Урок "Розділові знаки у складносурядному реченні"

Про матеріал
Урок української мови у 9 кл. Мета уроку - систематизувати і закріпити на практиці набуті знання про складносурядне речення, засоби зв’язку в ньому та смислові відношення , удосконалювати пунктуаційні вміння розстановки розділових знаків у ССР, знаходити та обґрунтовувати пунктограми в ССР.
Перегляд файлу

Тема :  Розділові знаки у складносурядному реченні

( В природі ми лиш часточки малі.

Земля не нам належить – ми Землі!)

Мета: систематизувати і закріпити  на практиці набуті  знання про складносурядне речення, засоби зв’язку в ньому та  смислові відношення , удосконалювати  пунктуаційні  вміння розстановки  розділових знаків у  ССР, знаходити  та обґрунтовувати  пунктограми в ССР; розвивати творче вміння моделювати  складносурядні речення з різними смисловими зв’язками відповідно до мети й  обставин спілкування; за допомогою мовленнєво – комунікативного  дидактичного матеріалу виховувати в дев’ятикласників  шанобливе ставлення  до землі, а також спостережливість за її красою.

Цілевизначення:

Учень буде вміти:

  1. Відрізняти просте речення з однорідними членами речення від складного речення;
  2. Знаходити у тексті складносурядне речення;
  3. Визначати його будову і засоби зв’язку в ньому;
  4. Знаходити і виправляти пунктуаційні помилки на вивчені правила;
  5. Робити синтаксичний розбір ССР, будувати схему;
  6. Усвідомлювати роль складносурядних речень у побудові висловлювань.
  7. Моделювати складносурядні речення за поданим початком;
  8. Моделювати складносурядні речення з різними смисловими зв’язками відповідно до мети й  обставин спілкування;

Учень буде знати:

  1. Що таке складносурядне речення.
  2. Будову складносурядного речення і засоби зв’язку в ньому.
  3. Які розділові знаки потрібно ставити  між частинами складносурядного речення.
  4. Як моделювати складносурядні речення відповідно до мети і ситуації спілкування.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок .

Формування компетентностей:

Навчальної  - формувати вміння здобувати інформацію з різноманітних джерел (словників, правопису), уміння і бажання організовувати свою працю для досягнення успішного результату.

Мовної – підвищувати орфографічну і пунктуаційну грамотність, мовну  культуру, що є основою  комунікативної компетенції школярів.

Комунікативної (мовленнєва) –формувати вміння  редагувати  речення, уміння впливати на співбесідника, володіння лексичним запасом, вступати в спілкування, підтримувати його;

Соціальної – уміння адаптуватись і визначати особисті цілі, уміння застосовувати набутті знання з мови для отримання обраного фаху.

Загальнокультурна – уміння аналізувати і оцінювати досягнення національної культури.

Інформаційної – уміння використовувати джерела інформації, зокрема ІКТ, для власного розвитку, опрацювання, систематизація і передача матеріалу, оперувати  технологіями та знаннями, що задовольняють потреби суспільства.

Обладнання: Українська мова, підручник для 9 кл., роздатковий  матеріал.

Форма проведення:  урок із використанням інтерактивних  технологій.

Форма організації навчальної діяльності: робота в парах, колективна робота.

Перебіг уроку

Скільки років землі,

а яка вона досі ще гарна !

Ліна Костенко

І. Організаційна частина.

Скільки років землі,

а яка вона досі ще гарна !

Вдумайтеся в ці слова. Як часто чуємо або говоримо слово «земля», кожного разу вкладаючи в нього певний смисл. Вона , земля, рідна, багата, щедра… Але чи завжди памʼятаємо про це, чи помічаємо навколо красу природи? Чи не стала вона для нас звичним явищем? Чи вміємо захоплюватися красою, як це робить українська поетеса Ліна Костенко?

   Сьогодні на уроці я б хотіла, щоб ви поринули не тільки у світ науки, а й у світ природи. Спробуймо обʼєднати працю із творчістю, красою.

М. Рильський у поезії «Троянди й виноград» стверджує:

У щастя людського два рівних є крила:

Троянди й виноград, красиве і корисне.

