Тема. Розпізнавання спільнокореневих слів, визначення в них спільної частини — кореня.
Мета. Формувати вміння розпізнавати спільнокореневі слова, визначати в них корінь; закріплювати знання про різні частини мови; розвивати мовлення, виховувати увагу і спостережливість.
Обладнання: загадка-жарт, презентація.
Тип уроку: комбінований
Українська мова
Тема. Розпізнавання спільнокореневих слів, визначення в них спільної частини — кореня.
Мета. Формувати вміння розпізнавати спільнокореневі слова, визначати в них корінь; закріплювати знання про різні частини мови; розвивати мовлення, виховувати увагу і спостережливість.
Обладнання: загадка-жарт, презентація.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
ІІ. Перевірка домашнього завдання
— Прочитайте записаний текст.
— Назвіть спільнокореневі слова. Який у них корінь?
— Яке речення в тексті відповідає поданій схемі?
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Сл ен ня их
Слон, слониха й слоненя
Йдуть купатися щодня.
— Спишіть каліграфічно.
— Знайдіть у реченні споріднені слова.
— Визначте в них корінь.
ІV. Вивчення нового матеріалу
( Виконання вправи 56, с. 28)
— Як називаються складені вами слова?
— Запишіть слова літо і літак. Позначте в них спільну частину.
— Чи можна назвати ці слова спільнокореневими ? Поясніть свою думку.
— Прочитайте правило.
— Тепер ви знаєте, що у споріднених слів корінь повинен не тільки однаково звучати, а й мати однакове значення.
— Прочитайте пари слів. Поясніть, які з них є спорідненими (Літо — літечко, вода — водичка..)
— Спишіть парами лише споріднені слова й позначте в них корінь.
— У яких словах спільні частини тільки звучать і пишуться однаково, але значення мають різне? (Гора горіти).
— Запишіть парами споріднені слова. Позначте в них корінь.
— Які слова у вправі не є спорідненими? Поясніть,чому.
По дорозі йшли гусак, гуска і гусенята.
А назустріч їм — гусінь.
— Добридень, родичі! — каже гусінь.
— Ти хто така? — питають гуси.
— Я — ваша тітонька,— відповідає гусінь.
Засичали гуси, розсердилися.
— Чому розсердилися гуси? Чи справді гусінь —їхня родичка?
— Запишіть з вірша споріднені слова, визначте в них корінь.
3. Творча робота (вправа 57)
— Розгляньте малюнки і запишіть назви зображених предметів у три стовпчики.
— Чому ці предмети так називаються? (Годинник показує час,тобто години; шпаківня — житло шпаків; голубник — будиночок для голубів.)
— Доберіть до кожного слова спільнокореневі і запишіть їх.
(Година, годинонька, годинникар, годинничок, годинка;
шпак, шпачок, шпаченя, шпачиха;
голуб, голубок, голуб'ятко, голуб'я)
— Позначте у словах кожного стовпчика корінь (спільну частину).
4. Фізкультхвилинка
V.Узагальнення і систематизація знань
1. Самостійна робота (вправа 58)
— Прочитайте і спишіть вірш.
— На які питання відповідають виділені слова і що вони називають? (Яснесенький, тихесенький, малесенький — Який?,називають ознаку предмета.)
— Користуючись поясненням у додатковому теоретичному матеріалі на с. 29, визначте корінь у словах яснесенький, малесенький, (яснесенький — ясний,ясно; малесенький — малий, маленький, мало)
2. Гра «Хто більше?» (вправа 59)
— Доберіть спільнокореневі слова — назву предмета, назву ознаки і назву дії — з коренем зим.(Зима, зимонька, зимка, зимівля, озимина; зимній, зимовий; зимувати, дозимувати, перезимувати)
— Визначте переможців!
VΙ. Підсумок уроку
1. Підсумкова бесіда
— Які слова є спорідненими?
— Чи достатньо тільки однакового написання коренів, аби вважати слова спільнокореневими?
— Наведіть приклади споріднених слів. Який у них корінь?
— Чому слова Горе і гора не є спорідненими?
— А Сніг І Сніжок? Чому?
— Що треба зробити, щоб правильно визначити корінь в словах?
2.Оцінювання
3. Домашнє завдання
Додатковий теоретичний матеріал на с. 28-29, чит. правила, вправа 60.