Урок "Рослинний та тваринний світ"

Про матеріал
Розширити знання учнів про рослинний світ краю; розвивати пізнавальний інтерес учнів; вчити застосовувати правила природоохоронної поведінки у повсякденній діяльності
Перегляд файлу

ТЕМА:  РОСЛИННИЙ ТА ТВАРИННИЙ СВІТ  

 

СВОГО КРАЮ.  ЧЕРВОНА КНИГА УКРАЇНИ.

МЕТА:  розширити знання учнів про рослинний світ  краю; розвивати пізнавальний інтерес учнів; вчити застосовувати правила природоохоронної поведінки у повсякденній діяльності.

ОБЛАДНАННЯ: атлас, гербарій, ілюстративний матеріал.

ТИП УРОКУ:  комбінований.

 

                                  „ЛЮБОВ ДО РІДНОГО КРАЮ НЕМОЖЛИВА
                                           БЕЗ ЛЮБОВІ ДО ПРИРОДИ.”

 

                                        ХІД УРОКУ.

  1. Організація класу.
  2. Актуалізація набутих знань. Фронтальне опитування.
  • За допомогою загадок пригадати і назвати види рослин і тварин.

 

Стоїть півень над водою з червоною бородою.                           (Калина )

Я руда низького зросту , хитра я і довгохвоста.

На курей я вельми ласа – в них таке смачненьке мясо...

Вовку – брату я сестриця, а зовуть мене ...                                   (Лисиця)

Гостроносий і малий, сірий, тихий і незлий.                                (Їжак)

Пухнастий клубочок під столом вуркоче.                                     (Кіт )

По полю гасає, овечок хватає і нас лякає.                                     (Вовк)

Не говорить, не співає, а коли хто йде, то господаря сповіщає. (Собака)                        

Зелений хвостик зверху має, а голову в землі ховає.                   (Буряк)

Золоте решето чорне хатинок повне.                                             (Соняшник)                    

Червоне личко, зелена стрічка.                                                       (Томат)

Хто спить, а очей не зажмурює?                                                     (Коні)

Стрімко вибігли на гори, дві подружки білокорі

Дощик їм полоще кіски, звуть тих подружок...                             (Берізки)

Бігли діти повз ялину і побачили хатину,

Лісова пустунка там, оселилась і діткам

Чемно лапку подавала, ківш грибів подарувала,

А тоді себе назвала.                                                                          (Білочка)

Ні птах, ні звір – щось змішане,

А спить завжди підвішене.                                                               (Кажан)

Прилетіли гості, сіли на помості,

Без сокири, без лопати поробили собі хати.                                   (Птахи)

 

  • Самостійна робота.

Завдання: Описати тварину запропоновану вчителем.

      План. 1.Назва.

                 2.Зовнішній вигляд.

                 3.Чим живиться?

                 4.Як полює ?

                 5. Чи впадає в сплячку?

                 6. Наносе зло, чи приносить користь?

 

  1.  Вивчення нового матеріалу. Розповідь учителя.

А) – Види рослин і тварин, кількість яких зменшується. Червона книга України. (запис у зошит)

Рослини                                                                  Тварини

Горицвіт весняний                                           Степовий журавель

Піон тонколистий                                             Жовта цапля

Гвоздика голівчаста                                          Беркут - могильник

Суниця зелена                                                   Степовий орел

Шалфей пониклий                                            Орлан білохвіст

Ковила                                                               Дрофа

Типчак                                                                Пугач

Сон – трава                                                        Велика і мала біла цапля

 

Б) – Причини? Постановка проблеми.   Нерозумна подекуди і непродумана діяльність людини.

Розповідь вчителя:

1. Серед квіткових рослин, що занесено до Червоної книги – тюльпан. Він зустрічається на території Дніпропетровської області Нікопольського району за селом Чкалове (всього в Україні 8 видів)

Зберегти їх можна лише за умови повної заборони збирання,  фоні злаків зацвітають тюльпани, а також сон-трава, проліски, підсніжники.

А чи знаєте ви, що деякі рослини нашої місцевості занурені в воду, здатні поглинати й накопичувати у своїх тканинах радіоактивні елементи? Наприклад, комиш озерний, що поширений у плавнях нашого краю, здатний вбирати з води велику кількість забруднюючих речовин.

 

    2. Розповідь про одну із територій України, яка охороняється державою.

   На території України є території, які створенні спеціально для збереження рослинного і тваринного світу. Сьогодні я хочу розповісти про одну з таких територій – заповідник Асканія – Нова.

  Це незаймана частина українського степу. Цей куточок первинного степу розташований недалеко від нас, в Херсонській області. Він є найбільшим в Європі, знаменитий на ввесь світ своїми незайманими рослинами ковилою та типчаком. На території заповідника створений дендропарк.

   В Асканії - Новій росте 56 видів рослин, які занесені в Червону Книгу України .Велика робота ведеться в заповіднику по акліматизації тварин. Тут є зоопарк під відкритим небом, його територія загороджена металевим забором і розділена на 10 загонів по 200 га. В них живуть тварини із різних кінців світу:

Кулани, бізони, антилопа Канна, зебри, страуси.

  На території заповідника гніздяться пташки: іволга, зозуля, синиця, соловей.

  Навкруги парку пишно росте різнотравя: фіалки, тюльпани, ароматні гвоздики.

  Степ заповідника виблискує сріблястою ковилою.

   Г) Звіт про виконання випереджаючого завдання: підготувати опис окремих рослин.

         ( Звіт учнів. )

  Учень 1. ЧЕБРЕЦЬ. Ще стародавні словяни під час піднесення жертв богам, кидали рослину у вогонь для „воскурювання  благоуханного диму” грізними язичеськими богами. З нього готують чай, що допомагає лікувати шлунок. Чебрець – пряна рослина, надає аромат у консервуванні

  Учень 2. ПОДОРОЖНИК. Рослина, яку високо цінують у народній медицині. Сироп  з нього є добрим засобом проти кашлю. Радять використовувати у лікуванні раку легень та шлунку.

 Учень 3. ШИПШИНА. Завдяки багатому вмісту вітамінів плоди шипшини мають різноманітну дію. У тибетській медицині використовують, лікуючи легені. Відвари з коренів лікують нервові захворювання.

 Учень 4. ВАЛЕРІАНА. Від латинського „валері”, що означає „бути здоровим”. Збір валеріани почався ще за Петра І. В усі куточки держави находили накази „збирати трави, квіти й коріння, які пригодні до лікарської справи”. До них відносили і валеріану.

Учень 5. ЧИСТОТІЛ. Пам’ятаєте, як зустрілися на вулиці Том Сойєр з Гекльберрі Фінном і стали сперечатися про те, як краще вивести „бородавки”. Хлопчики, герої книги Марка Твена, пропонували один одному фантастичні рецепти, серед них був „гнилий пеньок”, „дохла кішка” й різні приказування. Все перелічене до справи не стосувалося. Але серед рослин можна знайти такого помічника – це трава чистотіл.

 Учень 6. РОМАШКА ЛІКАРСЬКА. Народна медицина давно помітила цілющу силу ромашки. З неї готують лікарський чай, відвари, настої.

 

4. Вчитель. Ми прослухали з вами повідомлення про цілющу силу рослин. А зараз ми посмакуємо фіточаєм, та відчуємо його на смак.

 

5. Закріплення нового матеріалу. Фронтальне опитування.

           Про яку рослину чи тварину говориться?

  „ Ранньою весною цвітуть ранньовесняні рослини”.      ( Сон-трава, тюльпан...)

  „ Рослина з вузькими довгими листками.

    Вітер підхоплює його і переносить на великі відстані”.       ( Ковила )

 „ Дуже гірка рослина з гірким запахом. Тварини її не їдять.” (Полинь)

 „Ці птахи мають загнутий клюв, гострі кігті і добре розвинений зір.

   Вони полюють на ховрахів та мишей.                                      (Хижі птахи )

  „Птах прилітає ранньою весною. Гніздиться прямо на землі.

    Гніздо у вигляді ямки, вистелене травою. 

    Голосно співає, на такій висоті, що його зовсім не видно”.  ( Жайворонок )

  „ Тварина, яка з’їдає за літо багато зерна.

    Весною вилазить з нори стає на задні лапи і свистить.”        (Ховрах )

 

  1. Підсумок  уроку. 

7.Домашнє завдання. На території Дніпропетровської області розташований Дніпровсько – Орільський заповідник. Підготувати про нього повідомлення.

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додав(-ла)
Чиший Світлана
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
1 березня 2019
Переглядів
724
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку