Урок з української мови "Звукове значення букв ї, є, ю, я".

Про матеріал

Мета уроку: формувати в учнів навички визначати звукове значення букв ї, є, ю, я; встановлювати співвідношення між цими буквами і відповідними звуками у слові.

Урок передбачає поділ класу на групи. Учні виконуватимуть різні форми роботи, зокрема працюватимуть із текстом, писатимуть міні-диктант, робитимуть синтаксичний розбір речень, записуватимуть слова транскрипцією і навпаки, аналізуватимуть звуковий склад слова.

Перегляд файлу

5 клас                                                                                                                                            Мова

Звукове значення букв ї, є, ю, я.

Мета уроку: формувати в учнів навички визначати звукове значення букв ї, є, ю, я; встановлювати співвідношення між цими буквами і відповідними звуками у слові.

Клас поділений на групи

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.

Записати слова транскрипцією, визначити кількість літер і звуків: день [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків,  їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄]    7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і]  – 7 літер, 6 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.

2. Скласти текст усної відповіді на питання: чому необхідно знати алфавіт? (Кожна група шукає свої аргументи).

Зразок учнівської відповіді.

Знання алфавіту необхідне кожному з нас (теза). В алфавітному порядку укладаються словники, довідники, списки, покажчики, будуються каталоги тощо (докази). Ось чому знання алфавіту є обов'язковим (висновок).

3. Учитель викликає до дошки по одному представнику від групи. Подані назви квітів (міст, імен) розташувати в алфавітному порядку (слова записані на окремих аркушах).

І група (А): Конвалія, барвінок, ромашка, айстра, троянда, волошка. гвоздика, жоржина, півонія, нарцис, фіалка, бузок, пролісок, мак, чорнобривці, лаванда.

ІІ група (Б): Львів, Суми, Київ, Тернопіль, Чернігів, Полтава, Донецьк, Хмельницьк, Сімферополь, Ялта, Луцьк, Ужгород, Запоріжжя, Харків, Чернівці, Кам’янець-Подільський.

ІІІ група (В): Оксана, Ірина, Тетяна, Вікторія, Софія, Ярина, Віра, Любов, Надія, Соломія, Орися, Олександра, Ольга, Марія, Мар’яна, Марта.

4. Завдання і запитання до решти учнів:

а. Прочитати напам'ять український алфавіт.

б. Скільки букв в українському алфавіті? Скільки звуків? Чому звуків більше, ніж букв?

в. Які букви завжди позначають два звуки? Які це звуки?

5. Прочитати й відгадати загадки. Визначити кількість звуків та букв у виділених словах.

А.    Біле, як сорочка,                                       В.  На сонечко я схожий,

Пухнате, як квочка,                                        І сонечко люблю,

Крил не має,                                                   До нього повертаю

А гарно літає.                                                  Голівоньку свою. (Соняшник).

Що це за птиця,

Що сонця боїться? (Сніг)

Б.    Я на вигляд круглолице,

       Наче баня на дзвіниці.

       Щирим золотом горю,

       Глянь на мене засліплю. (Сонце).

6. Прочитати. Виписати слова, в яких звуків більше, ніж букв. Зробити звуковий запис цих слів (на окремих аркушах):

А.   Щедрівочка щедрувала,    Б. Щедрий вечір, щедрівочка,    В. Ластівочка-щебетушечка

       Під віконце підбігала:            Залітає ластівочка,                      Під оконцем щебетала,

       - Що, бабусю, напекла,          Ластівочка залітає,                      Господаря побуджала:

       То нам неси до вікна.             Господаря розбуджає.                 – Ой устань,устань, пан-   

       Не щипай, не ламай,                                                                                               господар,

       А по цілому давай.                                                                       Ой засвіти свічу ясненькую...        

6. Підготувати повідомлення (на основі матеріалу підручника):

А. Коли літери я, ю, є позначають один звук;

Б.  ....................................................  два звуки;

В. Записати звукописом слова життя, осіннє, сіллю.

7. Читання художнього тексту (вголос)

Пісенька букви Я

А у мене хитра вдача,                                            На початку слова [йа],

Працьовита, не ледача,                                          На початку складу [йа],

Раз лише звук [а] позначу,                                    Де апостроф – також [йа]:

Ну а вдруге й [й] впридачу.                                  [йа]ма, сі[йа]ти, сім[йа].

[йа] і [а],   [а] і [йа] –

Ось і служба вся моя!

Запитання.

Які ще букви можуть сказати про себе подібне?

Тренувальні вправи.

