Урок української мови для учнів 5 класу "Міжпланетна подорож "Космічна пригода". Метою уроку є формування вміння визначати групи слів за значенням, доречно вживати омоніми, синоніми й антоніми у мовленні; розвивати мислення, мовлення , увагу, пам'ять; збагачувати словниковий запас слів; виховувати любов до рідного слова. До уроку розроблено експрес - зошит .
МІЖПЛАНЕТНА ПОДОРОЖ «КОСМІЧНА ПРИГОДА».
Мета: 1) формування вміння визначати групи слів за значенням, доречно вживати омоніми, синоніми й антоніми у мовленні; 2)розвивати мислення, мовлення , увагу, пам’ять; збагачувати словниковий запас слів; 3)виховувати любов до рідного слова.
Обладнання: підручники, презентація, картки з індивідуальним завданням, тестові завдання, малюнки;
Тип уроку : урок – подорож
Х І Д У Р О К У
Слова - живі, сумні, веселі, ласкаві, дивні і незлі.
В.Бубир
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ ПРАКТИЧНОЇ ЗНАЧУЩОСТІ ВИУЧУВАНОГО.
Учитель: Діти, я пропоную вам сьогодні вирушити у міжпланетну подорож. Усе це потрібно нам для того, щоб повторити вивчений матеріал з теми «Лексикологія» про групи слів за значенням і переконатися, що ми грамотні і допитливі учні.
III. РОЗМИНКА
Перед тим, як вирушати в подорож нашою ракетою, яка називається «Лексика», проведемо розумову розминку
1. Що вивчається у розділі лексикологія?
2. Що таке лексика?
3. Де найчастіше зустрічаються антоніми?
4. Що таке синонімічний ряд?
5. Що таке омоніми?
6. Скільки лексичних значень може мати слово?
Учитель : Добре, всі учасники нашої подорожі отримали допуск до подорожі. Поки ми їдемо до космодрому, ми повинні повторити космічний словничок , пояснити лексичне значення кожного слова (усно).
IV. СЛОВНИКОВА РОБОТА. КОСМІЧНИЙ СЛОВНИК
1. Космонавт (людина, яка літає в космос)
2. Космічний (той, що стосується космосу)
3. Космічний корабель (літаючий апарат)
4. Землянин (той, що живе на землі)
5. Космос \всесвіт\ - сукупність усіх форм матерії як єдине ціле; уся система світобудови.Земна куля з усім ,що на ній є.
6. Космодром - ділянка зі спеціальними спорудами та обладнанням для розміщення, обслуговування і старту космічних кораблів.
7. Космонавтика - наука про польоти людини, а також автоматичних літальних апаратів у космос.
Учитель : Чудово! Ви досить добре знаєте «космічні слова», тому можна вирушати в гості на інші планети. Ми з вами на космодромі, а тепер ми маємо отримати допуск до ракети пограємо в невелику гру «Хто швидшє?»( Я буду говорити слова у прямому значенні, а ви повинні утворити переносне значення слова)
V. ГРА «ХТО ШВИДШЕ ?»
Золота обручка (золоті руки, золота осінь...)
Співають дівчата (співає серце...)
Солодкий чай (солодкий сон...)
Гострий ніж (гостре слово...)
Сумує матір (сумує ліс...)
VI. ПЕРША КОСМІЧНА ЗУПИНКА. ПЛАНЕТА СИНОНІМІВ.
ГРА «П*ЯТИЙ ЗАЙВИЙ»
1. Смуток, журба, скорбота, сміх, печаль.
2. Сильний, дужий, слабкий, потужний, міцний.
3. Хуртовина, дощ, віхола, хурделиця, завія.
4. Лагідно, любо, приязно, сердито, привітно.
