Українська мова
9 клас
УРОК №
Тема: Розділові знаки між частинами безсполучникового складного речення
Мета:
- навчальна: удосконалити в учнів уміння правильно інтонувати безсполучникові складні речення з різними смисловими відношеннями, пунктуаційні вміння й навички, пов’язані з уживанням коми, двокрапки, тире в безсполучникових складних реченнях; сформувати вміння визначати доцільність уживання відповідного розділового знака між частинами безсполучникового складного речення;
- розвивальна: розвивати творчі вміння відновлювати, моделювати й конструювати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями відповідно комунікативного завдання; розвивати мислення, вміння робити висновки, узагальнення на основі аналізу мовних взірців;
- виховна: виховувати потребу у вивченні рідної мови; виховувати комплексну особистість, повагу до таланту митців художнього слова.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія і фразеологія: засвоєння крилатих висловів, що мають будову безсполучникових складних речень.
Культура мовлення і стилістика: особливості інтонації безсполучникового складного речення.
Текст (риторичний аспект): використання безсполучникових складних речень у текстах публіцистичного й художнього стилів.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: дошка, підручник, проектор, ноутбук, дидактичний роздавальний матеріал.
ХІД УРОКУ
І. Організація учнів
(Слайд 1)
Вступне слово вчителя
Мені приємно сьогодні зустрітися з вами. Хочу, щоб від нашого уроку залишились приємні враження. Щоб ваші серця і розум повнились добром, щирістю, любов'ю до людей, новими знаннями. Урок знову відчинить для вас двері у багатий і прекрасний світ рідного слова.
II. Актуалізація опорних знань
1. Мозковий штурм
(Слайд 2)
2. Робота з таблицями.
Пригадаймо, які смислові зв'язки та інтонаційне оформлення можуть існувати між частинами складного безсполучникового речення? Для цього поглянемо на таблицю.
(Учні опрацьовують таблицю) (Слайд 3-4)
|
|
3. Виконання вправи.
Пізнавально-пошукове завдання (аналіз мовних взірців, уміння визначити смислові зв’язки, розвиток мислення).
Записати речення. Визначити, зі скількох частин складається кожне речення, назвати кожну частину і граматичну основу, охарактеризувати смислові зв’язки. У яких стилях доречне кожне висловлювання? (До дошки виходять три учні).
Нап’юся з живої криниці – візьму доброту від людей (наслідкові). Я чув легенду: Прометей здобув огонь для всіх людей. (М.Упеник) (пояснення). З золота зіткане сяєво ллється, ліс в нім купається, листя сміється (послідовність процесів, станів).
Оцінювання.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
Мова наша багатоманітна і невичерпна. Слово наше може бути ніжною квіткою і гострою зброєю. Свої думки і почуття ми передаємо за допомогою різних засобів, один із них – використання безсполучникових складних речень.
Саме з особливостями цих синтаксичних конструкцій ми і продовжуємо наше знайомство.
А необхідно нам це для того, щоб правильно і доречно використовувати безсполучникові складні речення у власному мовленні.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Безсполучникові складні речення – цікавий і непростий для роботи матеріал. Складність полягає в тому, що важко однозначно визначити різницю у смислових відношеннях, а тому і правильно поставити в них розділові знаки.
Залежно від характеру смислових зв’язків та інтонації між частинами БСР може ставитися кома, крапка з комою, двокрапка або тире.
(Слайд 6)
Кома в БСР ставиться тоді, коли його частини виражають одночасність, послідовність чи сумісність дій, явищ і поєднуються інтонацією переліку. Такі речення є синонімічними із ССР.
(Слайд 7)
Крапка з комою в БСР ставиться замість коми, якщо частини речення досить самостійні за змістом або ж значно поширені чи мають свої розділові знаки.
(Слайд 8 )
Запишіть текст, розставляючи потрібні розділові знаки. Поясніть вживання розділових знаків у простому і складному реченні.
(Завдання на картці №1).
(Слайд 9)
Картка №1
Вітер з гаєм розмовляє шепче з осокою пливе човен по Дунаю один за водою Літа орел літа сизий попід небесами гуля Максим гуля батько степами – лісами У неділю вранці–рано поле крилося туманом у тумані на могилі як тополя похилилась молодиця молодая Ген стогне завірюха котить верне полем стоїть Катря серед поля дала сльозам волю У гаю гаю вітру немає місяць високо зіроньки сяють
(З тв. Т.Шевченка)
(Вітер з гаєм розмовляє, шепче з осокою, пливе човен по Дунаю один за водою. Літа орел, літа сизий попід небесами; гуля Максим, гуля батько степами – лісами. У неділю вранці–рано поле крилося туманом; у тумані,на могилі, як тополя, похилилась молодиця молодая. Ген, стогне завірюха, котить, верне полем; стоїть Катря серед поля, дала сльозам волю. У гаю гаю вітру немає; місяць високо, зіроньки сяють.)
