Урок: " Розмічання елементів геометричної різьби."

Про матеріал
: Дати поняття про види різьби по дереву і використання інструментів геометричної різьби; Відродити, розвивати і зберегти мистецтво різьби по дереву; Орієнтувати учнів на застосування отриманих знань і навичок на практиці; Виховувати бажання працювати, терпеливість і наполегливість.
Перегляд файлу

 

Урок ТЕМА: Розмічання елементів геометричної різьби. 5 кл.

МЕТА: Дати поняття про види різьби по дереву і використання інструментів геометричної різьби; Відродити, розвивати і зберегти мистецтво різьби по дереву; Орієнтувати учнів на застосування отриманих знань і навичок на практиці; Виховувати бажання працювати, терпеливість і наполегливість.

ОБЛАДНАННЯ: Розроблені орнаменти,зразки виробів із різьбленням, розмічальний інструмент, ніж-косяк.

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ: Уміння переносити розроблені орнаменти на вироби, виконувати оздоблення геометричним різьбленням; Знання та дотримання правил безпечної праці.

ТИП УРОКУ: комбінований.

ХІД УРОКУ

 

 

 

 

 

 

І. Організаційна частина.

ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.

  1.          Що називають текстурою деревини?
  2.          Із яких частин складається дерево?
  3.          Назвіть тверді і м’які породи деревини?
  4.          Яка найтвердіша порода деревини зустрічається в нашій місцевості?
  5.          Що  відображають на зрізі річні кільця?

G:\Съемный диск\фото урок\ТАМАРА (G)\IMG_0160.JPG

 

 

ІІІ. Повідомлення і вивчення нового матеріалу.

Сьогодні на уроці ми повинні з вами дізнатися трішки про історію виникнення різьби по дереву. Ознайомитися з інструментами для виконання різьби і навчитися виконувати елементи геометричної різьби, із яких складається орнамент. Художня обробка деревини відноситься до мистецтва давніх народів, які були переселенцями берегів Дніпра. Деревина, як будівельний матеріал, володіє цінними якостями: хорошою теплоізоляцією, водонепроникністю, незначною щільністю, гарним естетичним кольором і різноманітністю малюнка текстури, зручністю обробітку. Мали місце різні способи художньої обробки деревини, але найбільш розповсюджений це була різьба. Різьбою прикрашали архітектурні споруди, меблі, різні поробки і предмети в побуті.

G:\Съемный диск\фото урок\ТАМАРА (G)\IMG_0159.JPG

Різьба по дереву відноситься до старовинних промислів. Слово «ПРОМИСЕЛ» виникло від дієслова «Промислити», тобто «Помислити, Подумати», яким чином можна зробити. Наші предки не чекали, коли їм хто-небудь дасть хліба, а шукали любу можливість заробити на нього, щоб прогодувати себе і свою родину.

 

 

 

 

Так виникли народні промисли. Буремний їх розвиток породило велику кількість напрямків. Це різьба і розпис по дереву, чеканка і гончарна справа, виготовлення іграшок і т.д..

Вироби із деревини з слабко вираженою текстурою частіше всього розписувалися або прикрашалися різьбою.

Геометрична різьба – самий давній спосіб прикрасити вироби із деревини. Різьбою прикрашали дерев’яні човни, хати, меблі, посуд, ткацькі станки і прядки. Вона виконується в виді виїмок: двох-; трьох-; і чотиригранних, сполучення яких дає пречудовий узор на поверхні деревини.

А тепер давайте знайомитися з інструментами, якими виконується геометрична різьба.

G:\Съемный диск\фото урок\ТАМАРА (G)\IMG_0173.JPG

Основним інструментом для виконання геометричної різьби є: ніж-косяк. Свою назву він отримав, із-за полотна, яке має спеціальний косий кут.

Інструмент різника по гостроті можна зрівняти тільки з безпечною бритвою, тому відноситися до нього треба дуже уважно. Перше, за чим повинен слідкувати починаючий майстер і до чого повинен себе постійно привчить,- це оберігати ліву руку від поранення.

Для лівої руки необхідно знаходити таке положення, щоб виключити навіть випадковий дотик до неї інструмента під час його зіскоку неправильним рухом.

Неохайне поводження з інструментом і недотримання правил техніки безпеки може привести до нещасного випадку , а звідси виходить, що при роботі необхідно дотримуватися слідуючи правила техніки безпеки:

 

 

 

Правила техніки безпеки під час виконання «Геометричної різьби».

 

  •        Одіти і привести в порядок спецодяг;
  •        Привести в порядок робоче місце, розкласти інструмент і заготовки;
  •        Перевірити ріжучий інструмент і впевнитися в його справності;
  •        Під час виконання різьблення заготовка повинна займати стійке положення на верстаку чи столі;
  •        Не можна різати на вису, на колінах, упирати заготовку собі в груди;
  •        Під час різьблення ліва рука повинна знаходитися позаду або в стороні від руху ножа;
  •        Передавати ніж друг другу із рук в руки не можна;
  •        Суворо забороняється перевіряти гостроту ножа пальцем;
  •        Забороняється класти ніж в кишеню робочого одягу;
  •        Після закінчення роботи ніж необхідно здати вчителю;
  •        Привести в порядок робоче місце і спецодяг.

Ми з вами вивчили інструмент. Як ви міркуєте, з чого ж починається робота під час виконання різьби:вибираємо заготовку(вона не повинна мати тріщин, кривоточин, сучків), поверхня повинна бути гладко простругана рубанком чи   фугувальним станком.

G:\Съемный диск\фото урок\ТАМАРА (G)\IMG_0162.JPG

Далі наносимо розмітку елементів узору на заготовку, найбільш просто виконується одинарний елемент – КУТИК, він розмічається як рівносторонній і рівнобедрений трикутник.

 

 

 

 

Вирізається він так: Ніж затискають в руці і заглиблюють його в деревину вертикально, по черзі по двом сторонам трикутника, які сходяться до  верхньої вершини, причому у вершині ніж повинен заглибитися на 3-4 мм., а біля основи трикутника вийти на поверхність. Потім, починаючи від основи і заглиблюючи

до вершини, ножем знімають частину деревини між підрізаними сторонами трикутника.

ІV. Практична робота.

  1.     Беремо заготовку і з усіх чотирьох сторін дерев’яної дощечки проводимо поля шириною 10 мм.
  2.     Площа, яка утворилася в середині полів, наповнюємо полосами візерунків, шириною 10 мм., горизонтально.
  3.     Далі розмічаємо вертикальні полоси по 10 мм. Отримуємо квадратики 10*10 мм..

G:\Съемный диск\відкритий урок 26.02.2015\IMG_0169.JPG

 Квадратики поділяємо на трикутники, а потім кожний трикутник, ділимо на три маленьких трикутника. В кожному маленькому трикутнику проставляємо крапки, щоб не загубити сторони зрізу.

 Цей орнамент вирізається так: ніж, затиснутий в руці, заглиблюємо вертикально в крапку, де знаходиться промені. В самій крапці ніж заглиблюється на 3-4 мм., а в вершині кута виходить на поверхню. Так заглиблюємо ніж по всіх трьох променях. Потім, починаючи з кожної сторони трикутника, послідовно заглиблюючись в крапці сходження променів, зрізується зайва деревина. Дістаємо трикутник, заглиблений по всім трьом площинам.

 

 

 

 

 

 

 

G:\Съемный диск\фото урок\ТАМАРА (G)\IMG_0178.JPG

  Візьміть, будь ласка, заготовки і по зразку, на ній розмітьте узор.

  Хто розмітив, приступаємо до різання узору.

 C:\Users\PC\Desktop\101PHOTO\SAM_0487.JPG    

        G:\Съемный диск\відкритий урок 26.02.2015\IMG_0179.JPG

 

V. Закріплення нових знань та вмінь учнів.

 Давайте згадаємо, про що ми дізналися сьогодні на уроці:

* Яким інструментом користуються під час вирізання узорів геометричної  

   різьби;

* Які правила техніки безпеки необхідно дотримуватися при різьбленні;

* Яка послідовність виконання різьби;

* З якими новими словами ви познайомилися;

VІ. Оцінювання роботи учнів.

VІІ. Прибирання робочого місця.

 

 

 

docx
Додано
12 квітня 2020
Переглядів
1497
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку