Тема: Розрізнення слів – назв предметів, що відповідають на питання хто? або що?
Мета: вчити учнів розпізнавати іменники за питаннями хто? що?; поглиблювати знання про слова — назви предметів.
Корекційна мета: розвивати зв’язне мовлення, увагу, вміння ставити запитання до слі, збагачувати словниковий запас.
Виховувати: працелюбність,акуратність.
Обладнання: предметні малюнки; окремі предмети; картки зі словами; сигнальні картки, демонстраційний матеріал.
Хід Уроку
I. Організаційний момент
-Сідайте, діти, і подаруйте посмішку своєму сусідові по парті. – Я хочу знати ваш настрій. Сонечко чи хмаринка?
II.Актуалізація опорних знань
1 Робота над віршем
— Послухайте вірш.
Книжка, дошка, кабінет,
Печиво, повидло, мед, чоботи, штани, кашкет,
Мотоцикл, велосипед —
Знайте, діти, наперед:
Кожен з них — це є предмет,
Тож хто це і що це — вже не секрет.
Ім’я своє і назву має кожен предмет.
— На які питання відповідають слова — назви предметів?
2. Хвилинка каліграфії
лл ли ло лу ля ця лисиця
В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має,
Їй на місці не сидиться,
А зовуть її... (лисиця).
— На яке питання відповідає слово лисиця?
— Поділіть це слово на склади, назвіть у ньому звуки.
3.Придумати слова на [л].
III. Оголошення теми уроку.
- Сьогодні навчимось розрізняти істоти від неістот і навчимось ставити запитання до слів.
IV. Робота над вивченням нового матеріалу.
1.Пограємо в гру «Слово називай — питання швидко став».
- Я показуватиму малюнок, а ви називайте його і ставте питання.
Учитель показує картинки:будівля, береза, корабель, білка, автомобіль, учитель, лев, зайчик, пірамідка.
Висновок. Назви людей і тварин відповідають на питання хто?. Назви всіх інших предметів відповідають на питання що?.
2.Вибери зображення з предметом у назві якого є звук [л].
V. Узагальнення і систематизація отриманих знань.
1 Гра «Розподіли у стовпчики»
— Випишіть слова, які означають назви предметів, у два стовпчики:
Хто? Що?
Кіт Василь варив кисіль.
Зайчик Степанчик наливав у жбанчик.
А лисичка-тітка роздавала діткам.
2. Фізкультхвилинка
3. Гра «Добери за зразком»
— До слів, які відповідають на питання хто?, доберіть за зразком слова, які відповідають на питання що?.
Хто?Що?
Скрипаль скрипка
Моряк
лісник
Школяр
Футболіст
4. Гра «Хто у кого?»
У кроля (хто?)
У вівці (хто?)
У коня (хто?)
У корови (хто?)
У свині (хто?)
слова для довідки:кроленя, теля, ягня, порося, козеня,лоша.
IV. Підсумок уроку
1.Бесіда
— На які питання відповідають слова, що означають назви предметів?
— які питання ставимо до назв людей і тварин?
— На які питання відповідають слова — назви всіх інших предметів?
2. Домашнє завдання .
Впр.282. Вам потрібно знайти пару. Хто в ній є істотою ставимо пит.. хто?, а хто неістота пит.. що?.