Урок ТЕМА: Розмічання елементів геометричної різьби. 5 кл.
МЕТА: Дати поняття про види різьби по дереву і використання інструментів геометричної різьби; Відродити, розвивати і зберегти мистецтво різьби по дереву; Орієнтувати учнів на застосування отриманих знань і навичок на практиці; Виховувати бажання працювати, терпеливість і наполегливість.
ОБЛАДНАННЯ: Розроблені орнаменти,зразки виробів із різьбленням, розмічальний інструмент, ніж-косяк.
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ: Уміння переносити розроблені орнаменти на вироби, виконувати оздоблення геометричним різьбленням; Знання та дотримання правил безпечної праці.
ТИП УРОКУ: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина.
ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.
ІІІ. Повідомлення і вивчення нового матеріалу.
Сьогодні на уроці ми повинні з вами дізнатися трішки про історію виникнення різьби по дереву. Ознайомитися з інструментами для виконання різьби і навчитися виконувати елементи геометричної різьби, із яких складається орнамент. Художня обробка деревини відноситься до мистецтва давніх народів, які були переселенцями берегів Дніпра. Деревина, як будівельний матеріал, володіє цінними якостями: хорошою теплоізоляцією, водонепроникністю, незначною щільністю, гарним естетичним кольором і різноманітністю малюнка текстури, зручністю обробітку. Мали місце різні способи художньої обробки деревини, але найбільш розповсюджений це була різьба. Різьбою прикрашали архітектурні споруди, меблі, різні поробки і предмети в побуті.
Різьба по дереву відноситься до старовинних промислів. Слово «ПРОМИСЕЛ» виникло від дієслова «Промислити», тобто «Помислити, Подумати», яким чином можна зробити. Наші предки не чекали, коли їм хто-небудь дасть хліба, а шукали любу можливість заробити на нього, щоб прогодувати себе і свою родину.
Так виникли народні промисли. Буремний їх розвиток породило велику кількість напрямків. Це різьба і розпис по дереву, чеканка і гончарна справа, виготовлення іграшок і т.д..
Вироби із деревини з слабко вираженою текстурою частіше всього розписувалися або прикрашалися різьбою.
Геометрична різьба – самий давній спосіб прикрасити вироби із деревини. Різьбою прикрашали дерев’яні човни, хати, меблі, посуд, ткацькі станки і прядки. Вона виконується в виді виїмок: двох-; трьох-; і чотиригранних, сполучення яких дає пречудовий узор на поверхні деревини.
А тепер давайте знайомитися з інструментами, якими виконується геометрична різьба.
Основним інструментом для виконання геометричної різьби є: ніж-косяк. Свою назву він отримав, із-за полотна, яке має спеціальний косий кут.
Інструмент різника по гостроті можна зрівняти тільки з безпечною бритвою, тому відноситися до нього треба дуже уважно. Перше, за чим повинен слідкувати починаючий майстер і до чого повинен себе постійно привчить,- це оберігати ліву руку від поранення.
Для лівої руки необхідно знаходити таке положення, щоб виключити навіть випадковий дотик до неї інструмента під час його зіскоку неправильним рухом.
Неохайне поводження з інструментом і недотримання правил техніки безпеки може привести до нещасного випадку , а звідси виходить, що при роботі необхідно дотримуватися слідуючи правила техніки безпеки:
Правила техніки безпеки під час виконання «Геометричної різьби».
Ми з вами вивчили інструмент. Як ви міркуєте, з чого ж починається робота під час виконання різьби:вибираємо заготовку(вона не повинна мати тріщин, кривоточин, сучків), поверхня повинна бути гладко простругана рубанком чи фугувальним станком.
Далі наносимо розмітку елементів узору на заготовку, найбільш просто виконується одинарний елемент – КУТИК, він розмічається як рівносторонній і рівнобедрений трикутник.
Вирізається він так: Ніж затискають в руці і заглиблюють його в деревину вертикально, по черзі по двом сторонам трикутника, які сходяться до верхньої вершини, причому у вершині ніж повинен заглибитися на 3-4 мм., а біля основи трикутника вийти на поверхність. Потім, починаючи від основи і заглиблюючи
до вершини, ножем знімають частину деревини між підрізаними сторонами трикутника.
ІV. Практична робота.
Квадратики поділяємо на трикутники, а потім кожний трикутник, ділимо на три маленьких трикутника. В кожному маленькому трикутнику проставляємо крапки, щоб не загубити сторони зрізу.
Цей орнамент вирізається так: ніж, затиснутий в руці, заглиблюємо вертикально в крапку, де знаходиться промені. В самій крапці ніж заглиблюється на 3-4 мм., а в вершині кута виходить на поверхню. Так заглиблюємо ніж по всіх трьох променях. Потім, починаючи з кожної сторони трикутника, послідовно заглиблюючись в крапці сходження променів, зрізується зайва деревина. Дістаємо трикутник, заглиблений по всім трьом площинам.
Візьміть, будь ласка, заготовки і по зразку, на ній розмітьте узор.
Хто розмітив, приступаємо до різання узору.
V. Закріплення нових знань та вмінь учнів.
Давайте згадаємо, про що ми дізналися сьогодні на уроці:
* Яким інструментом користуються під час вирізання узорів геометричної
різьби;
* Які правила техніки безпеки необхідно дотримуватися при різьбленні;
* Яка послідовність виконання різьби;
* З якими новими словами ви познайомилися;
VІ. Оцінювання роботи учнів.
VІІ. Прибирання робочого місця.