1. Списати, вставляючи на місці крапок пропу­щені букви. Підкреслити слова, в яких букви  є, ю, я позначають два звуки.

А.  У нашім раї на з..млі                                          В. Т...че вода з-під явора,

      Нічого кращого немає,                                           Яром на долину,

      як тая мати молодая                                               Над в..дою гне з в...рбою

      з своїм д..тяточком малим.                                    Ч...рвону калину.

                             Т. Шевченко.                                                             Т. Шевченко

Б.   Сонце гріє, вітер віє                                              

      З поля на д..лину,                                                                                                      

     Пишається над водою

     Ч...рвона калина.

Т. Шевченко.                                      

2. Диктант. Записати речення, зробити синтаксичний розбір.

 Пишається калинонька,

                        Явір молодіє.

                        А кругом їх в...рболози

                        Й лози з...леніють.

                                                 Т. Шевченко

Підкреслити однією рискою літери я, ю, є, які позначають один звук, двома - які позначають два звуки.

3. Виразно прочитати. Виписати слова з є. ю, я у дві колонки: в першу.— слова, в яких ці букви позначають два звуки, в другу — один звук і м'якість попереднього приголосного.

  Стоїть явір над водою,

               В воду похилився;

               З України до дівчини

               Козак поклонився.

               Він дає їй подарунок:

               Коня вороного!

               Вона йому — хустиночку

               Із злата самого. (Народна творчість}.

4. Прочитати звуковий запис слів. Записати слова буквами.

А. ч е б е т],   ΄ о н],   а б л у н΄ а].

Б. [й у н΄ і с т΄],  [дз е н΄ к а й е], [й а ш ч і р к а].  

В.[ш ч а в е л΄], [й е д н΄ і с т΄], [х о дж у].

5. Зробити звуковий запис слів.

А. Тріщина, сміятися, ґудзик.

Б. Юнацький, пір'їна, дзеркальце.

В. Боятися, Польща, бджоляр.

Підсумок

  1. Яку тему вивчали на уроці?
  2. Чим букви я, ю, я відрізняються від інших букв?
  3. У яких випадках вони позначають два, а в яких – один звук?
  4. Які букви в українському алфавіті завжди позначають два звуки?

Д.з. § ..... . Вправа ..... .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

День [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків,  їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄]    7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і]  – 7 літер, 6 звуків, ґедзь [ґ е дз΄]  – 5 літер, 4 звуки, щирий [ш ч и р и й]  – 5 літер, 6 звуків, послання [п о с л а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.

 

 

День [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків,  їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄]    7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і]  – 7 літер, 6 звуків, ґедзь [ґ е дз΄]  – 5 літер, 4 звуки, щирий [ш ч и р и й]  – 5 літер, 6 звуків, послання [п о с л а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.

 

 

День [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків,  їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄]    7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і]  – 7 літер, 6 звуків, ґедзь [ґ е дз΄]  – 5 літер, 4 звуки, щирий [ш ч и р и й]  – 5 літер, 6 звуків, послання [п о с л а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.

 

 

День [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків,  їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄]    7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і]  – 7 літер, 6 звуків, ґедзь [ґ е дз΄]  – 5 літер, 4 звуки, щирий [ш ч и р и й]  – 5 літер, 6 звуків, послання [п о с л а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.

 

 

День [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків,  їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄]    7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і]  – 7 літер, 6 звуків, ґедзь [ґ е дз΄]  – 5 літер, 4 звуки, щирий [ш ч и р и й]  – 5 літер, 6 звуків, послання [п о с л а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.

 

 

День [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків,  їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄]    7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і]  – 7 літер, 6 звуків, ґедзь [ґ е дз΄]  – 5 літер, 4 звуки, щирий [ш ч и р и й]  – 5 літер, 6 звуків, послання [п о с л а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.

 

 

 

 

4 Прочитати й відгадати загадки. Визначити кількість звуків та букв у виділених словах.

А.    Біле, як сорочка,                                      

Пухнате, як квочка,                                       

Крил не має,                                                

А гарно літає.                                                 

Що це за птиця,

Що сонця боїться?

 

Б.    Я на вигляд круглолице,

       Наче баня на дзвіниці.

       Щирим золотом горю,

       Глянь на мене засліплю.

В.  На сонечко я схожий,

      І сонечко люблю,

     До нього повертаю

     Голівоньку свою.

5. Прочитати. Виписати слова, в яких звуків більше, ніж букв. Зробити звуковий запис цих слів.

       Іди, іди, дощику,                .

       Зварим тобі борщику       __

       В глиняному горщику.

