Тема «Створення декоративного образу із суцільного шматка пластиліну» Елементарна узгодженість об’ємної форми та декору. «Українські іграшки».
Мета: продовжувати надавати учням поняття про скульптуру як вид мистецтва, ознайомлювати з матеріалами та інструментами художника-кераміста; закріплювати поняття «декор» та «декорування», навички роботи з пластиліном (глиною); розвивальна: збагачувати та закріплювати в дітей уміння сприймати, розрізняти та аналізувати характерні особливості декоративної скульптури; закріплювати навички основних видів ліплення, передавання форми, рухів та декорування тварин; розвивати дрібну моторику руки; стимулювати розвиток допитливості; виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу, екологічну культуру, любов до
українського народного мистецтва.
Обладнання: навчальні плакати; репродукції робіт відомих майстрів; навчальні роботи з методичного фонду; об’ємні зображення; музичний ряд: аудіозапис українських народних пісень; ТЗН; матеріали для демонстрації послідовності та техніки виконання роботи; дошка для ліплення; пластилін (глина); стеки; простий олівець; матеріали для відбитка.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Коло «Ми веселі, ми чудові, ми кмітливі, ми просто клас»
Дерево «Очікувань»
- Чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку?
ІІ. Актуалізація опорних знань Вправа «Впіймай м’яча»
– Як називають вид образотворчого мистецтва, що створює об’ємні зображення?
– Які матеріали та інструменти використовують художники-скульптори?
– Які скульптурні твори називають скульптурою? рельєфом?
– Що таке кругла скульптура? Чим вона відрізняється від рельєфу?
– Які круглі скульптури називають пам’ятниками? статуями? статуетками?
– 3 яких матеріалів, на вашу думку, вони можуть бути виконані?
III. Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда
– Невеликі зображення людей і тварин (статуетки) люди почали створювати з глини дуже давно. Спочатку вони призначалися для магічних ритуалів, які мали допомагати в полюванні або захищати від злих сил. Потім невеликі фігурки стали іграшками та прикрасами для будинку.
2. Відеоперегляд про народні іграшки, які виконані з різних матеріалів народними майстрами різних країн.
– Коли розглядаєш чудові іграшки з глини, легко відгадати, який звір чи птах надихнув фантазію майстра.
– Спочатку художник-кераміст уважно вивчає природну форму, потім спрощує й узагальнює (стилізує) її, обравши найхарактерніші риси, підкреслює і підсилює (декоративно переробляє) їх.
– Потім майстер ліпить іграшку з глини й прикрашає об’ємним декором (декорує), просушує її на повітрі, обпалює в спеціальній печі, розфарбовує й покриває кольоровою або прозорою глазур’ю.
3.Відеоперегляд як робить майстер іграшку з глини
4.Колективне заучування вірша учнями
– Майстер іграшку робив.
Довго глину він місив.
Він руками обома Ліпив форму недарма.
Візерунком коні вкриті,
Тихо сохнуть на повіті.
В печі він їх обпалив Та глазур’ю щільно вкрив.
Вийшла іграшка з душею,
Ми милуємося нею.
Н. Горошко
5. Відеофізкультхвилинка
IV. Закріплення вивченого матеріалу
1. Творче завдання
– Розгляньмо уважно іграшки, виконані художниками-керамістами різних країн.
– Виліпіть із глини, пластиліну або солоного тіста іграшку, узявши за основу форму тіла тварини, яка вам до вподоби.
– Прикрасьте свою іграшку кольоровим або об’ємним декором.
2. Пояснення до творчою завдання
– Фігурку тварини виконують у конструктивний спосіб ліплення. Усі частини тіла спрощують, зберігаючи характерні ознаки, притаманні саме цій тварині. Спочатку виконують великі частини тіла (тулуб і голову), потім примазуванням додають менші за розміром частини (лапи чи ноги, вуха, хвіст, шию).
(Учитель має акцептувати увагу учнів на необхідності по всякчас порівнювати розміри і пропорції окремих частин тіла тварини між собою та щодо загального розміру частини скріплюють між собою примазуванням.
– Іграшка, запропонована для виготовлення, має складнішу будову, ніж вироби, що створені на попередніх уроках ліплення, тому з метою полегшення виконання роботи на дошці доцільно вивісити великі таблиці, на яких зображено етапи ліплення.)
– Фігурка може бути декорована за допомогою орнаменту (геометричного або рослинного) або за допомогою спрощених та узагальнених природних елементів.
(На спеціальних таблицях бажано продемонструвати елементи декорування, а також найбільш поширені прийоми декорування. Учні мають вигадати елементи для декорування самостійно, спираючись на декор народної іграшки.)
V. Підбиття підсумків
1. Обговорення учнівських робіт
2. Бесіда Вправа «Мікрофон»
– Що найбільше сподобалося на уроці?
– Які емоції викликав урок?
– Кому подаруєте роботу?
- Чи здійснилися ваші очікування від цього уроку?
3. Прибирання робочих місць.
1