Тема «Розширення уявлень про декоративне прикрашання форм геометричними елементами»
Поєднання силуетної форми та декору. «Прикрашаємо торт».
Мета: ознайомлювати учнів з основними поняттями «декоративний малюнок», «елемент», «орнамент»; навчати розташовувати якнайкраще елементи для створення лінійного візерунка; засвоювати основи створення декоративної композиції; закріплювати навички роботи в техніці аплікації; почати ознайомлювати з силуетними формами, декором, рослинними і геометричними орнаментами, процесом узагальнення форми; навчати міркувати; навчати дітей працювати за зразком; розвивати дрібну моторику руки; розвивати естетичне сприйняття навколишнього світу; стимулювати розвиток допитливості; виховувати в учнів спостережливість, акуратність, увагу.
Обладнання: фотографії творів різних видів декоративно-прикладного мистецтва; ТЗН; матеріали для демонстрації послідовності та техніки виконання роботи; матеріали та інструменти: альбом для малювання; простий і кольорові олівці; гумка; лінійка.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Коло «Ми веселі, ми чудові, ми кмітливі, ми просто клас»
Дерево «Очікувань»
- Чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку?
ІІ. Актуалізація опорних знань Вправа «Мікрофон»
– Назвіть матеріали й інструменти, що знадобляться для створення лінійного малюнка.
III. Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда
– Люди завжди намагалися прикрасити все навкруги. Вони оздоблюють візерунками предмети побуту, житло, середовище, у якому мешкають.
– Оздоблюванням предметів займається окремий вид мистецтва — так зване декоративне мистецтво. – Отже, декоративне мистецтво — це вид образотворчого мистецтва, твори якого є узорами або предметами художнього оформлення,
основне призначення цих узорів і предметів — прикрашання.
– Слово «декоративний» походить від латинського слова сіекого — прикрашаю.
– Декоративне мистецтво виникло в період первіснообщинного ладу, в кам’яну добу, коли люди лише починали створювати форми предметів побуту і узори. Першим прикрасам вони надавали магічного значення.
– Декоративне мистецтво розвинулося там, де були для нього відповідні умови, а саме де був потрібний матеріал: глина, дерево, камінь. Для розвитку декоративного мистецтва необхідний також певний рівень розвитку суспільства: адже щоб виплести з лози виріб, потрібно її заготовити, тобто потрібні відповідні матеріали й інструменти.
– Відповідно до матеріалів та їх обробки розвинулися різні види ДПМ: вишивка, кераміка, різьба по дереву, карбування, лозоплетіння та ін.
– Озирніться навколо. Наш одяг, предмети навколо нас дуже красиві. Вони різняться не лише формою, розміром і кольором. Вони оздоблені різними малюнками. Якщо малюнки або їх частини-елементи повторюються, художники називають їх орнаментами.
2. Перегляд відеоматеріалів про різні види декоративно-прикладного мистецтва
3. Робота в парах
– Розгляньте уважно малюнки.
– Де ви бачите орнаменти?
– Погляньте на орнамент і назвіть, з яких частин він складається.
– Усі елементи повторюються у певному порядку, чергуючись між собою. – Погляньте на малюнок і знайдіть поміж смужок ті, що складають орнамент, і ті, у яких є помилка.
– Орнамент може складатися з елементів рослин (квіти, ягоди, листя, стебла), і тоді його називають рослинним, а може складатися з ліній, квадратів, кружечків, трикутників. Такий орнамент називають геометричним.
-Перегляд зображення фрагменту вовняного килима.
– Цей килим зіткали у Криму татарські майстрині. Він оздоблений геометричним орнаментом.
– 3 яких елементів складається цей орнамент?
– Які кольори використовували ткалі для свого килима?
4. Відеофізкультхвилинка
IV. Закріплення вивченого матеріалу
-Сьогодні ми з вами будемо прикрашати торт
– Створіть візерунок для торта. Ми можемо прикрасити як бічні його поверхні, так і верхній шар.
2. Правила роботи і техніка безпеки
– Кожний елемент має знаходитися точно на своєму місці.
– Відстань між елементами має бути однаковою.
– Під час роботи не розмахуємо олівцями.
– Необхідно стежити, щоб олівці не падали на підлогу (вони б’ються, як посуд, тільки всередині, а не зовні).
– Робоче місце тримаємо в чистоті.
3. Індивідуальна робота за творчим завданням
V. Підбиття підсумків
1. Обговорення учнівських робіт
2. Бесіда Вправа «Мікрофон»
– Що найбільше сподобалося на уроці?
– Які емоції викликав урок?
– Кому подаруєте роботу?
-Чи здійснилися ваші очікування?
1