Урок "Розпізнавання спільнокореневих слів, визначення в них спільної частини — кореня"

Про матеріал

Тема. Розпізнавання спільнокореневих слів, визначення в них спільної частини — кореня.

Мета. Формувати вміння розпізнавати спільнокореневі слова, визначати в них корінь; закріплювати знання про різні частини мови; розвивати мовлення, виховувати увагу і спостережливість.

Обладнання: загадка-жарт, презентація.

Тип уроку: комбінований

Перегляд файлу

Українська мова

Тема. Розпізнавання спільнокореневих слів, визначення в них спільної частини — кореня.

Мета. Формувати вміння розпізнавати спільнокореневі слова, визначати в них корінь; закріплювати знання про різні частини мови; розвивати мовлення, виховувати увагу і спостережливість.

Обладнання: загадка-жарт, презентація.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. Організація класу до уроку

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

— Прочитайте записаний текст.

— Назвіть спільнокореневі слова. Який у них корінь?

— Яке речення в тексті відповідає поданій схемі?

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Каліграфічна хвилинка

Сл ен ня их

Слон, слониха й слоненя

Йдуть купатися щодня.

— Спишіть каліграфічно.

— Знайдіть у реченні споріднені слова.

— Визначте в них корінь.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

 

  1.  Ознайомлення з правилом (на с. 28)

( Виконання вправи 56, с. 28)

— Як називаються складені вами слова?

— Запишіть слова літо і літак. Позначте в них спільну частину.

Чи можна назвати ці слова спільнокореневими ? Поясніть свою думку.

— Прочитайте правило.

— Тепер ви знаєте, що у споріднених слів корінь повинен не тільки однаково звучати, а й мати однакове значення.

— Прочитайте пари слів. Поясніть, які з них є спорідненими (Літо  літечко, вода  водичка..)

— Спишіть парами лише споріднені слова й позначте в них корінь.

— У яких словах спільні частини тільки звучать і пишуться однаково, але значення мають різне? (Гора  горіти).

— Запишіть парами споріднені слова. Позначте в них корінь.

— Які слова у вправі не є спорідненими? Поясніть,чому.

 

  1.  Загадка-жарт.

По дорозі йшли гусак, гуска і гусенята.

А назустріч їм — гусінь.

— Добридень, родичі! — каже гусінь.

— Ти хто така? — питають гуси.

— Я — ваша тітонька,— відповідає гусінь.

Засичали гуси, розсердилися.

— Чому розсердилися гуси? Чи справді гусінь —їхня родичка?

— Запишіть з вірша споріднені слова, визначте в них корінь.

 

3. Творча робота (вправа 57)

— Розгляньте малюнки і запишіть назви зображених предметів у три стовпчики.

— Чому ці предмети так називаються? (Годинник показує час,тобто години; шпаківня  житло шпаків; голубник  будиночок для голубів.)

— Доберіть до кожного слова спільнокореневі і запишіть їх.
(Година, годинонька, годинникар, годинничок, годинка;

шпак, шпачок, шпаченя, шпачиха;

голуб, голубок, голуб'ятко, голуб'я)

— Позначте у словах кожного стовпчика корінь (спільну частину).

4. Фізкультхвилинка

 

V.Узагальнення і систематизація знань

1. Самостійна робота (вправа 58)

— Прочитайте і спишіть вірш.

— На які питання відповідають виділені слова і що вони називають? (Яснесенький, тихесенький, малесенький — Який?,називають ознаку предмета.)

— Користуючись поясненням у додатковому теоретичному матеріалі на с. 29, визначте корінь у словах яснесенький, малесенький, (яснесенький — ясний,ясно; малесенький — малий, маленький, мало)

2. Гра «Хто більше?» (вправа 59)

— Доберіть спільнокореневі слова — назву предмета, назву ознаки і назву дії — з коренем зим.(Зима, зимонька, зимка, зимівля, озимина; зимній, зимовий; зимувати, дозимувати, перезимувати)

— Визначте переможців!

 

VΙ. Підсумок уроку

1. Підсумкова бесіда

— Які слова є спорідненими?

— Чи достатньо тільки однакового написання коренів, аби вважати слова спільнокореневими?

— Наведіть приклади споріднених слів. Який у них корінь?

— Чому слова Горе і гора не є спорідненими?

— А Сніг І Сніжок? Чому?

— Що треба зробити, щоб правильно визначити корінь в словах?

2.Оцінювання

3. Домашнє завдання

Додатковий теоретичний матеріал на с. 28-29, чит. правила, вправа 60.

docx
Додано
11 листопада 2018
Переглядів
2600
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку