Урок "РОЗРІЗНЕННЯ СКЛАДНОСУРЯДНИХ РЕЧЕНЬ І ПРОСТИХ З ОДНОРІДНИМИ ЧЛЕНАМИ"

Про матеріал
РОЗРІЗНЕННЯ СКЛАДНОСУРЯДНИХ РЕЧЕНЬ І ПРОСТИХ З ОДНОРІДНИМИ ЧЛЕНАМИ Мета: навчитися розрізняти складносурядні речення й прості з однорідними членами; розвивати спостереження над мовним матеріалом, активне мислення учнів, виробля¬ти вміння аналізувати, робити висновки й застосовувати набуті знання на практиці; виховувати естетичний смак, захоплення осінніми краєвидами, любов до рідної при¬роди. Обладнання: підручник «Рідна мова» «Краще полотен усіх Левітана осінь у ріднім краю» . ХІД УРОКУ І. Організація класу 1. Проголошується девіз. 2. Перевірка домашнього завдання (синтаксичний розбір складно¬сурядного речення «Вогневим і щедрим падолистом осипається осінній календар, і повисли небеса імлисті вруном набубнявілих отар»). II. Повідомлення теми, мети і завдань уроку 1. Мотивація навчання — Які ваші очікування від уроку? (Учні записують на окремих па¬пірцях.) — Які члени речення називаються однорідними? — Які члени речення можуть бути однорідними? — Яке складне сполучникове речення називається складносу¬рядним? Які, на вашу думку, є підстави, щоб сплутувати складносурядні ре¬чення й прості з однорідними членами? (Сурядний зв'язок, однакові спо¬лучники) 2. Порівняти записані заздалегідь на дошці речення, визначити склад¬носурядне й просте (усно). Літечко ворота зачинило й осені ключа від них дало, повагом за хмарку зачепилось і у теплий ірій попливло. Осіннє листя золотаве на стежку па¬дає з гілля, а з неба поклик журавлиний тобі доноситься здаля.
Перегляд файлу

РОЗРІЗНЕННЯ СКЛАДНОСУРЯДНИХ РЕЧЕНЬ І ПРОСТИХ

З ОДНОРІДНИМИ ЧЛЕНАМИ

 

Мета: навчитися розрізняти складносурядні речення й прості з однорідними членами; розвивати спостереження над мовним матеріалом, активне мислення учнів, виробля­ти вміння аналізувати, робити висновки й застосовувати набуті знання на практиці; виховувати естетичний смак, захоплення осінніми краєвидами, любов до рідної при­роди.

Обладнання: підручник «Рідна мова»

 

 «Краще полотен усіх Левітана осінь у ріднім краю»

.

ХІД УРОКУ

 

І. Організація класу

  1. Проголошується девіз.
  1. Перевірка домашнього завдання (синтаксичний розбір складно­сурядного речення «Вогневим і щедрим падолистом осипається осінній календар, і повисли небеса імлисті вруном набубнявілих отар»).

II. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

1. Мотивація навчання

  • Які ваші очікування від уроку? (Учні записують на окремих па­пірцях.)
  • Які члени речення називаються однорідними?
  • Які члени речення можуть бути однорідними?
  • Яке складне сполучникове речення називається складносу­рядним?

Які, на вашу думку, є підстави, щоб сплутувати складносурядні ре­чення й прості з однорідними членами? (Сурядний зв'язок, однакові спо­лучники)

2. Порівняти записані заздалегідь на дошці речення, визначити склад­носурядне й просте (усно).

Літечко ворота зачинило й осені ключа від них дало, повагом за хмарку зачепилось і у теплий ірій попливло.

Осіннє листя золотаве на стежку па­дає з гілля, а з неба поклик журавлиний тобі доноситься здаля.

3. «Мозковий штурм» (висловимо ідеї, що треба робити, щоб не по­милитись у розрізненні речень). Один учень іде до дошки, щоб записати висловлені ідеї. На дошці може бути приблизний запис:

  • Визначити предикативні одиниці.
  • Визначити в предикативній одиниці підметово-присудкові центри.
  • Якщо підметово-присудковий центр один, то просте.
  • Якщо підметово-присудкових центрів більше одного, то складне.
  1. Узагальнення учнівських ідей. Колективне виведення правила.
  1. Робота з підручником (самостійне читання § ____, щоб переконатися, що колективний висновок правильний).

III. Вивчення нового матеріалу

1. Робота в парах (розповісти одне одному «очі в очі» про розрізнення складносурядних речень і простих з однорідними членами). Дати харак­теристику записаному реченню.

Поникли береги осінні, й дерева гаснуть, мов свічки, та в ясно-сивім павутинні летять маленькі павучки.

2. Вправа ____ в підручнику усно. Використавши метод «Прес», визна­чити складносурядні і прості речення.

  • Я вважаю, що...
  • Тому що...
  • Наприклад...
  • Отже,...

3. Кодоване письмо (вибрати й записати тільки цифри потрібних ре­чень, наприклад, тільки складносурядних).

  1.   Сніг з кожною хвилиною густішав, і дедалі непрогляднішою става­ла за вікном вируюча сіра каламуть (В. Козаченко).
  2.   А в ній (воді) чітко відбивався не тільки берег, кущі лози, верби та осокори, а й квіти, і трави, умиті ранковою росою.
  1.   Тільки журавель милується своєю вродою, а місяць жадібно припав до прохолодної води і п'є її, п'є, щедро сипнувши на поверхню блискучого срібла.
  2.   А місяць світить ясно-ясно, плине і плине безмежно високим не­бом, усіяним зорями, мов перлинами, сяючими, незгасними, вічними... (3 те. А. Шияна).
  3.   Осінній день важким туманом звис, І плаче луг від сивої наруги (І.Савич).
  4.   Сонце сміливо розсікало золотими мечами зелену гущавину листя і вигаптовувало на стіні якусь фантастичну плахту (Б. Антоненко-Давидович).
  5.   Червонястий місяць поволі заходив за Високу могилу, і темна тінь пес ширше й ширше простягалася над нічним степом (В. Малик).
  6.   Після бурі стало холоднувато, але спрага мучила людей і худобу (З. Тулуб).

Звернути увагу учнів на 2 речення, ще раз прочитати теоретичний матеріал в підручнику на сторінці ____.

  1. Самостійна робота за картками біля дошки (визначити складносурядні ре­чення й прості з однорідними членами).

 

Картка 1

 

Відтужить осінь сивими вітрами, та струсить листя клен останнє їх.

Стоїть сумна берізка під вікном та простягає голісінькі віти сест­ричкам своїм.

 

Картка 2

 

Листя більшості дерев жовтень розфарбував у всі відтінки жовто-червоних кольорів і тільки каштану залишив невеличкі зелені «їжачки». Гойдає вітер гілочку, розкриваючи зеленого «їжачка», і ось уже падає на землю коричневий блискучий каштанчик.

IV. Узагальнення. Підсумки

  1.   С класти узагальнюючу розповідь «Складносурядне речення та просте з однорідними членами».
  2.   Чи справдились ваші очікування від уроку?
  3.   Самооцінка роботи на уроці.

Картка
самооцінки роботи на уроці
Дата________Прізвище ___________________________

 

Як я працював на уроці

Коментар учня

Оцінка

1

Я повторив раніше вивчений матеріал

 

 

2

Я висловлював нові ідеї

 

 

3

Я плідно працював у парі, виконував письмові вправи

 

 

4

Зможу скласти узагальнюючу розпо­відь із наведенням прикладів

 

 

5

Настрій на уроці, мої очікування

 

 

V. Мотивація оцінок. Домашнє завдання

Читати § ____, ст. ____—____.

Написати твір-мініатюру «Краще полотен усіх Левітана осінь у рід­нім краю» (з використанням складносурядних речень і простих з одно­рідними членами).

 

doc
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
15 січня
Переглядів
198
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку