Навчальна дисципліна: Природничі науки
Тема: Визначення зміни атмосферного тиску з висотою.
Дидактична мета: навчити учнів/учениць визначати зміни атмосферного тиску з висотою, вимірювати висоту, досліджувати розподіл температури повітря з висотою.
Виховна мета: сприяти усвідомленню учнями/ученицями наслідків природних процесів, формувати науковий світогляд.
Розвивальна мета: розвивати креативне мислення; формувати діловий стиль спілкування.
Очікувані результати: учні/учениці повинні знати макропараметри газового середовища (повітря атмосфери), газові закони, взаємозв’язок між тиском, температурою та залежністю їх від висоти; методи визначення висоти, температури та атмосферного тиску; уміти: користуватися приладами для вимірювання атмосферного тиску, температури, висоти.
Хід уроку
1. Організаційний етап:
Привітання, перевірка присутності учнів/учениць на занятті; створення робочої атмосфери та сприятливого психологічного клімату на занятті.
Я прийшла всіх привітати
Успіхів в навчанні побажати.
На працю плідну надихнути.
Щоб краще все змогли збагнути.
2. Перевірка рівня засвоєння матеріалу попереднього уроку методом самостійної роботи з взаємоперевіркою.
Варіант1
1. Укажіть, як називається величезний повітряний вихор із низьким тиском у центрі.
А циклон Б антициклон В атмосферний фронт Г циркуляція атмосфери
2. Опишіть за наведеною кліматодіаграмою клімат міста Одеси.
Варіант 2
1. Укажіть, як називається перехідна зона між двома повітряними масами, що мають різні властивості.
А циклон Б антициклон В атмосферний фронт Г циркуляція атмосфери
2. Опишіть за наведеною кліматодіаграмою клімат міста Харкова.
Визначення теми, мети заняття, мотивація навчальної діяльності.
.
3. Розв’язування задач
1. Встановіть відповідність (з'єднайте правильну пару лінією) між зміною температури повітря та висотою.
Зміна температури повітря з висотою
6°С 100 м
0,6°С 1000 м
.
2.Ситуація на зміну температури повітря з висотою
Ви вирішили оглянути місто з найвищого оглядового майданчика. Вам необхідно піднятися на 200 м вище. Температура повітря біля підніжжя гори становить 20°С. Визначте температуру повітря на оглядовому майданчику на вершині гори.
Розв'язування.
Дія 1. Знаючи на скільки градусів зменшується температура повітря з висотою, складаємо таку пропорцію та визначаємо різницю у температурі повітря при підйомі на 200 м (X):
0,6°С — 100 м
X — 200 м
Х= (0,6 °С х 200м) : 100м = 1,2°С
Дія 2. Пам 'ятаючи про зменшення температури повітря з висотою, віднімаємо визначену різницю від температури повітря біля підніжжя. 20°С - 1,2°С = 18,8 °С
Відповідь: температура повітря на оглядовому майданчику на вершині гори становитиме 18,8 °С.
Завдання 3. Визначити температуру повітря підчас польоту на повітряній кулі, якщо на місці злету вона становить 12 °С. Повітряна куля швидко піднялася на висоту польоту 2000 м.
Розв'язування.
Нехай х (°С) – зменшення температура повітря з висотою, тоді складаємо пропорцію
0,6°С — 100 метрів
х — 2000 метрів
х = (0,6 °С х 2000м) : 100м = 12°С – на стільки зменшиться температура на висоті 2000 м.
12°С - 12°С = 0 °С
Відповідь: температура повітря на кулі становитиме 0 °С.
3. Встановити відповідність (з'єднайте правильну пару лінією) між зміною атмосферного тиску та висотою.
Зміна атмосферного тиску з висотою
1 мм рт.ст. 10 м
10 мм рт.ст. 100 м
100 мм рт.ст. 1000 м
4. Ситуація на визначення зміни температури повітря з висотою
Ви вирішили оглянути місто з найвищого оглядового майданчика. Вам необхідно піднятися на 200 метрів вище. Атмосферний тиск біля підніжжя гори становить 720 мм рт.ст.. Визначте атмосферний тиск на оглядовому майданчику на вершині гори.
Розв'язування.
Дія 1. Знаючи на скільки мм рт. ст. зменшується атмосферний тиск з висотою, складаємо таку пропорцію та визначаємо різницю у атмосферному тиску при підйомі на 200 м (X):
10 мм рт. ст. — 100 м
X — 200 м
X = (10 мм. рт.ст. х 200 м) : 100 м = 20 мм. рт.ст.
Дія 2. Пам 'ятаючи про зменшення атмосферному тиску з висотою, віднімаємо визначену різницю від атмосферному тиску біля підніжжя. 720 мм рт.ст. - 20 мм рт.ст. = 700 мм рт.ст.
Відповідь: атмосферний тиск на оглядовому майданчику на вершині гори становитиме 700 мм рт.ст.
5.Завдання. Визначити атмосферний тиск підчас польоту на повітряній кулі, якщо на місці злету він становить 760 мм. рт.ст. Повітряна куля швидко піднялася на висоту польоту 2000 м.
Розв'язування.
Нехай х (мм рт. ст.) – зменшення тиску з висотою, тоді складаємо пропорцію
1 мм рт. ст. — 10 м
х — 2000 м
х = (1 мм рт.ст. х 2000 м) : 10 м = 200 мм рт.ст. – зменшення тиску на висоті 2000 м.
760 мм. рт.ст. – 200 мм. рт.ст. = 560 мм рт.ст.
Відповідь: атмосферний тиск на повітряній кулі під час польоту становитиме 560 мм рт.ст.
6. Визначити температуру повітря в аеропорту, який розташований на висоті 300 м над рівнем моря, якщо за бортом літака на висоті 4300 м вона становить 6 °С.
Розв'язування.
4300 – 300 = 4000 (м) відносна висота рівня літака.
Нехай х (°С) – зменшення температура повітря з висотою, тоді складаємо пропорцію
0,6°С — 100 м
х — 4000 м
х = (0,6 °С х 4000 м) : 100м = 24°С – на стільки зменшиться температура зі збільшенням висоти на 4000 м.
6°С + 24°С = 30 °С
Відповідь: температура повітря в аеропорту становитиме 30 °С.
7. Визначити атмосфераний тиск повітря на вершині гори становить 230 мм. рт. ст., а біля її підніжжя 730 мм. рт.ст. Визначте відносну висоту гори.
Розв'язування.
730 мм рт. ст. – 230 мм рт. ст. = 500 мм рт. ст. – на стільки змінився тиск з висотою.
Нехай х (м) – відносна висота гори, тоді складаємо пропорцію
1 мм рт. ст. — 10 м
500 мм рт. ст. — х м
х = (500 мм рт.ст. х 10м) : 1 мм рт. ст. = 5000 м.
Відповідь: відносна висота гори 5000 м.
4. Самостійна робота
1. Закінчіть речення та підкресліть слова, які вказують на головну ознаку кожного виду висоти. Абсолютна висота — …. Відносна висота — ….
2. Користуючись фізичною картою України, за шкалою висот і глибин визначте міста, які розташовані на різній висоті. Запишіть у таблицю назви міст (два-три) поряд із вказаною висотою.
Висота над рівнем моря Назви міст
300 - 200 м
200 - 100 м
100 - 0 м
3. Віднайдіть на фізичній карті України місто, яке розташоване на висоті вище 300 метрів над рівнем моря і запишіть його назву.
4. Визначте (приблизно) на скільки метрів вища місцевість, на якій розташоване місто Львів, від місцевості на березі моря, у якій розміщене місто Одеса.
5. Подумайте і запишіть, яка висота (абсолютна чи відносна) визначалася у попередніх завданнях.
6. За фізичною картою півкуль та шкалою висот і глибин визначте різні за висотою форми рельєфу. Запишіть у таблицю назви гір та рівнин (дві-три) поряд із вказаною висотою.
Висота над рівнем моря Назви гір та рівнин
Вище 5000 м
5000 - 3000 м
3000 - 2000 м
2000 - 500 м
500 - 200 м
200 - 0 м
7. Знайдіть на карті півкуль найвищі вершини гір та запишіть їх абсолютні висоти.
Гори Назва найвищої вершини Абсолютна висота вершини
Кавказ
Гімалаї
Анди
8. Користуючись фізичною картою півкуль знайдіть точки з такими географічними координатами та визначте абсолютну висоту місцевості. 31 ° пн.ш. 35 ° сх.д.
9. У попередніх двох завданнях визначено найбільшу та найменшу абсолютну висоту пунктів суходолу земної кулі. Визначте відносну висоту цих пунктів.
10. Користуючись фізичною картою України, знайдіть вказані у таблиці вершини, їх висоти та заповніть таблицю.
Вершини Назва форми рельєфу Абсолютна висота Відносна висота
Говерла
Берда
11. Користуючись фізичною картою півкуль, за допомогою шкали висот і глибин визначте точку у Світовому океані з найбільшою глибиною. Запишіть її абсолютну висоту (глибину).
12. Визначте відносну висоту між найвищою точкою України та всієї земної поверхні.
Підбиття підсумків заняття, рефлексія
Доповніть речення
- На сьогоднішньому уроці я зрозумів(-ла)/дізнався(-лась)/розібрався(-лась)...
- Я хочу похвалити себе за те, що на сьогоднішньому уроці ...
- На уроці мені особливо сподобалося ...
- Знання із сьогоднішнього заняття мені знадобляться ...