       Тобі каша, а нам борщ,

       Щоб рясніше ішов дощ. (Народна творчість).

6. Підготувати повідомлення (на основі матеріалу підручника, с.136-137):

А. Коли літери я, ю, є позначають один звук.

Б.  Коли літери я, ю, є позначають два звуки.

В. Записати звукописом слова життя, осіннє, сіллю.

7. Читання художнього тексту.

Пісенька букви Я

А у мене хитра вдача,                                            На початку слова [йа],

Працьовита, не ледача,                                          На початку складу [йа],

Раз лише звук [а] позначу,                                    Де апостроф – також [йа]:

Ну а вдруге й [й] впридачу.                                  [йа]ма, сі[йа]ти, сім[йа].

[йа] і [а],   [а] і [йа] –

Ось і служба вся моя!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

День [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків,  їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄]    7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і]  – 7 літер, 6 звуків, ґедзь [ґ е дз΄]  – 5 літер, 4 звуки, щирий [ш ч и р и й]  – 5 літер, 6 звуків, послання [п о с л а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.

 

 

День [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків,  їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄]    7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і]  – 7 літер, 6 звуків, ґедзь [ґ е дз΄]  – 5 літер, 4 звуки, щирий [ш ч и р и й]  – 5 літер, 6 звуків, послання [п о с л а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.

 

 

День [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків,  їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄]    7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і]  – 7 літер, 6 звуків, ґедзь [ґ е дз΄]  – 5 літер, 4 звуки, щирий [ш ч и р и й]  – 5 літер, 6 звуків, послання [п о с л а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.

 

 

День [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків,  їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄]    7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і]  – 7 літер, 6 звуків, ґедзь [ґ е дз΄]  – 5 літер, 4 звуки, щирий [ш ч и р и й]  – 5 літер, 6 звуків, послання [п о с л а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.

 

 

День [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків,  їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄]    7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і]  – 7 літер, 6 звуків, ґедзь [ґ е дз΄]  – 5 літер, 4 звуки, щирий [ш ч и р и й]  – 5 літер, 6 звуків, послання [п о с л а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.

 

 

День [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків,  їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄]    7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і]  – 7 літер, 6 звуків, ґедзь [ґ е дз΄]  – 5 літер, 4 звуки, щирий [ш ч и р и й]  – 5 літер, 6 звуків, послання [п о с л а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.

 

 

День [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків,  їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄]    7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і]  – 7 літер, 6 звуків, ґедзь [ґ е дз΄]  – 5 літер, 4 звуки, щирий [ш ч и р и й]  – 5 літер, 6 звуків, послання [п о с л а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.

 

 

День [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків,  їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄]    7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і]  – 7 літер, 6 звуків, ґедзь [ґ е дз΄]  – 5 літер, 4 звуки, щирий [ш ч и р и й]  – 5 літер, 6 звуків, послання [п о с л а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.

 

 

День [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків,  їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄]    7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і]  – 7 літер, 6 звуків, ґедзь [ґ е дз΄]  – 5 літер, 4 звуки, щирий [ш ч и р и й]  – 5 літер, 6 звуків, послання [п о с л а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.

 

 

День [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків,  їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄]    7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і]  – 7 літер, 6 звуків, ґедзь [ґ е дз΄]  – 5 літер, 4 звуки, щирий [ш ч и р и й]  – 5 літер, 6 звуків, послання [п о с л а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.

 

 

День [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків,  їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄]    7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і]  – 7 літер, 6 звуків, ґедзь [ґ е дз΄]  – 5 літер, 4 звуки, щирий [ш ч и р и й]  – 5 літер, 6 звуків, послання [п о с л а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.

 

 

День [д е н΄] – 4 літери, 3 звуки, поїзд [п о й і з д] – 5 літер, 6 звуків, юний [й у н и й] – 4 літери, 5 звуків, ясний [й а с н и й] – 5 літер, 6 звуків,  їдальня [й і д а л΄ н΄ а] – 7 літер, 7 звуків , дьоготь [д΄ о г о т΄]    7 літер, 5 звуків, джунглі [дж у н г л΄ і]  – 7 літер, 6 звуків, ґедзь [ґ е дз΄]  – 5 літер, 4 звуки, щирий [ш ч и р и й]  – 5 літер, 6 звуків, послання [п о с л а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків, сюрчання [с΄ у р ч а н΄: а] – 8 літер, 7 звуків.

 

 

 

doc
Додано
19 липня 2018
Переглядів
2527
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку