Урок "Розділові знаки між частинами безсполучникового складного речення"

Про матеріал
Розробка уроку з української мови для 9 класу за темою "Розділові знаки між частинами безсполучникового складного речення". Матеріал буде корисний не тільки для вчителів, які працюють у 9 класах, а й для тих, хто працює в 10-11 класах для повторення "Синтаксису" при підготовці учнів до ЗНО/НМТ.
Перегляд файлу

Українська мова

9 клас

 

УРОК №

Тема: Розділові знаки між частинами безсполучникового складного речення

 

Мета:

- навчальна: удосконалити в учнів уміння правильно інтонувати безсполучникові складні речення з різними смисловими відношеннями, пунктуаційні вміння й навички, пов’язані з уживанням коми, двокрапки, тире в безсполучникових складних реченнях; сформувати вміння визначати доцільність уживання відповідного розділового знака між частинами безсполучникового складного речення;

- розвивальна: розвивати творчі вміння відновлювати, моделювати й конструювати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями відповідно комунікативного завдання; розвивати мислення, вміння робити висновки, узагальнення на основі аналізу мовних взірців;

- виховна: виховувати потребу у вивченні рідної мови; виховувати комплексну особистість, повагу до таланту митців художнього слова.

 

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикологія і фразеологія: засвоєння крилатих висловів, що мають будову безсполучникових складних речень.

Культура мовлення і стилістика: особливості інтонації безсполучникового складного речення.

Текст (риторичний аспект): використання безсполучникових складних речень у текстах публіцистичного й художнього стилів.

 

 

Тип уроку: комбінований урок.

 

Обладнання: дошка, підручник, проектор, ноутбук, дидактичний роздавальний матеріал.

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організація учнів

(Слайд 1)

 

Вступне слово вчителя

 

Мені приємно сьогодні зустрітися з вами. Хочу, щоб від нашого уроку залишились приємні враження. Щоб ваші серця і розум повнились добром, щирістю, любов'ю до людей, новими знаннями. Урок знову відчинить для вас двері у багатий і прекрасний світ рідного слова.

 

II. Актуалізація опорних знань

 

1. Мозковий штурм

  • Яке речення є складним?
  • Яке складне речення є безсполучниковим?
  • За допомогою чого з'єднуються частини БСР?
  • Як відображається інтонація на письмі?
  • Чим відрізняються БСР від сполучникових складних речень?
  • Чи є у БСР головна і залежна частина?

 

(Слайд 2)

 

 

 

 

2. Робота з таблицями.

Пригадаймо, які смислові зв'язки та інтонаційне оформлення можуть існувати між частинами складного безсполучникового речення? Для цього поглянемо на таблицю.

 

(Учні опрацьовують таблицю) (Слайд 3-4)

 

 

 

 

 

3. Виконання вправи.

Пізнавально-пошукове завдання (аналіз мовних взірців, уміння визначити смислові зв’язки, розвиток мислення).

Записати речення. Визначити, зі скількох частин складається кожне речення, назвати кожну частину і граматичну основу, охарактеризувати смислові зв’язки. У яких стилях доречне кожне висловлювання? (До дошки виходять три учні).

 

Нап’юся з живої криниці – візьму доброту від людей (наслідкові). Я чув легенду: Прометей здобув огонь для всіх людей. (М.Упеник) (пояснення). З золота зіткане сяєво ллється, ліс в нім купається, листя сміється (послідовність процесів, станів).

Оцінювання.

 

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку

 

Мова наша багатоманітна і невичерпна. Слово наше може бути ніжною квіткою і гострою зброєю. Свої думки і почуття ми передаємо за допомогою різних засобів, один із них – використання безсполучникових складних речень.

Саме з особливостями цих синтаксичних конструкцій ми і  продовжуємо  наше знайомство.

 

Сьогодні ми з вами вивчимо матеріал, який допоможе  нам краще засвоїти БСР, смислові зв’язки у ньому та ознайомитися із правила вживання розділових знаків.  (Слайд 5)

 

 

А необхідно нам це для того, щоб правильно і доречно використовувати безсполучникові складні речення у власному мовленні.

 

ІV. Вивчення  нового матеріалу

 

  1. Слово вчителя.

Безсполучникові складні речення – цікавий і непростий для роботи матеріал. Складність полягає в тому, що важко однозначно визначити різницю у смислових відношеннях, а тому і правильно поставити в них розділові знаки.

 

  1. Пояснення вчителя на основі опорного конспекту. (Учні роблять записи у зошитах-довідниках).

Залежно від характеру смислових зв’язків та інтонації між частинами БСР може ставитися кома, крапка з комою, двокрапка або тире.

 

(Слайд 6)

 

 

 

 

Кома в БСР ставиться тоді, коли його частини виражають одночасність, послідовність чи сумісність дій, явищ і поєднуються інтонацією переліку.  Такі речення є синонімічними із ССР.

 

(Слайд 7)

 

 

Крапка з комою в БСР ставиться замість коми, якщо частини речення досить самостійні за змістом або ж значно поширені чи мають свої розділові знаки.

 

 (Слайд 8 )

 

 

 

  1. Пунктуаційний практикум (самоперевірка)

Запишіть текст, розставляючи потрібні розділові знаки. Поясніть вживання розділових знаків  у простому і складному реченні.

(Завдання на картці №1).

 

 

 

 

 

 

(Слайд 9)

 

 

Картка №1

Вітер з гаєм розмовляє шепче з осокою  пливе човен по Дунаю один за водою Літа орел літа сизий попід небесами гуля Максим гуля батько степами – лісами У неділю вранці–рано поле крилося туманом у тумані на могилі як тополя похилилась молодиця молодая Ген стогне завірюха котить верне полем стоїть Катря серед поля дала сльозам волю У гаю  гаю вітру немає місяць високо зіроньки сяють

(З тв. Т.Шевченка)

 

(Вітер з гаєм розмовляє, шепче з осокою,  пливе човен по Дунаю один за водою. Літа орел, літа сизий попід небесами; гуля Максим, гуля батько степами – лісами. У неділю вранці–рано поле крилося туманом; у тумані,на могилі, як тополя, похилилась молодиця молодая. Ген, стогне завірюха, котить, верне полем; стоїть Катря серед поля, дала сльозам волю. У гаю  гаю вітру немає; місяць високо, зіроньки сяють.)

 

 

  1. Пояснення вчителя на основі опорного конспекту. (Учні роблять записи у зошитах-довідниках).

 

Двокрапка в БСР вживається в таких випадках:

  1. Якщо друга частина складного речення пояснює, доповнює чи розкриває зміст першої (між частинами можна вставити а саме);
  2. Якщо наступна частина виражає причину того, про що йдеться в попередній частині (між ними можна вставити сполучники бо, тому що).

(Слайд 10)

 

 

 

  1. Пунктуаційний практикум (самоперевірка)

Запишіть текст, розставляючи потрібні розділові знаки. Поясніть вживання розділових знаків  у реченні.

(Завдання на картці №2).

 

(Слайд 11)

 

 

 

Картка №2

Зірвіть квітку інакше не зірвана вона ганебно зів'яне сама. Не бреши брехня ніколи не виходить на добре. У любові є такі вади ворогувати і знову примирення. Не забувай добре ім'я цінніше за найбільше багатство. Пам'ятай смак визначається не по шкарлупі, а по ядру. Затям доброзичливість вартісніша за золото і срібло. Знай лише добрий добро в серці має. 

 

(Зірвіть квітку:  інакше не зірвана вона ганебно зів'яне сама. Не бреши: брехня ніколи не виходить на добре. У любові є такі вади: ворогувати і знову примирення. Не забувай: добре ім'я цінніше за найбільше багатство. Пам'ятай: смак визначається не по шкарлупі, а по ядру. Затям: доброзичливість вартісніша за золото і срібло. Знай лише добрий добро в серці має.)

 

  1. Пояснення вчителя на основі опорного конспекту. (Учні роблять записи у зошитах-довідниках).

 

Тире в БСР ставиться:

  1. Якщо зміст частин речення протиставляється чи зіставляється (можна вставити сполучник а);
  2. Якщо в першій частині речення зазначається час або умова того, про що йдеться в другій частині (можна вставити сполучники коли, якщо);
  3. Якщо друга частина речення виражає раптовий наслідок, швидку зміну подій чи висновок з дії першої частини (можна вставити через це, тому);
  4. Якщо у другій частині міститься порівняння з тим, про що йдеться в першій частині (можна вставити немов).

