Урок "Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні"

Про матеріал
Матеріал уроку "Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні" допоможе удосконалити в учнів загальнопізнавальні вміння правильно інтонувати безсполучникові складні речення з різними смисловими відношеннями, пунктуаційні вміння й навички, пов’язані з уживанням коми, двокрапки, тире в безсполучникових складних реченнях.
Перегляд файлу

Урок

Тема: Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні

Мета: навчальна: удосконалити в учнів загальнопізнавальні вміння правильно інтонувати безсполучникові складні речення з різними смисловими відношеннями,  пунктуаційні вміння й навички,  пов’язані з уживанням коми, двокрапки, тире в безсполучникових складних реченнях; сформувати вміння визначати доцільність уживання відповідного розділового знака між частинами

           безсполучникового складного речення;

розвивальна: розвивати творчі вміння відновлювати,

           моделювати й конструювати безсполучникові складні речення зі смисловими

           відношеннями відповідно комунікативного завдання;

виховна: виховувати любов та повагу до мови та культури свого народу

Тип уроку: урок формування умінь та навичок

Епіграф:

Знищити нашу мову неможливо –

це те саме, що запломбувати Ніагару

Лесь Танюк

Хід уроку

І. Організаційний момент

Читання вчителем поезії О.Забужко «Рідна мова»

Мова кожного народу

неповторна і своя:

в ній гримлять громи в негоду,

в тиші – трелі соловя.

 

На своїй природній мові

і потоки гомонять;

зелен-клени у діброві

по-кленовому шумлять.

 

Соловїну, барвінкову,

колосисту – на віки –

українську рідну мову

в дар мені дали батьки.

 

Берегти її, плекати

буду всюди й повсякчас, -

бо ж єдина – так, як мати, -

мова в кожного із нас!

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання

2. Гра «Незакінчене речення»

  1. Складне речення, частини якого з’єднуються за допомогою інтонації називаються …
  2. У безсполучниковому складному реченні може бути інтонація …
  3. Між частинами безсполучникового складного речення можуть ставитись такі розділові знаки: ….
  4. Якщо між частинами безсполучникового складного речення існують смислові відношення одночасності, послідовності дій, то між його частинами ставиться …
  5. Якщо друга частина безсполучникового складного речення розкриває причину того, про що йдеться в попередньому, пояснює, доповнює його зміст, тоді між частинами ставиться …
  6. Якщо між частинами безсполучникового складного речення існують смислові відношення умови, часу, наслідку або частини безсполучникового складного речення ілюструють різке протиставлення чи швидку зміну подій, то між частинами ставиться …

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

ІV. Основний зміст уроку

1. Вступне слово вчителя (ознайомлення з епіграфом уроку)

2. Робота з таблицею

Розділові знаки

,      ;

:

-

Смислові відношення

Одночасність, послідовність подій

Причина, пояснення, доповнення

Протиставлення, умова, час, наслідок, висновок, різка зміна подій

Інтонація

переліку

пояснення

протиставлення

Сполучники, які можна поставити

І (й), та (і)

Бо, тому що; через те, що; а саме; оскільки; що

А, але, так що

 

3. Гра «Проклади місток»: установити відповідність між безсполучниковими складними реченнями та розділовими знаками між частинами (розділові знаки відсутні).

  1. Не треба смерті козаку боятись від неї й на печі не заховатись (П. Куліш)
  2. Мову зневажили корінь всиха. (Л. Гнатюк)
  3. Буде сонце в зеніті квітнуть

Буде небо, як цвіт, голубіть. Г. Шепітько

  1. Тебе ніколи, рідне слово,

Не забував я ти мені

Звучало, щире і чудове,

В мої ясні і в чорні дні...

                 В. Тарноградський

  1. тире;
  2. двокрапка;
  3. кома;
  4. крапка з комою.

Відповідь: 1 – б, 2 – а, 3 – в, 4 – г.

3. Гра «Змалюй пейзаж словами»: подані картини природи описати за допомогою безсполучникових речень, пояснити розділові знаки. (див. додаток до уроку)

4. Робота біля дошки

  • зробити синтаксичний розбір речення

На білу гречку впали роси, веселі бджоли одгули, замовкло поле стоголосе в обіймах золотої мли (М.Рильський)

  • зробити словотвірний аналіз виділеного слова

5. Гра «Дешифратор»: розгадати анаграми, з відгаданими словами скласти речення (з будь-якими трьома одночасно), пояснити розділові знаки.

  1. кранаїу
  2. явол;
  3. вейлосо;
  4. сняпі;
  5. рцесе;
  6. ноквібар.

6. Робота в парах

  • Зробити повний синтаксичний розбір речення

1) Хочеш жити в Україні – вивчи її мову (О.Лупій)

2) Мені снилося: червоні рожі пломеніли в промінні золотистім (В.Сосюра)

3) Під ногами тихо і владно порипував сніг, мороз легенько пощипував обличчя (П.Васянович)

4) Минало літечко тепле з його ясними та привітними днями; насувала осінь сумна з густими туманами, з темними  непроглядними ночами (Панас Мирний)

7. Виконання тестових завдань (взаємоперевірка)

1. У безсполучниковому складному реченні Сон ніжний землю обійма за плечі я чую неньки колискову (Г. Радська) між його частинами вживається.

  1. Кома.
  2. Крапка з комою.
  3. Двокрапка.
  4. Тире.

2. У безсполучниковому складному реченні Придивіться у рідному краї наша мова вкраїнська страждає (Л. Таран-Пономаренко) між його частинами вживається.

  1. Кома.
  2. Крапка з комою.
  3. Двокрапка.
  4. Тире.

3. Уживається тире між частинами безсполучникового складного речення.

  1. Надворі вже стемніло десь далеко на небі засяяла перша зірка                            (М. Коцюбинський).
  2. Не посадив жодного дерева за своє життя плати за чисте повітря (Нар. творчість).
  3. Зовсім споночіло став накрапати дощ (О.Гончар)
  4. Вкотре переконуєшся скільки таємниць приховує в собі мова (І. Вихованець).

Відповідь: 1 – а,б, 2- в, 3 – б.

V. Підсумок уроку

Обговорення епіграфа уроку

VІ. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів

VІІ. Домашнє завдання

Повторити § 22-25, виконати тест для самоперевірки, с.137-138, вправу 270**

 

 

Додаток до уроку

 

docx
Додано
9 квітня 2020
Переглядів
2219
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку