Урок "Розділові знаки у безсполучниковому складному реченні"

Про матеріал
Розробка уроку вивчення безсполучникового речення Мета: закріпити набуті на попередньому уроці знання і вміння учнів вирізняти серед речень безсполучникові складні, навчити правильно вживати розділові знаки і домогти¬ся засвоєння учнями правил постановки коми, крапки з комою, двокрапки й тире; поглибити навички викорис¬тання безсполучникових речень в усному та писемному мовленні. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу. Обладнання: роздатковий матеріал, під¬ручник, репродукції картин. Природа може все і все створює. Г. Сковорода ХІД УРОКУ I. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань (перевірка домашнього завдання) І. Робота з картками біля дошки. Картка № 1 Записати речення, вказати смислові відношення. Підкреслити граматичні основи. 1. Сонце зайшло, степові озера стали на якийсь час темно-червоними. 2. Не русалонька блукає —то дівчина ходить. 3. Защебетав соловейко — пішла луна гаєм. Картка № 2 Записати речення, вказати смислові відношення. Підкреслити граматичні основи. 1. Подивилась ясно — заспівали скрипки. 2. І досі сниться: під горою, між вербами та над водою біленька хаточка стоїть. 3. Повіяв вітер по долині — пішла дібровою луна
Перегляд файлу

РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ

У БЕЗСПОЛУЧНИКОВОМУ СКЛАДНОМУ РЕЧЕННІ

 

Мета: закріпити набуті на попередньому уроці знання і вміння учнів вирізняти серед речень безсполучникові складні, навчити правильно вживати розділові знаки і домогти­ся засвоєння учнями правил постановки коми, крапки з комою, двокрапки й тире; поглибити навички викорис­тання безсполучникових речень в усному та писемному мовленні.

Тип уроку:      урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: роздатковий матеріал, під­ручник, репродукції картин.


Природа може все і все створює.

 Г. Сковорода

ХІД УРОКУ

 

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань (перевірка домашнього завдання)

І. Робота з картками біля дошки.

 

Картка № 1

 

Записати речення, вказати смислові відношення. Підкреслити граматичні основи.

  1. Сонце зайшло, степові озера стали на якийсь час темно-червоними.
  2. Не русалонька блукає —то дівчина ходить.
  3. Защебетав соловейко — пішла луна гаєм.

 

Картка № 2

 

Записати речення, вказати смислові відношення. Підкреслити граматичні основи.

1. Подивилась ясно — заспівали скрипки.

      2. І досі сниться: під горою, між вербами та над водою біленька хаточка стоїть.

 3.   Повіяв вітер по долині — пішла дібровою луна

 

Картка № З

 

 поданих речень виписати складне безсполучникове. Підкреслити граматичну основу. Пояснити, якими засобами об'єднані в одне синтаксичне  і смислове ціле частини безсполучникового речення.

Дерева увесь день вимітали небо своїми зеленими мітлами, і надвечір із-за хмар таки виглянуло сонце. Гроза обмила втому не лише з вродливої природи — я майже фізично відчував у грудях радість

 

2. Робота в парах.

Діалог «Безсполучникове складне речення»

3. Робота з класом.

3аписати речення, пояснити смислові зв'язки між частинами складного безсполучникового речення. Пояснити орфограми.

Жа...воронки дзвенять у син...ому небі, пш...ниця колосом шумить на полях від Поліс...я до Приазов...я.

— Скажіть, у якому стилі мовлення широко використовуються без­сполучникові складні речення?

4. Підсумок. Таким чином, ми з'ясували, що безсполучникові склад­ні речення утворюються з кількох частин, основним засобом зв'язку яких є інтонація, що об'єднує речення і виражає різні смислові відношення.

III. Повідомлення теми і мети основної частини уроку

Тема сьогоднішньої розмови — «Розділові знаки у безсполучнико­вому складному реченні». Виходячи із теми уроку, спробуйте визначити мету заняття. Скажіть, чи важливо все знати про розділові знаки? Чому? І чи потрібні вони взагалі?

IV. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Ваше завдання — осмислити увесь матеріал і довести важливість роз­ділових знаків, їх значущість у мовленні.

Тема уроку досить об'ємна, тому для опрацювання теоретичного ма­теріалу підручника ми з вами використаємо метод «Ажурна пилка» («Мо­заїка»). Шляхом жеребкуванням кожна «домашня» група обирає той роз­діловий знак, який опрацьовуватиме протягом 5—7 хв. Далі по 2 учні з кожної «домашньої» групи утворюють «експертні» групи та обговорю­ють усі розділові знаки, опитують одне одного. Ця робота триває при­близно 10 хв. Після цього учні повертаються назад у «домашні» групи і розповідають усе почуте в інших групах, систематизують увесь матеріал. Кожна група повинна накреслити схему «Вживання розділових знаків у безсполучниковому складному реченні» і ще раз нагадати школярам про вживання кожного розділового знаку.

Підсумок. Учитель ще раз, користуючись схемою, підсумовує новий матеріал, доводить до відома учнів про авторські знаки.

V. Застосування набутих знань

Практична робота

1. Уважно прочитайте речення на ваших картках і поясніть вживання розділових знаків, використовуючи метод «Прес» (усно).

1) Тихесенько вітер віє, степи, лани мріють, між ярами над ставами вер­би зеленіють.

2) Вночі несподівано задув північний вітер, небо скоро затягло хмарами.

3) Сонце підбилося високо вгору; надворі стало душно.

4) У гаю, гаю вітру немає; місяць високо, зіроньки сяють.

5) Продержало з тиждень земля заклякла, як кістка.

6) Дощ пройшов — подекуди ще стояли калюжі.

7) Глянь на луг —не вся травиця ще потоптана упрах.

8) Зима стала ще суворішою: вдарили люті морози.

2. Записати речення, розставити розділові знаки, пояснити їх вживання і за допомогою правил і таблиці-схеми, накреслити схеми.


1) Кожен весняний день приносить щось нове: з'являються блакитні незабудки, кивають своїми маленькими голівками.

2) Махнула весна в ліси —  вони зацвіли блакитними та зеленими фарбами (Махнула весна в ліси: вони зацвіли блакитними та зеленими фарбами).

3) Фіалка у гаю Полісся небес­ний промінь розлила, там пролісок на ноги звівся, медунка ніжно зацвіла.

3. Робота в групах із текстом

  1. варіант — підручник сторінка (стор. ____, вправа ____).
  2. варіант — текст «Жайворонкові пісні» 

Виписати з тексту безсполучникові складні речення, підкреслити граматичні  основи, пояснити вживання розділових знаків.

ЖАЙВОРОНКОВІ ПІСНІ

Восени жайворонки зі своїми чудотворними піснями відлітають до вирію. Сиротіють без них степи й небеса, сиротіють людські душі.

Зима, білі сніги, метуть хурделиці, січе пороша, від морозу лунко тріскається лід на річці. Де забарилась весна, чому не квапиться у рід­ні краї?

Та ось повернулась із вирію весна, а з нею повернулись додому й жайворонки. Прилетіли не самі, а разом із своїми піснями. Бо пісні жайворонкові на чужині скучали за нашими степами, за привіллям. Ось вони злетіли в піднебесся і зазвучали: одна, друга, третя! Безліч пісень зазвучали над рідною землею, їхні звуки, наповнені і напоєні сонцем, пронизані радістю, посіялись додолу...

Ось тут жайворонки посіяли рясну пшеницю, тут із їхніх пісень про­росло жито... Запахло чебрецем, засивіло полином. Сіються над землею жайворонкові пісні, віщують врожай і достаток.

Така, здається, непримітна сіра пташка, а здатна оновити світ сво­їми піснями!

Співай, щасливий жайворонку, над степами у піднебессі.

(Євген Гуцало)

V. Самостійна робота

Лінгвістична задача (усно)

У якому місці можна поставити крапку з комою в реченні? З гур­котом проїхала машина піднявши пилюку на дорозі пронісся табун ко­ней. Як зміниться зміст речення від варіантів розстановки розділових знаків?

VI. Застосування учнями одержаних знань у нестандартних умовах

 

Картка № 1

 

Прочитати і списати речення, вибираючи з дужок розділові знаки. Обґрунтувати відповідь.

1. Уже підбилося сонце під зеніт (,;) вже обійшли дощі з громами (,;) починає коло білий світ(, ;) розпочались турботи вічні.  

2. Дніпровський вітер у вікно війне (,;)там заколишуться зелені тра­ви (,; ) там квітка мальва гляне у вікно.

3 .       Важка спадала спекота серпнева (,;) ховались у трави змійки-блискавки.

 

 

Картка № 2

 

Прочитати і списати речення, вибираючи з дужок розділові знаки. Обґрунтувати відповідь.

   1. Одного зимового погожого дня забарабанили, заспівали дзвіночки (- ;) на нашу вулицю ввірвалися трійки в яблуках.

     2. Сніг поля вкриває килимами ( — ;) паморозь лежить серед садів.
   3.  Снігами землю замело ( — ;) яріли ще морозів жала.

VII. Мотивація оцінок і оцінювання учнів

VIII. Повідомлення домашнього завдання

Виконати вправу ____, стор. ____.


 

Розділові знаки у безсполучниковому реченні

 

Розділові знаки

Кома, крапка з комою

Двокрапка

Тире

Примітки

Смислові відношення

 

 

 

 

Інтонація

 

 

 

 

Які сполучники можна вста­вити

 

 

 

 

Які складні сполучникові ре­чення синонімічні складним безсполучниковим

 

 

 

 

Приклади

 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
15 січня
Переглядів
362
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку