Тема. Розрахунки простих електричних кіл.
Мета уроку:
-
закріпити знання учнів про різні з'єднання провідників і сформувати в них уміння обчислювати параметри кіл з послідовним, паралельним з’єднанням, елементів комбінованих кіл;
-
розвивати логічне мислення, вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки;
-
виховувати акуратність охайність записів, культуру поведінки.
Тип уроку: Урок практичного застосування знань, навичок і вмінь.
Обладнання: таблиця із загальними закономірностями в колах з послідовним і паралельним з'єднаннями провідників.
Зміст уроку
І. Організація класу.
Привітання, облік присутніх.
ІІ. Перевірка домашнього завдання, опитування.
Закони послідовного з’єднання провідників.
-
Яка електрична величина однакова для всіх провідників, з'єднаних послідовно?
-
Як знайти загальний опір кола, знаючи опір окремих провідників, за послідовного з'єднання?
-
Який недолік послідовного з'єднання провідників?
-
Де можна використовувати послідовне з'єднання провідників?
Закони паралельного з’єднання провідників.
-
Яка з електричних величин однакова для всіх провідників,з'єднаних паралельно?
-
Як змінюється загальний опір розгалуження після збільшення числа провідників у розгалуженні?
-
Як пов'язана сила струму в окремих витках паралельного з'єднання із загальною силою струму?
-
Як з'єднані між собою електричні прилади у вашій квартирі?
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Якісні питання (послідовне з’єднання)
-
Як можна використовувати однакові лампи, розраховані на напругу 36 В, якщо напруга в мережі дорівнює 220 В?
-
Резистори з опорами 2 й 8 кОм з'єднані послідовно. На якому з них більша напруга? У скільки разів?
-
Сталевий та алюмінієвий проводи однакових розмірів ввімкнені в коло послідовно. На якому з них буде більша напруга за однакової сили струму?
Якісні питання (паралельне з’єднання)
-
Чому не рекомендується вмикати в одну розетку через трійник кілька потужних електроприладів?
-
Як зміниться опір кола, якщо опір одного з резисторів у цьому колі: а) збільшити; б) зменшити? Чи залежить відповідь від типу з'єднання провідників?
-
Сталевий та алюмінієвий проводи однакових розмірів ввімкнені в коло паралельно. Яка частина загального струму йде через сталевий провід?
Якісні задачі (опір)
1) Як зміниться опір електричного кола, якщо підключити до будь-якої ланки кола ще один резистор: а) послідовно; б) паралельно?
2) У ході лабораторної роботи учень зібрав коло неправильно, помінявши місцями амперметр і вольтметр. Чи буде в зібраному колі горіти лампочка? Що покажуть прилади? Який прилад може вийти з ладу?
IV. Мотивація навчання
V. Розв’язування задач.
Послідовне з’єднання
1) Вольтметр V1 показує 12 В. Які показання амперметра й вольтметра V2?
2) Ділянка кола складається з двох послідовно з'єднаних резисторів, опори яких 50 Ом і 70 Ом. Напруга на ділянці кола 60 В. Знайдіть силу струму в колі й напруги на кожному з резисторів.
Паралельне з’єднання
-
Резистори з опором 3 і 6 Ом з'єднані паралельно. Визначте загальний опір кола, силу струму в
-
В освітлювальну мережу кімнати ввімкнені дві електричні лампи, опір яких 200 і 300 Ом. Напруга в мережі 220 В. Визначте силу струму в кожній лампі, силу струму в підвідних проводах, загальний опір обох ламп.
-
Амперметр A показує силу струму 1,6 А за напруги 120 В. Опір резистора R1 = 100 Ом. Визначте опір резистора R2 й показання амперметрів A1 і A2.
Фізкультхвилинка
Розрахунок опору електричних кіл.
1) Провідники з опорами R1 = 2 0м, R2 = 3 0м, R3 = 5 0м з'єднані за схемою, зображеною на рисунку. Знайдіть опір цього кола.
2) Визначте опір ділянки AB, якщо R = 10м.
3) На рисунку зображена схема з'єднання провідників, де R1 = 20м, R2 = 3 0м, R3 = 5 0м. Знайдіть опір усього кола.
VІ. Підведення підсумків. Мотивація оцінювання.
VI. Домашнє завдання
Повторити §17, 18, розв’язати завдання (диференційовано) на картках, підготуватись до лабораторної роботи №6, ст.73.
«Послідовне з'єднання провідників»
Середній рівень
-
Резистори, опори яких 2 і 3 Ом, з'єднані послідовно й підключені до джерела постійної напруги 15 В. Знайдіть силу струму в колі.
-
Резистори, опори яких 30 і 60 Ом, з'єднані послідовно й підключені до батарейки. Напруга на першому резисторі 3 В. Яка напруга на другому резисторі?
Достатній рівень
-
В електричну мережу з напругою 120 В ввімкнені послідовно три резистори, опори яких відповідно дорівнюють 12, 9 і 3 Ом. Обчисліть силу струму в колі та напругу на кожному резисторі.
-
У коло ввімкнені послідовно три провідники опорами 5, 6 і 12 Ом відповідно. Яка сила струму в колі і яку напругу прикладено до кінців кола, якщо напруга на другому провіднику 1,2 В?
Високий рівень
1. Яку напругу показують вольтметри V1 і V2 ? Яка сила струму на ділянці кола?
2. Опір лампи N2 дорівнює 100 Ом. Знайдіть опір лампи N1. Чому дорівнює сила струму в колі та загальний опір двох ламп.
«Паралельне з'єднання провідників»
Середній рівень
1. Два резистори R1 = 75 Ом і R2 = 300 Ом з'єднані паралельно. Обчисліть загальний опір ділянки кола. У якому з резисторів сила струму більше? Чому?
2. Два резистори, опори яких 20 і 40 Ом, підключені паралельно до батарейки. Сила струму в першому резисторі 0,2 А. Який струм протікає в другому резисторі? Чому сила струму в резисторах різна?
Достатній рівень
-
Який резистор треба з'єднати паралельно з резистором у 300 Ом, щоб одержати загальний опір 120 Ом?
-
Обчисліть опір кола, що складається з трьох резисторів, опори яких дорівнюють 540, 270 і 135 Ом, якщо вони з'єднані паралельно.
Високий рівень
-
Шматок дроту опором 80 Ом розрізали на чотири рівні частини й отримані частини з'єднали паралельно. Визначте опір цього з'єднання. Чому дорівнює сила струму в кожному провіднику, якщо до цього з'єднання приєднали джерело струму з напругою 20 В?
-
Три провідники опором 2, 3 і 6 Ом з'єднані паралельно. Визначте розподіл сили струму, якщо в нерозгалуженій частині кола сила струму дорівнює 12 А. Яка напруга на кінцях кожного провідника?