Розробка уроку з інтегрованого курсу: Природничі науки (11 клас)
Тема уроку. Розрахунок енергоспоживання сім’ї
Дидактична мета: закріпити та поглибити теоретичні знання учнів/учениць про традиційні та альтернативні джерела енергії, навчити визначити обсяги споживання електроенергії та чинники, що впливають на них.
Виховна мета: формувати екологічну культуру
Розвивальна мета: розвивати креативне мислення; формувати діловий стиль спілкування
Очікувані результати: учні/учениці повинні знати: етапи розвитку електротехнічної діяльності людини; види та джерела енергоносіїв; уміти наводити приклади традиційних та альтернативних джерел енергії; визначати обсяги споживання електроенергії та чинники, що впливають на них.
Тип уроку - комбінований
Обладнання: мультимедійний комплекс, калькулятор.
Ключові терміни та визначення: ресурси, електрика, енергоносії, калорія, паливо.
Інтернет-ресурси: https://www.youtube.com/watch?v=P1F5LZqNRYU
Хід уроку
1. Організаційний етап:
Привітання, перевірка присутності учнів/учениць на уроці; створення робочої атмосфери та сприятливого психологічного клімату на занятті.
2. Актуалізація опорних знань.
Відповісти на запитання:
3. Визначення теми, мети заняття, мотивація навчальної діяльності.
Кожен мешканець (в будинку чи в квартирі) для створення комфорту та побутових зручностей оплачує кошти за витрачену енергію, котра має різне походження й часом важко порівняти доцільність економії через різнобій у термінах. Тому варто знати деякі орієнтовні дані про типове споживання енергії сім’єю. Мета даного уроку – навчитися визначати обсяги споживання електроенергії та чинники, що впливають на них.
4.Пояснення навчального матеріалу
Калорія (скорочено – кал.) – традиційна позасистемна одиниця вимірювання енергії, що дорівнює енергії, необхідній для нагрівання 1 г води на 1 С°. Дорівнює – 4,18 Дж.
Кіловат-година – це одиниця роботи, енергії і тепла. 1 кВт*год відповідає кількості енергії, яку споживає протягом години пристрій потужністю 1000 Вт (1 кВт). Таким терміном звичайно користуються для показників споживання електроенергії. Неправильно говорити про споживання енергії в кіловатах (без вказівки – за годину).
Одиниця виміру «кіловат» позначає тільки потужність пристрою. Для теплової енергії часто використовують іншу одиницю виміру – джоуль (система СІ). Ця одиниця показує енергію у Вт*с. Іншою одиницею енергії є калорія.
Приклад: електричний чайник, котрий має потужність 1 кВт, за 1 годину споживає 1 кВт*год енергії. 1 кВт*год = 1 * 1000 Вт * 3600 с = 3600000 Вт*с = 3600000 Дж = 3600 кДж.
Одиниці |
Дж |
кВт*год |
ккал |
1 Дж |
1 |
0,278 * 10-6 |
2,388 * 10-4 |
1 кВт*год |
3,6 * 106 |
1 |
860 |
1 ккал |
4,1868 * 103 |
1,1630 * 10-3 |
1
|
Питання до учнів: як ви розумієте, що таке розумний дім?
Переглядаємо відеоролик за покликанням https://www.youtube.com/watch?v=P1F5LZqNRYU
Робимо висновки
5.Виконання практичної роботи
Завдання 1. Користуючись таблицею зробити наступні розрахунки 1.Транспорт: порахуйте за мапою відстань до школи, визнач кількість учбових днів у році, та перерахуй скільки потрібно палива, кВт*год- рік і витраченні річні кошти, якщо їздити до школи та повертався додому на власному авто.
2. Електроенергія: Проаналізувати рахунки за електроенергію помісячно за рік, визнач кВт*год-рік та витраченні річні кошти.
3. Тепло: визначити площу свого помешкання, визнач скільки потрібно кВт*год-рік та витраченні річні кошти за умови опалення (дровами та газом).
4. Гаряча вода: Розрахувати скільки осіб проживає з тобою в одному помешканню. Визначити: чи приймають члени сім’ї душ або ванну та скільки потрібно води на рік для вашої родини.
5. Розрахувати скільки потрібно кВт*год-рік та витраченні річні кошти.
Вид енергоносія |
Опис витрат |
Ціна одиниці і річне споживання |
кВт* *год-рік Річні кошти |
Транспорт |
автомобіль споживає в середньому 8,5 л/100 км |
27.5 грн/л 1л 8,49 кВт*год |
|
Електроенергія |
За платіжними рахунками визнач кВт*год-міс |
0,90 грн/кВт*год (до 100кВт*год-міс) 1,68 грн/кВт*год (до 100кВт*год-міс) |
|
Тепло |
Закладаємо норму втрат 160 кВт*год-м2 /рік (для площі вашої оселі м2 ) |
Дрова – 750 грн/м³; 9 м³. Газ – 8,54 грн/м3 (з 1.05.15); |
|
Гаряча вода |
Розраховуємо, що гарячу воду підігрівають. На особу тратять в середньому 50 літрів (душ) та 150 літрів (ванна). На підігрівання 1 м³ до 45 0С води потрібно 46,5 кВт*год енергії Норма холодна 2, гаряча 1,6 м 2 на особу в місяць |
В середньому в Україні вартість гарячої води 1м3 – 80,74 грн. |
Завдання 2. Перерахувати отриманні дані електроенергії за різними енергоносіями, в еквіваленті паливо енергетичних ресурсів користуючись наступними даними.
1. Щоб виробити 1 кВт*годину електроенергії (без втрат):
- 0,18 кг вугілля (1 кг - 30 МДж);
- 0,15 природного газу (1 м3 - 31 МДж)
- 0,4 кг дерева (сухе, 15% - 9 МДж)
2. Щоб виробити 1 кВт*год енергії з відновлювальних джерел: - робота 1 панелей потужністью 250 Вт при відповідному освітленні – протягом години; - вітрогенератор з діаметром 5 м та вітром 4 м/сек – протягом години.
Робимо висновки
6.Підбиття підсумків уроку, рефлексія
- Сьогодні на уроці я навчилася/навчився….
- Ці знання і вміння мені будуть потрібні ….
7. Домашнє завдання
Показати розрахунки своїй сім’ї, та разом поміркуйте чи ощадливо ви використовуєте енергоресурси в оселі, поміркуйте разом про шляхи можливої економії.