 

(Слайди  12-13 )

 

 

 

 

 

  1. Установи відповідність

Складіть і запишіть безсполучникові складні речення з висловами правого стовпчика.  Визначити смислові зв’язки між частинами БСР.

 

(Слайд 14)

 

 

 

 

 

 

Глибше орати – більше хліба мати. (Умова)

Розум без книги – птах без книг. (Порівняння)

На годину опізнилися – за рік не доженеш. (Умова)

Умієш їздити – умій падати. (Протиставлення чи зіставлення)

Замолоду працюєш – на старість пануєш. (Умова)

Брови нависли – злоба на мислі. (Умова)

 

 

Творче конструювання

До поданих схем підберіть речення. (Три учні працюють біля дошки).

 

(Слайд  15)

 

 

[   ] -  [ наслідок ].

 

[   ], [   ].

Послідовність

 

[   ]: [ причина ].

 

 

V.  Закріплення вивченого матеріалу

 

1. Бесіда за запитаннями.

  • Що виступає засобом зв’язку в БСР? (Інтонація)
  • Які смислові відношення властиві БСР?
  • До яких сполучникових складних речень синонімічні  БСР, між частинами яких уживається двокрапка, тире? (СПР)

 

 

 

 

2. Виконання тестових завдань. (Самостійна робота). 

1.У безсполучниковому складному реченні Над лісами, підпливаючи стекою, тремтіло підлиняле блакиттю небо в ньому танули тонкі крижини білих хмарин (М.Стельмах) потрібно поставити:

А. Кому.

Б. Крапку з комою.

В. Двокрапку.

Г. Тире.

 

2.  Правильна схема речення Нізвідки й непахло грозою і небо і ліси мали дрімливий перепочинок літа (М.Стельмах) (розділові знаки вилучено):

А. [    ],[     ].

одночасність

Б. [    ]: [доповнення].

В. [    ] - [наслідок].

Г.  [    ]: [причина].

 

3. Двокрапку треба вжити між частинами безсполучникового складного

      речення

      А. У підсинену провулкову білосніжність поступово вливається рожеве світло широкої вулиці скоро скінчиться провулок.

      Б. Переселяв я рій так розкопавши джмелине гніздо, перекладав джмелині стільники разом із мохом у невеличкий дерев'яний ящик і ставив його на місці розкопаного гнізда.

      В. Побілів і потеплішав пісок з кущів спала роса.

      Г. Цокотять у траві коники пахне гарячим по­лем (З тв. О.Аврамчука).

 

4.  Установити відповідність між безсполучниковими складними реченнями та схемами-моделями їх (розділові знаки випущено).

 

1. [     ] - [наслідок].

2. [     ], [     ].

    одночасність

3. [     ]: [доповнення].

4. [     ], [     ].

    Послідовність

А. З посадки вискочили в чисте поле віття акації замигтіло їм настояною тишею червоної
пшениці рожевих гречок і золотозубих  соняшників.
Б. Опустилися на землю хуртовини прийшла дівчині біда,

В. З маревом далеких років лісник стає на човен зриває лілею і враз застигає далеко-далеко на заході обізвався глухий грім.

Г. По крапельці дрімотно зростають тіні по крапельці дрімотно скапує час (3 тв. М.Стельмаха).

 

Відповіді: 1-А; 2-В; 3-Б; 4: 1-Б, 2-Г, 3-В, 4-А.

 

VІ. Домашнє завдання

(диференційоване)

Вивч. п.16-18, с.94-105 (правила), с.95-96, впр.172 (письмово).

 

Скласти міні - есе з використанням БСР.

 

Підготувати зв’язаний виклад матеріалу опорного конспекту, дібрати приклади речень.

(Слайд 16)

 

 

 

VІІ.  Підсумок уроку

Що ми сьогодні вивчили?

Які розділові знаки ставляться між частинами БСР?

У яких випадках…?

 

Наш урок мені хотілося б завершити словами з «Книги приповістей Соломонових» :

Серце розумне знання набуває,

Вухо премудрих шукає знання.

 

Своє серце зверни до навчання,

А вуха свої до розумних речей.

 

Бажаю вам відкритих сердець і вух для нових знань. Наснаги вам.

 

Слайд 17

1

 

doc
Додано
3 березня 2023
Переглядів
2016
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку