Урок – роздум про складне речення та складність життя. Тема: "Григорій Сковорода. Складне речення. Основні пунктограми у складному реченні".

Про матеріал
Даний матеріал містить розробку уроку, метою якого є не лише узагальнення знань про різні види складного речення й розділові знаки в них, але й розвиток дослідницьких компетентностей учнів. Розробка дозволяє якісно поєднати вивчення української мови та повторення й поглиблення знань учнів про видатного українця Григорія Сковороду, його освітню діяльність. До конспекту уроку додається презентація - супровід.
Перегляд файлу

  Інтегрований урок з української мови й літератури  

Урок – роздум про складне речення та складність життя (11 клас) 

Тема. Григорій Сковорода. Складне речення. Основні пунктограми у складному

реченні. 

Мета (з української мови): узагальнити знання учнів про складне речення: види зв’язку у ньому, види складних речень, смислові відношення між його частинами, розділові знаки; вдосконалювати пунктуаційну грамотність,  вміння будувати власні висловлювання з використанням складних речень різних видів; розвивати дослідницькі навики учнів, уміння висловлювати свою думку, робити висновки; виховувати повагу до чужої думки, відповідальність за свої вчинки. 

Мета (з української літератури): повторити відомості про життєвий і творчий шлях Григорія Сковороди, з’ясувати дидактичне та виховне значення його творів; розвивати творчі здібності учнів; виховувати патріотизм,  почуття поваги до українців, які зробили чималий внесок у розвиток національної культури. 

Тип уроку: узагальнення і систематизація вивченого, інтегрований (українська мова - українська література). 

Культурологічна лінія: великі українці. 

Обладнання: картки для роботи, портрет Григорія Сковороди, комп’ютерна презентація. 

Форми роботи: фронтальна, індивідуальна, дослідницька.  Тип уроку: урок узагальнення та систематизації вивченого. 

 

                                         Хід уроку 

І. Оголошення теми,  мети та епіграфа уроку. 

Вступне словолово вчителя.   

Три сотні літ тому 3 грудня народився на нашій землі великий син українського народу, мислитель, філософ, письменник, педагог Григорій Савич Сковорода. 

Григорій Сковорода – непересічна особистість в культурному житті України, адже і через сотні літ від дня народження він залишається нашим сучасником, чиї мудрі поради допомагають і ще будуть допомагати кожному з нас розібратися у надзвичайно цікавому, але  непростому житті, допомагають нашому народу згуртуватись у cкладну та відповідальну добу розбудови нашої держави.                    

Протягом уроку, метою якого є узагальнення та систематизація знань про складне речення, пригадаємо життєвий шлях Григорія Сковороди, його творчу спадщину, з’ясуємо ваші думки з приводу його життєвих переконань та познайомимося з результатами дослідницької роботи ваших одногрупників. 

Тож тема нашого уроку звучить так: «Складне речення. Основні пунктограми у складному реченні». 

  

ІІ Актуалізація опорних знань учнів. 

 

1. Повторення відомостей про життєвий шлях Григорія Сковороди та основні засади його творчості. Виступ учнів.  

Народився Григорій Сковорода у с. Чорнухи на Полтавщині у бідній козацькій родині. Навчався у Києво-Могилянській академії. Три роки (17411744) співав у придворній хоровій капелі цариці Єлизавети (деякий час був регентом – керівником хору), це дало змогу побувати за кордоном в Австрії, Італії, Німеччині, Польщі, Угорщині. Там Сковорода збагачував знання, відвідував лекції відомих учених. 

Протягом 1753 р. працював у Переяславському колегіумі, де викладав піїтику.

Через конфлікт із керівництвом закладу був змушений покинути роботу. З 1754 по 1759 рр. продовжив педагогічну діяльність як домашній учитель, вихователь. Пізніше викладав у Харківському колегіумі поетику, риторику, грецьку мову. Григорій Сковорода розробив систему виховання у курсі «Християнське добронравіє» і пропагував його, коли у 1769 р. покинув педагогічну діяльність і став мандрівним філософом. Останні роки життя провів у мандрах. На могилі філософа написано його слова «Світ ловив мене, але не спіймав». 

Спадщина письменника-філософа складається з філософських трактатів, поезій, байок. У творах відбито філософські погляди автора: життя людини - це постійне самопізнання, самовдосконалення. Світ можна зробити цілісним, лише віднайшовши себе, пізнавши сутність свого «я». 

 

2. Робота з епіграфом.  

Ні про що не турбуватись, ні за чим не турбуватись – 

значить не жити, а бути мертвим, 

                                                                        адже турбота - рух душі, а життя - се рух.  

Григорій Сковорода

image  Роздуми учнів над тим, як вони розуміють слова Григорія Сковороди.   Аналіз речення-епіграфа за будовою. 

 

2.Гра «МІКРОФОН».  

Продовжіть речення: 

Складне речення- це … 

Складні речення поділяються на … 

Різниця між сполучниковим і сполучниковим зв’язком у тому, що… 

Складносурядне і складнопідрядне речення мають такі спільні ознаки …  Складносурядне і складнопідрядне речення мають такі відмінності … 

  

ІІІ. Систематизація та вдосконалення знань з теми.

Слово вчителя про поділ учнів на групи.  

1. Узагальнення знань про складносурядне речення.  

1). І творча група рекламує свій вид речення (складносурядне). 

imageРеклама складносурядного речення

Якщо Ви хочете придбати якісний товар, завітайте до магазину «Філологія». До Ваших послуг складносурядне речення. Його рівноправні частини легко і невимушено з’єднуються сурядними сполучниками, яких так багато, що вони поділяються на 3 групи: єднальні, протиставні, розділові. 

Зручні у використанні і його розділові знаки. Частіше всього використовується кома, іноді крапка з комою. Якщо ж  Ви особливо захочете підкреслити принадність другої частини, виберіть тире. А часом, щоб полегшити Вам життя, це речення може обійтись і без розділового знака. Купуйте наш товар і Ви не пожалкуєте! 

2). Питання до творчої групи: 

-   Який  знак використовується найчастіше на межі частин складносурядного речення?  

-   Коли ставимо крапку з комою? - Тире? 

-   Коли не ставимо розділовий знак? 

 

3). Робота з текстом. 

Прочитайте текст. Визначте його тему та основну думку. 

Ім’я Григорія Сковороди стало символом мудрості на українській землі. Його творчість – як один великий заповіт чи духовне послання усіх часів нащадкам, з якого видобувають перли афоризмів. Ці мудрі судження  Сковороди сповнені яскравими переконливими образами, живим емоційним сприйняттям дійсності, а ключовими словами у них виступають  щастя, любов, істина, душа, серце, слово, дружба, світ. Афоризми митця мають виразний дидактичний характер,  і вони не втрачають своєї актуальності й нині.  

-   Назвіть тему тексту та основну думку. 

-   Знайдіть складносурядне речення, поясніть розділовий знак у ньому. 

 

4). Повідомлення учня про результати дослідження на тему «Афоризми Григорія Сковороди, що виражені складносурядним реченням». 

Питання до учня: 

-   Який афоризм сподобався найбільше? Поясніть його зміст. 

 

2. Узагальнення знань про складнопідрядне речення.  

 1). ІІ творча група рекламує свій вид речення (складнопідрядне). 

Реклама складнопідрядного речення

Хочете дізнатись, з якої причини Ви себе недобре почуваєте? Чи, може, з’ясувати, коли і за яких умов Ви вчора повернулись додому? Або визначити міру і ступінь того, що Ви пам’ятаєте? У такому випадку складнопідрядне речення саме для Вас. 

Чітка структура! Головна і підрядна частини з’єднані підрядними сполучниками! Тільки у нас найрізноманітніші види підрядних частин і смислових зв’язків. А тепер – спеціально для Вас! Купивши три підрядних частини за ціною трьох, четверту – порівняльну -  Ви отримаєте безкоштовно! 

 

2). Питання до творчої групи: 

-Яке речення називається складнопідрядним? 

-Назвіть види підрядних частин складнопідрядного речення. 

-Яка різниця між сполучником та сполучним словом підрядного речення? 

-Які розділові знаки ставимо на межі частин складнопідрядного речення? 

-Коли не ставимо розділовий знак ? 

 

3).  Виконання завдання «Редактори».   

Відредагуйте афоризми Сковороди. Запишіть їх, поставивши розділовий знак.

Назвіть види підрядних частин. Намалюйте схеми речень. 

1.                 Не все отрута …  

2.                 Безумцеві властиво жалкувати за втраченим і не радіти з того …  

3.                 Землеробство вдесятеро ліпше всіх кручених наук …  

4.                 Довго сам учись …    

5.                 У тих  хто душею низький …  

6.                 Як посіє в юності …  

…так пожне в старості. …тому що воно для всіх найпотрібніше.  

…що залишилось.  …що неприємно пахне.  

…найкраще з написаного і сказаного стає найгіршим.  

…коли хочеш учити інших.  

  

 

(Довідка. Не все отрута, що неприємно пахне. Безумцеві властиво жалкувати за втраченим і не радіти з того, що залишилось. Землеробство вдесятеро ліпше всіх кручених наук, тому що воно для всіх найпотрібніше. Довго сам учись, коли хочеш учити інших. У тих, хто душею низький, найкраще з написаного і сказаного стає найгіршим. Як посіє в юності, так пожне в старості.) - Поясніть значення афоризму, що вам сподобався. 

image4).  Повідомлення учня про результати дослідження на тему «Афоризми Григорія Сковороди, що виражені складнопідрядним реченням».  

 Питання до учня: 

- Який афоризм сподобався найбільше?

Поясніть його зміст. 

 

3.  Узагальнення знань про безсполучникове речення.  

1).  ІІІ творча група рекламує свій вид речення (безсполучникове). 

Реклама безсполучникового складного речення

Ти енергійний? Ти любиш спілкуватись? Прагнеш бути вільним у своїх думках? Тобі набридли речення, у яких ти ніяк не можеш визначити сполучник, і ти заплутався у видах підрядних частин? Тоді твій вибір – безсполучникове речення, частини якого пов’язані за змістом та інтонаційно, без використання жодного сполучника!  

Складні безсполучникові речення емоційніші, інтонаційно багатші, ніж складносурядні та складнопідрядні. Тому вони частіше вживаються в розмовному та художньому стилях. Це те, чим ми користуємось кожного дня. Запам’ятай прості правила і не мудруй над тим, який сполучник використати, щоб побудувати правильно речення! 

2). Завдання творчій групі: продовжіть правила, які потрібно запам’ятати. 

У складному безсполучниковому реченні ставимо такі розділові знаки: … . 

Кому ставимо, коли …, крапку з комою - … . 

Тире ставимо, коли … .   Двокрапку ставимо, коли … . 

 

3).  Графічний диктант. 

(Учитель зачитує речення (афоризми Григорія Сковороди ), учні вибирають тільки безсполучникові складні та записують поряд з номером речення  розділовий знак, який би вони поставили між його частинам .) 

1.                 Скільки зла криється всередині за гарною подобою: гадюка ховається у траві.  

2.                 Що може бути солодшим за те, коли любить і прагне до тебе добра душа.  

3.                 Демон проти демона не свідчить, вовк вовчого м’яса не їсть.  

4.                 Коли риба спіймана, вона вже не потребує принади.  

5.                 Пізнаєш істину - ввійде тоді у кров твою сонце.  

6.                 Розум гострий у багатьох, але не всі навчилися мислити.  

7.                 Здоровий та чистий смак усім задоволений – засмічене горло без міри жере.  

8.                 Все - трава і лушпиння, все – прах і тінь, все минає; серцем же людина вічна.  

9.                 Ти робиш найкращу і для тебе рятівну справу, коли твердо йдеш шляхом доброго глузду.  

  

Відповідь на графічний диктант: 1:   3,   5 –    7 –   8;   

 (Відповідь висвітлюється на слайді, учні шляхом взаємоперевірки виставляють оцінку товаришу.  За кожну правильну відповідь – 2 бали.  

Учні оцінюють свої знання, виставляючи підсумковий бал на полях зошита.). 

-   Пояснити розділові знаки у виписаних реченнях. 

4). Повідомлення учня про результати дослідження на тему «Афоризми Григорія Сковороди, що виражені безсполучниковими  реченнями». 

Питання до учня: 

-   Який афоризм сподобався найбільше? Поясніть його зміст. 

 

4. Узагальнення знань про речення з різними видами зв’язку.  

image1). Аналіз схем речень з різними видами зв’язку. 

-                     Подивіться на екран. Скажіть, як називаються речення, схеми яких ви бачите? Поясніть їх. 

  

2). Випереджувальне завдання. 

-                     Прочитати афоризми Григорія Сковороди (підготовлені вами до уроку), що виражені реченнями з різними видами зв’язку. Назвіть види зв’язку, характерні для цих речень.  

4.                  Інформаційна хвилинка «ЧИ ЗНАЄШ ТИ?».  

imageБанкнота номіналом 500 гривень, на аверсі якої зображено Григорія Сковороду, була випущена  Національним банком України 15 вересня 2006 року. 

Дуб-велетень, у дуплі якого любив працювати   та      відпочивати Григорій Сковорода,     знаходиться         на      території Національного літературно-меморіального музею  Г.С. Сковороди. 

 

5.                  Самостійна робота.   

Завдання. Переписати у зошит текст, зображений на екрані, розставляючи пропущені розділові знаки. 

Сучасне село Сковородинівка в Золочівському районі Харківської області  це давній хутір Пан-Іванівка у котрому був розташований маєток поміщика Андрія Ковалівського. У ньому свої останні земні дні прожив Григорій Сковорода тут він займався самопізнанням тут же власноруч викопав собі могилу а на надгробній плиті митець заповідав висікти епітафію.  Світ ловив мене  але не спіймав.  

На місці колишньої садиби Ковалівських у 1960 році було влаштовано Національний  літературно - меморіальний музей Г.С. Сковороди.           

 

Довідка. Епітафія  (від грец. epitaphios — надгробний) - надмогильний напис, переважно у віршованій формі.        

image

 

ІV. Підведення підсумків уроку.  

-   Висловіть свою думку про Григорія Сковороду та його дидактичну спадщину. 

-   Наш урок хочу завершити поетичними рядками поета Михайла Ковалинського, які, на мою думку, є достойним висновком про життя та творчу діяльність  видатного  українця - Григорія Сковороду .  

Учень декламує вірш напам’ять: 

Ревнильник істини й духовного буття, 

Він мудрий словом, розумом, життям, 

Прихильник простоти й найвищої свободи,  Він щирий друг, йому убогість не біда. 

Досяг верхів наук, пізнавши дух свободи. 

Достойний приклад всім серцям - Сковорода. 

  

V. Домашнє завдання.  

 Написати висловлення (8-10 речень) на тему «Життєва мудрість Григорія 

Сковороди» або «Чому я пишаюсь своїм співвітчизником – Григорієм Сковородою», використавуючи складні речення з різними видами зв’язку. 

Творче завдання (за бажанням). Дослідити використання митцем складних речень з різними видами зв’язку під час побудови афоризмів. Результати дослідження оформити. 

   

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема. Григорій Сковорода. Складне речення. Основні пунктограми у складному реченні Інтегрований урок Підготувала вчитель української мови й літератури Черненко Олена Володимирівна 2022 р.

Номер слайду 2

Григо́рій Са́вич Сковорода́ (22 листопада (3 грудня) 1722 р. — 29 жовтня (9 листопада) 1794 р.) — український просвітитель-гуманіст, філософ, поет, педагог.

Номер слайду 3

Мета (з української мови): узагальнити знання учнів про складне речення: види зв’язку у ньому, види складних речень, смислові відношення між його частинами, розділові знаки; вдосконалювати пунктуаційну грамотність, вміння будувати власні висловлювання з використанням складних речень різних видів; розвивати дослідницькі навики учнів, уміння висловлювати свою думку, робити висновки; виховувати повагу до чужої думки, відповідальність за свої вчинки. Мета (з української літератури): повторити відомості про життєвий і творчий шлях Григорія Сковороди, з’ясувати дидактичне та виховне значення його творів; розвивати творчі здібності учнів; виховувати патріотизм, почуття поваги до українців, які зробили чималий внесок у розвиток національної культури. Тип уроку: узагальнення і систематизація вивченого, інтегрований (українська мова - українська література). Культурологічна лінія: великі українці. Урок – роздум про складне речення та складність життя Тема. Складне речення. Основні пунктограми у складному реченні

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Ні про що не турбуватись, ні за чим не турбуватись – значить не жити, а бути мертвим, адже турбота - рух душі, а життя - се рух. Григорій Сковорода

Номер слайду 6

Продовжіть речення: Складне речення- це … Складні речення поділяються на … Різниця між сполучниковим і безсполучниковим зв’язком у тому, що… Складносурядне і складнопідрядне речення мають такі спільні ознаки … Складносурядне і складнопідрядне речення мають такі відмінності … Гра «Мікрофон»

Номер слайду 7

Складносурядне речення Складнопідрядне речення Безсполучникове речення

Номер слайду 8

РЕКЛАМА Складносурядне речення - Який знак використовується найчастіше на межі частин складносурядного речення? - Коли ставимо крапку з комою? Коли ставимо тире? Коли не ставимо розділовий знак?

Номер слайду 9

1.Прочитайте текст. Визначте його тему та основну думку. Ім’я Григорія Сковороди стало символом мудрості на українській землі. Його творчість – як один великий заповіт чи духовне послання усіх часів нащадкам, з якого видобувають перли афоризмів. Ці мудрі судження Сковороди сповнені яскравими переконливими образами, живим емоційним сприйняттям дійсності, а ключовими словами у них виступають щастя, любов, істина, душа, серце, слово, дружба, світ. Афоризми митця мають виразний дидактичний характер, і вони не втрачають своєї актуальності й нині. 2.Знайдіть складносурядне речення, поясніть розділовий знак у ньому. Складносурядне речення

Номер слайду 10

Складносурядне речення

Номер слайду 11

РЕКЛАМА -Яке речення називається складнопідрядним? -Назвіть види підрядних частин складнопідрядного речення. -Яка різниця між сполучником та сполучним словом підрядного речення? -Який розділові знак ставимо на межі частин складнопідрядного речення? Складнопідрядне речення

Номер слайду 12

Складнопідрядне речення Подумайте: які види підрядних частин утворених речень. Намалюйте схеми речень. Поясніть значення афоризму, який вам сподобався.

Номер слайду 13

Складнопідрядне речення

Номер слайду 14

РЕКЛАМА Безсполучникове речення Продовжіть правила, які потрібно запам’ятати. У складному безсполучниковому реченні ставимо такі розділові знаки: … Кому ставимо, коли …, крапку з комою - … Тире ставимо, коли … Двокрапку ставимо, коли …

Номер слайду 15

Безсполучникове речення Графічний диктант. Вибрати лише безсполучникові речення і записати поряд з їх номерами розділові знаки, які б ви поставили між частинами почутих складних безсполучникових речень. Скільки зла криється всередині за гарною подобою гадюка ховається у траві. Що може бути солодшим за те коли любить і прагне до тебе добра душа. Демон проти демона не свідчить вовк вовчого м’яса не їсть. Коли риба спіймана вона вже не потребує принади. Пізнаєш істину ввійде тоді у кров твою сонце. Розум гострий у багатьох але не всі навчилися мислити. Здоровий та чистий смак усім задоволений засмічене горло без міри жере. Все - трава і лушпиння все – прах і тінь все минає серцем же людина вічна. Ти робиш найкращу і для тебе рятівну справу коли твердо йдеш шляхом доброго глузду.

Номер слайду 16

Безсполучникове речення Скільки зла криється всередині за гарною подобою: гадюка ховається у траві. Демон проти демона не свідчить, вовк вовчого м’яса не їсть. Пізнаєш істину - ввійде тоді у кров твою сонце. Здоровий та чистий смак усім задоволений – засмічене горло без міри жере. Все - трава і лушпиння, все – прах і тінь, все минає; серцем же людина вічна. Відповіді графічного диктанту 1: 3 , 5 – 7 – 8 , , ; (за кожну правильну відповідь – 2 бали.)

Номер слайду 17

Безсполучникове речення

Номер слайду 18

1) [ ], але [ ]-[ ]. 3) [ ] : [ , що ( ), ]. 2) (Коли ), [ ], та [ ].

Номер слайду 19

Дуб-велетень, у дуплі якого любив працювати та відпочивати Григорій Сковорода. Знаходиться на території літературно-меморіального музею Г.С. Сковороди.

Номер слайду 20

Сучасне село Сковородинівка в Золочівському районі Харківської області це давній хутір Пан-Іванівка у котрому був розташований маєток поміщика Андрія Ковалівського. У ньому свої останні земні дні прожив Григорій Сковорода тут він займався самопізнанням тут же власноруч викопав собі могилу а на надгробній плиті митець заповідав висікти епітафію Світ ловив мене але не спіймав. На місці колишньої садиби Ковалівських у 1960 році було влаштовано Літературно-меморіальний музей Г.С. Сковороди. Епітафія (від грец. epitaphios — надгробний) - надмогильний напис, переважно у віршованій формі.

Номер слайду 21

За допомогою «асоціативного куща» зробити психологічний портрет Григорія Сковороди. С К О В О Р О Д А Скласти про митця складне речення з різними видами зв’язку.

Номер слайду 22

Висловіть свою думку про Григорія Сковороду та його освітню спадщину.

Номер слайду 23

КОВАЛИНСЬКИЙ Михайло Іванович (1757 – 1807 рр.) – просвітницький діяч Харківщини. Учень, а згодом близький друг Г. Сковороди. Вихований останнім на ідеалах давньогрецького філософа Сократа, засадах гуманізму та духовності.

Номер слайду 24

Написати твір-мініатюру на тему «Життєва мудрість Григорія Сковороди» або «Чому я пишаюся своїм співвітчизником – Григорієм Сковородою», використовуючи складні речення з різними видами зв’язку. Творче завдання (за бажанням) Дослідити використання митцем складних речень з різними видами зв’язку під час побудови афоризмів. Результати дослідження оформити. Домашнє завдання

zip
Додано
13 листопада 2022
Переглядів
2038
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку