РОЗРІЗНЕННЯ СКЛАДНОСУРЯДНИХ РЕЧЕНЬ І ПРОСТИХ
З ОДНОРІДНИМИ ЧЛЕНАМИ
Мета: навчитися розрізняти складносурядні речення й прості з однорідними членами; розвивати спостереження над мовним матеріалом, активне мислення учнів, виробляти вміння аналізувати, робити висновки й застосовувати набуті знання на практиці; виховувати естетичний смак, захоплення осінніми краєвидами, любов до рідної природи.
Обладнання: підручник «Рідна мова»
«Краще полотен усіх Левітана осінь у ріднім краю»
.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
II. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
1. Мотивація навчання
Які, на вашу думку, є підстави, щоб сплутувати складносурядні речення й прості з однорідними членами? (Сурядний зв'язок, однакові сполучники)
2. Порівняти записані заздалегідь на дошці речення, визначити складносурядне й просте (усно).
Літечко ворота зачинило й осені ключа від них дало, повагом за хмарку зачепилось і у теплий ірій попливло.
Осіннє листя золотаве на стежку падає з гілля, а з неба поклик журавлиний тобі доноситься здаля.
3. «Мозковий штурм» (висловимо ідеї, що треба робити, щоб не помилитись у розрізненні речень). Один учень іде до дошки, щоб записати висловлені ідеї. На дошці може бути приблизний запис:
III. Вивчення нового матеріалу
1. Робота в парах (розповісти одне одному «очі в очі» про розрізнення складносурядних речень і простих з однорідними членами). Дати характеристику записаному реченню.
Поникли береги осінні, й дерева гаснуть, мов свічки, та в ясно-сивім павутинні летять маленькі павучки.
2. Вправа ____ в підручнику усно. Використавши метод «Прес», визначити складносурядні і прості речення.
3. Кодоване письмо (вибрати й записати тільки цифри потрібних речень, наприклад, тільки складносурядних).
— Звернути увагу учнів на 2 речення, ще раз прочитати теоретичний матеріал в підручнику на сторінці ____.
Картка 1
Відтужить осінь сивими вітрами, та струсить листя клен останнє їх.
Стоїть сумна берізка під вікном та простягає голісінькі віти сестричкам своїм.
Картка 2
Листя більшості дерев жовтень розфарбував у всі відтінки жовто-червоних кольорів і тільки каштану залишив невеличкі зелені «їжачки». Гойдає вітер гілочку, розкриваючи зеленого «їжачка», і ось уже падає на землю коричневий блискучий каштанчик.
IV. Узагальнення. Підсумки
Картка
самооцінки роботи на уроці
Дата________Прізвище ___________________________
№ |
Як я працював на уроці |
Коментар учня |
Оцінка |
1 |
Я повторив раніше вивчений матеріал |
|
|
2 |
Я висловлював нові ідеї |
|
|
3 |
Я плідно працював у парі, виконував письмові вправи |
|
|
4 |
Зможу скласти узагальнюючу розповідь із наведенням прикладів |
|
|
5 |
Настрій на уроці, мої очікування |
|
|
V. Мотивація оцінок. Домашнє завдання
Читати § ____, ст. ____—____.
Написати твір-мініатюру «Краще полотен усіх Левітана осінь у ріднім краю» (з використанням складносурядних речень і простих з однорідними членами).