VII. ДРУГА КОСМІЧНА ЗУПИНКА. ПЛАНЕТА АНТОНІМІВ.
ГРА «ДОБЕРІТЬ ДО ПОДАНИХ СЛІВ АНТОНІМИ»
Ключ. За першими літерами можна прочитати фразеологізм (як кіт наплакав )
*Що означає цей фразеологізм? (мало)
Темно - ясно, сучасний - колишній, шкідливо - корисно, помилка - істина, м'який - твердий, найбільший -найменший, пасивний - активний, оптимізм - песимізм, важко - легко, мирний - агресивний, почин - кінцівка, симпатія -антипатія, бадьорість - втома.
VIII. ТРЕТЯ КОСМІЧНА ЗУПИНКА. ПЛАНЕТА ОМОНІМІВ.
ГРА «УТОЧНИ ОДНИМ СЛОВОМ»
Ми з вами на планеті Омонімів. Щось тут нічого не зрозуміло. Жителі цієї планети ставлять перед вами завдання: «Уточни одним словом»
Захід - іти на захід, важливий захід
Лист - пожовклий лист, лист від товариша
Літні - літні канікули, літні люди
Лютий - лютий мороз, місяць лютий
Мати - мати друзів, рідна мати
Пара - пара голубів, водяна пара
Лава - дерев'яна лава, вугільна лава
Учитель: Ось і прийшов час повертатися на Землю. З космодрому ми поїдемо потягом. Але він незвичайний .
IX. ГРА «НЕЗВИЧАЙНИЙ ПОТЯГ»
1 - й вагон - 3 синоніми до слова «йти»
2 - й вагон - 3 слова-омоніми
З - й вагон - антоніми до фразеологізмів:
Байдики бити – ледарювати,
Розбити глека – посваритися,
Тримати язик за зубами - мовчати
4 - й вагон - слово - омонім
1) Хлопчисько (дитина або підліток чоловічої статі; той, хто поводиться несолідно, нерозумно)
2) Синонім до слова «хлопчисько» (дитина)
3) Антонім до слова «хлопчисько» (старець)
X. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ .
ТЕСТ «АУКЦІОН ЕРУДИТІВ»
1. Синонімами називають слова:
а) що мають протилежні значення;
б) однакові за написанням і звучанням, але різні за лексичним значенням;
в) різні за написанням і звучанням, але близькі за лексичним значенням;
2. Синонімічний ряд - це ...
а) об'днання кількох синонімічних слів зі спілним лексичним значенням:
б) Загальна назва всіх слів, що мають синоніми;
в) Назва слів - синонімів, що належать до певної часини мови, наприклад дієслів.
3. Контекстуальні синоніми - це ...
а) усі слова - синоніми, що вживаються у певному тексті;
б) слова, що стають синонімами лише в певному тексті, а поза ним мають різне лексичне значення;
в) слова - синоніми, що вживаються в текстах якогось одного із стилів мовлення
4. Найчастіше антоніми зустрічаються серед:
а) числівників;
б) прийменників, займенників;
в) іменників, прикметників, дієслів, прислівників.
5. До слова можна дібрати:
а) кілька антонімів;
б) два антоніми;
в) один антонім.
6.Визначте, який із синонімів доцільно вжити в поданому реченні. Мені якби біля річки, щоб качок…
А) виховувати; Б) розводити; В) плекати.
|
А |
Б |
В |
Запитання 1 |
|
|
|
Запитання 2 |
|
|
|
Запитання 3 |
|
|
|
Запитання 4 |
|
|
|
Запитання 5 |
|
|
|
Запитання 6 |
|
|
|
КАРТКА САМООЦІНКИ НА УРОЦІ
|
Як я працював на уроці
|
Так |
ні |
|
1. |
Я повторив раніше вивчений матеріал
|
|
|
|
2. |
Я висловив нові ідеї
|
|
|
|
3. |
Я зможу скласти узагальнюючу розповідь із наведенням власних прикладів |
|
|
|
4. |
Настрій на уроці, загальна оцінка
|
|
||
XI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Складіть твір – мініатюру про космічну подорож планетою «Лексикологія».