Мета уроку: формувати в учнів навички визначати звукове значення букв ї, є, ю, я; встановлювати співвідношення між цими буквами і відповідними звуками у слові.
Урок передбачає поділ класу на групи. Учні виконуватимуть різні форми роботи, зокрема працюватимуть із текстом, писатимуть міні-диктант, робитимуть синтаксичний розбір речень, записуватимуть слова транскрипцією і навпаки, аналізуватимуть звуковий склад слова.
5 клас Мова
Звукове значення букв ї, є, ю, я.
Мета уроку: формувати в учнів навички визначати звукове значення букв ї, є, ю, я; встановлювати співвідношення між цими буквами і відповідними звуками у слові.
Клас поділений на групи
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань.
Записати слова транскрипцією, визначити кількість літер і звуків: день [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків, їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄] – 7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і] – 7 літер, 6 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.
2. Скласти текст усної відповіді на питання: чому необхідно знати алфавіт? (Кожна група шукає свої аргументи).
Зразок учнівської відповіді.
Знання алфавіту необхідне кожному з нас (теза). В алфавітному порядку укладаються словники, довідники, списки, покажчики, будуються каталоги тощо (докази). Ось чому знання алфавіту є обов'язковим (висновок).
3. Учитель викликає до дошки по одному представнику від групи. Подані назви квітів (міст, імен) розташувати в алфавітному порядку (слова записані на окремих аркушах).
І група (А): Конвалія, барвінок, ромашка, айстра, троянда, волошка. гвоздика, жоржина, півонія, нарцис, фіалка, бузок, пролісок, мак, чорнобривці, лаванда.
ІІ група (Б): Львів, Суми, Київ, Тернопіль, Чернігів, Полтава, Донецьк, Хмельницьк, Сімферополь, Ялта, Луцьк, Ужгород, Запоріжжя, Харків, Чернівці, Кам’янець-Подільський.
ІІІ група (В): Оксана, Ірина, Тетяна, Вікторія, Софія, Ярина, Віра, Любов, Надія, Соломія, Орися, Олександра, Ольга, Марія, Мар’яна, Марта.
4. Завдання і запитання до решти учнів:
а. Прочитати напам'ять український алфавіт.
б. Скільки букв в українському алфавіті? Скільки звуків? Чому звуків більше, ніж букв?
в. Які букви завжди позначають два звуки? Які це звуки?
5. Прочитати й відгадати загадки. Визначити кількість звуків та букв у виділених словах.
А. Біле, як сорочка, В. На сонечко я схожий,
Пухнате, як квочка, І сонечко люблю,
Крил не має, До нього повертаю
А гарно літає. Голівоньку свою. (Соняшник).
Що це за птиця,
Що сонця боїться? (Сніг)
Б. Я на вигляд круглолице,
Наче баня на дзвіниці.
Щирим золотом горю,
Глянь на мене — засліплю. (Сонце).
6. Прочитати. Виписати слова, в яких звуків більше, ніж букв. Зробити звуковий запис цих слів (на окремих аркушах):
А. Щедрівочка щедрувала, Б. Щедрий вечір, щедрівочка, В. Ластівочка-щебетушечка
Під віконце підбігала: Залітає ластівочка, Під оконцем щебетала,
- Що, бабусю, напекла, Ластівочка залітає, Господаря побуджала:
То нам неси до вікна. Господаря розбуджає. – Ой устань,устань, пан-
Не щипай, не ламай, господар,
А по цілому давай. Ой засвіти свічу ясненькую...
6. Підготувати повідомлення (на основі матеріалу підручника):
А. Коли літери я, ю, є позначають один звук;
Б. .................................................... два звуки;
В. Записати звукописом слова життя, осіннє, сіллю.
7. Читання художнього тексту (вголос)
Пісенька букви Я
А у мене хитра вдача, На початку слова [йа],
Працьовита, не ледача, На початку складу [йа],
Раз лише звук [а] позначу, Де апостроф – також [йа]:
Ну а вдруге й [й] впридачу. [йа]ма, сі[йа]ти, сім[йа].
[йа] і [а], [а] і [йа] –
Ось і служба вся моя!
Запитання.
Які ще букви можуть сказати про себе подібне?
Тренувальні вправи.
1. Списати, вставляючи на місці крапок пропущені букви. Підкреслити слова, в яких букви є, ю, я позначають два звуки.
А. У нашім раї на з..млі В. Т...че вода з-під явора,
Нічого кращого немає, Яром на долину,
як тая мати молодая Над в..дою гне з в...рбою
з своїм д..тяточком малим. Ч...рвону калину.
Т. Шевченко. Т. Шевченко
Б. Сонце гріє, вітер віє
З поля на д..лину,
Пишається над водою
Ч...рвона калина.
Т. Шевченко.
2. Диктант. Записати речення, зробити синтаксичний розбір.
Пишається калинонька,
Явір молодіє.
А кругом їх в...рболози
Й лози з...леніють.
Т. Шевченко
Підкреслити однією рискою літери я, ю, є, які позначають один звук, двома - які позначають два звуки.
3. Виразно прочитати. Виписати слова з є. ю, я у дві колонки: в першу.— слова, в яких ці букви позначають два звуки, в другу — один звук і м'якість попереднього приголосного.
Стоїть явір над водою,
В воду похилився;
З України до дівчини
Козак поклонився.
Він дає їй подарунок:
Коня вороного!
Вона йому — хустиночку
Із злата самого. (Народна творчість}.
4. Прочитати звуковий запис слів. Записати слова буквами.
А. [ш ч е б е т], [л΄ о н], [й а б л у н΄ а].
Б. [й у н΄ і с т΄], [дз е н΄ к а й е], [й а ш ч і р к а].
В.[ш ч а в е л΄], [й е д н΄ і с т΄], [х о дж у].
5. Зробити звуковий запис слів.
А. Тріщина, сміятися, ґудзик.
Б. Юнацький, пір'їна, дзеркальце.
В. Боятися, Польща, бджоляр.
Підсумок
Д.з. § ..... . Вправа ..... .
День [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків, їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄] – 7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і] – 7 літер, 6 звуків, ґедзь [ґ е дз΄] – 5 літер, 4 звуки, щирий [ш ч и р и й] – 5 літер, 6 звуків, послання [п о с л а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.
День [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків, їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄] – 7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і] – 7 літер, 6 звуків, ґедзь [ґ е дз΄] – 5 літер, 4 звуки, щирий [ш ч и р и й] – 5 літер, 6 звуків, послання [п о с л а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.
День [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків, їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄] – 7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і] – 7 літер, 6 звуків, ґедзь [ґ е дз΄] – 5 літер, 4 звуки, щирий [ш ч и р и й] – 5 літер, 6 звуків, послання [п о с л а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.
День [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків, їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄] – 7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і] – 7 літер, 6 звуків, ґедзь [ґ е дз΄] – 5 літер, 4 звуки, щирий [ш ч и р и й] – 5 літер, 6 звуків, послання [п о с л а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.
День [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків, їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄] – 7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і] – 7 літер, 6 звуків, ґедзь [ґ е дз΄] – 5 літер, 4 звуки, щирий [ш ч и р и й] – 5 літер, 6 звуків, послання [п о с л а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.
День [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків, їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄] – 7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і] – 7 літер, 6 звуків, ґедзь [ґ е дз΄] – 5 літер, 4 звуки, щирий [ш ч и р и й] – 5 літер, 6 звуків, послання [п о с л а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.
4 Прочитати й відгадати загадки. Визначити кількість звуків та букв у виділених словах.
А. Біле, як сорочка,
Пухнате, як квочка,
Крил не має,
А гарно літає.
Що це за птиця,
Що сонця боїться?
Б. Я на вигляд круглолице,
Наче баня на дзвіниці.
Щирим золотом горю,
Глянь на мене — засліплю.
В. На сонечко я схожий,
І сонечко люблю,
До нього повертаю
Голівоньку свою.
5. Прочитати. Виписати слова, в яких звуків більше, ніж букв. Зробити звуковий запис цих слів.
Іди, іди, дощику, .
Зварим тобі борщику __
В глиняному горщику.
Тобі каша, а нам борщ,
Щоб рясніше ішов дощ. (Народна творчість).
6. Підготувати повідомлення (на основі матеріалу підручника, с.136-137):
А. Коли літери я, ю, є позначають один звук.
Б. Коли літери я, ю, є позначають два звуки.
В. Записати звукописом слова життя, осіннє, сіллю.
7. Читання художнього тексту.
Пісенька букви Я
А у мене хитра вдача, На початку слова [йа],
Працьовита, не ледача, На початку складу [йа],
Раз лише звук [а] позначу, Де апостроф – також [йа]:
Ну а вдруге й [й] впридачу. [йа]ма, сі[йа]ти, сім[йа].
[йа] і [а], [а] і [йа] –
Ось і служба вся моя!
День [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків, їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄] – 7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і] – 7 літер, 6 звуків, ґедзь [ґ е дз΄] – 5 літер, 4 звуки, щирий [ш ч и р и й] – 5 літер, 6 звуків, послання [п о с л а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.
День [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків, їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄] – 7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і] – 7 літер, 6 звуків, ґедзь [ґ е дз΄] – 5 літер, 4 звуки, щирий [ш ч и р и й] – 5 літер, 6 звуків, послання [п о с л а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.
День [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків, їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄] – 7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і] – 7 літер, 6 звуків, ґедзь [ґ е дз΄] – 5 літер, 4 звуки, щирий [ш ч и р и й] – 5 літер, 6 звуків, послання [п о с л а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.
День [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків, їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄] – 7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і] – 7 літер, 6 звуків, ґедзь [ґ е дз΄] – 5 літер, 4 звуки, щирий [ш ч и р и й] – 5 літер, 6 звуків, послання [п о с л а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.
День [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків, їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄] – 7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і] – 7 літер, 6 звуків, ґедзь [ґ е дз΄] – 5 літер, 4 звуки, щирий [ш ч и р и й] – 5 літер, 6 звуків, послання [п о с л а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.
День [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків, їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄] – 7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і] – 7 літер, 6 звуків, ґедзь [ґ е дз΄] – 5 літер, 4 звуки, щирий [ш ч и р и й] – 5 літер, 6 звуків, послання [п о с л а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.
День [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків, їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄] – 7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і] – 7 літер, 6 звуків, ґедзь [ґ е дз΄] – 5 літер, 4 звуки, щирий [ш ч и р и й] – 5 літер, 6 звуків, послання [п о с л а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.
День [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків, їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄] – 7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і] – 7 літер, 6 звуків, ґедзь [ґ е дз΄] – 5 літер, 4 звуки, щирий [ш ч и р и й] – 5 літер, 6 звуків, послання [п о с л а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.
День [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків, їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄] – 7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і] – 7 літер, 6 звуків, ґедзь [ґ е дз΄] – 5 літер, 4 звуки, щирий [ш ч и р и й] – 5 літер, 6 звуків, послання [п о с л а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.
День [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків, їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄] – 7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і] – 7 літер, 6 звуків, ґедзь [ґ е дз΄] – 5 літер, 4 звуки, щирий [ш ч и р и й] – 5 літер, 6 звуків, послання [п о с л а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.
День [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків, їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄] – 7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і] – 7 літер, 6 звуків, ґедзь [ґ е дз΄] – 5 літер, 4 звуки, щирий [ш ч и р и й] – 5 літер, 6 звуків, послання [п о с л а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.
День [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків, їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄] – 7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і] – 7 літер, 6 звуків, ґедзь [ґ е дз΄] – 5 літер, 4 звуки, щирий [ш ч и р и й] – 5 літер, 6 звуків, послання [п о с л а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.