Тема : Розділові знаки у складносурядному реченні
( В природі ми лиш часточки малі.
Земля не нам належить – ми Землі!)
Мета: систематизувати і закріпити на практиці набуті знання про складносурядне речення, засоби зв’язку в ньому та смислові відношення , удосконалювати пунктуаційні вміння розстановки розділових знаків у ССР, знаходити та обґрунтовувати пунктограми в ССР; розвивати творче вміння моделювати складносурядні речення з різними смисловими зв’язками відповідно до мети й обставин спілкування; за допомогою мовленнєво – комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в дев’ятикласників шанобливе ставлення до землі, а також спостережливість за її красою.
Цілевизначення:
Учень буде вміти:
Учень буде знати:
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок .
Формування компетентностей:
Навчальної - формувати вміння здобувати інформацію з різноманітних джерел (словників, правопису), уміння і бажання організовувати свою працю для досягнення успішного результату.
Мовної – підвищувати орфографічну і пунктуаційну грамотність, мовну культуру, що є основою комунікативної компетенції школярів.
Комунікативної (мовленнєва) –формувати вміння редагувати речення, уміння впливати на співбесідника, володіння лексичним запасом, вступати в спілкування, підтримувати його;
Соціальної – уміння адаптуватись і визначати особисті цілі, уміння застосовувати набутті знання з мови для отримання обраного фаху.
Загальнокультурна – уміння аналізувати і оцінювати досягнення національної культури.
Інформаційної – уміння використовувати джерела інформації, зокрема ІКТ, для власного розвитку, опрацювання, систематизація і передача матеріалу, оперувати технологіями та знаннями, що задовольняють потреби суспільства.
Обладнання: Українська мова, підручник для 9 кл., роздатковий матеріал.
Форма проведення: урок із використанням інтерактивних технологій.
Форма організації навчальної діяльності: робота в парах, колективна робота.
Перебіг уроку
Скільки років землі,
а яка вона досі ще гарна !
Ліна Костенко
І. Організаційна частина.
Скільки років землі,
а яка вона досі ще гарна !
Вдумайтеся в ці слова. Як часто чуємо або говоримо слово «земля», кожного разу вкладаючи в нього певний смисл. Вона , земля, рідна, багата, щедра… Але чи завжди памʼятаємо про це, чи помічаємо навколо красу природи? Чи не стала вона для нас звичним явищем? Чи вміємо захоплюватися красою, як це робить українська поетеса Ліна Костенко?
Сьогодні на уроці я б хотіла, щоб ви поринули не тільки у світ науки, а й у світ природи. Спробуймо обʼєднати працю із творчістю, красою.
М. Рильський у поезії «Троянди й виноград» стверджує:
У щастя людського два рівних є крила:
Троянди й виноград, красиве і корисне.
Памʼятайте слова Ліни Костенко і нехай вони стануть не тільки епіграфом нашого уроку, а й поштовхом до творчості. До речі, які твори Ліни Василівни вже вивчали? («Кольорові миші», «Чайка на крижині», «Дощ полив»…)
ІІ. Етап цілевизначення
Отож , ми вже багато чого знаємо про складносурядне речення, його види, засоби зв’язку і смислові відношення між його частинами. Але маємо підсумувати наші знання, осмислити їх .
Сформулюймо цілі нашого уроку.
(відповіді учнів)
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Фронтальне опитування , метод «Незакінчені речення»
ІV. Виконання завдань і вправ на закріплення набутих знань, умінь і навичок.
Місяць охоплює верхівʼя дерева, і воно здається хмаринками зеленастого туману, ясного, прозорого. Унизу, поміж темним віттям та пишними трояндовими кущами, невпинно блищать крилаті світлячки. Наче іскорки, вони займаються і гаснуть, літаючи. Часом пахне липовим цвітом, часом – якимись дуже пахучими квітками. Десь здалеку чути мандоліну, але дзвін її ледве-ледве доходить. Чи то хто торкає струни, чи це долітають сюди тільки окремі ноти якоїсь мелодії.
Н. Кибальчич
(У реченнях поставити розділові знаки , дібрати пояснення )
Дівчина троянди поливала і кудись котилась хмар навала і сміялась осінь за вікном. |
Речення ССР, складається з 3 частин, які зʼєднані єднальним сполучником і, між частинами ставляться коми, одночасність подій. |
Ще мить і сад загубить пишну вроду. |
Речення ССР, склад. із 2 част. , які зʼєднані єднальн. сполучником і, між частинами ставимо тире, швидка зміна подій. |
За селом знов шелестіли хліба і пахло полином. |
Речення ССР, склад. із 2 част. , які зʼєднані єднальн. сполучником і, коми не ставимо, бо є спільний другорядний член речення… (вказати його) |
Вітерець легенький дмухнув і поблизу у траві засюрчали коники а десь далеко у траві шелестів перепел. |
Речення ССР, складається з 3 частин, які зʼєднані спол. єднальним і, протиставним а. Перед і ставимо кому, наслідок, перед а – крапку з комою, бо далекі за змістом.
|
Верес цвіте і на серці осінньо. |
Речення ССР, склад. із 2 част. , які зʼєднані єднальн. сполучником і, ставимо кому. |
Росинка заблукає в павутинці, й сивішатиме небо, і літо з осінню, лишившись наодинці, довірливу розмову поведе.
Довідка . Німфа (з грец. – дівчина, наречена, молода жінка) – божества у давньогрецькій міфології, які жили в печерах, полях, горах.
Кам'яні́ Баби або Боввани – монументальні кам'яні скульптури, які з'явилися на території сучасної України більше 6 тис. років тому. Кам'яні статуї або Баби поширені в степовій смузі Європи і Азії від Монголії до Німеччини. Саме слово «баба» тлумачиться з санскриту як - "душа", "предок", "батько", "старійшина".
5. Кодований диктант. Запишіть у вигляді кодів номери розділових знаків, які потрібно поставити у реченнях. 1 - кома, 2 - тире, 3 – крапка з комою, 4 – не ставиться розділовий знак.
6.«Орфоепічна скринька». Поставити наголоси у словах.
Благовіст ,болотистий, бурштиновий, зрання, кропива, листопад, олень, русло, чарівний, фейсбук.
Довідка .
7.Творче конструювання речень . Закінчити речення, розставивши розділові знаки.
1. Лиш вітер свище і …
2. Упали роси килимами і…
3. Бережіть красу природи й …
V. Узагальнення вивченого матеріалу
Мінітест
А Книги вчать нас мудрості віків і на їхніх сторінках оживає минуле.
Б У небі сонця благодать розлито і хмар розкинуті крила.
В Зазвучала пісня голосна і завмерли раптом усі в зачудуванні.
Г День ішов за днем і нічого не віщувало змін.
А Діти гралися надворі і веселий сміх лунав довкруж.
Б Земля - наша мати щедротна і її потрібно берегти.
В За селом гуркали громи і метались блискавиці.
Г Або сніги впадуть глибокі або морози закують до тебе путь.
А Напевно, ти забув про обіцянку і треба було нагадати ще раз.
Б Закують морози став та сніг укриє всі поля.
В Хай буде мир на всій землі і хай сміються діти!
Г Тільки голос голос горлиці чути й веселий гомін молоді.
А Ударили барабани і захитався світ довкола.
Б Лиш чується гомін дібров і щебет веселих птахів.
В Затих у кронах вітерець і пісня стихла вечорова.
Г Над містом підіймалося сонце, обіцяючи новий щасливий день і кожен перехожий, поспішаючи у справах , дивився на його огненне коло.
VІІ. Підсумок уроку
VІІІ. Домашнє завдання
Параграф 12 с. 82, впр.138