  Памʼятайте слова Ліни Костенко і нехай вони стануть не тільки епіграфом нашого уроку, а й поштовхом до творчості. До речі, які твори Ліни Василівни вже вивчали? («Кольорові миші», «Чайка на крижині», «Дощ полив»…)

ІІ. Етап цілевизначення

  Отож ,  ми вже багато чого знаємо про складносурядне речення, його види, засоби зв’язку і смислові відношення між його частинами.  Але  маємо підсумувати наші знання, осмислити їх .  

 

 Сформулюймо цілі нашого уроку.

  •  Що ж ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
  • Продовжіть , будь ласка, речення «Я хочу звернути увагу на…»

(відповіді учнів)

  • Цілі визначені, тому вважаю, що настав  час проявити свої знання і вміння на практиці.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Фронтальне опитування ,  метод  «Незакінчені  речення»

  1. Складним називається речення…
  2. Складносурядним називається речення…
  3. Для  об’єднання частин  простих речень у складносурядне речення використовують…
  4. Сполучники сурядності поділяються на такі групи за значенням…
  5. Від простого речення з однорідними членами речення  складносурядне речення відрізняється… кількістю граматичних основ
  6. Між частинами складносурядного вживаються такі розділові знаки … кома, крапка з комою, тире..
  7. Смислові зв’язки між частинами складносурядного залежать від…  змісту речень і від сполучників
  8. Розрізняють такі  смислові  зв’язки між частинами ССР…
  9. Прокоментуйте смислові зв’язки в реченні: То мучилась душа від самоти, то спалювала все єство любов… означають явища, що чергуються
  10. З’ясуйте, чому  кома в реченні  не ставиться: На небі вигравали блискавки і густо супились хмари.      Частини  мають спільний  другорядний член
  11. Інтонація в складносурядному реченні залежить від … смислових зв’язків між частинами речення.
  12. Розрізняють два типи інтонації в складносурядних реченнях…   перелічення і зіставлення

ІV. Виконання завдань і вправ на закріплення набутих знань, умінь і навичок.

  1. Робота з текстом. Прочитайте текст, знайдіть ССР, поясніть розділові знаки.

     Місяць охоплює верхівʼя дерева, і воно здається хмаринками зеленастого туману, ясного, прозорого. Унизу, поміж темним віттям та пишними трояндовими кущами, невпинно блищать крилаті світлячки.  Наче іскорки, вони займаються і гаснуть, літаючи. Часом пахне липовим цвітом, часом – якимись дуже пахучими квітками. Десь здалеку чути мандоліну, але дзвін її ледве-ледве доходить. Чи то хто торкає струни, чи це долітають сюди тільки окремі ноти якоїсь мелодії.

                                                                                   Н. Кибальчич

  1. Робота з флешкарками

(У реченнях поставити розділові знаки , дібрати пояснення )

Дівчина троянди поливала і кудись котилась хмар навала і сміялась осінь за вікном.

Речення  ССР, складається з 3 частин, які зʼєднані єднальним сполучником і, між частинами ставляться коми,  одночасність подій.

Ще мить  і сад загубить пишну вроду.

Речення  ССР, склад. із 2 част. , які зʼєднані єднальн. сполучником і, між частинами ставимо тире, швидка зміна подій. 

За селом знов шелестіли хліба і пахло полином.

Речення  ССР, склад. із 2 част. , які зʼєднані єднальн. сполучником і, коми не ставимо, бо є спільний другорядний член речення… (вказати його)

Вітерець легенький дмухнув і поблизу у траві засюрчали коники а десь далеко у траві шелестів перепел.

Речення  ССР, складається з 3 частин, які зʼєднані спол. єднальним і, протиставним а.

Перед і ставимо кому, наслідок, перед а – крапку з комою, бо далекі за змістом.

 

Верес цвіте  і на серці осінньо.

Речення  ССР, склад. із 2 част. , які зʼєднані єднальн. сполучником і, ставимо кому.

 

  1. Робота біля дошки (записати  речення, пояснити розділові знаки, визначити всі члени речення, надписати частини мови, дати характеристику всьому реченню і кожній частині).

Росинка заблукає в павутинці, й сивішатиме небо, і літо з осінню, лишившись наодинці, довірливу розмову поведе.

 

 

  1. Дослідження-трансформація. Трансформувати подані речення у складносурядні, записати, розкривши дужки, розставити розділові знаки, пояснити, визначити ГО.
  1. То шумлять так хвилі. Німфа плаче (в)слід. (Чи то шумлять так хвилі, чи німфа плаче вслід).
  2. В одну мить ро(з,с)сунувся простір. Стали бли(жч,щ)ими зорі. (В одну мить розсунувся простір і стали ближчими зорі).
  3. Кам…яні баби стояли на курганах і сліпо дивилися (у) дал(е,и)чінь. Ще в(и,е)соко в небі шугали орли, шукаюч(и,і) нової поживи. (Камʼяні баби стояли на курганах і сліпо дивились у далечінь; та ще високо в небі шугали орли, шукаючи нової поживи ).

 Довідка . Німфа (з грец. – дівчина, наречена, молода жінка) – божества  у давньогрецькій міфології, які жили в печерах, полях, горах.

  Кам'яні́ Баби або Боввани – монументальні кам'яні скульптури, які з'явилися на території сучасної України більше 6 тис. років тому. Кам'яні статуї або Баби поширені в степовій смузі Європи і Азії від Монголії до Німеччини. Саме слово «баба» тлумачиться з санскриту як - "душа", "предок", "батько", "старійшина".

5. Кодований  диктант. Запишіть у вигляді кодів номери розділових знаків, які потрібно поставити у реченнях. 1 - кома,   2 -   тире, 3 – крапка з комою, 4 – не ставиться розділовий знак.

  1. Береза плаче тихими слізьми, а ми ті сльози навесні збираєм.
  2. Найменший шелест або стукіт – і моє серце падає і завмирає.
  3. Листя з суму жовтіє й з туги кривавиться.
  4. Пообіч колосилися хліба, але до жнив було ще далеченько.

6.«Орфоепічна скринька». Поставити наголоси у словах.

Благовіст ,болотистий, бурштиновий, зрання, кропива, листопад, олень, русло, чарівний, фейсбук.

Довідка .

  1. Назва сайтів без родового слова – з малої букви: ютуб…
  2. З родовим словом…  - мережа «Фейсбук».
  3. Як назви юридичних осіб – з великої літери.     НРНБО ввела санкції проти Яндекса.

7.Творче конструювання речень . Закінчити речення, розставивши розділові знаки.

1.  Лиш вітер свище і …

2. Упали роси килимами і…

3. Бережіть красу природи й …

V. Узагальнення вивченого матеріалу

Мінітест

  1. Укажіть речення, у якому між частинами треба ставити тире

А Книги вчать нас мудрості віків і на їхніх сторінках оживає минуле.

Б У небі сонця благодать розлито і хмар розкинуті крила.

В Зазвучала пісня голосна і завмерли раптом усі в зачудуванні.

Г День ішов за днем і нічого не віщувало змін.

 

  1. Укажіть речення , у якому між частинами кому ставити НЕ ПОТРІБНО

А Діти гралися надворі і веселий сміх лунав довкруж.

Б Земля  - наша мати щедротна і її потрібно берегти.

В За селом гуркали громи і метались блискавиці.

Г Або сніги впадуть глибокі або морози закують до тебе путь.

 

  1. Укажіть речення, у якому між частинами треба ставити кому

А Напевно, ти забув про обіцянку і треба було нагадати ще раз.

Б Закують морози став та сніг укриє всі поля.

В Хай буде мир на всій землі і хай сміються діти!

Г Тільки голос голос горлиці чути й веселий гомін молоді.

 

  1. Установіть відповідність
  1. Кома      2 Тире    3 Крапка з комою  

А Ударили барабани і захитався світ довкола.

Б Лиш чується гомін дібров і щебет веселих птахів.

В Затих у кронах вітерець і пісня стихла вечорова.

Г Над містом підіймалося сонце, обіцяючи новий щасливий день і кожен перехожий, поспішаючи у справах , дивився на його огненне коло.

 

VІІ. Підсумок уроку

VІІІ. Домашнє завдання

Параграф 12 с. 82, впр.138

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Стеценко Антоніна Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2.  Alla
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Глазова О.П.)
Додано
3 лютого 2020
Переглядів
3624
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку