЕРВОНА КНИГА УКРАЇНИ.
МЕТА: розширити знання учнів про рослинний світ краю; розвивати пізнавальний інтерес учнів; вчити застосовувати правила природоохоронної поведінки у повсякденній діяльності.
ОБЛАДНАННЯ: атлас, гербарій, ілюстративний матеріал.
ТИП УРОКУ: комбінований.
„ЛЮБОВ ДО РІДНОГО КРАЮ НЕМОЖЛИВА
БЕЗ ЛЮБОВІ ДО ПРИРОДИ.”
ХІД УРОКУ.
Стоїть півень над водою з червоною бородою. (Калина )
Я руда низького зросту , хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа – в них таке смачненьке м’ясо...
Вовку – брату я сестриця, а зовуть мене ... (Лисиця)
Гостроносий і малий, сірий, тихий і незлий. (Їжак)
Пухнастий клубочок під столом вуркоче. (Кіт )
По полю гасає, овечок хватає і нас лякає. (Вовк)
Не говорить, не співає, а коли хто йде, то господаря сповіщає. (Собака)
Зелений хвостик зверху має, а голову в землі ховає. (Буряк)
Золоте решето чорне хатинок повне. (Соняшник)
Червоне личко, зелена стрічка. (Томат)
Хто спить, а очей не зажмурює? (Коні)
Стрімко вибігли на гори, дві подружки білокорі
Дощик їм полоще кіски, звуть тих подружок... (Берізки)
Бігли діти повз ялину і побачили хатину,
Лісова пустунка там, оселилась і діткам
Чемно лапку подавала, ківш грибів подарувала,
А тоді себе назвала. (Білочка)
Ні птах, ні звір – щось змішане,
А спить завжди підвішене. (Кажан)
Прилетіли гості, сіли на помості,
Без сокири, без лопати поробили собі хати. (Птахи)
Завдання: Описати тварину запропоновану вчителем.
План. 1.Назва.
2.Зовнішній вигляд.
3.Чим живиться?
4.Як полює ?
5. Чи впадає в сплячку?
6. Наносе зло, чи приносить користь?
А) – Види рослин і тварин, кількість яких зменшується. Червона книга України. (запис у зошит)
Рослини Тварини
Горицвіт весняний Степовий журавель
Піон тонколистий Жовта цапля
Гвоздика голівчаста Беркут - могильник
Суниця зелена Степовий орел
Шалфей пониклий Орлан білохвіст
Ковила Дрофа
Типчак Пугач
Сон – трава Велика і мала біла цапля
Б) – Причини? Постановка проблеми. Нерозумна подекуди і непродумана діяльність людини.
Розповідь вчителя:
1. Серед квіткових рослин, що занесено до Червоної книги – тюльпан. Він зустрічається на території Дніпропетровської області Нікопольського району за селом Чкалове (всього в Україні 8 видів)
Зберегти їх можна лише за умови повної заборони збирання, фоні злаків зацвітають тюльпани, а також сон-трава, проліски, підсніжники.
А чи знаєте ви, що деякі рослини нашої місцевості занурені в воду, здатні поглинати й накопичувати у своїх тканинах радіоактивні елементи? Наприклад, комиш озерний, що поширений у плавнях нашого краю, здатний вбирати з води велику кількість забруднюючих речовин.
2. Розповідь про одну із територій України, яка охороняється державою.
На території України є території, які створенні спеціально для збереження рослинного і тваринного світу. Сьогодні я хочу розповісти про одну з таких територій – заповідник Асканія – Нова.
Це незаймана частина українського степу. Цей куточок первинного степу розташований недалеко від нас, в Херсонській області. Він є найбільшим в Європі, знаменитий на ввесь світ своїми незайманими рослинами ковилою та типчаком. На території заповідника створений дендропарк.
В Асканії - Новій росте 56 видів рослин, які занесені в Червону Книгу України .Велика робота ведеться в заповіднику по акліматизації тварин. Тут є зоопарк під відкритим небом, його територія загороджена металевим забором і розділена на 10 загонів по 200 га. В них живуть тварини із різних кінців світу:
Кулани, бізони, антилопа Канна, зебри, страуси.
На території заповідника гніздяться пташки: іволга, зозуля, синиця, соловей.
Навкруги парку пишно росте різнотрав’я: фіалки, тюльпани, ароматні гвоздики.
Степ заповідника виблискує сріблястою ковилою.
Г) Звіт про виконання випереджаючого завдання: підготувати опис окремих рослин.
( Звіт учнів. )
Учень 1. ЧЕБРЕЦЬ. Ще стародавні слов’яни під час піднесення жертв богам, кидали рослину у вогонь для „воскурювання благоуханного диму” грізними язичеськими богами. З нього готують чай, що допомагає лікувати шлунок. Чебрець – пряна рослина, надає аромат у консервуванні
Учень 2. ПОДОРОЖНИК. Рослина, яку високо цінують у народній медицині. Сироп з нього є добрим засобом проти кашлю. Радять використовувати у лікуванні раку легень та шлунку.
Учень 3. ШИПШИНА. Завдяки багатому вмісту вітамінів плоди шипшини мають різноманітну дію. У тибетській медицині використовують, лікуючи легені. Відвари з коренів лікують нервові захворювання.
Учень 4. ВАЛЕРІАНА. Від латинського „валері”, що означає „бути здоровим”. Збір валеріани почався ще за Петра І. В усі куточки держави находили накази „збирати трави, квіти й коріння, які пригодні до лікарської справи”. До них відносили і валеріану.
Учень 5. ЧИСТОТІЛ. Пам’ятаєте, як зустрілися на вулиці Том Сойєр з Гекльберрі Фінном і стали сперечатися про те, як краще вивести „бородавки”. Хлопчики, герої книги Марка Твена, пропонували один одному фантастичні рецепти, серед них був „гнилий пеньок”, „дохла кішка” й різні приказування. Все перелічене до справи не стосувалося. Але серед рослин можна знайти такого помічника – це трава чистотіл.
Учень 6. РОМАШКА ЛІКАРСЬКА. Народна медицина давно помітила цілющу силу ромашки. З неї готують лікарський чай, відвари, настої.
4. Вчитель. Ми прослухали з вами повідомлення про цілющу силу рослин. А зараз ми посмакуємо фіточаєм, та відчуємо його на смак.
5. Закріплення нового матеріалу. Фронтальне опитування.
Про яку рослину чи тварину говориться?
„ Ранньою весною цвітуть ранньовесняні рослини”. ( Сон-трава, тюльпан...)
„ Рослина з вузькими довгими листками.
Вітер підхоплює його і переносить на великі відстані”. ( Ковила )
„ Дуже гірка рослина з гірким запахом. Тварини її не їдять.” (Полинь)
„Ці птахи мають загнутий клюв, гострі кігті і добре розвинений зір.
Вони полюють на ховрахів та мишей. (Хижі птахи )
„Птах прилітає ранньою весною. Гніздиться прямо на землі.
Гніздо у вигляді ямки, вистелене травою.
Голосно співає, на такій висоті, що його зовсім не видно”. ( Жайворонок )
„ Тварина, яка з’їдає за літо багато зерна.
Весною вилазить з нори стає на задні лапи і свистить.” (Ховрах )
7.Домашнє завдання. На території Дніпропетровської області розташований Дніпровсько – Орільський заповідник. Підготувати про нього повідомлення.
1