Мета уроку: повторити й систематизувати вивчені в початкових класах та засвоїти нові правила вживання апострофа; удосконалити навички правильної вимови й написання слів з апострофом; формувати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, визначати головне, робити висновки; розвивати навички самостійної та групової роботи; виховувати товариські взаємини, інтерес до мовних явищ; заохочувати до співпраці.
В основі уроку – різноманітні форми роботи: бесіда, проблемні питання, вибірковий диктант, вправа-спостереження, мовна розминка (скоромовка), «лінгвістичний аукціон», лінгвістична гра, вправа «Я редактор», сприймання тексту на слух та інші.
5 клас Мова
Правила вживання апострофа
Мета: повторити й систематизувати вивчені в початкових класах та засвоїти нові правила вживання апострофа; удосконалити навички правильної вимови й написання слів з апострофом; формувати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, визначати головне, робити висновки; розвивати навички самостійної та групової роботи; виховувати товариські взаємини, інтерес до мовних явищ; заохочувати до співпраці.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і розвитку умінь та навичок.
Обладнання: конверт з листом, картки з завданнями, загадки про апостроф, підручники, розрізане на пазлики зображення апострофа.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Слово вчителя. З певних причин сьогоднішній урок ми почнемо нетрадиційно. Кілька хвилин тому мені вручили конверт і попросили зачитати листа, що є в ньому, негайно, тут, зараз, перед вами. (Розкриває конверт, читає)
“До уваги всіх п´ятикласників! У країні Фонетика сталася надзвичайна подія: безслідно зник Апостроф. Розшукати втікача можуть тільки п´ятикласники. Запрошуємо приєднатися до пошуків”.
Цікавий лист... Зник апостроф. А може, і не треба його шукати? Може, можна без нього обійтися? (Учні обґрунтовують, навіщо потрібен апостроф). Молодці. То чи згодні ви допомогти розшукати апостроф? Добре. Але насамперед нам треба сформулювати тему уроку...
ІІ. Учні формулюють тему, мету і завдання уроку.
Отже, щоб розшукати апостроф, ми повинні пригадати відомі вже правила вимови та написання слів з апострофом, вивчити кілька нових. На кінець уроку ви повинні знати правила вживання апострофа, вміти правильно вимовляти і писати слова з апострофом, вільно користуватися ними у мовленні.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Опрацювання теоретичного матеріалу.
Бесіда
1. Щоб розшукати апостроф, треба знати, чим насправді він є. Отже, що таке апостроф? (надрядковий знак - Я такий же, як знак розділовий,
Я відомий усій дітворі.
Та в словах української мови
Я пишусь не внизу, а вгорі.).
Що він означає? (Роздільну вимову) Навіщо використовується? (Для позначення роздільної вимови твердих приголосних і наступних звукосполук [йа],[йу],[йе],[йі])
2. Напевно, вам цікаво було б дізнатися, чому апостроф називається апострофом? Оленка підготувала коротеньку довідку про апостроф. Прошу.
Оленка
Апостроф – наймолодший правописний знак серед розділових знаків. З’явився він в українській граматиці й увійшову правопис порівняно недавно. Назва знака взята з давньогрецької мови. Там вона означала: кривий, зігнутий, повернутий.
3. Що спільного і відмінного між «ь» і «’»? (Спільне: обидва не вимовляються, але пишуться; відмінне: ь пом’якшує приголосні, апостроф стоїть тільки після твердих приголосних).
4. Які правила про вживання апострофа пам’ятаєте?
Ви добре відповідали на мої питання – отже, ми зробили перший крок у розшуку втікача (на дошку прикріплюється І пазлик – частинка малюнка-зображення апострофа)
5. Вибірковий диктант (по рядах) – виписати приклади на відповідне правило.
М’який, рясний, міжгір’я, дев’ять, буря, п’ється, рюмсати, розіб’є, пір’їна, матір’ю. (ІІ пазлик)
ІV. Опрацювання нового матеріалу.
1. Вправа-спостереження. Розібрати слова за будовою, скласти правило про вживання апострофа після префіксів та частин складних слів.
Об’явитися, роз’юшити, від’єднати, в’їзд,
дит’ясла, двох’ярусний, пів’яблука. (ІІІ пазлик)
2. Мовна розминка. Скоромовка (записана на картці):
У Лук’яна в’язка м’яти.
У Дем’яна дев’ять в’язок.
Завдання. Прочитати, знайти слово на не відоме ще правило вживання апострофа.
Прочитати запропоновані слова, вивести правило.
Лук’ян, Лук’янівка, Лук’янович, Лук’янчук. (ІV пазлик)
Отже, ми вже знаємо правила, коли пишеться апостроф. Але є випадки, коли апостроф не вживається. Про один з них ми вже сьогодні говорили. Який це випадок? ...
Є ще одне правило про невживання апострофа, і ми його зараз вивчимо. Прошу розгорнути підручники.
3. Робота з підручником. Ознайомитися з правилом, коли апостроф не вживається.
На дошці записано слова: свято, цвях, морквяний, торф’яний.
Пояснити написання.
Пояснити, чому у слові зв'язок треба поставити апостроф. (V пазлик)
4. Вправа на правильну вимову. Порівняти вимову і звучання слів:
В’яз – свято, з’ява – зяблик, сузір’я – зоря, бур’ян – буря, узгір’я – гарячий.
5. Робота біля дошки. (Подані в транскрипції слова записати відповідно до орфографічних норм і навпаки. Завдання на карточках, учень може вибирати сам.)
2 учні
[бйут′], [арфйарка], [р′із′б’ар], [подв’ірйа], [п’івйалини], [в’ідйізд];
присвята, львів’янин; зав’язь, обов’язок, буряк, тьмяний. (VІ пазлик)
6. «Лінгвістичний аукціон»
Записати протягом хвилини якомога більше слів з апострофом (півкласу) і без апострофа (друга половина класу), з одним із них скласти речення – 2 учні біля дошки. (VІІ пазлик)
7. Гра «Третє зайве»
Уважно читайте слова в рядку, у кожному рядку 2 слова – на одне правило, а третє – на інше, тобто – зайве..
Узгір..я, р..ясний, повітр..яний.
Розв..язок, цв..яшок, тьм..яний.
Риб..ячий, черв..як, мавп..ячий.
Пор..ядок, з..яблик, в..язанка. (VІІІ пазлик)
8. Уявіть себе у ролі вчителя. Виправте помилки у словах, які, на вашу думку, написані неправильно (2 учні біля дошки).
Цв’ях, без’ідейний, від’їжджати, обьєднати, фотоз’йомка, міжгірря, Лук’ян, необ’їжджений, з’єднання, Св’ятослав, Вячеслав, хуторянин. (ІХ пазлик)
Ось і склався наш малюнок. Що на ньому зображено? (Апостроф.) Отже, ми його знайшли. Може, він десь серед нас?
Хлопчик Апостроф: Так, я тут. І не тільки тут. Читає напам’ять вірш:
Я у полум’ї, в сузір’ї
В пам’яті і у сім’ї.
В надвечір’ї, у міжгір’ї,
В п’єсі, м’яті та ім’ї.
В п’ятниці, в м’ячі і в пір’ї,
В черв’яку і у в’юні.
В п’явці, в’язі, у подвір'ї
В п’ятці добре теж мені
В’ю, б’ю, п’ю, в’яжу, не в’яну,
У кар’єр мій шлях лежить.
І на лаву дерев’яну
Часом ляжу відпочить.
З матір’ю пісні співаю
Для рум’яних немовлят.
В м’яч з хлоп’ятами ганяю
Двадцять п’ять хвилин підряд
Хоч малий, та є здоров’я,
Щоб побути скрізь зумів.
Я прив’язаний любов’ю
До таких хороших слів.
В бур’янах я теж гуляю,
Часом весь у реп'яхах!
В риб’ячій сім’ї буваю
І в м’яких дитячих снах.
У п’ятірці, у дев’ятці,
У солом’янім брилі,
У Дем’янку, у Мар’янці,
В гороб’ятка на крилі!
У прив’ялому листочку,
Що давно води не п’є.
У зав’язанім клубочку
І у м’ясі також є!
Учитель: Ми дуже раді, що нам вдалося розшукати Апострофа. Отже, завдання нашого уроку виконане. Підведемо підсумок.
V. Підсумок уроку. Закінчити речення.
Сьогодні на уроці я дізнався…
навчився…
найбільш важко було…
мені сподобалося…
на наступному уроці хочу…
VІ. Домашнє завдання.
1.§ 27, вправа 374.
2. Скласти казку про апостроф або кросворд із словами з апострофом і без.
VI. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу.
1.Завдання з ключем.
Записати слова у дві колонки:
1) слова з апострофом;
2) без апострофа.
Дев'ятсот, серм'яга, хуторянин, зв'язок, духмяне, порядок, бур'ян, без'язикі, тьмяно, цвях, присвята, реп'ях, п'ятдесят, з'ясовано, Соловйов.
Ключ. З останніх букв колонок утвориться назва вірша В.Сосюри «Так ніхто не кохав...».
2. Кросворд "Слова з апострофом".(На дошці)