Двокрапка в БСР вживається в таких випадках:
(Слайд 10)
Запишіть текст, розставляючи потрібні розділові знаки. Поясніть вживання розділових знаків у реченні.
(Завдання на картці №2).
(Слайд 11)
Картка №2
Зірвіть квітку інакше не зірвана вона ганебно зів'яне сама. Не бреши брехня ніколи не виходить на добре. У любові є такі вади ворогувати і знову примирення. Не забувай добре ім'я цінніше за найбільше багатство. Пам'ятай смак визначається не по шкарлупі, а по ядру. Затям доброзичливість вартісніша за золото і срібло. Знай лише добрий добро в серці має.
(Зірвіть квітку: інакше не зірвана вона ганебно зів'яне сама. Не бреши: брехня ніколи не виходить на добре. У любові є такі вади: ворогувати і знову примирення. Не забувай: добре ім'я цінніше за найбільше багатство. Пам'ятай: смак визначається не по шкарлупі, а по ядру. Затям: доброзичливість вартісніша за золото і срібло. Знай лише добрий добро в серці має.)
Тире в БСР ставиться:
(Слайди 12-13 )
Складіть і запишіть безсполучникові складні речення з висловами правого стовпчика. Визначити смислові зв’язки між частинами БСР.
(Слайд 14)
Глибше орати – більше хліба мати. (Умова)
Розум без книги – птах без книг. (Порівняння)
На годину опізнилися – за рік не доженеш. (Умова)
Умієш їздити – умій падати. (Протиставлення чи зіставлення)
Замолоду працюєш – на старість пануєш. (Умова)
Брови нависли – злоба на мислі. (Умова)
Творче конструювання
До поданих схем підберіть речення. (Три учні працюють біля дошки).
(Слайд 15)
[ ] - [ наслідок ].
[ ], [ ].
Послідовність
[ ]: [ причина ].
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Бесіда за запитаннями.
2. Виконання тестових завдань. (Самостійна робота).
1.У безсполучниковому складному реченні Над лісами, підпливаючи стекою, тремтіло підлиняле блакиттю небо в ньому танули тонкі крижини білих хмарин (М.Стельмах) потрібно поставити:
А. Кому.
Б. Крапку з комою.
В. Двокрапку.
Г. Тире.
2. Правильна схема речення Нізвідки й непахло грозою і небо і ліси мали дрімливий перепочинок літа (М.Стельмах) (розділові знаки вилучено):
А. [ ],[ ].
одночасність
Б. [ ]: [доповнення].
В. [ ] - [наслідок].
Г. [ ]: [причина].
3. Двокрапку треба вжити між частинами безсполучникового складного
речення
А. У підсинену провулкову білосніжність поступово вливається рожеве світло широкої вулиці скоро скінчиться провулок.
Б. Переселяв я рій так розкопавши джмелине гніздо, перекладав джмелині стільники разом із мохом у невеличкий дерев'яний ящик і ставив його на місці розкопаного гнізда.
В. Побілів і потеплішав пісок з кущів спала роса.
Г. Цокотять у траві коники пахне гарячим полем (З тв. О.Аврамчука).
4. Установити відповідність між безсполучниковими складними реченнями та схемами-моделями їх (розділові знаки випущено).
1. [ ] - [наслідок]. 2. [ ], [ ]. одночасність 3. [ ]: [доповнення]. 4. [ ], [ ]. Послідовність |
А. З посадки вискочили в чисте поле віття акації замигтіло їм настояною тишею червоної В. З маревом далеких років лісник стає на човен зриває лілею і враз застигає далеко-далеко на заході обізвався глухий грім. Г. По крапельці дрімотно зростають тіні по крапельці дрімотно скапує час (3 тв. М.Стельмаха). |
Відповіді: 1-А; 2-В; 3-Б; 4: 1-Б, 2-Г, 3-В, 4-А.
VІ. Домашнє завдання
(диференційоване)
Вивч. п.16-18, с.94-105 (правила), с.95-96, впр.172 (письмово).
Скласти міні - есе з використанням БСР.
Підготувати зв’язаний виклад матеріалу опорного конспекту, дібрати приклади речень.
(Слайд 16)
VІІ. Підсумок уроку
Що ми сьогодні вивчили?
Які розділові знаки ставляться між частинами БСР?
У яких випадках…?
Наш урок мені хотілося б завершити словами з «Книги приповістей Соломонових» :
Серце розумне знання набуває,
Вухо премудрих шукає знання.
Своє серце зверни до навчання,
А вуха свої до розумних речей.
Бажаю вам відкритих сердець і вух для нових знань. Наснаги вам.
Слайд 17
1