Урок математики
(3 клас)
Тема: Розрізнення прямої і кривої лінії. Складання кривої лінії за допомогою лічильних паличок.
Мета: Формувати вміння розрізняти прямі та криві лінії, креслити їх, знаходити в навколишньому середовищі; озброїти знаннями про деякі їхні властивості. Закріпити знання про різні види прямих ліній: горизонтальні, вертикальні, похилі (ліворуч, праворуч). Розвивати й коригувати просторові уявлення учнів. Виховувати уважність, старанність, самостійність.
Обладнання: мотузок, предметні малюнки, картки із зображенням ліній, індивідуальні картки, кольорові олівці, палички для лічби, педагогічна пісочниця, шнурочки, машинки, іграшкові герої, соломинки для соку.
Хід уроку
І. Загально-корекційний етап.
1. Організація підготовки учнів до праці
Вас покликав на урок
Голосистий наш дзвінок.
Будемо навчатись гарно,
Швидко, весело і вправно.
То ж за парти ми сідаємо,
До роботи приступаємо.
Щоб помилок уникати,
Треба пильність розвивати.
2. Нервово-психологічна підготовка учнів до уроку.
Гра «Велика плутанина»
Учні стають у коло. Правила гри: вчитель вимовляє вголос «Вухо!», і повинен при цьому взятися за вухо. Вимовляючи «Ніс!» - за ніс. «Рука!» - береться за руку. Учні мають повторити дії вчителя. Через певний час вчитель починає заплутувати дітей, «помиляється». Він називає одну частину тіла, а показує іншу. Завдання для учнів – не заплутатися і показувати ту частину тіла, про яку йдеться. Потім на роль ведучого ставимо учня.
ІІ. Основний етап.
1. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
- Діти, сьогодні ми з вами продовжимо знайомство з прямими та кривими лініями, будемо вчитися їх розрізняти та креслити.
2. Підготовча частина.
2.1. Повторення правил посадки під час письма, правил користування зошитом, ручкою, олівцем.
- Діти, давайте пригадаємо, як треба правильно сидіти за партою під час письма, тримати зошит, ручку, олівець.
- Як треба поставити ноги?
- Як треба тримати спину?
- Яке положення голови?
- Де необхідно тримати лікті?
Відгадайте загадку:
Хутко стрибне на папір,
І, хоч вір, а хоч - не вір,
Враз напише нове слово,
Ось і речення готове.
Вправно пише у руці,
Бачать всі старання ці. (ручка)
- Розкажіть, якими пальцями ми тримаємо ручку.
- А що роблять інші пальці під час письма?
- Візьміть ручку, поставте руку на лікоть та покажіть, як треба її тримати.
Відгадайте загадку:
Книжечки маленькі,
Аркуші біленькі,
В них вчимося ми писати,
І складати, й віднімати. (зошит)
- Як правильно розташувати зошит під час письма?
3. Формуюча частина.
3.1. Розпізнавання ліній на практиці.
3.1.1. Учитель бере мотузку, викликає до дошки двох учнів. Один учень бере за один кінець мотузки, а інший – за другий та натягують її.
- Діти, яка лінія у нас вийшла? (пряма лінія)
Потім учитель кидає мотузку на стіл.
- Діти, а яка лінія у нас вийшла зараз? (крива)
3.1.2. Гра «Відгадай, яка лінія?»
Кольорове коромисло
Через річку повисло. (Веселка. Крива лінія)
Коли падаю я з неба
Люди кажуть: «Так і треба.
Восени тоді, вважай,
Буде добрий урожай!» (Дощ. Пряма лінія)
Висить сито не людьми звито. (Павутиння. Криві лінії)
3.1.3. Гра «Будь уважним»
Вчитель демонструє різні предметні малюнки (удав, вікно, сонечко із промінчиками, шосе, стежинка, річка, олівець), а учні піднімають відповідну картку із зображенням прямої, чи кривої лінії.
3.2. Робота біля дошки та в зошитах. Проведення різних видів прямих та кривих ліній.
- Діти, прямі лінії бувають різних видів. Коли я проводжу на дошці лінію зліва направо, то виходить горизонтальна лінія. (Вчитель креслить пряму горизонтальну лінію)
Діти виходять до дошки та пробують провести крейдою пряму горизонтальну лінію. Потім учні проводять пряму горизонтальну лінію у зошитах.
- Чи у всіх вас вийшли прямі лінії? Безумовно, від руки провести пряму лінію дуже важко, тому будемо використовувати лінійку. Прикладаємо лінійку до аркушу зошита й по верхній межі проводимо олівцем лінію. Індивідуальна допомога окремим учням.
- Що ми отримали? Чи вона схожа на лінію, що ми малювали від руки? Все ж таки від руки можливо навчитися креслити прямі лінії, але для цього потрібно багато тренуватися.
Аналогічно вчимося креслити вертикальні, похилі з відхиленням вліво чи вправо лінії.
Звертаємо увагу на головні властивості прямих ліній – рівність, прямота та її нескінченність.
Потім проводимо криві лінії на дошці та в зошитах.
3.3. Гра «Чарівний олівець»
Пропонуємо учням виконати наступні завдання:
- Візьміть олівець та покладіть на парті вертикально, з відхиленням вліво, з відхиленням вправо, горизонтально.
- Подивіться уважно навколо себе. Де ви бачите в класі горизонтальні лінії? Вертикальні лінії? Похилі лінії?
3.4. Фізкультхвилинка «Сонечко»
Піднялося сонечко
Високо на небо,
Діти описують плавне коло піднятими вгору руками.
Освітило лагідне
Всім, що йому треба:
Повільно опускають руки через сторони.
І широкі поля
На рівні грудей розводять руки в сторони.
І глибокі моря,
Присідають, тримаючи долоні паралельно підлоги.
Всім зайчатам – довгі вушка,
Показують вушка.
Ледарям-сонькам – подушки.
Малюють і повітрі чотирикутник.
Бурячкам – зелену гичку,
Нахиляються вперед, потягнувшись руками до підлоги.
Діткам всім – рожеві щічки.
Потирають долоньками по щічках.
3.5. Використання елементів педагогічної пісочниці.
Кличе нас пісочок грати,
Разом з ним помандрувати.
Чи готові ви в цей час
Мандрувати, діти, враз.
- Давайте привітаємося з нашим пісочком, залишимо йому вітання – відбитки долоньок. А під кожною долонькою ви повинні написати пальчиком першу букву свого імені.
Спочатку кожен учень називає своє ім’я та визначає букву, яку має написати. (Під час виконання даного завдання вчитель здійснює індивідуальну допомогу учням).
- Ось ми і познайомилися з пісочком. Тож розпочнемо нашу мандрівку. Подорожувати будемо на машинках. (Діти обирають машинки)
- По чому їздять машини? (по дорозі)
В Пісочній країні нещодавно були сильні вітри і засипали піском усі дороги. Давайте ми їх з вами відбудуємо. (Діти разом з учителем проводять на пісочку пальчиками рук дорогу – пряму лінію)
Беріть свої машинки та вирушаємо в путь. (Діти проїжджають машинками по дорозі)
- Діти, гляньте, чия це голова виглядає із пісочку? (Вчитель попередньо ховає в пісок шнурочок із вузликом на одному кінці – змійку).
- Та це ж змійка. Давайте допоможемо їй вибратися із пісочку, подмемо на нього через соломинку та звільнимо нашу змійку. (Через соломинки для пиття соку учні сильно дмухають на пісочок біля «змійки», поки не дістануть її)
Гра «Змійка повзе»: діти беруть по шнурочку, тримають за вузлик на одному з його кінців – голову, та проводять ним по поверхні пісочку, імітуючи рух змії.
По піску повзе змія.
Не боюся її я!
Хвостиком весь час петляє,
Дивнії сліди лишає.
- Діти, на які лінії схожі сліди змійок? (криві)
Продовжуємо нашу мандрівку далі.
Викладання з паличок для рахунку кривих ліній.
- Діти, а що це нам трапилося на шляху:
Хвилі котить на просторі
До берегів піщаних …(море)
Діти розслабленими пальцями рук малюють на поверхні пісочку криві хвилясті лінії – морські хвильки. Потім викладають їх паличками для лічби синього кольору.
- Гляньте, діти, хто це там засумував? (Вчитель виставляє іграшку зайчика в лівому кінці пісочниці) Зайчик поспішає на гостину до їжачка (В правому кінці пісочниці виставляємо іграшку їжачка) Вухань зовсім розгубився і не знайде, який шлях найкоротший до його будиночка. (Вчитель проводить пальцями на піску пряму, а паралельно їй – криву лінії).
- Як ви гадаєте, яким шляхом зайчик найшвидше добереться до їжачка?
Звертаємо увагу дітей на види ліній, якими зображено шлях (пряма, крива). Робимо висновок: найкоротший шлях вимірюється по прямій лінії.
Ми з пісочком мандрували,
З полону змійку рятували.
Бачили всі синє море,
Зайчику допомагали.
Та прийшов прощатись час,
Ти чекай, пісочку нас!
Дякуємо пісочку за цікаву мандрівку, прощаємося до наступної зустрічі. Миємо ручки та сідаємо за парти.
3.6. Закріплення вивченого матеріалу. Гра «Лінії заблукали»
Робота на індивідуальних картках.
- Учора лінії ходили одна до одної у гості. Але поверталися пізно, у темряві заблукали і не змогли знайти свої домівки. Давайте допоможемо лініям потрапити у свої будиночки. Візьміть олівці та на дахах будете малювати потрібні лінії. (Рис. 3.6.1.) Слухайте уважно.
- Прямі лінії живуть у будиночку вверху справа та внизу зліва.
- Криві лінії живуть у будиночку внизу справа та вверху зліва.
Рисунок 3.6.1.
ІІІ. Заключний етап.
1. Підведення підсумків
- Діти, що цікавого ви дізналися сьогодні на уроці?
- Намалюйте пальчиками в повітрі пряму, криву лінію.
2. Релаксація. Вправа «Сонячний зайчик»
Уявіть собі, що сонячний зайчик зазирнув вам у очки. Закрийте їх. Він побіг далі по обличчю. Ніжно погладьте його долонями: на лобі, на носі, на роті, на підборідді. Погладжуйте акуратно, щоб не злякати, голову, шийку, животик, ніжки. Він забрався вам за пазуху – погладьте його і там. Він не бешкетник – він любить і пестить вас, а ви – погладьте його і подружіться з ним.
3. Приведення в порядок робочих місць.
4. Створення установки на відпочинок.